Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
Druk nr 2294 cz. I
Warszawa, 1 kwietnia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-28-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o Agencji Wywiadu z projektami aktów
wykonawczych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Spraw
Wewnętrznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o Agencji Wywiadu
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Agencja Wywiadu, zwana dalej „AW”, jest służbą specjalną właściwą
w sprawach ochrony bezpieczeństwa zewnętrznego Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Nazwa „Agencja Wywiadu”, skrót „AW” oraz znak graficzny AW przysługuje
wyłącznie AW oraz urzędowi, o którym mowa w art. 14 ust. 1.
3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór znaku graficznego
AW, uwzględniając konieczność umieszczenia w tym znaku wizerunku orła białego na
tarczy, wewnątrz której znajduje się stylizowana róża wiatrów.
Art. 2. 1. Szef Agencji Wywiadu, zwany dalej „Szefem AW”, jest centralnym organem
administracji rządowej.
2. Szef AW podlega bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów.
3. Działalność Szefa AW podlega kontroli Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 3. 1. Do zadań AW należy:
1)
uzyskiwanie, analizowanie, przetwarzanie i przekazywanie właściwym organom
informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i międzynarodowej
pozycji Rzeczypospolitej Polskiej lub jej potencjału ekonomicznego i obronnego;
2)
rozpoznawanie i
przeciwdziałanie
zagrożeniom zewnętrznym
godzącym
w bezpieczeństwo, obronność, niepodległość, suwerenność, integralność terytorialną lub
nienaruszalność terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
ochrona zagranicznych przedstawicielstw Rzeczypospolitej Polskiej i ich pracowników
przed działaniami obcych służb specjalnych i innymi działaniami mogącymi przynieść
szkodę interesom Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
zapewnienie ochrony kryptograficznej łączności z polskimi placówkami
dyplomatycznymi i konsularnymi oraz poczty kurierskiej;
– 2 –
5)
rozpoznawanie międzynarodowego terroryzmu, ekstremizmu oraz międzynarodowych
grup przestępczości zorganizowanej;
6)
rozpoznawanie międzynarodowego obrotu bronią, amunicją i materiałami
wybuchowymi, środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi oraz towarami,
technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa,
a także rozpoznawanie międzynarodowego obrotu bronią masowej zagłady i zagrożeń
związanych z rozprzestrzenianiem tej broni oraz środków jej przenoszenia;
7)
rozpoznawanie i analizowanie zagrożeń występujących w rejonach napięć, konfliktów
i kryzysów międzynarodowych, mających wpływ na bezpieczeństwo państwa, oraz
podejmowanie działań mających na celu eliminowanie tych zagrożeń;
8)
prowadzenie wywiadu elektronicznego;
9)
podejmowanie innych działań określonych w odrębnych ustawach i umowach
międzynarodowych.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, AW realizuje poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej.
3. Działalność AW na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym wykonywanie
czynności operacyjno-rozpoznawczych i analityczno-informacyjnych, może być prowadzona
wyłącznie w związku z jej działalnością poza granicami państwa.
4. W ramach działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w celu realizacji
zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1−3 i 5−7, AW ma prawo do wykonywania czynności
operacyjno-rozpoznawczych określonych w art. 21 oraz art. 23−25 ustawy z dnia .........
o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz. U. ...) oraz art. 31, 33, 34 i 36 ustawy z dnia
9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu
Wojskowego (Dz. U. z 2014 r. poz. 253).
5. Wykonywanie przez AW czynności, o których mowa w ust. 4, jest dopuszczalne
wyłącznie za pośrednictwem Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Szefa
Służby Kontrwywiadu Wojskowego w trybie określonym w art. 21 oraz art. 23–25 ustawy
z dnia ......... o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo art. 31, 33, 34 i 36 ustawy z dnia
9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu
Wojskowego.
Art. 4. 1. Prezes Rady Ministrów określa kierunki działania AW w drodze wytycznych.
2. Szef AW, najpóźniej na 3 miesiące przed końcem roku kalendarzowego, przedstawia
Prezesowi Rady Ministrów plan działania AW na rok następny.
– 3 –
3. Szef AW przedstawia corocznie, do dnia 31 marca, Prezesowi Rady Ministrów
sprawozdanie z działalności AW za poprzedni rok kalendarzowy.
Art. 5. 1. Szef AW przekazuje niezwłocznie Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej
i Prezesowi Rady Ministrów lub osobom przez nich upoważnionym informacje mogące mieć
istotne znaczenie dla bezpieczeństwa zewnętrznego Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Jeżeli informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczą spraw objętych zakresem
działania innych, niż wskazane w ust. 1, organów władzy publicznej, Szef AW może
przekazać je bezpośrednio tym organom lub osobom przez nie upoważnionym.
3. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezes Rady Ministrów mogą żądać od
Szefa AW przekazania informacji w zakresie realizacji zadań określonych w art. 3 ust. 1,
z wyjątkiem informacji, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 2−4.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3, Szef AW przekazuje niezwłocznie organom
wskazanym w tym przepisie.
Art. 6. 1. Szef AW, w celu realizacji zadań AW, może podejmować współpracę z:
1) właściwymi organami i służbami innych państw;
2)
organizacjami międzynarodowymi.
2. Podjęcie współpracy, o której mowa w ust. 1, może nastąpić po uzyskaniu zgody
Prezesa Rady Ministrów.
Art. 7. 1. Organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego,
państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne, przedsiębiorcy prowadzący działalność
w zakresie użyteczności publicznej oraz przedsiębiorcy dysponujący środkami publicznymi
są obowiązani, w zakresie swojego działania, do współpracy z AW, a w szczególności do
udzielania pomocy w realizacji zadań AW.
2. Organy administracji rządowej przekazują Szefowi AW wszelkie, będące w ich
posiadaniu, informacje mogące mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa zewnętrznego
Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności dotyczące:
1)
międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
zagrożeń zewnętrznych godzących w bezpieczeństwo, obronność, niepodległość,
suwerenność, integralność terytorialną lub nienaruszalność terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
3)
zagrożeń dla międzynarodowych sojuszy, układów politycznych i układów
wojskowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną;
– 4 –
4)
międzynarodowego terroryzmu i ekstremizmu oraz międzynarodowych grup
przestępczości zorganizowanej;
5)
międzynarodowego handlu bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, środkami
odurzającymi i substancjami psychotropowymi oraz towarami, technologiami i usługami
o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej oraz dla
utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;
6)
realizacji umów międzynarodowych dotyczących rozbrojenia oraz zagrożeń związanych
z rozprzestrzenianiem broni masowej zagłady oraz środków jej przenoszenia;
7)
zagrożeń występujących w rejonach konfliktów i kryzysów międzynarodowych;
8)
zagrożeń dla realizacji celów polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej;
9)
zagrożeń dla interesów ekonomicznych Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Organy administracji rządowej przekazują Szefowi AW informacje, o których mowa
w ust. 2, niezwłocznie po ich uzyskaniu, w miarę możliwości w treści i formie, w jakiej je
uzyskały.
4. Jeżeli przekazanie Szefowi AW informacji, o których mowa w ust. 2, mogłoby
uniemożliwić wykonywanie ustawowych zadań przez organ, służbę lub instytucję państwową
uprawnioną do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych lub spowodować
ujawnienie danych o osobie udzielającej pomocy temu organowi, służbie lub instytucji
państwowej, podmiot ten może odstąpić od przekazania Szefowi AW tych informacji lub
ograniczyć ich zakres.
5. Informacje, o których mowa w ust. 2, Szef AW przekazuje, zgodnie z zakresem ich
właściwości:
1)
Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesowi Rady Ministrów lub osobom przez
nich upoważnionym;
2)
Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego lub osobom przez nich
upoważnionym.
Art. 8. 1. Działalność AW jest finansowana z budżetu państwa.
2. Koszty realizacji zadań AW, w zakresie których − ze względu na wyłączenie ich
jawności − nie mogą być stosowane przepisy o finansach publicznych, rachunkowości
i zamówieniach publicznych, są finansowane z utworzonego na ten cel funduszu
operacyjnego.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik