Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
– z art. 56 projektu ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz o zmianie niektórych
innych ustaw – zmiany dotyczą projektowanych przepisów art. 48 ust. 2, art. 49,
art. 51 ust. 2 pkt 7, art. 89 ust. 1 i 3, art. 149 ust. 3.
Poza wyżej wymienionymi zmianami, w związku z założeniami prowadzonej reformy
służb specjalnych, w projektowanej ustawie nie uwzględniono dotychczasowych
przepisów dotyczących ministra powołanego w celu koordynowania działalności służb
specjalnych (art. 13 ust. 2, 7 i 8, art. 22a ust. 7, art. 37 ust. 3, art. 50a, art. 79a ust. 3),
który od lat nie jest w rzeczywistości powoływany.
Stosownie do § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), projekt ustawy
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Zakres spraw regulowanych projektem ustawy nie jest objęty prawem europejskim.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega
procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Proponuje się określić termin wejścia w życie niniejszej ustawy z pierwszym dniem
miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęło 30 dni do dnia jej ogłoszenia,
jak również skorelować ten termin z wejściem w życie ustawy o Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, co powinno zapewnić spójność przyjętych rozwiązań
legislacyjnych, a także umożliwić przygotowanie się jej adresatów do wykonywania
norm zawartych w tych ustawach.
23
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana ustawa będzie wpływać na funkcjonariuszy i pracowników Agencji
Wywiadu pełniących służbę lub zatrudnionych w Agencji Wywiadu, objętych
przepisami ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Agencji Wywiadu.
Projektowane zmiany będą też miały wpływ na inne organy i instytucje państwowe,
których zakres działania dotyczy obszaru bezpieczeństwa państwa, w szczególności
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw
Wewnętrznych oraz szefów pozostałych służb specjalnych.
2. Konsultacje społeczne
Projektowana ustawa została zamieszczona, zgodnie z wymogami art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach
internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W tym trybie uwag do projektu nie
zgłoszono.
Ponadto projekt zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy proces legislacyjny, zgodnie z wymogami § 11a ust. 1
uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Projekt przekazano również do zaopiniowania:
1) Szefowi Kancelarii Sejmu RP;
2) Szefowi Kancelarii Prezydenta RP;
3) Szefowi Biura Bezpieczeństwa Narodowego;
4) Przewodniczącemu Krajowej Rady Sądownictwa;
5) Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego;
6) Prokuratorowi Generalnemu;
7) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
8) Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli;
9) Prezesowi Instytutu Pamięci Narodowej;
10) Naczelnej Radzie Adwokackiej;
11) Krajowej Izbie Radców Prawnych;
24
12) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
13) Stowarzyszeniu Amnesty International;
14) Fundacji Panoptykon;
15) Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich;
16) Towarzystwu Dziennikarskiemu.
Podczas konsultacji społecznych i międzyresortowych do projektu ustawy zgłoszono
wiele uwag, duża część z nich została uwzględniona i uzgodniona podczas
zorganizowanej konferencji uzgodnieniowej. Jako najważniejsze zmiany wprowadzone
do tekstu projektu ustawy należy wskazać:
– przeniesienie z dotychczasowych rozporządzeń na wniosek Rządowego Centrum
Legislacji przepisów stanowiących materię ustawową,
– w odniesieniu do dodatkowego urlopu wypoczynkowego, z tytułu niezgodności
z prawem Unii Europejskiej wykreślono kryterium wieku funkcjonariusza
uprawniające go do nabycia prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego.
Pozostałe regulacje, a więc okres wysługi lat i wymiar dodatkowego urlopu,
pozostawiono bez zmian,
– w przepisach dotyczących odprawy i innych świadczeń przysługujących
funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby (projektowany art. 136) wskazano
wprost, że mają one charakter jednorazowy i nie przysługują funkcjonariuszowi,
który otrzymał już tego rodzaju świadczenia pieniężne, niezależnie od tytułu, na
podstawie którego je otrzymał. Ponadto wskazano, że w przypadku gdy wysokość
odprawy przysługującej funkcjonariuszowi z tytułu służby w AW jest wyższa od
odprawy, którą funkcjonariusz otrzymał już na podstawie innego tytułu,
funkcjonariuszowi przysługuje odpowiednie wyrównanie.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa dotyczy istniejącej jednostki sektora finansów publicznych
i opiera się na dotychczasowych rozwiązaniach prawnych. Wprowadzone zmiany mają
charakter głównie proceduralny, a w związku z tym nie przewiduje się zwiększenia
kosztów funkcjonowania podmiotów, na które oddziałują projektowane regulacje.
W szczególności, utworzenie w Agencji Wywiadu stanowiska pełnomocnika do spraw
kontroli przetwarzania danych osobowych będzie dokonane w ramach posiadanych
etatów i środków finansowych.
25
Zatem wejście w życie ustawy nie będzie stanowić podstawy ubiegania się o dodatkowe
środki z budżetu państwa na pokrycie kosztów funkcjonowania podmiotów, na które
ona oddziałuje.
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się bezpośrednich skutków projektowanych regulacji w tym zakresie.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie dotyczy tych obszarów.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie dotyczy tych obszarów.
26
do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz o zmianie niektórych
innych ustaw – zmiany dotyczą projektowanych przepisów art. 48 ust. 2, art. 49,
art. 51 ust. 2 pkt 7, art. 89 ust. 1 i 3, art. 149 ust. 3.
Poza wyżej wymienionymi zmianami, w związku z założeniami prowadzonej reformy
służb specjalnych, w projektowanej ustawie nie uwzględniono dotychczasowych
przepisów dotyczących ministra powołanego w celu koordynowania działalności służb
specjalnych (art. 13 ust. 2, 7 i 8, art. 22a ust. 7, art. 37 ust. 3, art. 50a, art. 79a ust. 3),
który od lat nie jest w rzeczywistości powoływany.
Stosownie do § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), projekt ustawy
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Zakres spraw regulowanych projektem ustawy nie jest objęty prawem europejskim.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega
procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Proponuje się określić termin wejścia w życie niniejszej ustawy z pierwszym dniem
miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęło 30 dni do dnia jej ogłoszenia,
jak również skorelować ten termin z wejściem w życie ustawy o Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, co powinno zapewnić spójność przyjętych rozwiązań
legislacyjnych, a także umożliwić przygotowanie się jej adresatów do wykonywania
norm zawartych w tych ustawach.
23
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana ustawa będzie wpływać na funkcjonariuszy i pracowników Agencji
Wywiadu pełniących służbę lub zatrudnionych w Agencji Wywiadu, objętych
przepisami ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Agencji Wywiadu.
Projektowane zmiany będą też miały wpływ na inne organy i instytucje państwowe,
których zakres działania dotyczy obszaru bezpieczeństwa państwa, w szczególności
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw
Wewnętrznych oraz szefów pozostałych służb specjalnych.
2. Konsultacje społeczne
Projektowana ustawa została zamieszczona, zgodnie z wymogami art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach
internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W tym trybie uwag do projektu nie
zgłoszono.
Ponadto projekt zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy proces legislacyjny, zgodnie z wymogami § 11a ust. 1
uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Projekt przekazano również do zaopiniowania:
1) Szefowi Kancelarii Sejmu RP;
2) Szefowi Kancelarii Prezydenta RP;
3) Szefowi Biura Bezpieczeństwa Narodowego;
4) Przewodniczącemu Krajowej Rady Sądownictwa;
5) Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego;
6) Prokuratorowi Generalnemu;
7) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
8) Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli;
9) Prezesowi Instytutu Pamięci Narodowej;
10) Naczelnej Radzie Adwokackiej;
11) Krajowej Izbie Radców Prawnych;
24
12) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
13) Stowarzyszeniu Amnesty International;
14) Fundacji Panoptykon;
15) Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich;
16) Towarzystwu Dziennikarskiemu.
Podczas konsultacji społecznych i międzyresortowych do projektu ustawy zgłoszono
wiele uwag, duża część z nich została uwzględniona i uzgodniona podczas
zorganizowanej konferencji uzgodnieniowej. Jako najważniejsze zmiany wprowadzone
do tekstu projektu ustawy należy wskazać:
– przeniesienie z dotychczasowych rozporządzeń na wniosek Rządowego Centrum
Legislacji przepisów stanowiących materię ustawową,
– w odniesieniu do dodatkowego urlopu wypoczynkowego, z tytułu niezgodności
z prawem Unii Europejskiej wykreślono kryterium wieku funkcjonariusza
uprawniające go do nabycia prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego.
Pozostałe regulacje, a więc okres wysługi lat i wymiar dodatkowego urlopu,
pozostawiono bez zmian,
– w przepisach dotyczących odprawy i innych świadczeń przysługujących
funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby (projektowany art. 136) wskazano
wprost, że mają one charakter jednorazowy i nie przysługują funkcjonariuszowi,
który otrzymał już tego rodzaju świadczenia pieniężne, niezależnie od tytułu, na
podstawie którego je otrzymał. Ponadto wskazano, że w przypadku gdy wysokość
odprawy przysługującej funkcjonariuszowi z tytułu służby w AW jest wyższa od
odprawy, którą funkcjonariusz otrzymał już na podstawie innego tytułu,
funkcjonariuszowi przysługuje odpowiednie wyrównanie.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa dotyczy istniejącej jednostki sektora finansów publicznych
i opiera się na dotychczasowych rozwiązaniach prawnych. Wprowadzone zmiany mają
charakter głównie proceduralny, a w związku z tym nie przewiduje się zwiększenia
kosztów funkcjonowania podmiotów, na które oddziałują projektowane regulacje.
W szczególności, utworzenie w Agencji Wywiadu stanowiska pełnomocnika do spraw
kontroli przetwarzania danych osobowych będzie dokonane w ramach posiadanych
etatów i środków finansowych.
25
Zatem wejście w życie ustawy nie będzie stanowić podstawy ubiegania się o dodatkowe
środki z budżetu państwa na pokrycie kosztów funkcjonowania podmiotów, na które
ona oddziałuje.
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się bezpośrednich skutków projektowanych regulacji w tym zakresie.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie dotyczy tych obszarów.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie dotyczy tych obszarów.
26
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik