eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2294
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2294-cz-I

–  z art. 56 projektu ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu 
do  spraw  wewnętrznych,  o  zmianie  ustawy  o  zaopatrzeniu  emerytalnym  żołnierzy 
zawodowych oraz ich rodzin, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym 
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, 
Służby  Kontrwywiadu  Wojskowego,  Służby  Wywiadu  Wojskowego,  Centralnego 
Biura  Antykorupcyjnego,  Straży  Granicznej,  Biura  Ochrony  Rządu,  Państwowej 
Straży  Pożarnej  i  Służby  Więziennej  oraz  ich  rodzin  oraz  o  zmianie  niektórych 
innych ustaw –  zmiany  dotyczą  projektowanych  przepisów art. 48  ust. 2, art. 49, 
art. 51 ust. 2 pkt 7, art. 89 ust. 1 i 3, art. 149 ust. 3. 
Poza wyżej wymienionymi zmianami, w związku z założeniami prowadzonej reformy 
służb  specjalnych,  w  projektowanej  ustawie  nie  uwzględniono  dotychczasowych 
przepisów dotyczących ministra powołanego w celu koordynowania działalności służb 
specjalnych (art. 13 ust. 2, 7 i 8, art. 22a ust. 7, art. 37 ust. 3, art. 50a, art. 79a ust. 3), 
który od lat nie jest w rzeczywistości powoływany. 
Stosownie  do  §  11a  uchwały  nr  49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – 
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), projekt ustawy 
zostanie  udostępniony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  Rządowego  Centrum 
Legislacji. 
Zakres spraw regulowanych projektem ustawy nie jest objęty prawem europejskim. 
Projekt  ustawy  nie  zawiera  przepisów  technicznych  i  w  związku  z  tym  nie  podlega 
procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów 
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu 
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.). 
Proponuje  się  określić  termin  wejścia  w  życie  niniejszej ustawy z pierwszym dniem 
miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęło 30 dni do dnia jej ogłoszenia, 
jak  również  skorelować  ten  termin  z  wejściem  w  życie  ustawy  o  Agencji 
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, co powinno zapewnić spójność przyjętych rozwiązań 
legislacyjnych,  a  także  umożliwić  przygotowanie  się  jej  adresatów  do  wykonywania 
norm zawartych w tych ustawach. 
 
 
23 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI  
 
1.  Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja 
Projektowana  ustawa  będzie  wpływać  na  funkcjonariuszy  i  pracowników Agencji 
Wywiadu  pełniących  służbę  lub  zatrudnionych  w  Agencji  Wywiadu,  objętych 
przepisami  ustawy  z  dnia  24  maja  2002  r.  o  Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego 
oraz Agencji Wywiadu. 
Projektowane  zmiany  będą  też  miały  wpływ  na  inne  organy  i  instytucje  państwowe, 
których  zakres  działania  dotyczy  obszaru  bezpieczeństwa  państwa,  w  szczególności 
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw 
Wewnętrznych oraz szefów pozostałych służb specjalnych. 
2.  Konsultacje społeczne 
Projektowana ustawa została zamieszczona, zgodnie z wymogami art. 5 ustawy z dnia 
7 lipca  2005  r.  o  działalności  lobbingowej  w  procesie  stanowienia  prawa  (Dz. U. 
Nr 169,  poz.  1414,  z  późn.  zm.),  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronach 
internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W tym trybie uwag do projektu nie 
zgłoszono.  
Ponadto projekt zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum 
Legislacji w zakładce Rządowy proces legislacyjny, zgodnie z wymogami § 11a ust. 1 
uchwały  nr  49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –  Regulamin pracy Rady 
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). 
Projekt przekazano również do zaopiniowania: 
1)  Szefowi Kancelarii Sejmu RP; 
2)  Szefowi Kancelarii Prezydenta RP; 
3)  Szefowi Biura Bezpieczeństwa Narodowego; 
4)  Przewodniczącemu Krajowej Rady Sądownictwa; 
5)  Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego; 
6)  Prokuratorowi Generalnemu; 
7)  Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych; 
8)  Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli; 
9)  Prezesowi Instytutu Pamięci Narodowej; 
10)  Naczelnej Radzie Adwokackiej; 
11)  Krajowej Izbie Radców Prawnych; 
24 
 
12)  Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka; 
13)  Stowarzyszeniu Amnesty International; 
14)  Fundacji Panoptykon; 
15)  Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich; 
16)  Towarzystwu Dziennikarskiemu. 
Podczas  konsultacji  społecznych  i  międzyresortowych  do  projektu  ustawy  zgłoszono 
wiele  uwag,  duża  część  z  nich  została  uwzględniona  i  uzgodniona  podczas 
zorganizowanej konferencji uzgodnieniowej. Jako najważniejsze zmiany wprowadzone 
do tekstu projektu ustawy należy wskazać: 
–  przeniesienie z dotychczasowych  rozporządzeń  na  wniosek  Rządowego  Centrum 
Legislacji przepisów stanowiących materię ustawową, 
–  w odniesieniu do dodatkowego urlopu wypoczynkowego,  z  tytułu  niezgodności 
z prawem  Unii  Europejskiej  wykreślono  kryterium  wieku  funkcjonariusza 
uprawniające  go  do  nabycia  prawa  do  dodatkowego  urlopu  wypoczynkowego. 
Pozostałe  regulacje,  a  więc  okres  wysługi  lat  i  wymiar  dodatkowego  urlopu, 
pozostawiono bez zmian, 
–  w  przepisach  dotyczących  odprawy  i  innych  świadczeń  przysługujących 
funkcjonariuszowi zwolnionemu ze  służby  (projektowany  art.  136)  wskazano 
wprost,  że  mają  one  charakter  jednorazowy  i  nie  przysługują  funkcjonariuszowi, 
który  otrzymał  już  tego  rodzaju  świadczenia  pieniężne,  niezależnie  od  tytułu,  na 
podstawie  którego  je  otrzymał.  Ponadto  wskazano,  że  w  przypadku  gdy  wysokość 
odprawy  przysługującej  funkcjonariuszowi  z  tytułu  służby  w  AW  jest  wyższa  od 
odprawy,  którą  funkcjonariusz  otrzymał  już  na  podstawie  innego  tytułu, 
funkcjonariuszowi przysługuje odpowiednie wyrównanie. 
3.  Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety 
jednostek samorządu terytorialnego 
Projektowana  ustawa  dotyczy  istniejącej  jednostki  sektora finansów publicznych 
i opiera się na dotychczasowych rozwiązaniach prawnych. Wprowadzone zmiany mają 
charakter  głównie  proceduralny,  a  w  związku  z  tym  nie  przewiduje  się  zwiększenia 
kosztów funkcjonowania podmiotów, na które oddziałują  projektowane  regulacje. 
W szczególności, utworzenie w Agencji Wywiadu stanowiska pełnomocnika do spraw 
kontroli przetwarzania  danych  osobowych  będzie  dokonane  w  ramach  posiadanych 
etatów i środków finansowych. 
25 
 
Zatem wejście w życie ustawy nie będzie stanowić podstawy ubiegania się o dodatkowe 
środki  z  budżetu  państwa  na  pokrycie  kosztów  funkcjonowania  podmiotów,  na  które 
ona oddziałuje. 
Projektowana regulacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu 
państwa. 
4.  Wpływ regulacji na rynek pracy 
Nie przewiduje się bezpośrednich skutków projektowanych regulacji w tym zakresie. 
5.  Wpływ  regulacji  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w tym na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Projektowana ustawa nie dotyczy tych obszarów. 
6.  Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny  
Projektowana ustawa nie dotyczy tych obszarów. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
26 
 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: