Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
– 15 –
6)
usunięcia pojazdów z miejsca postoju
– jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa chronionych urządzeń, a także
obszarów, obiektów oraz osób przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach.
3. Czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 4 i 6, mogą być wykonywane również
w miejscu bezpośrednio sąsiadującym z chronionymi urządzeniami, obszarami lub obiektami,
jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ich bezpieczeństwa lub bezpieczeństwa osób
przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach.
4. Czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5, wykonuje się z poszanowaniem dóbr
osobistych osoby, w stosunku do której zostały podjęte.
Art. 27. 1. Szef AW może zezwalać funkcjonariuszom i pracownikom AW oraz byłym
funkcjonariuszom i pracownikom, po ustaniu stosunku służbowego lub stosunku pracy
w AW, a także osobom udzielającym pomocy AW przy wykonywaniu czynności operacyjno-
-rozpoznawczych, na udzielenie informacji niejawnych określonej osobie lub instytucji.
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, nie może dotyczyć udzielenia informacji o:
1)
osobie, jeżeli zostały uzyskane w wyniku prowadzonych przez AW albo inne organy,
służby lub instytucje państwowe czynności operacyjno-rozpoznawczych;
2)
szczegółowych formach i sposobie przeprowadzania czynności operacyjno-
-rozpoznawczych oraz o stosowanych w związku z ich prowadzeniem środkach
i metodach;
3)
osobie, o której mowa w art. 20 ust. 2;
4)
osobie udzielającej pomocy byłemu Urzędowi Ochrony Państwa przy wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych.
3. Zakazu określonego w ust. 2 nie stosuje się w przypadku:
1)
prowadzenia postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie
informacji niejawnych;
2)
żądania prokuratora albo sądu:
a)
zgłoszonego w celu ścigania za czyn zabroniony, stanowiący zbrodnię lub
występek, którego skutkiem jest śmierć,
b)
uzasadnionego podejrzeniem popełnienia przestępstwa ściganego z oskarżenia
publicznego w związku z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych.
4. W przypadku odmowy zwolnienia funkcjonariusza, pracownika AW lub osoby
udzielającej pomocy AW przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych od
obowiązku zachowania w tajemnicy informacji niejawnych o klauzuli „tajne” lub „ściśle
– 16 –
tajne” albo odmowy zezwolenia na udostępnienie materiałów stanowiących informacje
niejawne o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne”, pomimo żądania prokuratora lub sądu,
zgłoszonego w związku z postępowaniem karnym o przestępstwo określone w art. 105 § 1
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.)),
zwanej dalej „Kodeksem karnym”, lub o zbrodnię godzącą w życie ludzkie albo o występek
przeciwko życiu lub zdrowiu, gdy jego następstwem była śmierć człowieka, Szef AW
przedstawia żądane materiały oraz wyjaśnienie Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego.
5. Jeżeli Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego stwierdzi, że uwzględnienie żądania,
o którym mowa w ust. 4, jest konieczne do zapewnienia prawidłowości postępowania
karnego i nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo państwa lub bezpieczeństwo obywateli
Rzeczypospolitej Polskiej, Szef AW jest obowiązany zwolnić funkcjonariusza, pracownika
AW lub osobę udzielającą pomocy AW przy wykonywaniu czynności operacyjno-
-rozpoznawczych od zachowania tajemnicy lub udostępnić materiały objęte tajemnicą.
Art. 28. Szef AW, w celu efektywnej realizacji zadań AW, współdziała z Szefem
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefem Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szefem Służby Wywiadu Wojskowego.
Rozdział 4
Służba funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
Art. 29. Służbę w AW może pełnić osoba:
1)
posiadająca obywatelstwo polskie;
2)
korzystająca z pełni praw publicznych;
3)
wykazująca nieskazitelną postawę moralną, obywatelską i patriotyczną;
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64,
poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98,
poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935 i Nr 228,
poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86,
poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493,
z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123,
poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171,
poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62, poz. 504, Nr 63, poz. 533, Nr 166,
poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 7,
poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018
i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474 i Nr 240, poz. 1602, z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130,
Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245, Nr 72, poz. 381, Nr 94, poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 133, poz. 767,
Nr 160, poz. 964, Nr 191, poz. 1135, Nr 217, poz. 1280, Nr 233, poz. 1381 i Nr 240, poz. 1431, z 2012 r.
poz. 611 oraz z 2013 r. poz. 849, 905, 1036 i 1247.
– 17 –
4)
spełniająca wymagania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych
w zakresie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „ściśle tajne”;
5)
posiadająca co najmniej średnie wykształcenie;
6)
posiadająca zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia służby wymagającej
szczególnej dyscypliny służbowej, której gotowa jest się podporządkować.
Art. 30. 1. Przyjęcie kandydata do służby w AW następuje po przeprowadzeniu
postępowania kwalifikacyjnego, na które składają się:
1)
przyjęcie podania kandydata o przyjęcie do służby, kwestionariusza osobowego
kandydata, a
także dokumentów stwierdzających wymagane wykształcenie
i kwalifikacje zawodowe kandydata oraz zawierających dane o jego uprzednim
zatrudnieniu lub pełnieniu służby;
2)
przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem;
3)
przeprowadzenie badania psychologicznego kandydata;
4)
ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do pełnienia służby;
5)
przeprowadzenie badania psychofizjologicznego kandydata;
6)
przeprowadzenie wobec kandydata postępowania sprawdzającego, w trybie i na
zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
2. W stosunku do kandydata ubiegającego się o przyjęcie do służby w AW na
stanowisko wymagające szczególnych umiejętności lub predyspozycji, postępowanie
kwalifikacyjne może być rozszerzone o czynności mające na celu sprawdzenie przydatności
kandydata do służby w AW na takim stanowisku.
3. W postępowaniu kwalifikacyjnym wobec kandydata do służby w AW, pełniącego
służbę w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu Wojskowego można odstąpić od
ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia służby w AW.
4. W celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego mogą być przetwarzane
dane osobowe kandydata do służby w AW, a także członków jego rodziny, w tym także dane,
o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych, bez wiedzy i zgody członków rodziny kandydata do służby w AW. Przepis art.
24 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5. W przypadku dobrowolnego zgłoszenia się do służby zgłoszenie to można pozostawić
bez dalszego biegu albo postępowanie takie można zakończyć na każdym etapie, bez
podawania przyczyny.
– 18 –
6. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wzór kwestionariusza osobowego kandydata do służby w AW,
2)
rodzaje dokumentów wymaganych od kandydata do służby w AW w toku postępowania
kwalifikacyjnego,
3)
tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego wobec kandydata do służby
w AW oraz podmioty właściwe do przeprowadzenia tego postępowania,
4)
sposób oceny przydatności kandydata do służby w AW
–
uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnego przebiegu postępowania
kwalifikacyjnego wobec kandydata do służby w AW oraz uzyskania niezbędnych informacji
o tym kandydacie.
Art. 31. 1. Funkcjonariusz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Służby Wywiadu Wojskowego albo Służby Kontrwywiadu Wojskowego
może być na własną prośbę przeniesiony do służby w AW, jeżeli wykazuje szczególne
predyspozycje do jej pełnienia.
2. Funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, do służby w AW przenosi się na podstawie
porozumienia Szefa AW odpowiednio z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Szefem Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Szefem Służby Wywiadu Wojskowego albo
Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
3. Funkcjonariusz, o którym mowa w ust. 1, przeniesiony do służby w AW zachowuje
ciągłość służby.
4. Funkcjonariuszowi przenoszonemu w trybie, o którym mowa w ust. 1, nie
przysługują świadczenia pieniężne związane ze zwolnieniem ze służby.
5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb
postępowania w sprawie przeniesienia do służby w AW funkcjonariuszy, o których mowa
w ust. 1, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawności tego postępowania.
Art. 32. 1. Stosunek służbowy funkcjonariusza powstaje w drodze mianowania na
podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do służby w AW.
2. Początek służby funkcjonariusza liczy się od dnia określonego w rozkazie
personalnym o przyjęciu do służby i mianowaniu na stanowisko służbowe w AW.
3. Funkcjonariusza przyjętego do służby niezwłocznie zapoznaje się z przepisami
regulującymi prawa i obowiązki funkcjonariusza wynikające ze stosunku służbowego.
– 19 –
4. Przed podjęciem służby funkcjonariusz składa ślubowanie według następującej roty:
„Ja, obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, świadom podejmowanych obowiązków
funkcjonariusza Agencji Wywiadu, ślubuję: służyć wiernie Narodowi, chronić
ustanowiony Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej porządek prawny, strzec
bezpieczeństwa Państwa i jego obywateli, nawet z narażeniem życia. Wykonując
powierzone mi zadania, ślubuję przestrzegać prawa, dochować wierności
konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej, przestrzegać dyscypliny
służbowej oraz wykonywać rozkazy i polecenia przełożonych. Ślubuję strzec
tajemnicy prawnie chronionej, honoru, godności i dobrego imienia służby.”.
5. Szef AW określi, w drodze zarządzenia, ceremoniał składania ślubowania przez
funkcjonariusza.
Art. 33. 1. Osobę przyjętą do służby w AW mianuje się funkcjonariuszem w służbie
przygotowawczej na okres 3 lat.
2. Po upływie okresu służby przygotowawczej i uzyskaniu pozytywnej opinii służbowej
funkcjonariusz zostaje mianowany funkcjonariuszem w służbie stałej.
3. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi kwalifikacjami funkcjonariusza lub
dotychczasowym przebiegiem jego służby w AW funkcjonariuszowi można skrócić okres
służby przygotowawczej albo zwolnić funkcjonariusza od odbywania tej służby.
4. W przypadku przerwy w wykonywaniu przez funkcjonariusza obowiązków
służbowych trwającej dłużej niż 3 miesiące można przedłużyć okres jego służby
przygotowawczej.
Art. 34. 1. Funkcjonariuszowi wydaje się legitymację służbową. Legitymacja służbowa
jest dokumentem potwierdzającym pełnienie służby w AW.
2. Do wydawania, wymiany, unieważniania oraz dokonywania wpisów w legitymacji
służbowej właściwy jest Szef AW.
3. Funkcjonariusz może posługiwać się legitymacją służbową tylko podczas
wykonywania zadań służbowych.
4. Funkcjonariusz okazujący legitymację służbową obowiązany jest czynić to w sposób
umożliwiający odczytanie umieszczonych w niej danych.
5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wzór legitymacji służbowej,
2)
zakres danych zawartych w legitymacji służbowej,
6)
usunięcia pojazdów z miejsca postoju
– jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa chronionych urządzeń, a także
obszarów, obiektów oraz osób przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach.
3. Czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 4 i 6, mogą być wykonywane również
w miejscu bezpośrednio sąsiadującym z chronionymi urządzeniami, obszarami lub obiektami,
jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ich bezpieczeństwa lub bezpieczeństwa osób
przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach.
4. Czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5, wykonuje się z poszanowaniem dóbr
osobistych osoby, w stosunku do której zostały podjęte.
Art. 27. 1. Szef AW może zezwalać funkcjonariuszom i pracownikom AW oraz byłym
funkcjonariuszom i pracownikom, po ustaniu stosunku służbowego lub stosunku pracy
w AW, a także osobom udzielającym pomocy AW przy wykonywaniu czynności operacyjno-
-rozpoznawczych, na udzielenie informacji niejawnych określonej osobie lub instytucji.
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, nie może dotyczyć udzielenia informacji o:
1)
osobie, jeżeli zostały uzyskane w wyniku prowadzonych przez AW albo inne organy,
służby lub instytucje państwowe czynności operacyjno-rozpoznawczych;
2)
szczegółowych formach i sposobie przeprowadzania czynności operacyjno-
-rozpoznawczych oraz o stosowanych w związku z ich prowadzeniem środkach
i metodach;
3)
osobie, o której mowa w art. 20 ust. 2;
4)
osobie udzielającej pomocy byłemu Urzędowi Ochrony Państwa przy wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych.
3. Zakazu określonego w ust. 2 nie stosuje się w przypadku:
1)
prowadzenia postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie
informacji niejawnych;
2)
żądania prokuratora albo sądu:
a)
zgłoszonego w celu ścigania za czyn zabroniony, stanowiący zbrodnię lub
występek, którego skutkiem jest śmierć,
b)
uzasadnionego podejrzeniem popełnienia przestępstwa ściganego z oskarżenia
publicznego w związku z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych.
4. W przypadku odmowy zwolnienia funkcjonariusza, pracownika AW lub osoby
udzielającej pomocy AW przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych od
obowiązku zachowania w tajemnicy informacji niejawnych o klauzuli „tajne” lub „ściśle
– 16 –
tajne” albo odmowy zezwolenia na udostępnienie materiałów stanowiących informacje
niejawne o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne”, pomimo żądania prokuratora lub sądu,
zgłoszonego w związku z postępowaniem karnym o przestępstwo określone w art. 105 § 1
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.)),
zwanej dalej „Kodeksem karnym”, lub o zbrodnię godzącą w życie ludzkie albo o występek
przeciwko życiu lub zdrowiu, gdy jego następstwem była śmierć człowieka, Szef AW
przedstawia żądane materiały oraz wyjaśnienie Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego.
5. Jeżeli Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego stwierdzi, że uwzględnienie żądania,
o którym mowa w ust. 4, jest konieczne do zapewnienia prawidłowości postępowania
karnego i nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo państwa lub bezpieczeństwo obywateli
Rzeczypospolitej Polskiej, Szef AW jest obowiązany zwolnić funkcjonariusza, pracownika
AW lub osobę udzielającą pomocy AW przy wykonywaniu czynności operacyjno-
-rozpoznawczych od zachowania tajemnicy lub udostępnić materiały objęte tajemnicą.
Art. 28. Szef AW, w celu efektywnej realizacji zadań AW, współdziała z Szefem
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefem Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szefem Służby Wywiadu Wojskowego.
Rozdział 4
Służba funkcjonariuszy Agencji Wywiadu
Art. 29. Służbę w AW może pełnić osoba:
1)
posiadająca obywatelstwo polskie;
2)
korzystająca z pełni praw publicznych;
3)
wykazująca nieskazitelną postawę moralną, obywatelską i patriotyczną;
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64,
poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98,
poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935 i Nr 228,
poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86,
poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493,
z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123,
poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171,
poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62, poz. 504, Nr 63, poz. 533, Nr 166,
poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 7,
poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018
i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474 i Nr 240, poz. 1602, z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130,
Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245, Nr 72, poz. 381, Nr 94, poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 133, poz. 767,
Nr 160, poz. 964, Nr 191, poz. 1135, Nr 217, poz. 1280, Nr 233, poz. 1381 i Nr 240, poz. 1431, z 2012 r.
poz. 611 oraz z 2013 r. poz. 849, 905, 1036 i 1247.
– 17 –
4)
spełniająca wymagania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych
w zakresie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „ściśle tajne”;
5)
posiadająca co najmniej średnie wykształcenie;
6)
posiadająca zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia służby wymagającej
szczególnej dyscypliny służbowej, której gotowa jest się podporządkować.
Art. 30. 1. Przyjęcie kandydata do służby w AW następuje po przeprowadzeniu
postępowania kwalifikacyjnego, na które składają się:
1)
przyjęcie podania kandydata o przyjęcie do służby, kwestionariusza osobowego
kandydata, a
także dokumentów stwierdzających wymagane wykształcenie
i kwalifikacje zawodowe kandydata oraz zawierających dane o jego uprzednim
zatrudnieniu lub pełnieniu służby;
2)
przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem;
3)
przeprowadzenie badania psychologicznego kandydata;
4)
ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do pełnienia służby;
5)
przeprowadzenie badania psychofizjologicznego kandydata;
6)
przeprowadzenie wobec kandydata postępowania sprawdzającego, w trybie i na
zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
2. W stosunku do kandydata ubiegającego się o przyjęcie do służby w AW na
stanowisko wymagające szczególnych umiejętności lub predyspozycji, postępowanie
kwalifikacyjne może być rozszerzone o czynności mające na celu sprawdzenie przydatności
kandydata do służby w AW na takim stanowisku.
3. W postępowaniu kwalifikacyjnym wobec kandydata do służby w AW, pełniącego
służbę w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu Wojskowego można odstąpić od
ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia służby w AW.
4. W celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego mogą być przetwarzane
dane osobowe kandydata do służby w AW, a także członków jego rodziny, w tym także dane,
o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych, bez wiedzy i zgody członków rodziny kandydata do służby w AW. Przepis art.
24 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5. W przypadku dobrowolnego zgłoszenia się do służby zgłoszenie to można pozostawić
bez dalszego biegu albo postępowanie takie można zakończyć na każdym etapie, bez
podawania przyczyny.
– 18 –
6. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wzór kwestionariusza osobowego kandydata do służby w AW,
2)
rodzaje dokumentów wymaganych od kandydata do służby w AW w toku postępowania
kwalifikacyjnego,
3)
tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego wobec kandydata do służby
w AW oraz podmioty właściwe do przeprowadzenia tego postępowania,
4)
sposób oceny przydatności kandydata do służby w AW
–
uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnego przebiegu postępowania
kwalifikacyjnego wobec kandydata do służby w AW oraz uzyskania niezbędnych informacji
o tym kandydacie.
Art. 31. 1. Funkcjonariusz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Służby Wywiadu Wojskowego albo Służby Kontrwywiadu Wojskowego
może być na własną prośbę przeniesiony do służby w AW, jeżeli wykazuje szczególne
predyspozycje do jej pełnienia.
2. Funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, do służby w AW przenosi się na podstawie
porozumienia Szefa AW odpowiednio z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Szefem Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Szefem Służby Wywiadu Wojskowego albo
Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
3. Funkcjonariusz, o którym mowa w ust. 1, przeniesiony do służby w AW zachowuje
ciągłość służby.
4. Funkcjonariuszowi przenoszonemu w trybie, o którym mowa w ust. 1, nie
przysługują świadczenia pieniężne związane ze zwolnieniem ze służby.
5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb
postępowania w sprawie przeniesienia do służby w AW funkcjonariuszy, o których mowa
w ust. 1, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawności tego postępowania.
Art. 32. 1. Stosunek służbowy funkcjonariusza powstaje w drodze mianowania na
podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do służby w AW.
2. Początek służby funkcjonariusza liczy się od dnia określonego w rozkazie
personalnym o przyjęciu do służby i mianowaniu na stanowisko służbowe w AW.
3. Funkcjonariusza przyjętego do służby niezwłocznie zapoznaje się z przepisami
regulującymi prawa i obowiązki funkcjonariusza wynikające ze stosunku służbowego.
– 19 –
4. Przed podjęciem służby funkcjonariusz składa ślubowanie według następującej roty:
„Ja, obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, świadom podejmowanych obowiązków
funkcjonariusza Agencji Wywiadu, ślubuję: służyć wiernie Narodowi, chronić
ustanowiony Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej porządek prawny, strzec
bezpieczeństwa Państwa i jego obywateli, nawet z narażeniem życia. Wykonując
powierzone mi zadania, ślubuję przestrzegać prawa, dochować wierności
konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej, przestrzegać dyscypliny
służbowej oraz wykonywać rozkazy i polecenia przełożonych. Ślubuję strzec
tajemnicy prawnie chronionej, honoru, godności i dobrego imienia służby.”.
5. Szef AW określi, w drodze zarządzenia, ceremoniał składania ślubowania przez
funkcjonariusza.
Art. 33. 1. Osobę przyjętą do służby w AW mianuje się funkcjonariuszem w służbie
przygotowawczej na okres 3 lat.
2. Po upływie okresu służby przygotowawczej i uzyskaniu pozytywnej opinii służbowej
funkcjonariusz zostaje mianowany funkcjonariuszem w służbie stałej.
3. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi kwalifikacjami funkcjonariusza lub
dotychczasowym przebiegiem jego służby w AW funkcjonariuszowi można skrócić okres
służby przygotowawczej albo zwolnić funkcjonariusza od odbywania tej służby.
4. W przypadku przerwy w wykonywaniu przez funkcjonariusza obowiązków
służbowych trwającej dłużej niż 3 miesiące można przedłużyć okres jego służby
przygotowawczej.
Art. 34. 1. Funkcjonariuszowi wydaje się legitymację służbową. Legitymacja służbowa
jest dokumentem potwierdzającym pełnienie służby w AW.
2. Do wydawania, wymiany, unieważniania oraz dokonywania wpisów w legitymacji
służbowej właściwy jest Szef AW.
3. Funkcjonariusz może posługiwać się legitymacją służbową tylko podczas
wykonywania zadań służbowych.
4. Funkcjonariusz okazujący legitymację służbową obowiązany jest czynić to w sposób
umożliwiający odczytanie umieszczonych w niej danych.
5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wzór legitymacji służbowej,
2)
zakres danych zawartych w legitymacji służbowej,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik