eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2294
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2294-cz-I

– 15 – 
6) 
usunięcia pojazdów z miejsca postoju 
–  jeżeli  jest  to  niezbędne  do  zapewnienia  bezpieczeństwa  chronionych  urządzeń,  a  także 
obszarów, obiektów oraz osób przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach. 
3. Czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 4 i 6, mogą być wykonywane również 
w miejscu bezpośrednio sąsiadującym z chronionymi urządzeniami, obszarami lub obiektami, 
jeżeli  jest  to  niezbędne  do  zapewnienia  ich  bezpieczeństwa  lub  bezpieczeństwa  osób 
przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach. 
4. Czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5, wykonuje się z poszanowaniem dóbr 
osobistych osoby, w stosunku do której zostały podjęte. 
Art. 27. 1. Szef AW może zezwalać funkcjonariuszom i pracownikom AW oraz byłym 
funkcjonariuszom i  pracownikom, po ustaniu stosunku  służbowego  lub  stosunku  pracy 
w AW, a także osobom udzielającym pomocy AW przy wykonywaniu czynności operacyjno-
-rozpoznawczych, na udzielenie informacji niejawnych określonej osobie lub instytucji. 
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, nie może dotyczyć udzielenia informacji o: 
1) 
osobie, jeżeli zostały uzyskane w wyniku prowadzonych przez AW albo inne organy, 
służby lub instytucje państwowe czynności operacyjno-rozpoznawczych; 
2) 
szczegółowych  formach  i  sposobie  przeprowadzania  czynności  operacyjno- 
-rozpoznawczych oraz o  stosowanych w  związku  z  ich  prowadzeniem  środkach 
i metodach; 
3) 
osobie, o której mowa w art. 20 ust. 2; 
4) 
osobie  udzielającej  pomocy  byłemu  Urzędowi  Ochrony  Państwa  przy  wykonywaniu 
czynności operacyjno-rozpoznawczych. 
3. Zakazu określonego w ust. 2 nie stosuje się w przypadku: 
1) 
prowadzenia  postępowania  sprawdzającego  na  podstawie  przepisów  o  ochronie 
informacji niejawnych; 
2) 
żądania prokuratora albo sądu: 
a) 
zgłoszonego  w  celu  ścigania  za  czyn  zabroniony,  stanowiący  zbrodnię  lub 
występek, którego skutkiem jest śmierć, 
b) 
uzasadnionego  podejrzeniem  popełnienia  przestępstwa  ściganego  z  oskarżenia 
publicznego w związku z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych. 
4.  W  przypadku  odmowy zwolnienia funkcjonariusza, pracownika AW lub osoby 
udzielającej  pomocy  AW  przy  wykonywaniu  czynności  operacyjno-rozpoznawczych od 
obowiązku  zachowania  w  tajemnicy informacji niejawnych o  klauzuli  „tajne”  lub  „ściśle 
– 16 – 
tajne”  albo  odmowy  zezwolenia  na  udostępnienie  materiałów  stanowiących  informacje 
niejawne o  klauzuli  „tajne”  lub  „ściśle  tajne”,  pomimo  żądania  prokuratora  lub  sądu, 
zgłoszonego w związku z postępowaniem karnym o przestępstwo określone w art. 105 § 1 
ustawy z dnia 6  czerwca 1997  r.  –  Kodeks karny (Dz.  U.  Nr  88,  poz.  553,  z  późn.  zm.)), 
zwanej dalej „Kodeksem karnym”, lub o zbrodnię godzącą w życie ludzkie albo o występek 
przeciwko  życiu  lub  zdrowiu,  gdy  jego  następstwem  była  śmierć  człowieka,  Szef  AW 
przedstawia żądane materiały oraz wyjaśnienie Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego. 
5.  Jeżeli  Pierwszy  Prezes  Sądu  Najwyższego  stwierdzi,  że  uwzględnienie  żądania, 
o którym mowa  w  ust.  4,  jest  konieczne  do  zapewnienia  prawidłowości  postępowania 
karnego i nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo państwa lub bezpieczeństwo obywateli 
Rzeczypospolitej  Polskiej,  Szef  AW  jest  obowiązany  zwolnić  funkcjonariusza,  pracownika 
AW  lub  osobę  udzielającą  pomocy  AW  przy  wykonywaniu  czynności  operacyjno- 
-rozpoznawczych od zachowania tajemnicy lub udostępnić materiały objęte tajemnicą. 
Art. 28.  Szef  AW, w  celu efektywnej realizacji  zadań  AW,  współdziała  z  Szefem 
Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego,  Szefem Centralnego Biura Antykorupcyjnego, 
Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szefem Służby Wywiadu Wojskowego. 
Rozdział 4 
Służba funkcjonariuszy Agencji Wywiadu 
Art. 29. Służbę w AW może pełnić osoba: 
1) 
posiadająca obywatelstwo polskie; 
2) 
korzystająca z pełni praw publicznych; 
3) 
wykazująca nieskazitelną postawę moralną, obywatelską i patriotyczną; 
                                                 
4)  Zmiany  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz. U.  z  1997  r.  Nr  128,  poz.  840, z  1999  r.  Nr  64, 
poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98, 
poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935 i Nr 228, 
poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, 
poz.  732,  Nr 90, poz.  757,  Nr 132,  poz.  1109,  Nr 163, poz.  1363,  Nr  178, poz.  1479  i Nr 180, poz.  1493, 
z 2006  r.  Nr  190,  poz.  1409,  Nr  218,  poz.  1592  i Nr 226,  poz.  1648, z  2007  r.  Nr  89,  poz.  589,  Nr  123, 
poz. 850,  Nr  124,  poz.  859  i Nr 192,  poz.  1378, z  2008  r.  Nr  90,  poz.  560,  Nr  122,  poz.  782,  Nr  171, 
poz. 1056,  Nr  173,  poz.  1080  i Nr 214,  poz.  1344, z  2009  r.  Nr  62,  poz.  504,  Nr  63,  poz.  533,  Nr  166, 
poz. 1317,  Nr  168,  poz.  1323,  Nr  190,  poz.  1474,  Nr  201,  poz.  1540  i Nr 206,  poz.  1589, z  2010  r.  Nr  7, 
poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018 
i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474 i Nr 240, poz. 1602, z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130, 
Nr  39,  poz.  202,  Nr  48,  poz.  245,  Nr  72,  poz.  381,  Nr  94,  poz.  549,  Nr  117,  poz.  678,  Nr  133,  poz.  767, 
Nr 160, poz.  964, Nr 191, poz. 1135, Nr 217, poz. 1280, Nr 233, poz. 1381 i Nr 240, poz. 1431, z 2012 r. 
poz. 611 oraz z 2013 r. poz. 849, 905, 1036 i 1247. 
– 17 – 
4) 
spełniająca  wymagania  określone  w  przepisach o  ochronie informacji niejawnych 
w zakresie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „ściśle tajne”; 
5) 
posiadająca co najmniej średnie wykształcenie; 
6) 
posiadająca  zdolność  fizyczną  i  psychiczną  do  pełnienia  służby  wymagającej 
szczególnej dyscypliny służbowej, której gotowa jest się podporządkować. 
Art. 30.  1.  Przyjęcie  kandydata  do  służby  w  AW  następuje  po  przeprowadzeniu 
postępowania kwalifikacyjnego, na które składają się: 
1) 
przyjęcie  podania  kandydata  o  przyjęcie  do  służby,  kwestionariusza  osobowego 
kandydata, a 
także  dokumentów  stwierdzających  wymagane  wykształcenie 
i kwalifikacje zawodowe kandydata  oraz  zawierających  dane  o  jego  uprzednim 
zatrudnieniu lub pełnieniu służby; 
2) 
przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem; 
3) 
przeprowadzenie badania psychologicznego kandydata; 
4) 
ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej kandydata do pełnienia służby; 
5) 
przeprowadzenie badania psychofizjologicznego kandydata; 
6) 
przeprowadzenie  wobec kandydata postępowania  sprawdzającego,  w trybie i na 
zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych. 
2.  W  stosunku  do  kandydata  ubiegającego  się  o  przyjęcie  do  służby  w  AW na 
stanowisko  wymagające  szczególnych  umiejętności  lub  predyspozycji,  postępowanie 
kwalifikacyjne może być rozszerzone o czynności mające na celu sprawdzenie przydatności 
kandydata do służby w AW na takim stanowisku. 
3. W  postępowaniu  kwalifikacyjnym  wobec  kandydata  do  służby  w  AW,  pełniącego 
służbę  w  Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego,  Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, 
Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu Wojskowego można odstąpić od 
ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do pełnienia służby w AW. 
4. W  celu przeprowadzenia postępowania  kwalifikacyjnego  mogą  być  przetwarzane 
dane osobowe kandydata do służby w AW, a także członków jego rodziny, w tym także dane, 
o  których mowa  w  art.  27 ust.  1  ustawy z  dnia 29  sierpnia 1997  r. o  ochronie danych 
osobowych, bez wiedzy i  zgody  członków rodziny  kandydata do służby  w AW. Przepis art. 
24 ust. 2 stosuje się odpowiednio. 
5. W przypadku dobrowolnego zgłoszenia się do służby zgłoszenie to można pozostawić 
bez dalszego biegu albo  postępowanie  takie  można  zakończyć  na  każdym  etapie,  bez 
podawania przyczyny. 
– 18 – 
6. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia: 
1) 
wzór kwestionariusza osobowego kandydata do służby w AW, 
2) 
rodzaje dokumentów wymaganych od kandydata do służby w AW w toku postępowania 
kwalifikacyjnego, 
3) 
tryb  przeprowadzania  postępowania  kwalifikacyjnego  wobec  kandydata  do  służby 
w AW oraz podmioty właściwe do przeprowadzenia tego postępowania, 
4) 
sposób oceny przydatności kandydata do służby w AW 
– 
uwzględniając  konieczność  zapewnienia  sprawnego  przebiegu  postępowania 
kwalifikacyjnego wobec kandydata do służby w AW oraz uzyskania niezbędnych informacji 
o tym kandydacie. 
Art. 31.  1.  Funkcjonariusz  Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego, Centralnego Biura 
Antykorupcyjnego, Służby Wywiadu Wojskowego albo Służby Kontrwywiadu Wojskowego 
może  być  na  własną  prośbę  przeniesiony  do  służby  w  AW,  jeżeli  wykazuje  szczególne 
predyspozycje do jej pełnienia. 
2. Funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, do służby w AW przenosi się na podstawie 
porozumienia Szefa AW odpowiednio z  Szefem  Agencji  Bezpieczeństwa  Wewnętrznego, 
Szefem  Centralnego Biura Antykorupcyjnego,  Szefem  Służby  Wywiadu  Wojskowego  albo 
Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego. 
3. Funkcjonariusz, o którym mowa w ust. 1, przeniesiony do służby w AW zachowuje 
ciągłość służby. 
4.  Funkcjonariuszowi przenoszonemu w  trybie,  o  którym mowa  w  ust.  1, nie 
przysługują świadczenia pieniężne związane ze zwolnieniem ze służby. 
5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb 
postępowania  w  sprawie  przeniesienia  do  służby  w  AW  funkcjonariuszy, o  których mowa 
w ust. 1, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawności tego postępowania. 
Art. 32.  1.  Stosunek  służbowy  funkcjonariusza  powstaje  w  drodze mianowania na 
podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do służby w AW. 
2.  Początek  służby  funkcjonariusza  liczy  się  od  dnia  określonego  w  rozkazie 
personalnym o przyjęciu do służby i mianowaniu na stanowisko służbowe w AW. 
3.  Funkcjonariusza  przyjętego  do  służby  niezwłocznie  zapoznaje  się  z  przepisami 
regulującymi prawa i obowiązki funkcjonariusza wynikające ze stosunku służbowego. 
– 19 – 
4. Przed podjęciem służby funkcjonariusz składa ślubowanie według następującej roty: 
„Ja,  obywatel  Rzeczypospolitej  Polskiej,  świadom  podejmowanych  obowiązków 
funkcjonariusza  Agencji  Wywiadu,  ślubuję:  służyć  wiernie  Narodowi,  chronić 
ustanowiony  Konstytucją  Rzeczypospolitej  Polskiej  porządek  prawny,  strzec 
bezpieczeństwa Państwa i jego obywateli, nawet z narażeniem życia. Wykonując 
powierzone  mi  zadania,  ślubuję  przestrzegać  prawa,  dochować  wierności 
konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej  Polskiej,  przestrzegać  dyscypliny 
służbowej  oraz  wykonywać  rozkazy  i  polecenia  przełożonych.  Ślubuję  strzec 
tajemnicy prawnie chronionej, honoru, godności i dobrego imienia służby.”. 
5.  Szef  AW  określi,  w  drodze  zarządzenia,  ceremoniał  składania  ślubowania  przez 
funkcjonariusza. 
Art. 33.  1.  Osobę  przyjętą  do  służby  w  AW  mianuje  się  funkcjonariuszem  w  służbie 
przygotowawczej na okres 3 lat. 
2. Po upływie okresu służby przygotowawczej i uzyskaniu pozytywnej opinii służbowej 
funkcjonariusz zostaje mianowany funkcjonariuszem w służbie stałej. 
3.  W  przypadkach uzasadnionych szczególnymi kwalifikacjami funkcjonariusza lub 
dotychczasowym  przebiegiem  jego  służby  w  AW  funkcjonariuszowi  można  skrócić  okres 
służby przygotowawczej albo zwolnić funkcjonariusza od odbywania tej służby. 
4.  W  przypadku  przerwy w  wykonywaniu  przez  funkcjonariusza  obowiązków 
służbowych  trwającej  dłużej  niż  3  miesiące  można  przedłużyć  okres  jego  służby 
przygotowawczej. 
Art. 34. 1. Funkcjonariuszowi wydaje się legitymację służbową. Legitymacja służbowa 
jest dokumentem potwierdzającym pełnienie służby w AW. 
2.  Do  wydawania,  wymiany,  unieważniania  oraz  dokonywania  wpisów  w  legitymacji 
służbowej właściwy jest Szef AW. 
3.  Funkcjonariusz  może  posługiwać  się  legitymacją  służbową  tylko  podczas 
wykonywania zadań służbowych. 
4. Funkcjonariusz okazujący legitymację służbową obowiązany jest czynić to w sposób 
umożliwiający odczytanie umieszczonych w niej danych. 
5. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia: 
1) 
wzór legitymacji służbowej, 
2) 
zakres danych zawartych w legitymacji służbowej, 
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: