eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu

projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2294
  • Data wpłynięcia: 2014-04-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2294-cz-I

– 10 – 
6) 
dyrektora generalnego, dyrektorów biur  oraz  kierowników  oddziałów  regionalnych 
„Polskiej Agencji Prasowej − Spółka Akcyjna”; 
7) 
nadawców w  rozumieniu  art.  4 pkt  5  ustawy z  dnia 29  grudnia 1992  r. o  radiofonii 
i telewizji (Dz.  U.  z  2011  r.  Nr  43,  poz.  226, z  późn.  zm.))  będących  osobami 
fizycznymi; 
8) 
redaktorów  naczelnych  oraz  osób  prowadzących  działalność  wydawniczą,  o  których 
mowa w  ustawie z  dnia 26  stycznia 1984  r.  −  Prawo prasowe (Dz.  U. Nr  5,  poz.  24, 
z późn. zm.)); 
9) 
dziennikarzy,  przez  których  rozumie  się  osoby  zajmujące  się  redagowaniem, 
tworzeniem  lub  przygotowywaniem  materiałów  prasowych,  pozostające  w  stosunku 
pracy z  redakcją  w  rozumieniu przepisów ustawy, o  której mowa  w  pkt  8, albo 
zajmujące  się  taką  działalnością  na  rzecz  i  z  upoważnienia  tej  redakcji  na  podstawie 
umowy o dzieło lub umowy zlecenia; 
10)  rektorów, prorektorów i  kierowników podstawowych jednostek organizacyjnych 
w szkołach wyższych; 
11)  członków  Rady  Głównej  Nauki  i  Szkolnictwa  Wyższego,  Polskiej  Komisji 
Akredytacyjnej i Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów. 
2.  Szef AW w  celu  realizacji  zadań  AW  może  wydać  zgodę  na  korzystanie  z  tajnej 
współpracy  osób, o  których mowa  w  ust.  1 pkt  7−9,  jeżeli  jest  to  uzasadnione  względami 
bezpieczeństwa państwa, po uzyskaniu zgody Prezesa Rady Ministrów. 
Art. 22.  1.  Funkcjonariusz,  przy  wykonywaniu  czynności  operacyjno-rozpoznawczych 
lub w  celu  ochrony  danych  własnych  lub  innego  funkcjonariusza  uprawnionego  do 
wykonywania  tych  czynności  oraz  osoba  udzielająca  pomocy  AW,  przy  wykonywaniu 
czynności  operacyjno-rozpoznawczych  lub w  celu  ochrony  danych  własnych  mogą 
posługiwać się dokumentami lub znakami identyfikacyjnymi, które uniemożliwiają ustalenie: 
1) 
danych identyfikujących funkcjonariusza albo tę osobę, 
2) 
środków, którymi funkcjonariusz posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych, 
                                                 
1)  Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz. U.  z  2011  r.  Nr  85,  poz.  459, 
Nr 112, poz. 654, Nr 153, poz. 903 i Nr 160, poz. 963 oraz z 2012 r. poz. 1209 i 1315. 
2)   Zmiany  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz. U.  z  1988  r.  Nr  41,  poz.  324, z  1989  r.  Nr  34, 
poz. 187, z 1990 r. Nr 29, poz. 173, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, z 1997 r. Nr 88, 
poz.  554  i Nr 121,  poz.  770, z  1999  r.  Nr  90,  poz.  999, z  2001  r.  Nr  112,  poz.  1198, z  2002  r.  Nr  153, 
poz. 1271,  z  2004  r.  Nr  111,  poz.  1181, z  2005  r.  Nr  39,  poz.  377, z  2007  r.  Nr  89,  poz.  590, z  2010  r. 
Nr 182,  poz.  1228  i Nr 235,  poz.  1551, z  2011  r.  Nr  85,  poz.  459,  Nr  156,  poz.  934,  Nr  205,  poz.  1204 
i Nr 282, poz. 1660, z 2012 r. poz. 1136 oraz z 2013 r. poz. 771. 
– 11 – 
3) 
środków, którymi ta osoba posługuje się przy udzielaniu pomocy AW 
− zwanymi dalej „dokumentami legalizacyjnymi”. 
2. Nie popełnia przestępstwa: 
1) 
kto,  będąc  do  tego  uprawnionym,  występuje  z  wnioskiem  o  sporządzenie  lub  wydanie 
dokumentu  legalizacyjnego  albo  udziela  pomocy  przy  sporządzeniu  lub  wydaniu  tego 
dokumentu; 
2) 
kto,  będąc  do  tego  uprawnionym,  poleca  wydanie,  kieruje  wydaniem  lub  wydaje 
dokument, o którym mowa w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia… o Agencji Bezpieczeństwa 
Wewnętrznego,  identyfikujący  osobę  posługującą  się  nim  jako  funkcjonariusza  albo 
pracownika AW albo udziela pomocy przy wydaniu tego dokumentu; 
3) 
funkcjonariusz  posługujący  się  dokumentami  legalizacyjnymi  przy  wykonywaniu 
czynności operacyjno-rozpoznawczych lub w celu ochrony danych własnych lub innego 
funkcjonariusza uprawnionego do wykonywania tych czynności; 
4) 
osoba, o  której mowa  w  art.  20 ust.  2,  posługująca  się  dokumentami  legalizacyjnymi 
w trakcie udzielania pomocy AW,  przy  wykonywaniu  czynności  operacyjno- 
-rozpoznawczych lub w celu ochrony danych własnych. 
3. Szef AW określi, w drodze zarządzenia: 
1) 
tryb  postępowania  w  sprawach  wystąpienia  z  wnioskiem  o  sporządzenie  lub  wydanie 
dokumentu legalizacyjnego oraz sposób przechowywania dokumentów legalizacyjnych; 
2) 
sposób posługiwania się dokumentami legalizacyjnymi; 
3) 
przełożonych  właściwych  w  sprawach,  o  których mowa  w  pkt  1,  oraz  w  sprawach 
przechowywania dokumentów legalizacyjnych. 
Art. 23. W zakresie swojej właściwości AW może uzyskiwać informacje, w tym także 
niejawnie, gromadzić je, sprawdzać i przetwarzać. 
Art. 24. 1. AW może przetwarzać dane, w tym dane osobowe wskazane w art. 27 ust. 1 
ustawy z  dnia 29  sierpnia 1997  r. o  ochronie danych osobowych (Dz.  U.  z  2002  r.  Nr  101, 
poz. 926, z późn. zm.)): 
1) 
w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1, 
                                                 
3)   Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz. U.  z  2002  r.  Nr  153,  poz.  1271, 
z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 
i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz z 2011 r. Nr 230, 
poz. 1371. 
 
– 12 – 
2) 
w celu przeprowadzenia  postępowania  kwalifikacyjnego,  o  którym mowa  w  art.  30 
ust. 1, 
3) 
funkcjonariuszy, członków ich rodzin oraz osób pozostających w faktycznym pożyciu 
z funkcjonariuszami  –  w  celu zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania AW oraz 
bezpieczeństwa  osobistego  funkcjonariuszy,  członków  ich  rodzin  oraz  osób 
pozostających w faktycznym pożyciu z funkcjonariuszami 
− w tym także bez wiedzy i zgody osoby, której te dane dotyczą. 
2.  Za  członków  rodziny  funkcjonariuszy,  o  których mowa  w  ust.  1 pkt  3,  uważa  się 
małżonka,  dzieci,  wnuki,  rodziców,  macochę,  ojczyma,  rodzeństwo,  dziadków,  teściów 
i opiekunów funkcjonariuszy oraz inne osoby pozostające na utrzymaniu funkcjonariuszy lub 
pod  ich  bezpośrednią  opieką.  Za  dzieci  uważa  się  dzieci  własne,  dzieci  małżonka,  dzieci 
przysposobione oraz dzieci obce przyjęte na wychowanie i utrzymanie przez funkcjonariuszy. 
3. W  zakresie, o  którym mowa  w  ust.  1,  AW  może  nieodpłatnie  uzyskiwać  dane  ze 
zbiorów danych, w  tym  zbiorów  danych  osobowych,  prowadzonych  przez  organy  władzy 
publicznej albo państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne. 
4.  Jeżeli  przepisy  odrębnych  ustaw  nie  stanowią  inaczej,  administratorzy  zbiorów 
danych, o których mowa w ust. 3, udostępniają AW przetwarzane w nich dane na podstawie 
pisemnego wniosku Szefa AW. 
5. Wniosek o udostępnienie danych, o którym mowa w ust. 4, zawiera: 
1) 
oznaczenie sprawy; 
2) 
określenie zbioru danych, z którego te dane mają zostać udostępnione; 
3) 
wskazanie danych podlegających udostępnieniu. 
6. Administratorzy zbiorów danych, o których mowa w ust. 3, mogą zawierać z Szefem 
AW pisemne  porozumienia o  udostępnianiu  jednostkom  organizacyjnym  AW  danych 
zgromadzonych w  zbiorach danych w  drodze teletransmisji  bez  konieczności  składania 
każdorazowo  pisemnych  wniosków  o  udostępnienie  danych,  jeżeli  jednostki  te  spełniają 
łącznie następujące warunki: 
1) 
posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie: kto, kiedy, w jakim celu 
oraz jakie dane uzyskał; 
2) 
posiadają  zabezpieczenia  techniczne  i  organizacyjne  uniemożliwiające  wykorzystanie 
danych niezgodnie z celem ich uzyskania; 
3) 
specyfika lub zakres wykonywanych przez nie zadań uzasadnia takie udostępnienie. 
– 13 – 
7. Przepisy  ust.  3−6  stosuje  się  odpowiednio do danych, w  tym danych osobowych, 
uzyskiwanych w  wyniku  wykonywania  czynności  operacyjno-rozpoznawczych przez 
uprawnione do tego organy, służby i instytucje państwowe. 
8. Podmioty, o  których mowa  w  ust.  7,  mogą  odmówić  przekazania  AW  danych  lub 
ograniczyć ich zakres, jeżeli mogłoby to uniemożliwić wykonywanie ich ustawowych zadań 
lub spowodować ujawnienie danych o osobie niebędącej ich funkcjonariuszem i udzielającej 
pomocy tym podmiotom. 
9. AW przetwarza dane osobowe przez okres, w którym są one niezbędne do realizacji 
jej ustawowych zadań. AW dokonuje, nie rzadziej niż co 5 lat, weryfikacji potrzeby dalszego 
przetwarzania tych danych, usuwając dane zbędne. 
10. Po dokonaniu weryfikacji, o  której mowa  w  ust.  9, dane osobowe  zbędne  usuwa 
niezwłocznie komisja powołana przez Szefa AW. Z czynności komisji sporządza się protokół 
zawierający  w  szczególności  wykaz  zniszczonych  dokumentów  lub  nośników 
informatycznych zawierających te dane oraz sposób ich zniszczenia. 
11. Szef AW może tworzyć zbiory danych, w tym zbiory danych osobowych. 
Art. 25.  1.  Nadzór  nad  zgodnością  przetwarzania  przez  AW  danych  osobowych 
z przepisami ustawy oraz przepisami o  ochronie  danych  osobowych  sprawuje  pełnomocnik 
do spraw kontroli przetwarzania przez AW danych osobowych, zwany dalej 
„pełnomocnikiem”. 
2.  Pełnomocnikowi  przysługują  uprawnienia  i  wykonuje  on  obowiązki  administratora 
bezpieczeństwa informacji, o którym mowa w art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. 
o ochronie danych osobowych. 
3.  Szef  AW  powołuje  pełnomocnika  spośród  funkcjonariuszy.  Zwolnienie  ze  służby, 
z wyłączeniem  przypadków,  o  których mowa  w  art.  51  ust.  1 pkt  1,  4 i  5,  lub  odwołanie 
pełnomocnika  z  pełnionej  funkcji  następuje  za  zgodą  Prezesa  Rady  Ministrów  po 
zasięgnięciu opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. 
4. W ramach nadzoru pełnomocnik prowadzi rzetelną, obiektywną i niezależną kontrolę 
prawidłowości  przetwarzania  przez  AW  danych  osobowych,  a  w  szczególności  ich 
przechowywania, weryfikacji i usuwania. 
5. Pełnomocnik ma prawo do: 
1) 
wglądu  do  wszelkich  dokumentów  znajdujących  się  w  urzędzie,  o  którym mowa 
w art. 14 ust. 1, związanych z wykonywaną kontrolą; 
– 14 – 
2) 
swobodnego wstępu do pomieszczeń i obiektów kontrolowanej jednostki organizacyjnej 
AW; 
3) 
żądania pisemnych wyjaśnień od funkcjonariuszy i pracowników AW. 
6.  Kierownik  jednostki  organizacyjnej  AW,  któremu  pełnomocnik  wydał  pisemne 
polecenie usunięcia stwierdzonych uchybień, informuje Szefa AW w terminie 7 dni od dnia 
wydania polecenia, o jego wykonaniu albo przyczynie jego niewykonania. 
7.  W  przypadku naruszenia przepisów ustawy lub  przepisów o  ochronie danych 
osobowych pełnomocnik podejmuje działania zmierzające do wyjaśnienia okoliczności tego 
naruszenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów i Szefa AW. 
8. Pełnomocnik, za pośrednictwem Szefa AW, przedkłada corocznie, do dnia 31 marca, 
Prezesowi  Rady  Ministrów,  Komisji  do  Spraw  Służb  Specjalnych  Sejmu  Rzeczypospolitej 
Polskiej oraz Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych sprawozdanie za 
poprzedni rok kalendarzowy, w którym przedstawia stan ochrony danych osobowych w AW 
oraz wszystkie przypadki naruszenia przepisów w tym zakresie. 
Art. 26. 1. W związku z wykonywaniem swoich zadań AW zapewnia ochronę: 
1) 
środków, form i metod realizacji zadań; 
2) 
zgromadzonych informacji; 
3) 
danych identyfikujących funkcjonariuszy oraz osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2; 
4) 
wykorzystywanych  przez  siebie  urządzeń  oraz  obszarów  i  obiektów, a  także  osób 
przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach. 
2.  Funkcjonariusze  wykonujący  zadania  w  zakresie ochrony, o  której mowa  w  ust.  1 
pkt 4, w granicach chronionych obszarów i obiektów mają prawo: 
1) 
ustalania uprawnień osób do przebywania na obszarach lub w obiektach chronionych, 
2) 
legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, 
3) 
wydawania poleceń dotyczących określonego zachowania się w granicach chronionych 
obszarów i obiektów, w tym ich opuszczenia, 
4) 
ujęcia osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzkiego, a także 
dla chronionego mienia, w  celu  niezwłocznego  oddania  tych  osób  Policji  lub  innym 
właściwym służbom albo organom, 
5) 
dokonywania  kontroli  osobistej,  przeglądania  zawartości  bagaży,  a  także  sprawdzania 
środków transportu i ładunków, 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: