Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-I
– 10 –
6)
dyrektora generalnego, dyrektorów biur oraz kierowników oddziałów regionalnych
„Polskiej Agencji Prasowej − Spółka Akcyjna”;
7)
nadawców w rozumieniu art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii
i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.)) będących osobami
fizycznymi;
8)
redaktorów naczelnych oraz osób prowadzących działalność wydawniczą, o których
mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. − Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24,
z późn. zm.));
9)
dziennikarzy, przez których rozumie się osoby zajmujące się redagowaniem,
tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych, pozostające w stosunku
pracy z redakcją w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w pkt 8, albo
zajmujące się taką działalnością na rzecz i z upoważnienia tej redakcji na podstawie
umowy o dzieło lub umowy zlecenia;
10) rektorów, prorektorów i kierowników podstawowych jednostek organizacyjnych
w szkołach wyższych;
11) członków Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Polskiej Komisji
Akredytacyjnej i Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.
2. Szef AW w celu realizacji zadań AW może wydać zgodę na korzystanie z tajnej
współpracy osób, o których mowa w ust. 1 pkt 7−9, jeżeli jest to uzasadnione względami
bezpieczeństwa państwa, po uzyskaniu zgody Prezesa Rady Ministrów.
Art. 22. 1. Funkcjonariusz, przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych
lub w celu ochrony danych własnych lub innego funkcjonariusza uprawnionego do
wykonywania tych czynności oraz osoba udzielająca pomocy AW, przy wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych lub w celu ochrony danych własnych mogą
posługiwać się dokumentami lub znakami identyfikacyjnymi, które uniemożliwiają ustalenie:
1)
danych identyfikujących funkcjonariusza albo tę osobę,
2)
środków, którymi funkcjonariusz posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych,
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 85, poz. 459,
Nr 112, poz. 654, Nr 153, poz. 903 i Nr 160, poz. 963 oraz z 2012 r. poz. 1209 i 1315.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34,
poz. 187, z 1990 r. Nr 29, poz. 173, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, z 1997 r. Nr 88,
poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 90, poz. 999, z 2001 r. Nr 112, poz. 1198, z 2002 r. Nr 153,
poz. 1271, z 2004 r. Nr 111, poz. 1181, z 2005 r. Nr 39, poz. 377, z 2007 r. Nr 89, poz. 590, z 2010 r.
Nr 182, poz. 1228 i Nr 235, poz. 1551, z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 156, poz. 934, Nr 205, poz. 1204
i Nr 282, poz. 1660, z 2012 r. poz. 1136 oraz z 2013 r. poz. 771.
– 11 –
3)
środków, którymi ta osoba posługuje się przy udzielaniu pomocy AW
− zwanymi dalej „dokumentami legalizacyjnymi”.
2. Nie popełnia przestępstwa:
1)
kto, będąc do tego uprawnionym, występuje z wnioskiem o sporządzenie lub wydanie
dokumentu legalizacyjnego albo udziela pomocy przy sporządzeniu lub wydaniu tego
dokumentu;
2)
kto, będąc do tego uprawnionym, poleca wydanie, kieruje wydaniem lub wydaje
dokument, o którym mowa w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia… o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, identyfikujący osobę posługującą się nim jako funkcjonariusza albo
pracownika AW albo udziela pomocy przy wydaniu tego dokumentu;
3)
funkcjonariusz posługujący się dokumentami legalizacyjnymi przy wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych lub w celu ochrony danych własnych lub innego
funkcjonariusza uprawnionego do wykonywania tych czynności;
4)
osoba, o której mowa w art. 20 ust. 2, posługująca się dokumentami legalizacyjnymi
w trakcie udzielania pomocy AW, przy wykonywaniu czynności operacyjno-
-rozpoznawczych lub w celu ochrony danych własnych.
3. Szef AW określi, w drodze zarządzenia:
1)
tryb postępowania w sprawach wystąpienia z wnioskiem o sporządzenie lub wydanie
dokumentu legalizacyjnego oraz sposób przechowywania dokumentów legalizacyjnych;
2)
sposób posługiwania się dokumentami legalizacyjnymi;
3)
przełożonych właściwych w sprawach, o których mowa w pkt 1, oraz w sprawach
przechowywania dokumentów legalizacyjnych.
Art. 23. W zakresie swojej właściwości AW może uzyskiwać informacje, w tym także
niejawnie, gromadzić je, sprawdzać i przetwarzać.
Art. 24. 1. AW może przetwarzać dane, w tym dane osobowe wskazane w art. 27 ust. 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.)):
1)
w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1,
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271,
z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170
i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz z 2011 r. Nr 230,
poz. 1371.
– 12 –
2)
w celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 30
ust. 1,
3)
funkcjonariuszy, członków ich rodzin oraz osób pozostających w faktycznym pożyciu
z funkcjonariuszami – w celu zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania AW oraz
bezpieczeństwa osobistego funkcjonariuszy, członków ich rodzin oraz osób
pozostających w faktycznym pożyciu z funkcjonariuszami
− w tym także bez wiedzy i zgody osoby, której te dane dotyczą.
2. Za członków rodziny funkcjonariuszy, o których mowa w ust. 1 pkt 3, uważa się
małżonka, dzieci, wnuki, rodziców, macochę, ojczyma, rodzeństwo, dziadków, teściów
i opiekunów funkcjonariuszy oraz inne osoby pozostające na utrzymaniu funkcjonariuszy lub
pod ich bezpośrednią opieką. Za dzieci uważa się dzieci własne, dzieci małżonka, dzieci
przysposobione oraz dzieci obce przyjęte na wychowanie i utrzymanie przez funkcjonariuszy.
3. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, AW może nieodpłatnie uzyskiwać dane ze
zbiorów danych, w tym zbiorów danych osobowych, prowadzonych przez organy władzy
publicznej albo państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne.
4. Jeżeli przepisy odrębnych ustaw nie stanowią inaczej, administratorzy zbiorów
danych, o których mowa w ust. 3, udostępniają AW przetwarzane w nich dane na podstawie
pisemnego wniosku Szefa AW.
5. Wniosek o udostępnienie danych, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1)
oznaczenie sprawy;
2)
określenie zbioru danych, z którego te dane mają zostać udostępnione;
3)
wskazanie danych podlegających udostępnieniu.
6. Administratorzy zbiorów danych, o których mowa w ust. 3, mogą zawierać z Szefem
AW pisemne porozumienia o udostępnianiu jednostkom organizacyjnym AW danych
zgromadzonych w zbiorach danych w drodze teletransmisji bez konieczności składania
każdorazowo pisemnych wniosków o udostępnienie danych, jeżeli jednostki te spełniają
łącznie następujące warunki:
1)
posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie: kto, kiedy, w jakim celu
oraz jakie dane uzyskał;
2)
posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie
danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
3)
specyfika lub zakres wykonywanych przez nie zadań uzasadnia takie udostępnienie.
– 13 –
7. Przepisy ust. 3−6 stosuje się odpowiednio do danych, w tym danych osobowych,
uzyskiwanych w wyniku wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez
uprawnione do tego organy, służby i instytucje państwowe.
8. Podmioty, o których mowa w ust. 7, mogą odmówić przekazania AW danych lub
ograniczyć ich zakres, jeżeli mogłoby to uniemożliwić wykonywanie ich ustawowych zadań
lub spowodować ujawnienie danych o osobie niebędącej ich funkcjonariuszem i udzielającej
pomocy tym podmiotom.
9. AW przetwarza dane osobowe przez okres, w którym są one niezbędne do realizacji
jej ustawowych zadań. AW dokonuje, nie rzadziej niż co 5 lat, weryfikacji potrzeby dalszego
przetwarzania tych danych, usuwając dane zbędne.
10. Po dokonaniu weryfikacji, o której mowa w ust. 9, dane osobowe zbędne usuwa
niezwłocznie komisja powołana przez Szefa AW. Z czynności komisji sporządza się protokół
zawierający w szczególności wykaz zniszczonych dokumentów lub nośników
informatycznych zawierających te dane oraz sposób ich zniszczenia.
11. Szef AW może tworzyć zbiory danych, w tym zbiory danych osobowych.
Art. 25. 1. Nadzór nad zgodnością przetwarzania przez AW danych osobowych
z przepisami ustawy oraz przepisami o ochronie danych osobowych sprawuje pełnomocnik
do spraw kontroli przetwarzania przez AW danych osobowych, zwany dalej
„pełnomocnikiem”.
2. Pełnomocnikowi przysługują uprawnienia i wykonuje on obowiązki administratora
bezpieczeństwa informacji, o którym mowa w art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o ochronie danych osobowych.
3. Szef AW powołuje pełnomocnika spośród funkcjonariuszy. Zwolnienie ze służby,
z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1, 4 i 5, lub odwołanie
pełnomocnika z pełnionej funkcji następuje za zgodą Prezesa Rady Ministrów po
zasięgnięciu opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
4. W ramach nadzoru pełnomocnik prowadzi rzetelną, obiektywną i niezależną kontrolę
prawidłowości przetwarzania przez AW danych osobowych, a w szczególności ich
przechowywania, weryfikacji i usuwania.
5. Pełnomocnik ma prawo do:
1)
wglądu do wszelkich dokumentów znajdujących się w urzędzie, o którym mowa
w art. 14 ust. 1, związanych z wykonywaną kontrolą;
– 14 –
2)
swobodnego wstępu do pomieszczeń i obiektów kontrolowanej jednostki organizacyjnej
AW;
3)
żądania pisemnych wyjaśnień od funkcjonariuszy i pracowników AW.
6. Kierownik jednostki organizacyjnej AW, któremu pełnomocnik wydał pisemne
polecenie usunięcia stwierdzonych uchybień, informuje Szefa AW w terminie 7 dni od dnia
wydania polecenia, o jego wykonaniu albo przyczynie jego niewykonania.
7. W przypadku naruszenia przepisów ustawy lub przepisów o ochronie danych
osobowych pełnomocnik podejmuje działania zmierzające do wyjaśnienia okoliczności tego
naruszenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów i Szefa AW.
8. Pełnomocnik, za pośrednictwem Szefa AW, przedkłada corocznie, do dnia 31 marca,
Prezesowi Rady Ministrów, Komisji do Spraw Służb Specjalnych Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych sprawozdanie za
poprzedni rok kalendarzowy, w którym przedstawia stan ochrony danych osobowych w AW
oraz wszystkie przypadki naruszenia przepisów w tym zakresie.
Art. 26. 1. W związku z wykonywaniem swoich zadań AW zapewnia ochronę:
1)
środków, form i metod realizacji zadań;
2)
zgromadzonych informacji;
3)
danych identyfikujących funkcjonariuszy oraz osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2;
4)
wykorzystywanych przez siebie urządzeń oraz obszarów i obiektów, a także osób
przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach.
2. Funkcjonariusze wykonujący zadania w zakresie ochrony, o której mowa w ust. 1
pkt 4, w granicach chronionych obszarów i obiektów mają prawo:
1)
ustalania uprawnień osób do przebywania na obszarach lub w obiektach chronionych,
2)
legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości,
3)
wydawania poleceń dotyczących określonego zachowania się w granicach chronionych
obszarów i obiektów, w tym ich opuszczenia,
4)
ujęcia osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzkiego, a także
dla chronionego mienia, w celu niezwłocznego oddania tych osób Policji lub innym
właściwym służbom albo organom,
5)
dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży, a także sprawdzania
środków transportu i ładunków,
6)
dyrektora generalnego, dyrektorów biur oraz kierowników oddziałów regionalnych
„Polskiej Agencji Prasowej − Spółka Akcyjna”;
7)
nadawców w rozumieniu art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii
i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226, z późn. zm.)) będących osobami
fizycznymi;
8)
redaktorów naczelnych oraz osób prowadzących działalność wydawniczą, o których
mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. − Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24,
z późn. zm.));
9)
dziennikarzy, przez których rozumie się osoby zajmujące się redagowaniem,
tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych, pozostające w stosunku
pracy z redakcją w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w pkt 8, albo
zajmujące się taką działalnością na rzecz i z upoważnienia tej redakcji na podstawie
umowy o dzieło lub umowy zlecenia;
10) rektorów, prorektorów i kierowników podstawowych jednostek organizacyjnych
w szkołach wyższych;
11) członków Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Polskiej Komisji
Akredytacyjnej i Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.
2. Szef AW w celu realizacji zadań AW może wydać zgodę na korzystanie z tajnej
współpracy osób, o których mowa w ust. 1 pkt 7−9, jeżeli jest to uzasadnione względami
bezpieczeństwa państwa, po uzyskaniu zgody Prezesa Rady Ministrów.
Art. 22. 1. Funkcjonariusz, przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych
lub w celu ochrony danych własnych lub innego funkcjonariusza uprawnionego do
wykonywania tych czynności oraz osoba udzielająca pomocy AW, przy wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych lub w celu ochrony danych własnych mogą
posługiwać się dokumentami lub znakami identyfikacyjnymi, które uniemożliwiają ustalenie:
1)
danych identyfikujących funkcjonariusza albo tę osobę,
2)
środków, którymi funkcjonariusz posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych,
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 85, poz. 459,
Nr 112, poz. 654, Nr 153, poz. 903 i Nr 160, poz. 963 oraz z 2012 r. poz. 1209 i 1315.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34,
poz. 187, z 1990 r. Nr 29, poz. 173, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, z 1997 r. Nr 88,
poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 90, poz. 999, z 2001 r. Nr 112, poz. 1198, z 2002 r. Nr 153,
poz. 1271, z 2004 r. Nr 111, poz. 1181, z 2005 r. Nr 39, poz. 377, z 2007 r. Nr 89, poz. 590, z 2010 r.
Nr 182, poz. 1228 i Nr 235, poz. 1551, z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 156, poz. 934, Nr 205, poz. 1204
i Nr 282, poz. 1660, z 2012 r. poz. 1136 oraz z 2013 r. poz. 771.
– 11 –
3)
środków, którymi ta osoba posługuje się przy udzielaniu pomocy AW
− zwanymi dalej „dokumentami legalizacyjnymi”.
2. Nie popełnia przestępstwa:
1)
kto, będąc do tego uprawnionym, występuje z wnioskiem o sporządzenie lub wydanie
dokumentu legalizacyjnego albo udziela pomocy przy sporządzeniu lub wydaniu tego
dokumentu;
2)
kto, będąc do tego uprawnionym, poleca wydanie, kieruje wydaniem lub wydaje
dokument, o którym mowa w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia… o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, identyfikujący osobę posługującą się nim jako funkcjonariusza albo
pracownika AW albo udziela pomocy przy wydaniu tego dokumentu;
3)
funkcjonariusz posługujący się dokumentami legalizacyjnymi przy wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych lub w celu ochrony danych własnych lub innego
funkcjonariusza uprawnionego do wykonywania tych czynności;
4)
osoba, o której mowa w art. 20 ust. 2, posługująca się dokumentami legalizacyjnymi
w trakcie udzielania pomocy AW, przy wykonywaniu czynności operacyjno-
-rozpoznawczych lub w celu ochrony danych własnych.
3. Szef AW określi, w drodze zarządzenia:
1)
tryb postępowania w sprawach wystąpienia z wnioskiem o sporządzenie lub wydanie
dokumentu legalizacyjnego oraz sposób przechowywania dokumentów legalizacyjnych;
2)
sposób posługiwania się dokumentami legalizacyjnymi;
3)
przełożonych właściwych w sprawach, o których mowa w pkt 1, oraz w sprawach
przechowywania dokumentów legalizacyjnych.
Art. 23. W zakresie swojej właściwości AW może uzyskiwać informacje, w tym także
niejawnie, gromadzić je, sprawdzać i przetwarzać.
Art. 24. 1. AW może przetwarzać dane, w tym dane osobowe wskazane w art. 27 ust. 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101,
poz. 926, z późn. zm.)):
1)
w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1,
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271,
z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170
i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz z 2011 r. Nr 230,
poz. 1371.
– 12 –
2)
w celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 30
ust. 1,
3)
funkcjonariuszy, członków ich rodzin oraz osób pozostających w faktycznym pożyciu
z funkcjonariuszami – w celu zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania AW oraz
bezpieczeństwa osobistego funkcjonariuszy, członków ich rodzin oraz osób
pozostających w faktycznym pożyciu z funkcjonariuszami
− w tym także bez wiedzy i zgody osoby, której te dane dotyczą.
2. Za członków rodziny funkcjonariuszy, o których mowa w ust. 1 pkt 3, uważa się
małżonka, dzieci, wnuki, rodziców, macochę, ojczyma, rodzeństwo, dziadków, teściów
i opiekunów funkcjonariuszy oraz inne osoby pozostające na utrzymaniu funkcjonariuszy lub
pod ich bezpośrednią opieką. Za dzieci uważa się dzieci własne, dzieci małżonka, dzieci
przysposobione oraz dzieci obce przyjęte na wychowanie i utrzymanie przez funkcjonariuszy.
3. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, AW może nieodpłatnie uzyskiwać dane ze
zbiorów danych, w tym zbiorów danych osobowych, prowadzonych przez organy władzy
publicznej albo państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne.
4. Jeżeli przepisy odrębnych ustaw nie stanowią inaczej, administratorzy zbiorów
danych, o których mowa w ust. 3, udostępniają AW przetwarzane w nich dane na podstawie
pisemnego wniosku Szefa AW.
5. Wniosek o udostępnienie danych, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1)
oznaczenie sprawy;
2)
określenie zbioru danych, z którego te dane mają zostać udostępnione;
3)
wskazanie danych podlegających udostępnieniu.
6. Administratorzy zbiorów danych, o których mowa w ust. 3, mogą zawierać z Szefem
AW pisemne porozumienia o udostępnianiu jednostkom organizacyjnym AW danych
zgromadzonych w zbiorach danych w drodze teletransmisji bez konieczności składania
każdorazowo pisemnych wniosków o udostępnienie danych, jeżeli jednostki te spełniają
łącznie następujące warunki:
1)
posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie: kto, kiedy, w jakim celu
oraz jakie dane uzyskał;
2)
posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie
danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
3)
specyfika lub zakres wykonywanych przez nie zadań uzasadnia takie udostępnienie.
– 13 –
7. Przepisy ust. 3−6 stosuje się odpowiednio do danych, w tym danych osobowych,
uzyskiwanych w wyniku wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez
uprawnione do tego organy, służby i instytucje państwowe.
8. Podmioty, o których mowa w ust. 7, mogą odmówić przekazania AW danych lub
ograniczyć ich zakres, jeżeli mogłoby to uniemożliwić wykonywanie ich ustawowych zadań
lub spowodować ujawnienie danych o osobie niebędącej ich funkcjonariuszem i udzielającej
pomocy tym podmiotom.
9. AW przetwarza dane osobowe przez okres, w którym są one niezbędne do realizacji
jej ustawowych zadań. AW dokonuje, nie rzadziej niż co 5 lat, weryfikacji potrzeby dalszego
przetwarzania tych danych, usuwając dane zbędne.
10. Po dokonaniu weryfikacji, o której mowa w ust. 9, dane osobowe zbędne usuwa
niezwłocznie komisja powołana przez Szefa AW. Z czynności komisji sporządza się protokół
zawierający w szczególności wykaz zniszczonych dokumentów lub nośników
informatycznych zawierających te dane oraz sposób ich zniszczenia.
11. Szef AW może tworzyć zbiory danych, w tym zbiory danych osobowych.
Art. 25. 1. Nadzór nad zgodnością przetwarzania przez AW danych osobowych
z przepisami ustawy oraz przepisami o ochronie danych osobowych sprawuje pełnomocnik
do spraw kontroli przetwarzania przez AW danych osobowych, zwany dalej
„pełnomocnikiem”.
2. Pełnomocnikowi przysługują uprawnienia i wykonuje on obowiązki administratora
bezpieczeństwa informacji, o którym mowa w art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o ochronie danych osobowych.
3. Szef AW powołuje pełnomocnika spośród funkcjonariuszy. Zwolnienie ze służby,
z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1, 4 i 5, lub odwołanie
pełnomocnika z pełnionej funkcji następuje za zgodą Prezesa Rady Ministrów po
zasięgnięciu opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
4. W ramach nadzoru pełnomocnik prowadzi rzetelną, obiektywną i niezależną kontrolę
prawidłowości przetwarzania przez AW danych osobowych, a w szczególności ich
przechowywania, weryfikacji i usuwania.
5. Pełnomocnik ma prawo do:
1)
wglądu do wszelkich dokumentów znajdujących się w urzędzie, o którym mowa
w art. 14 ust. 1, związanych z wykonywaną kontrolą;
– 14 –
2)
swobodnego wstępu do pomieszczeń i obiektów kontrolowanej jednostki organizacyjnej
AW;
3)
żądania pisemnych wyjaśnień od funkcjonariuszy i pracowników AW.
6. Kierownik jednostki organizacyjnej AW, któremu pełnomocnik wydał pisemne
polecenie usunięcia stwierdzonych uchybień, informuje Szefa AW w terminie 7 dni od dnia
wydania polecenia, o jego wykonaniu albo przyczynie jego niewykonania.
7. W przypadku naruszenia przepisów ustawy lub przepisów o ochronie danych
osobowych pełnomocnik podejmuje działania zmierzające do wyjaśnienia okoliczności tego
naruszenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów i Szefa AW.
8. Pełnomocnik, za pośrednictwem Szefa AW, przedkłada corocznie, do dnia 31 marca,
Prezesowi Rady Ministrów, Komisji do Spraw Służb Specjalnych Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych sprawozdanie za
poprzedni rok kalendarzowy, w którym przedstawia stan ochrony danych osobowych w AW
oraz wszystkie przypadki naruszenia przepisów w tym zakresie.
Art. 26. 1. W związku z wykonywaniem swoich zadań AW zapewnia ochronę:
1)
środków, form i metod realizacji zadań;
2)
zgromadzonych informacji;
3)
danych identyfikujących funkcjonariuszy oraz osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2;
4)
wykorzystywanych przez siebie urządzeń oraz obszarów i obiektów, a także osób
przebywających na tych obszarach lub w tych obiektach.
2. Funkcjonariusze wykonujący zadania w zakresie ochrony, o której mowa w ust. 1
pkt 4, w granicach chronionych obszarów i obiektów mają prawo:
1)
ustalania uprawnień osób do przebywania na obszarach lub w obiektach chronionych,
2)
legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości,
3)
wydawania poleceń dotyczących określonego zachowania się w granicach chronionych
obszarów i obiektów, w tym ich opuszczenia,
4)
ujęcia osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzkiego, a także
dla chronionego mienia, w celu niezwłocznego oddania tych osób Policji lub innym
właściwym służbom albo organom,
5)
dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży, a także sprawdzania
środków transportu i ładunków,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik