Rządowy projekt ustawy o Agencji Wywiadu
projekt dotyczy reformy systemu służb specjalnych RP określa organizację AW oraz uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy AW
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2294
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2294-cz-II
– 2 –
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 40 ust. 7 ustawy z dnia … o Agencji Wywiadu. Wydanie
nowego rozporządzenia jest bezpośrednio związane z nowym brzmieniem ustawy
o Agencji Wywiadu.
Rozporządzenie określa tryb przenoszenia funkcjonariuszy do dyspozycji Szefa
AW oraz tryb wyznaczania zadań i pełnienia dyżurów, o których mowa w art. 40 ust. 3
pkt 1 ustawy, a także sposób, miejsce, czas i częstotliwość pełnienia dyżurów.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot
projektowanego rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
2
– 3 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi AW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy AW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie
może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania
go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ
na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu AW.
03/71rch
3
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
P R E Z E S A R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie trybu załatwiania spraw związanych z oddelegowaniem funkcjonariuszy Agencji
Wywiadu do wykonywania zadań służbowych poza Agencją
Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia … o Agencji Wywiadu (Dz. U. poz. …) zarządza
się, co następuje:
§ 1. 1. Oddelegowanie funkcjonariusza następuje na wniosek Szefa Agencji Wywiadu lub
kierownika podmiotu oddelegowania, zwany dalej „wnioskiem”.
2. Z wnioskiem występuje Szef Agencji Wywiadu do kierownika podmiotu oddelegowania
albo kierownik podmiotu oddelegowania do Szefa Agencji Wywiadu.
§ 2. 1. Wniosek Szefa Agencji Wywiadu zawiera następujące dane:
1)
nazwę podmiotu oddelegowania;
2)
proponowane stanowisko służbowe przeznaczone dla oddelegowanego funkcjonariusza;
3)
zakres wykonywanych zadań na proponowanym stanowisku służbowym;
4)
proponowany okres oddelegowania.
2. Wniosek kierownika podmiotu oddelegowania zawiera następujące dane:
1)
nazwę podmiotu oddelegowania;
2)
proponowane stanowisko służbowe przeznaczone dla oddelegowanego funkcjonariusza oraz
przysługującą na tym stanowisku wysokość uposażenia, wraz ze wskazaniem
poszczególnych jego składników;
3)
kwalifikacje wymagane do zajmowania proponowanego stanowiska służbowego;
4)
zakres wykonywanych zadań i obowiązków na proponowanym stanowisku służbowym;
5)
wymagania w zakresie rodzaju poświadczenia bezpieczeństwa upoważniającego do dostępu
do informacji niejawnych i okres jego ważności;
6)
proponowany okres oddelegowania;
7)
informację o ilości godzin pracy z użyciem monitora ekranowego.
– 2 –
§ 3. Szef Agencji Wywiadu:
1)
w przypadku uwzględnienia wniosku wyznacza funkcjonariusza do oddelegowania;
2)
może nie uwzględnić wniosku kierownika podmiotu oddelegowania, jeżeli na wskazanym
stanowisku służbowym nie będą wykonywane zadania służbowe, o których mowa
w ustawie, albo jeżeli jest to uzasadnione potrzebami Agencji Wywiadu.
§ 4. Funkcjonariusz wyznaczony do oddelegowania zostaje zapoznany z treścią wniosku
oraz wyraża wstępną zgodę na oddelegowanie.
§ 5. 1. W przypadku uwzględnienia wniosku Szef Agencji Wywiadu i kierownik podmiotu
oddelegowania zawierają porozumienie o oddelegowaniu funkcjonariusza, zwane dalej
„porozumieniem”.
2. Porozumienie określa:
1)
datę porozumienia;
2)
okres oddelegowania;
3)
stopień, imię i nazwisko oddelegowanego funkcjonariusza;
4)
zobowiązanie kierownika podmiotu oddelegowania do wypłacania oddelegowanemu
funkcjonariuszowi uposażenia w okresie oddelegowania oraz innych świadczeń i należności
pieniężnych, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 i art. 41 ust. 10 ustawy z dnia … o Agencji
Wywiadu;
5)
numer poświadczenia bezpieczeństwa wydanego oddelegowanemu funkcjonariuszowi, datę
jego wydania oraz okres ważności;
6)
stanowisko służbowe, które oddelegowany funkcjonariusz będzie zajmował w okresie
oddelegowania;
7)
zakres zadań i obowiązków oddelegowanego funkcjonariusza.
3. Jeżeli z proponowanym stanowiskiem służbowym nie łączy się dostęp do informacji
niejawnych albo jeżeli we wniosku kierownika podmiotu oddelegowania nie zawarto wymagań
co do rodzaju poświadczenia bezpieczeństwa, przepisu ust. 2 pkt 5 nie stosuje się.
§ 6. 1. Przed wyrażeniem przez funkcjonariusza ostatecznej zgody na oddelegowanie
zapoznaje się go z treścią porozumienia, co funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
– 3 –
2. Szef Agencji Wywiadu oddelegowuje funkcjonariusza do wykonywania zadań
służbowych w podmiocie oddelegowania po uzyskaniu jego pisemnej zgody na warunki
oddelegowania określone w porozumieniu.
§ 7. Rozkaz personalny o oddelegowaniu funkcjonariusza zawiera:
1)
datę oddelegowania;
2)
okres oddelegowania;
3)
stanowisko służbowe zajmowane w dniu oddelegowania;
4)
stawkę uposażenia zasadniczego właściwą dla zajmowanego stanowiska służbowego oraz
wysokość dodatków do uposażenia o charakterze stałym przysługującą w dniu
oddelegowania;
5)
nazwę podmiotu oddelegowania oraz stanowisko służbowe, na które następuje
oddelegowanie.
§ 8. 1. Oddelegowanego funkcjonariusza wyznacza na stanowisko służbowe, zgodnie
z porozumieniem, kierownik podmiotu oddelegowania.
2. Kierownik podmiotu oddelegowania może przenieść oddelegowanego funkcjonariusza na
inne stanowisko służbowe niż wskazane w porozumieniu, jeżeli Szef Agencji Wywiadu oraz
oddelegowany funkcjonariusz wyrażą na to pisemną zgodę.
§ 9. Oddelegowanego
funkcjonariusza odwołuje się z podmiotu oddelegowania
w przypadku:
1)
niewyrażenia przez niego pisemnej zgody na przeniesienie na inne stanowisko służbowe niż
określone w porozumieniu, o którym mowa w art. 53 ust. 3 – w terminie miesiąca od dnia
niewyrażenia tej zgody;
2)
pisemnego wniosku kierownika podmiotu oddelegowania o odwołanie oddelegowanego
funkcjonariusza – w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia tego wniosku;
3)
pisemnego wniosku oddelegowanego funkcjonariusza o odwołanie z oddelegowania
– w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia tego wniosku.
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 40 ust. 7 ustawy z dnia … o Agencji Wywiadu. Wydanie
nowego rozporządzenia jest bezpośrednio związane z nowym brzmieniem ustawy
o Agencji Wywiadu.
Rozporządzenie określa tryb przenoszenia funkcjonariuszy do dyspozycji Szefa
AW oraz tryb wyznaczania zadań i pełnienia dyżurów, o których mowa w art. 40 ust. 3
pkt 1 ustawy, a także sposób, miejsce, czas i częstotliwość pełnienia dyżurów.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot
projektowanego rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
2
– 3 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi jednostkami
organizacyjnymi AW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie rozporządzenia dotyczą
wyłącznie funkcjonariuszy AW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych, jakie
może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od poddawania
go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających wpływ
na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa,
w tym budżetu AW.
03/71rch
3
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
P R E Z E S A R A D Y M I N I S T R Ó W
z dnia
w sprawie trybu załatwiania spraw związanych z oddelegowaniem funkcjonariuszy Agencji
Wywiadu do wykonywania zadań służbowych poza Agencją
Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia … o Agencji Wywiadu (Dz. U. poz. …) zarządza
się, co następuje:
§ 1. 1. Oddelegowanie funkcjonariusza następuje na wniosek Szefa Agencji Wywiadu lub
kierownika podmiotu oddelegowania, zwany dalej „wnioskiem”.
2. Z wnioskiem występuje Szef Agencji Wywiadu do kierownika podmiotu oddelegowania
albo kierownik podmiotu oddelegowania do Szefa Agencji Wywiadu.
§ 2. 1. Wniosek Szefa Agencji Wywiadu zawiera następujące dane:
1)
nazwę podmiotu oddelegowania;
2)
proponowane stanowisko służbowe przeznaczone dla oddelegowanego funkcjonariusza;
3)
zakres wykonywanych zadań na proponowanym stanowisku służbowym;
4)
proponowany okres oddelegowania.
2. Wniosek kierownika podmiotu oddelegowania zawiera następujące dane:
1)
nazwę podmiotu oddelegowania;
2)
proponowane stanowisko służbowe przeznaczone dla oddelegowanego funkcjonariusza oraz
przysługującą na tym stanowisku wysokość uposażenia, wraz ze wskazaniem
poszczególnych jego składników;
3)
kwalifikacje wymagane do zajmowania proponowanego stanowiska służbowego;
4)
zakres wykonywanych zadań i obowiązków na proponowanym stanowisku służbowym;
5)
wymagania w zakresie rodzaju poświadczenia bezpieczeństwa upoważniającego do dostępu
do informacji niejawnych i okres jego ważności;
6)
proponowany okres oddelegowania;
7)
informację o ilości godzin pracy z użyciem monitora ekranowego.
– 2 –
§ 3. Szef Agencji Wywiadu:
1)
w przypadku uwzględnienia wniosku wyznacza funkcjonariusza do oddelegowania;
2)
może nie uwzględnić wniosku kierownika podmiotu oddelegowania, jeżeli na wskazanym
stanowisku służbowym nie będą wykonywane zadania służbowe, o których mowa
w ustawie, albo jeżeli jest to uzasadnione potrzebami Agencji Wywiadu.
§ 4. Funkcjonariusz wyznaczony do oddelegowania zostaje zapoznany z treścią wniosku
oraz wyraża wstępną zgodę na oddelegowanie.
§ 5. 1. W przypadku uwzględnienia wniosku Szef Agencji Wywiadu i kierownik podmiotu
oddelegowania zawierają porozumienie o oddelegowaniu funkcjonariusza, zwane dalej
„porozumieniem”.
2. Porozumienie określa:
1)
datę porozumienia;
2)
okres oddelegowania;
3)
stopień, imię i nazwisko oddelegowanego funkcjonariusza;
4)
zobowiązanie kierownika podmiotu oddelegowania do wypłacania oddelegowanemu
funkcjonariuszowi uposażenia w okresie oddelegowania oraz innych świadczeń i należności
pieniężnych, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 i art. 41 ust. 10 ustawy z dnia … o Agencji
Wywiadu;
5)
numer poświadczenia bezpieczeństwa wydanego oddelegowanemu funkcjonariuszowi, datę
jego wydania oraz okres ważności;
6)
stanowisko służbowe, które oddelegowany funkcjonariusz będzie zajmował w okresie
oddelegowania;
7)
zakres zadań i obowiązków oddelegowanego funkcjonariusza.
3. Jeżeli z proponowanym stanowiskiem służbowym nie łączy się dostęp do informacji
niejawnych albo jeżeli we wniosku kierownika podmiotu oddelegowania nie zawarto wymagań
co do rodzaju poświadczenia bezpieczeństwa, przepisu ust. 2 pkt 5 nie stosuje się.
§ 6. 1. Przed wyrażeniem przez funkcjonariusza ostatecznej zgody na oddelegowanie
zapoznaje się go z treścią porozumienia, co funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
– 3 –
2. Szef Agencji Wywiadu oddelegowuje funkcjonariusza do wykonywania zadań
służbowych w podmiocie oddelegowania po uzyskaniu jego pisemnej zgody na warunki
oddelegowania określone w porozumieniu.
§ 7. Rozkaz personalny o oddelegowaniu funkcjonariusza zawiera:
1)
datę oddelegowania;
2)
okres oddelegowania;
3)
stanowisko służbowe zajmowane w dniu oddelegowania;
4)
stawkę uposażenia zasadniczego właściwą dla zajmowanego stanowiska służbowego oraz
wysokość dodatków do uposażenia o charakterze stałym przysługującą w dniu
oddelegowania;
5)
nazwę podmiotu oddelegowania oraz stanowisko służbowe, na które następuje
oddelegowanie.
§ 8. 1. Oddelegowanego funkcjonariusza wyznacza na stanowisko służbowe, zgodnie
z porozumieniem, kierownik podmiotu oddelegowania.
2. Kierownik podmiotu oddelegowania może przenieść oddelegowanego funkcjonariusza na
inne stanowisko służbowe niż wskazane w porozumieniu, jeżeli Szef Agencji Wywiadu oraz
oddelegowany funkcjonariusz wyrażą na to pisemną zgodę.
§ 9. Oddelegowanego
funkcjonariusza odwołuje się z podmiotu oddelegowania
w przypadku:
1)
niewyrażenia przez niego pisemnej zgody na przeniesienie na inne stanowisko służbowe niż
określone w porozumieniu, o którym mowa w art. 53 ust. 3 – w terminie miesiąca od dnia
niewyrażenia tej zgody;
2)
pisemnego wniosku kierownika podmiotu oddelegowania o odwołanie oddelegowanego
funkcjonariusza – w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia tego wniosku;
3)
pisemnego wniosku oddelegowanego funkcjonariusza o odwołanie z oddelegowania
– w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia tego wniosku.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2294-cz-I
› Pobierz plik
-
2294-cz-II
› Pobierz plik