eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 156
  • Data wpłynięcia: 2012-01-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-01-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243

156


Załączniki do rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia … (poz. …..)
Załącznik nr 1

Grupy odmian tytoniu przeznaczone do uprawy w poszczególnych rejonach
uprawy tytoniu

Lp.
Grupa odmian tytoniu
Rejon uprawy tytoniu
1
lubelsko-podkarpacki, świętokrzysko-
Tytoń jasny, odmiany typu Virginia
małopolski, kujawsko-pomorski, mazurski,
dolnośląski
2
lubelsko-podkarpacki, świętokrzysko-
Tytoń jasny, odmiany typu Burley
małopolski, kujawsko-pomorski, mazurski,
dolnośląski
3
lubelsko-podkarpacki, świętokrzysko-
Tytoń ciemny suszony powietrzem
małopolski, mazurski
4
Tytoń ciemny suszony powietrzem, z
świętokrzysko-małopolski, kujawsko-pomorski
mo liwością dosuszenia i wędzenia


3

Załącznik nr 2


Odmiany tytoniu należ ce do poszczególnych grup odmian tytoniu

Lp.
Grupa odmian tytoniu
Rejon uprawy tytoniu
1
Virginia, Virginia D i jej mieszańce, Bright,
Wiślica, Virginia SCR IUN, Wiktoria, Wiecha,
Wika, Wala, Wisła, Wilia, Waleria, Watra,
Tytoń jasny, odmiany typu Virginia
Wanda, Weneda, Wenus, DH 16, DH 17,
Winta, Weronika, Wirgo1 (VRG1), VRG2,
VRG3, VS5, VSK1, VS11, VS12, UPV2
2
Burley, Badischer Burley i jej mieszańce,
Maryland, Bursan, Bachus, Bo ek, Boruta,
Tytoń jasny, odmiany typu Burley
Tennessee 90, Baca, Bocheński, Bonus, NC
3, Tennessee 86, Tennessee 97, Bazyl,
Bms3, Bms5, Bms7, Bms8, BSK1, BSK2
3
Badischer geudertheimer, Pereg, Korso,
Paraguay i jej mieszańce, Dragon Vert i jej
mieszańce, Philippin, Petit Grammont
(Flobecq), Semois, Appelterre, Nijkerk,
Misionero i jej mieszańce, Rio Grande i jej
mieszańce, Forchheimer Havanna IIc,
Tytoń ciemny suszony powietrzem
Nostrano del Brenta, Resistente 142,
Goyano, mieszańce Geudertheimer,
Beneventano, Brasile Selvaggio i podobne,
Burley poddany fermentacji, Havanna,
Prezydent, Mieszko, Milenium, Małopolanin,
Makar, Mega, MSK1
4
Tytoń ciemny suszony powietrzem, z
Ketucky i jej mieszańce, Moro di Cori,
mo liwością dosuszenia i wędzenia
Salento, Kosmos


4

Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego w art. 17
ust. 6 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051 i Nr 214,
poz. 1349, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 36, poz. 197, z 2011 r. Nr 54, poz.
278 oraz z 2012 r. Nr… poz. …), zwanej dalej „ustawą o płatnościach”. Na podstawie
ww. przepisu minister właściwy do spraw rynków rolnych określa, w drodze
rozporządzenia, rejony uprawy tytoniu, mając na względzie podział terytorialny kraju i
tradycyjnie wyodrębnione rejony uprawy tytoniu, oraz grupy odmian tytoniu
przeznaczone do uprawy w poszczególnych rejonach i odmiany tytoniu nale ące do
poszczególnych grup odmian tytoniu, mając na uwadze przepisy Unii Europejskiej
obowiązujące w zakresie przyznawania wsparcia specjalnego, a tak e
zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem tego wsparcia. Rozwiązania
zaproponowane w projektowanym rozporządzeniu zaczerpnięte zostały z przepisów
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 listopada 2006 r. w
sprawie rejonów uprawy tytoniu (Dz. U. Nr 209, poz. 1546 i 1547), które dotyczyło
płatności związanej do tytoniu realizowanej w ramach uzupełniających krajowych
płatności bezpośrednich. Przepisy dotyczące tej płatności zostały uchylone wraz z
uchwaleniem ustawy z dnia 22 pa dziernika 2010 r. o zmianie ustawy o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, oraz rynku suszu paszowego
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 228, poz. 1486).
Płatność do tytoniu jest nowym instrumentem realizowanym w ramach tzw.
wsparcia specjalnego, wdra anym w Polsce od 2012 r. Warunki realizacji wsparcia
specjalnego określone zostały w art. 68 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia
19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia
bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego
określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr
1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie
(WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16, z pó n. zm.). Na
podstawie powy szego przepisu, a tak e zgodnie z art. 131 w/w rozporządzenia,
opracowano zało enia nowego programu wsparcia w sektorze tytoniu, które zostały

5
notyfikowane Komisji Europejskiej. Zało enia te przewidują, e uprawnionym do
otrzymania płatności jest producent surowca tytoniowego, spełniający warunki do
przyznania jednolitej płatności obszarowej, dostarczający do zatwierdzonego punktu
odbioru tytoń spełniający wymagania jakościowe, wyprodukowany w rejonie uprawy
tytoniu, na podstawie umowy na uprawę zawartej z zatwierdzonym pierwszym
przetwórcą surowca tytoniowego, w tym równie za pośrednictwem grupy
producentów tytoniu. Przedmiotowa notyfikacja stwierdza równie , e rejony uprawy
tytoniu określone zostaną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi i będą
obejmowały dotychczasowe, tradycyjne rejony uprawy tego surowca, tj.: rejon
lubelsko – podkarpacki, rejon świętokrzysko – małopolski, rejon kujawsko –
pomorski, rejon mazurski oraz rejon dolnośląski.

Rejony uprawy tytoniu określone w projektowanym rozporządzeniu pokrywają
się z rejonami wymienionymi w rozporządzeniu z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie
rejonów uprawy tytoniu. Określone one zostały z uwzględnieniem zarówno kryteriów
przyrodniczych (głównie klimat i gleby), jak i pozaśrodowiskowych, tj. wyodrębniono
tradycyjne rejony uprawy tej rośliny (zgodnie z zało eniem, e tytoń jest rośliną,
której uprawa, zbiór i przygotowanie do sprzeda y wymaga zastosowania
specjalistycznych maszyn i urządzeń (du e koszty produkcji), a tak e stosownych
umiejętności, które rolnik nabywa w trakcie wieloletniej praktyki). Zastosowanie takich
kryteriów sprzyjać będzie osiągnięciu zamierzonego celu wsparcia, tj. wzmocnieniu
produkcji surowca najwy szej jakości. Zaproponowane rejony uwzględniają
dodatkowo znaczenie uprawy tytoniu dla gospodarki rolnej tych obszarów.
Podobnie,
przyporządkowanie grup odmian tytoniu do rejonów oraz lista
odmian tytoniu nale ących do poszczególnych grup zaproponowane w projekcie
rozporządzenia zaczerpnięte zostały z przywołanego powy ej rozporządzenia z dnia
10 listopada 2006 r. w sprawie rejonów uprawy tytoniu. Przyporządkowanie grup
odmian tytoniu przeznaczonych do uprawy w poszczególnych rejonach zostało
dokonane z uwzględnieniem wieloletniej praktyki, która wskazuje, e poszczególne
odmiany tytoniu najlepiej plonują w tych właśnie rejonach. Ponadto, rejonizując
uprawę określonej grupy odmian tytoniu brano pod uwagę wyposa enie gospodarstw
zajmujących się tym kierunkiem produkcji rolnej w maszyny i urządzenia (zwłaszcza
suszarnie), które warunkują właściwe przygotowanie surowca tytoniowego.
W zakresie listy odmian tytoniu nale ących do poszczególnych grup projekt
rozporządzenia zawiera 81 odmian (28 odmiany typu Virginia, 21 odmian typu

6
Burley, 28 odmian tytoniu ciemnego suszonego powietrzem oraz 4 odmiany tytoniu
ciemnego suszonego powietrzem z mo liwością dosuszenia i wędzenia)
uwzględniając zarówno odmiany krajowe jak i zagraniczne.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w ycie z dniem 15 marca 2012 r.,
gdy data ta stanowi początkowy termin składania wniosków o przyznanie płatności
bezpośrednich, jest to zatem ostateczny termin, w którym powinny zostać
ustanowione podstawy prawne do składania takich wniosków.
Wejście w ycie rozporządzenia w zaproponowanym terminie nie narusza
zasad demokratycznego państwa prawnego.
Projekt rozporządzenia ma na celu wykonanie przepisów prawa Unii
Europejskiej. W związku z powy szym projekt rozporządzenia nie podlega
procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi na I półrocze 2012 r.

7
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 32 . [ 33 ] . 34 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: