Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 156
- Data wpłynięcia: 2012-01-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-01-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 243
156
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia
w sprawie stawki płatności niezwi zanej do skrobi za 2012 r.
Na podstawie art. 24ac ust. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051,
z pó n. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Stawka płatności niezwiązanej do skrobi za 2012 r. wynosi …………. zł na
1 tonę skrobi ziemniaczanej.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20,
poz. 105, z 2010 r. Nr 36, poz. 197, z 2011 r. Nr 54, poz. 278 oraz z 2012 r. ……………..
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upowa nienia zawartego art. 24ac ust. 9
ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o
płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051 i Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20,
poz. 105, z 2010 r. Nr 36, poz. 197, z 2011 Nr 54, poz. 278 oraz z 2012 r. Nr …, poz. …).
Na podstawie tego przepisu minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określa corocznie, w drodze
rozporządzenia, stawkę płatności niezwiązanej do skrobi, uwzględniając maksymalną
wysokość środków finansowych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w decyzji
wydawanej na podstawie art. 132 ust. 2 rozporządzenia nr 73/2009.
Dotychczas, na podstawie art. 38f ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku
Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych, Rada Ministrów określała corocznie
wysokość środków finansowych przeznaczonych na płatności niezwiązane do skrobi.
Niemniej jednak, ze względu na obowiązek stworzenia sprawnego mechanizmu
dostosowania wysokości krajowych płatności uzupełniających w 2012 r., w związku
z modulacją stosowaną w państwach UE-15, konieczne było przejęcie przez ARiMR
kompetencji Agencji Rynku Rolnego w zakresie realizacji płatności uzupełniającej do
tytoniu (płatności niezwiązana do tytoniu) oraz płatności uzupełniającej do skrobi (płatność
niezwiązana do skrobi) i w rezultacie przeniesienie odpowiednich przepisów do ustawy
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. W celu ujednolicenia
z
regulacjami zawartymi w ustawie o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, a tak e mając na uwadze decyzję Stałego Komitetu Rady Ministrów
podjętą na posiedzeniu w dniu 8 grudnia 2011 r., dotyczącą uwzględnienia w trakcie prac
nad projektami ustaw zmian w przepisach upowa niających do wydania aktów
wykonawczych, polegających na wskazaniu ministra kierującego działem administracji
rządowej jako organu upowa nionego do wydawania rozporządzenia, zamiast Rady
Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, postanowiono o zmianie organu upowa nionego
do wydania rozporządzenia, jak równie , i zamiast puli środków określana będzie stawka
płatności.
Zgodnie z postanowieniami przeglądu funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej
(ang. Health Check), najpó niej do 2012 r. płatności, które obecnie mogą być jeszcze
częściowo wypłacane w formie związanej z produkcją, w tym płatności w sektorze skrobi,
zostaną włączone do płatności jednolitej, która przysługuje do powierzchni kwalifikujących
się gruntów rolnych (terminarz włączania wsparcia związanego z wielkością produkcji do
systemu płatności jednolitej określa załącznik XI do rozporządzenia nr 73/2009).
2
W związku z powy szym, zgodnie z rozwiązaniem przyjętym w krajach UE-15,
tak e w Polsce całość płatności dla producentów ziemniaków skrobiowych musi zostać
odłączona od produkcji. Rok 2011 jest zatem ostatnim rokiem, w którym mo liwe było
stosowanie w tym sektorze wsparcia w formie związanej z produkcją. Oznacza to, e
w roku 2012 płatność uzupełniająca w sektorze skrobi wypłacana będzie jedynie w formie
płatności historycznej. Płatności niezwiązane w wysokości podwy szonej o część
dotychczas realizowaną jako związana, będą nadal kierowane do tych rolników,
którzy uzyskali płatność uzupełniającą za ziemniaki skrobiowe dostarczone producentowi
skrobi ziemniaczanej na podstawie umowy kontraktacji zawartej w roku gospodarczym
2007/2008.
Projektowana wysokość środków finansowych przeznaczonych na płatności
niezwiązane z produkcją dla producentów ziemniaków skrobiowych za rok 2012 została
określona w decyzji Komisji Europejskiej K(2012) ………… z dnia …………. 2012 r.
zatwierdzającej przyznanie krajowych uzupełniających płatności bezpośrednich w Polsce
za rok 2012. rodki finansowe przeznaczone na niezwiązaną z produkcją płatność
uzupełniającą w tym sektorze za 2012 r. określono w wymienionej decyzji Komisji
Europejskiej na poziomie maksymalnym …………… euro.
Do przeliczenia tej kwoty zastosowany został ostatni kurs wymiany ustalony przez
Europejski Bank Centralny przed dniem 1 pa dziernika 2012 r., tj. 1 euro = ………… zł, co
jest zgodne z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro
w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365 z 21.12.2006,
str. 52, z pó n. zm.).
Stawkę płatności niezwiązanej do skrobi na 2012 r. ustalono uwzględniając
maksymalną wysokość środków finansowych przeznaczonych na to wsparcie oraz
zgłoszoną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ilość referencyjną
ekwiwalentu skrobi, wynikającą ze zło onych przez rolników wniosków o przyznanie
płatności do skrobi, tj. ………….. ton.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu tego rozporządzenia.
3
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó ń. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia znajduje się w programie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi na II półrocze 2012 r.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą oddziaływały na rolników uprawnionych
do uzyskania niezwiązanej z produkcją płatności uzupełniającej do ziemniaków
skrobiowych. Szacuje się, e liczba producentów rolnych uprawnionych do otrzymania
przedmiotowej płatności wynosi ok. 5 tys.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi i instytucjami:
1) Ogólnopolskim
Porozumieniem
Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność” Komisja
Krajowa;
8) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”;
9) Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
10) Federacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
11) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
12) Federacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
13) Krajową Radą Izb Rolniczych;
14) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
15) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
16) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
17) Forum Związków Zawodowych;
18) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
19) Konfederacją Pracodawców Polskich;
20) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
156
› Pobierz plik