Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1290
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036
1290
się przez współczynnik korygujący k, który wynosi odpowiednio 0,5 i 0,8.
Analogiczny sposób obliczania funduszy własnych został określony dla krajowych instytucji
płatniczych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2011 r.
w sprawie metody obliczania kwoty, o której mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy o usługach
płatniczych (Dz. U. Nr 261, poz. 1557).
Na potrzeby obliczenia ww. kwoty wartość transakcji, wykonanych w walucie innej niż euro,
przelicza się na euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP, obowiązującego
w ostatnim dniu roku obrotowego (§ 4).
Przepis końcowy zawarty w § 5 przewiduje, iż rozporządzenie wejdzie w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), dlatego też projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Stosownie do art. 132m ust. 7 ustawy upoważniającej Minister Finansów wystąpi do Komisji
Nadzoru Finansowego o wyrażenie opinii w sprawie projektowanego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej.
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) należy podnieść, że projektodawca nie przewiduje, aby
projektowane przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym zwiększenie
wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na krajowe instytucje pieniądza elektronicznego.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami: Narodowym
Bankiem Polskim, Polską Organizacją Niebankowych Instytucji Płatności, Polską
Organizacją Handlu i Dystrybucji, Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji, Federacją
Konsumentów, Krajową Izbą Rozliczeniową, Pocztą Polską, Krajowym Depozytem Papierów
Wartościowych, organizacjami kartowymi (VISA Europe, MasterCard, American Express,
Dinners Club), Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Izbą
Zarządzających Funduszami i Aktywami, Izbą Gospodarczą Przedsiębiorców Finansowych,
Komitetem Agentów Rozliczeniowych, Radą Wydawców Kart Bankowych,
Przedstawicielami Konferencji Przedsiębiorców Finansowych, a także z innymi podmiotami
rynku usług płatniczych.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje kosztów lub obciążeń w sektorze finansów
publicznych (w tym nie wpłynie na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego), w szczególności nie będzie skutkować zwiększeniem wydatków lub
zmniejszeniem dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zmian na rynku pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie, mimo iż nakłada na krajowe instytucje pieniądza
elektronicznego dodatkowe wymogi kapitałowe, nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Analogiczne wymogi obowiązują
w stosunku do innej kategorii dostawców usług płatniczych – krajowych instytucji
płatniczych.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Projektowane rozporządzenie nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
5
8. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
02/02/BS
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia
w sprawie kategorii aktywów oraz maksymalnej części środków pieniężnych
inwestowanych przez krajowe instytucje pieniądza elektronicznego
Na podstawie art. 132o ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U.
Nr 199, poz. 1175, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) kategorie bezpiecznych, płynnych aktywów o niskim ryzyku, o których mowa
w art. 132n ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach
płatniczych, zwanej dalej „ustawą”;
2) maksymalną część środków pieniężnych, jaka może być inwestowana
w poszczególne kategorie aktywów przez krajową instytucję pieniądza
elektronicznego.
§ 2. 1. Środki pieniężne przyjęte przez krajową instytucję pieniądza elektronicznego
w zamian za wydany pieniądz elektroniczny mogą być inwestowane:
1) w papiery wartościowe emitowane, gwarantowane lub poręczane przez:
a) Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski,
b) rządy lub banki centralne państw członkowskich oraz organizacje
międzynarodowe, których członkiem jest przynajmniej jedno państwo
członkowskie;
2) w listy zastawne emitowane na podstawie));
3) w jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego,
o których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach
inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.));
4) w tytuły uczestnictwa emitowane przez instytucje wspólnego inwestowania
mające siedzibę w państwach członkowskich, jeżeli instytucje te oferują
publicznie tytuły uczestnictwa i umarzają je na żądanie uczestnika;
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 855
i 1166 oraz z 2013 r. poz. ... .
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538
i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231, poz. 1546,
z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 81, poz. 530,
Nr 106, poz. 670, Nr 126, poz. 853 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 152, poz. 900 i Nr 234,
poz. 1389 i 1391, z 2012 r. poz. 596, poz. 1529, poz. 1385 oraz z 2013 r. poz. 70.
5) na rachunkach lokat terminowych prowadzonych w bankach, oddziałach
banków zagranicznych, a także w instytucjach kredytowych lub oddziałach
instytucji kredytowych, pod warunkiem objęcia tych środków ochroną
w ramach systemu gwarantowania lub oficjalnie uznanego systemu
gwarantowania, o których mowa w art. 2 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia
1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84,
poz. 711, z późn. zm.)).
2. Aktywa, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 i 4, powinny posiadać ocenę na
poziomie inwestycyjnym nadaną przez uznaną na międzynarodowym rynku kapitałowym,
wyspecjalizowaną agencję oceniającą ryzyko inwestycyjne związane z określonym papierem
wartościowym lub zdolnością emitenta do terminowej spłaty zaciągniętych zobowiązań.
§ 3. Wielkość środków pieniężnych ulokowanych:
1) w aktywach, o których mowa w:
a) § 2 ust. 1 pkt 3, w jednym funduszu inwestycyjnym lub w kilku funduszach
inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo, nie może
przekroczyć 15% wartości środków pieniężnych inwestowanych przez krajową
instytucję pieniądza elektronicznego albo kwoty 400 000 złotych, w zależności
od tego, która z nich jest niższa,
b) § 2 ust. 1 pkt 4, wyemitowanych przez jedną instytucję wspólnego
inwestowania mającą siedzibę w państwie członkowskim, nie może
przekroczyć 15% wartości środków pieniężnych inwestowanych przez krajową
instytucję pieniądza elektronicznego albo kwoty 400 000 złotych, w zależności
od tego, która z nich jest niższa;
2) na rachunku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5:
a) w banku lub oddziale banku zagranicznego nie może przekroczyć kwoty,
o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym
Funduszu Gwarancyjnym,
b) w instytucji kredytowej lub oddziale instytucji kredytowej nie może
przekroczyć kwoty, której wypłatę zapewnia oficjalnie uznany system
gwarantowania, do którego należy instytucja kredytowa w państwie
macierzystym, a w przypadku gdy oddział instytucji kredytowej na podstawie
art. 2b ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym przystąpił do obowiązkowego systemu gwarantowania
– kwoty, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r.
o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER FINANSÓW
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 144, poz. 1176,
z 2010 r. Nr 140, poz. 943 i Nr 257, poz. 1724, z 2011 r. Nr 134, poz. 781 oraz z 2012 r. poz. 596.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1290
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei