Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1290
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1036
1290
Niniejsze rozporządzenie stanowi wykonanie przewidzianego w art. 83 ust. 3 ustawy
z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175, z późn. zm.),
zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą upoważniającą”, upoważnienia dla ministra właściwego
do spraw instytucji finansowych do określenia szczegółowego zakresu, formy i sposobu
sporządzania przez krajową instytucję płatniczą kwartalnych i dodatkowych rocznych
sprawozdań finansowych i statystycznych oraz terminów ich przekazywania Komisji Nadzoru
Finansowego, „zwanej dalej „KNF”.
Niniejsze rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lipca
2012 r. w sprawie kwartalnych i dodatkowych rocznych sprawozdań finansowych
i statystycznych krajowej instytucji płatniczej (Dz. U. poz. 858). Zmiana wynika ze zmiany
ustawy upoważniającej, w zakresie zdefiniowania pojęcia środków finansowych i nie
posługiwania się w ustawie pojęciem finansowych środków płynnych.
Celem projektowanego rozporządzenia jest zapewnienie KNF, jako podmiotowi
sprawującemu nadzór nad działalnością instytucji płatniczych, dostępu do informacji
mających wpływ na ocenę sytuacji finansowej krajowej instytucji płatniczej. Nadzór nad
instytucjami płatniczymi jest przede wszystkim nadzorem ostrożnościowym,
skoncentrowanym na badaniu sytuacji finansowej podmiotu nadzorowanego i ocenie poziomu
ryzyka; sprawowany jest w dużej mierze metodami analitycznymi. Podstawą analiz
nadzorczych są dane sprawozdawcze przekazywane bezpośrednio przez podmioty
nadzorowane. Właściwe określenie zakresu tych danych i częstotliwości oraz terminów ich
przekazywania w formie sprawozdań, warunkuje prawidłową realizację funkcji nadzorczych,
a w konsekwencji także celów ustawy. Przyjęty model nadzoru nad działalnością dostawców
usług płatniczych posiadających status instytucji płatniczych jest wynikiem odpowiedniej
implementacji przepisów dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego („PSD”),
która została dokonana w ustawie upoważniającej.
Dane i informacje przekazywane przez krajowe instytucje płatnicze w ramach
obowiązków sprawozdawczych mają, zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy, przede wszystkim
charakter finansowy, są one jednak uzupełniane o dane o charakterze niefinansowym
(statystycznym). Ten zakres informacji dotyczy przede wszystkim rodzajów dodatkowej
działalności, nieobjętej wydawanym przez KNF na podstawie art. 60 ust. 1 ustawy
zezwoleniem na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej,
13
w tym usług dodatkowych ściśle związanych ze świadczeniem usług płatniczych. Informacje
te mają wymiar ściśle nadzorczy, gdyż pozwalają na ocenę sytuacji finansowej podmiotu
nadzorowanego w szerszym kontekście całokształtu prowadzonej przez niego działalności.
Należy przy tym zaznaczyć, że informacje i dane pozyskiwane dla celów nadzorczych będą
w formie zagregowanej wykorzystywane także jako tzw. dane administracyjne dla celów
statystyki publicznej.
Projektowane rozporządzenie określa zakres dwóch rodzajów sprawozdań. W § 3
określony został szczegółowy zakres kwartalnego sprawozdania finansowego
i statystycznego. Będzie ono obejmować informację o wartości posiadanych środków
finansowych, z uwzględnieniem środków pieniężnych w kasie, środków na rachunku
bieżącym nostro, instrumentów dłużnych o niskim ryzyku w kwocie możliwej do uzyskania
w ciągu 7 dni, papierów wartościowych uznawanych jako zabezpieczenie przez Narodowy
Bank Polski, informację o udzielonych w danym kwartale kredytach, o których mowa
w art. 74 ust. 3 ustawy, w tym ich liczbie, wartości oraz okresie na jaki zostały udzielone,
informację o wykonanych transakcjach płatniczych, w tym ich wartości, liczbie oraz wartości
pobranych opłat i prowizji oraz zestawienie funduszy własnych wraz ze wskazaniem
poszczególnych elementów składowych i określeniem ich kwoty.
W § 4 określony został szczegółowy zakres dodatkowego rocznego sprawozdania
finansowego i statystycznego, obejmujący dane wykazywane w sprawozdaniach kwartalnych,
a ponadto informacje o wykonanych transakcjach płatniczych, z uwzględnieniem liczby
i wartości transakcji płatniczych wykonanych w ramach poszczególnych rodzajów usług
płatniczych, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, oraz informację o rodzaju i zakresie
dodatkowej działalności, o której mowa w art. 74 ust. 1 ustawy.
Należy zaznaczyć, że sprawozdania kwartalne służą przede wszystkim pozyskiwaniu
przez KNF informacji cyklicznych, które są konieczne do bieżącego monitorowania sytuacji
nadzorowanych podmiotów. Natomiast dodatkowe sprawozdanie roczne zawiera dane, które
podlegają analizie przez KNF w okresie dłuższym, tj. w cyklu rocznym, a ponadto także dane
zawarte w sprawozdaniu kwartalnym. Jest to uzasadnione tym, że dane zamieszczone
w sprawozdaniu rocznym powinny być oparte na sprawozdaniu finansowym za dany rok
obrotowy, zatwierdzonym przez właściwy organ zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.).
Zweryfikowane dane pochodzące ze zatwierdzonego sprawozdania finansowego za dany rok
obrotowy mogą się różnić od danych przekazywanych w ramach bieżącej sprawozdawczości
kwartalnej w roku kalendarzowym. Jednocześnie pozwalają one na ocenę adekwatności
14
rzetelności sporządzania, a następnie przedstawiania KNF informacji mających wpływ na
ocenę stabilnego i ostrożnego prowadzenia działalności przez daną instytucję płatniczą
w poszczególnych kwartałach roku kalendarzowego. W rozporządzeniu przyjęto zatem
konstrukcję polegającą na takim zróżnicowaniu zakresu sprawozdań kwartalnych
i dodatkowych sprawozdań rocznych, aby zakres danych w nich zawartych odpowiadał
zróżnicowanym potrzebom nadzorczym, odpowiednio do odmiennej funkcji obu rodzajów
sprawozdań. W przeciwnym razie dochodziłoby do nadmiernego obciążenia krajowych
instytucji płatniczych obowiązkami sprawozdawczymi, które mogą być realizowane w cyklu
rocznym, a byłyby realizowane kwartalnie, co należałoby uznać za zbędne ze względu na cel,
któremu, zgodnie z art. 83 ust. 1 i ust. 3 ustawy, służy realizacja obowiązków
sprawozdawczych wobec KNF.
Zgodnie z proponowanym § 5 dane finansowe, o których mowa w § 3 pkt 2 i 3 oraz
informacja, o której mowa w § 4 pkt 3, podawane są z uwzględnieniem ich struktury
walutowej obejmującej wskazane waluty (złoty, euro, dolar amerykański, frank szwajcarski
oraz pozostałe waluty).
Zgodnie z § 6 obowiązki sprawozdawcze będą realizowane przy wykorzystaniu
formularzy. Wzór formularza sprawozdania kwartalnego określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia, a dodatkowego sprawozdania rocznego – załącznik nr 2 do rozporządzenia.
W § 8 przewiduje się, że sprawozdawczość będzie realizowana w formie dokumentu
elektronicznego
przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego udostępnianego
nieodpłatnie krajowym instytucjom płatniczym przez KNF, w plikach o formacie zgodnym
z wymogami tego systemu.
W § 9 i § 10 ust. 2 projektowanego rozporządzenia wyznacza się terminy
przekazywania do KNF poszczególnych rodzajów sprawozdań.
W projekcie przewidziane zostały rozwiązania szczególne dla krajowych instytucji
płatniczych, które po uzyskaniu zezwolenia rozpoczynają działalność w dniu innym, niż
pierwszy dzień kwartału albo roku. Zgodnie z § 11 krajowa instytucja płatnicza będzie
składać sprawozdanie za niepełny okres sprawozdawczy, w terminach i formie
przewidzianych dla danego sprawozdania (kwartalnego albo rocznego). Pozwoli to na objęcie
obowiązkiem sprawozdawczym pełnego okresu faktycznej działalności nadzorowanych
podmiotów, niezależnie od momentu rozpoczęcia przez nie działalności. Jest to o tyle istotne,
że wszystkie podmioty o statusie instytucji płatniczych rozpoczynają działalność pod rządami
ustawy, która stosunkowo niedawno weszła w życie (w poprzednim stanie prawnym, przed
15
wejściem w życie ustawy upoważniającej, działalność w zakresie świadczenia usług
płatniczych nie była objęta reglamentacją ani nadzorem publicznym).
Przepis końcowy zawarty w § 12 przewiduje, iż rozporządzenie wejdzie w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), dlatego też projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym
zagadnień podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2
ust. 1 decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Stosownie do art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r., o usługach płatniczych
(Dz. U. Nr 199, poz. 1175, z późn. zm.) Minister Finansów wystąpi do Komisji Nadzoru
Finansowego o wyrażenie opinii w sprawie projektowanego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej.
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) należy podnieść, że projektodawca nie przewiduje, aby
projektowane przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym zwiększenie
wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
16
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na krajowe instytucje płatnicze oraz na Komisję
Nadzoru Finansowego.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany: Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji
Płatności, Polskiej Organizacją Handlu i Dystrybucji, Narodowemu Bankowi Polskiemu,
Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Urzędowi Komunikacji Elektronicznej, Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa, Polskiej Izbie Ubezpieczeń, Zakładowi Ubezpieczeń
Społecznych, Poczcie Polskiej S. A., Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów, Polskiej
Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje kosztów lub obciążeń w sektorze finansów
publicznych (w tym nie wpłynie na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego), w szczególności nie będzie skutkować zwiększeniem wydatków lub
zmniejszeniem dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie obejmie w równym stopniu wszystkie podmioty posiadające
status krajowej instytucji płatniczej. Analogiczne bądź zbliżone obciążenia w zakresie
obowiązków sprawozdawczych dotyczą także innych kategorii podmiotów prowadzących
działalność na rynku finansowym i podlegających nadzorowi ostrożnościowemu. Dla
ograniczenia czasochłonności i pracochłonności czynności związanych z wykonywaniem
obowiązków sprawozdawczych projektowane rozporządzenie przewiduje rozwiązania
z zakresu e-administracji.
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1290
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei