Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
enie wizy, wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, ze-
zwolenia na osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt rezydenta długotermi-
nowego WE oraz sposób odnotowywania przez komendanta placówki
Stra y Granicznej lub komendanta oddziału Stra y Granicznej wydania
decyzji o odmowie wydania wizy lub uniewa nieniu wizy w dokumencie
podró y.
Sposób zamieszczania wiz jednolitych w dokumencie podró y oraz ich
anulowania określają przepisy wspólnotowe, tj. Wspólne Instrukcje Konsu-
larne dla misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych dotyczących wiz
oraz decyzja Komitetu Wykonawczego z dnia 14 grudnia 1993 r. w spra-
wie wspólnych zasad anulowania, uniewa niania lub skracania okresu
wa ności wizy jednolitej.
art. 48
Zgodnie z przepisem, w zakresie nie uregulowanym przepisami rozdziału
o wizach, stosuje się przepisy Wspólnych Instrukcji Konsularnych dla misji
dyplomatycznych i urzędów konsularnych dotyczących wiz. Zamieszczenie
w ustawie przedmiotowej regulacji ułatwi stosowanie odpowiednich przepi-
sów przez organy wydające wizy.
18) art.
53
Wprowadzona w ust. 1 zmiana polega na rozszerzeniu dotychczasowego
kręgu podmiotów, którym udziela się zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony. W projekcie w dodawanym pkt 19 przewidziano udzielanie ze-
zwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony cudzoziemcom posiadają-
cym uprawnienie do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej na zasadach określonych w aktach prawnych wydanych przez or-
gany powołane na mocy Układu ustanawiającego stowarzyszenie między
Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Turcją, podpisanego w Ankarze
dnia 12 września 1963 r. (Dz. Urz. WE L 217 z 29.12.1964, str. 3687).
Wprowadzana regulacja ma na celu dostosowanie polskiego prawa do
orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości WE.
27
Proponowana zmiana ust. 6 pkt 1 jest związana z wprowadzeniem w miej-
sce wiz pobytowych krajowych wydawanych w trybie art. 33 ust. 1 szcze-
gólnego rodzaju krótkoterminowych zezwoleń na zamieszkanie na czas
oznaczony udzielanych cudzoziemcom przebywającym na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej nielegalnie (art. 53a ust. 2) oraz wiz pobytowych
jednolitych upowa niających tylko do wjazdu na terytorium Rzeczypospoli-
tej Polskiej w celu przyjazdu ze względów humanitarnych, ze względu na
interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe, o których mowa
w art. 28 ust. 1 pkt 10. Wprowadzona zmiana przewiduje, e cudzozie-
miec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony udzielonego w szczegól-
nym trybie art. 53a ust. 2 lub na podstawie wizy pobytowej jednolitej upo-
wa niającej tylko do wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ce-
lu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 10 nie mo e ubiegać się
o zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony na podstawie przepi-
sów art. 53 ust. 1. Wyjątek w omawianym przypadku będą stanowili cu-
dzoziemcy będący ofiarami handlu lud mi ubiegający się o zezwolenie na
zamieszkanie na czas oznaczony z tego tytułu. Powy sze rozwiązanie jest
analogiczne z dotychczas obowiązującymi przepisami przewidującymi, e
cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na
podstawie wizy pobytowej krajowej wydanej w trybie art. 33 ust. 1 nie mo-
e ubiegać się o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas ozna-
czony.
Zmiana ust. 8 pkt 2 polega na wskazaniu, e przepisu art. 53 ust. 1 pkt 16
nie stosuje się do cudzoziemca wykonującego pracę lub działalność go-
spodarczą we własnym imieniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
chyba e cudzoziemiec ubiega się o wydanie kolejnego zezwolenia na
podstawie pkt 16. Cudzoziemiec, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, ma
uprawnienie do wykonywania pracy bez zezwolenia (art. 87 ust. 1 pkt 2a
ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) oraz prowadze-
nia działalności gospodarczej (art. 13 ust. 2 lit. c ustawy o swobodzie dzia-
łalności gospodarczej), które to uprawnienia są związane z uzyskaniem
zezwolenia na zamieszkanie na podstawie art. 53 ust. 1 pkt 16 ustawy
28
o cudzoziemcach. Równocześnie, obecny przepis art. 53 ust. 8 pkt 2 unie-
mo liwia uzyskanie przedłu enia zezwolenia na warunkach art. 53 ust. 1
pkt 16, co powoduje wygaśnięcie uprawnień określonych w przepisach
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub konieczność za-
przestania działalności gospodarczej, czyli likwidacji przedsiębiorstwa.
19) art. 53a ust. 2
Proponowana zmiana polega na wprowadzeniu mo liwości udzielania ze-
zwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony cudzoziemcom przebywa-
jącym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nielegalnie, je eli przepisy
prawa polskiego wymagają od cudzoziemca osobistego stawiennictwa
przed polskim organem władzy publicznej, wyjątkowa sytuacja osobista
wymaga obecności cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
wymaga tego interes Rzeczypospolitej Polskiej lub organ właściwy do
prowadzenia postępowania w sprawie zwalczania handlu lud mi stwier-
dza, e cudzoziemiec jest prawdopodobnie ofiarą handlu lud mi w rozu-
mieniu decyzji ramowej Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie zwalczania
handlu lud mi (Dz. Urz. WE L 203 z 1.08.2002, str. 1; Dz. Urz. Polskie wy-
danie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 52). Proponowana regulacja ma cha-
rakter szczególny i umo liwia organom administracji publicznej udzielanie
cudzoziemcom przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
nielegalnie, zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony w szczegól-
nie uzasadnionych przypadkach wymagających obecności cudzoziemca
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Proponowana regulacja ma za-
stąpić uchylony przepis art. 33 ust. 1, poza przypadkiem wjazdu ze wzglę-
du na konieczność poddania się zabiegom lekarskim słu ącym ratowaniu
ycia. W takim przypadku cudzoziemiec będzie mógł uzyskać wizę poby-
tową w celu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 10.
20) art.
53b
Projektowana zmiana ust. 1 polega na poprawieniu oznaczenia przepisu,
do którego odsyła się w regulacji, bowiem dotychczas bezustępowy
art. 53a po zmianach wprowadzonych w projekcie ustawy będzie podzie-
lony na dwa ustępy.
29
Zmiana dotychczasowej regulacji ust. 4 polega na zwolnieniu z obowiązku
udokumentowania posiadania ubezpieczenia zdrowotnego oraz stabilnego
i regularnego ródła dochodu małoletnie dziecko cudzoziemca pozostają-
cego w związku mał eńskim z obywatelem polskim, posiadającego zezwo-
lenie na zamieszkanie na czas oznaczony udzielone na podstawie art. 53
ust. 1 pkt 6 lub posiadającego zezwolenie na osiedlenie się udzielone
w związku z pozostawaniem w związku mał eńskim z obywatelem pol-
skim ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony w celu połączenia z rodziną. Powy sza regulacja ułatwi udzie-
lanie zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony małoletnim dzieciom
cudzoziemców pozostających w związku mał eńskim z obywatelem pol-
skim. Ponadto ww. zwolnienie będzie dotyczyło tak e członka rodziny cu-
dzoziemca posiadającego status uchod cy, gdy wniosek o udzielenie ze-
zwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony został zło ony przed
upływem 6 miesięcy od dnia uzyskania statusu uchod cy lub ochrony uzu-
pełniającej. Nale y zwrócić uwagę, e został wydłu ony okres z 3 do 6
miesięcy, w którym nie wymaga się wykazania przez cudzoziemca stabil-
nego i regularnego ródła dochodu wystarczającego na pokrycie kosztów
utrzymania.
Wprowadzenie ust. 5a ma na celu doprecyzowanie, e w ramach ustalania
wysokości kosztów zamieszkania cudzoziemca w Rzeczypospolitej Pol-
skiej, o których mowa w ust. 5, uwa a się, e koszty te obejmują co naj-
mniej wysokość stałych opłat związanych z eksploatacją zajmowanego lo-
kalu w rozliczeniu na liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu, a ponadto
obejmują opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór
ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych. Powy sza regulacja usprawni
prowadzenie postępowań w sprawie udzielania zezwoleń na zamieszkanie
na czas oznaczony i umo liwi uwzględnienie faktycznych kosztów pobytu
cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej w ramach badania, czy cudzo-
ziemiec posiada dochód wystarczający do pokrycia kosztów utrzymania
siebie i członków rodziny pozostających na jego utrzymaniu.
30
21) art.
53c
Wprowadzanie powy szej regulacji jest związane z dostosowaniem pol-
skiego prawa do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości WE, które na-
kłada na Rzeczpospolitą Polską obowiązek uwzględnienia przepisu
art. 41 ust. 1 Protokołu dodatkowego do Układu ustanawiającego stowa-
rzyszenie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Turcją (Dz. Urz.
WE L 293 z 29.12.1972, str. 4; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 11, t. 11, str. 43), zatwierdzonego rozporządzeniem Rady (EWG)
nr 2760/72 z dnia 19 grudnia 1972 r. dotyczącym Protokołu dodatkowego
oraz Protokołu finansowego, podpisanych dnia 23 listopada 1970 r. załą-
czonych do Układu ustanawiającego stowarzyszenie między Europejską
Wspólnotą Gospodarczą a Turcją i odnoszącego się do środków, które na-
le y podjąć w celu ich wprowadzenia w ycie (Dz. Urz. WE L 293
z 29.12.1972, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 11,
t. 11, str. 41) w postępowaniu o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony obywatelom Republiki Tureckiej, w związku z prowa-
dzeniem lub zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej na własny
rachunek na podstawie przepisów obowiązujących w tym zakresie w Rze-
czypospolitej Polskiej. Ze wskazanego przepisu wynika zakaz wprowa-
dzania wobec obywateli tureckich będących w ww. sytuacji jakichkolwiek
nowych ograniczeń materialnych lub proceduralnych w stosunku do tych,
jakie istniały w dniu wejścia w ycie ww. Protokołu w stosunku do Polski,
czyli w dniu 1 maja 2004 r.
22) art.
54
Wprowadzana zmiana polega na dodaniu pkt 3a wskazującego, e zezwo-
lenia na zamieszkanie na czas oznaczony, o którym mowa w art. 53 ust. 1
pkt 7, udziela się członkowi rodziny cudzoziemca zamieszkującego na te-
rytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z udzieleniem ochrony uzu-
pełniającej. Dotychczasowy przepis został uzupełniony w konsekwencji
wprowadzenia instytucji „ochrony uzupełniającej” do ustawy z dnia
13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w drodze ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r.
31