eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 778
  • Data wpłynięcia: 2008-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367

778

poz. 1536 i Nr 217, poz. 1590 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818, Nr 121, poz. 831
i Nr 221, poz. 1650).
W projekcie ustawy uwzględniono równie potrzebę wprowadzenia zmian do
ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach, ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695, z 2007 r. Nr 120, poz. 818 oraz
z 2008 r. Nr 70, poz. 416), ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wje dzie na teryto-
rium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyje dzie z tego terytorium oby-
wateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U.
Nr 144, poz. 1043 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818), ustawy z dnia 31 stycznia
1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295,
Nr 120, poz. 1268, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 80, poz. 717
i Nr 162, poz. 1568 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600), ustawy z dnia 13 lutego
1984 r. o

funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy z dnia
24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyj-
nym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej (Dz. U. Nr 167, poz. 1170)
oraz ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225,
poz. 1635, z 2007 r. Nr 64, poz. 427, Nr 124, poz. 859, Nr 127, poz. 880
i Nr 128, poz. 883 oraz z 2008 r. Nr 44, poz. 262 i Nr 63, poz. 394) mających
na celu doprecyzowanie obowiązujących przepisów, usprawnienie postępowań
w sprawach cudzoziemców lub wdro enie odpowiednich regulacji wspólnoto-
wych oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
W konsekwencji wprowadzanych zmian do ustawy o cudzoziemcach, nale ało
tak e dokonać dostosowań odpowiednich przepisów w ustawie z dnia 24 marca
1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2004 r.
Nr 167, poz. 1758 oraz z 2005 r. Nr 94, poz. 788 i Nr 183, poz. 1538), ustawie
z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532,
z 2005 r. Nr 94, poz. 788, z 2006 r. Nr 249, poz. 1828, z 2007 r. Nr 120,
poz. 818 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416), ustawie z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 273,
poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366,
Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 186,
poz. 1380, Nr 249, poz. 1831 i Nr 251, poz. 1844, z 2007 r. Nr 35, poz. 219,
2
Nr 36, poz. 226, Nr 48, poz. 320, Nr 120, poz. 818, Nr 209, poz. 1519 i Nr 221,
poz. 1649 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416), ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69,
poz. 415), ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
(Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, Nr 127, poz. 880, Nr 180, poz. 1280 oraz
z 2008 r. Nr 70, poz. 416) oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świad-
czeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U.
Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 138,
poz. 1154, Nr 157, poz. 1314, Nr 164, poz. 1366, Nr 169, poz. 1411 i Nr 179,
poz. 1485, z 2006 r. Nr 75, poz. 519, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 143, poz. 1030,
Nr 170, poz. 1217, Nr 191, poz. 1410, Nr 227, poz. 1658 i Nr 249, poz. 1824,
z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i 433, Nr 82, poz. 559, Nr 115, poz. 793, Nr 133,
poz. 922, Nr 166, poz. 1172, Nr 176, poz. 1243 i Nr 180, poz. 1280 oraz
z 2008 r. Nr 70, poz. 416).
W ramach niniejszego projektu dokonano ponadto zmian w ustawie z dnia
12 pa dziernika 1990 r. o Stra y Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234,
poz. 1997, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1218 oraz z 2007 r.
Nr 57, poz. 390 i Nr 82, poz. 558) oraz w ustawie z dnia 12 pa dziernika 1990 r.
o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1944 oraz
z 2007 r. Nr 107, poz. 732).

Zmiany w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach:
1) art. 3
Zmiana pkt 1 wynika z konieczności poprawienia odesłań do przepisów
ustawy, które ulegają zmianie.
Zmiana pkt 2 ma na celu doprecyzowanie, e ustawy o cudzoziemcach nie
stosuje się do członków rodzin obywateli państw członkowskich Unii Euro-
pejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym
lub Konfederacji Szwajcarskiej, którzy do nich dołączają lub z nimi prze-
bywają, co jest zgodne z art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wje -
dzie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyje dzie z te-
3
go terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków
ich rodzin.
Treść pkt 2 lit. a, zawierająca odesłanie do przepisów ustawy o cudzo-
ziemcach, które mają zastosowanie do obywateli UE i członków ich rodzin
oraz treść lit. b, zawierająca odesłanie do przepisów ww. ustawy mających
zastosowanie do członków rodzin obywateli UE została uzupełniona lub
zmieniona w niezbędnym zakresie w związku ze zmieniającymi się przepi-
sami ustawy o cudzoziemcach.
Treść pkt 2 lit. b uzupełniono m.in. o przepisy, które dotyczą przeprowa-
dzania konsultacji przed wydawaniem wiz, w tym wiz jednolitych, poniewa
konsultacje wizowe dotyczą tak e wiz wydawanych członkom rodzin oby-
wateli UE. Ponadto wymieniono uregulowanie dotyczące uniewa nienia
wizy. Tak e pozostałe zmiany w tym przepisie są konsekwencją uwzględ-
nienia kolejnych zmian w ustawie, wprowadzanych projektem, związanych
z dostosowaniem do acquis Schengen.
2) art. 4
Zmiany wprowadzane w pkt 5a i 5c wynikają z wprowadzenia w ustawie
skrótu „Konwencja Wykonawcza Schengen”.
Projektowana zmiana polegająca na dodaniu pkt 11 ma na celu zdefinio-
wanie pojęcia małego ruchu granicznego w związku z wprowadzeniem
w ustawie o cudzoziemcach zasad dotyczących małego ruchu graniczne-
go. Zdefiniowanie następuje przez odesłanie do rozporządzenia (WE)
nr 1931/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r.
ustanawiającego przepisy dotyczące małego ruchu granicznego na ze-
wnętrznych granicach lądowych państw członkowskich i zmieniającego
postanowienia Konwencji z Schengen (Dz. Urz. UE L 29 z 3.02.2007,
str. 3).
Ponadto w pkt 12 i 13 przewidziano zdefiniowanie pojęć „ochrona czaso-
wa” i „ochrona uzupełniająca”, które to instytucje wynikają z uregulowań
ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3) art. 11a
4
Zmiana przepisu ma na celu usprawnienie procedury doręczania pism
osobom fizycznym w sprawach cudzoziemców. W ust. 1 przewidziano, e
w sprawach uregulowanych w ustawie pisma doręcza się osobom fizycz-
nym pod wskazanym przez nie adresem lub w ka dym miejscu, gdzie się
adresata zastanie. Zmiana polega na dodaniu ust. 2, zgodnie z którym pi-
sma mogą być tak e doręczane w miejscu pracy adresata osobie upo-
wa nionej przez pracodawcę do odbioru korespondencji ze skutkiem do-
ręczenia dla strony. W praktyce zdarza się bowiem, e cudzoziemcy lub
ich pełnomocnicy wskazują na adres swojego miejsca zatrudnienia jako
adres do korespondencji i pisma są wtedy doręczane osobie upowa nionej
do odbioru korespondencji.
Zgodnie z ust. 4, w przypadku wyjazdu za granicę cudzoziemcy będą mieli
obowiązek wskazać pełnomocnika dla doręczeń w kraju i powiadomić
o tym organ prowadzący postępowanie w sprawie.
Dotychczasowy ust. 5 w art. 11a został uchylony z uwagi na trudności in-
terpretacyjne występujące w jego stosowaniu. Pod uwagę wzięto równie
treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 września 2002 r. sygn.
akt SK. 35/01 (Dz. U. Nr 157, poz. 1318), tak aby uniknąć mo liwości
stwierdzenia niekonstytucyjności przedmiotowego przepisu przez zbytnie
upraszczanie procedury doręczania pism.
W związku z uchyleniem dotychczasowej treści ust. 5 w art. 11a, nale ało
tak e uchylić treść ust. 6, zgodnie z którym w przypadku nieobecności ad-
resata stosuje się art. 43 i 44 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 do postępowań w sprawach uregulowanych
w ustawie stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego,
o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Biorąc powy sze pod uwagę całemu art. 11a zostało nadane nowe
brzmienie.
4) art. 11b i 11c
a) art. 11b
W przepisie wskazano, e strona, ustanawiając pełnomocników, wy-
znacza jednego z nich jako właściwego do doręczeń i powiadamia
5
o tym organ prowadzący postępowanie w sprawie. Przepis ma na celu
usprawnienie procedury administracyjnej w sytuacji występowania wie-
lu pełnomocników,
b) art. 11c
Projektowany art. 11c będzie stanowić podstawę prawną czynności do-
konywanych przez funkcjonariuszy Stra y Granicznej w ramach postę-
powań prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach. Art. 11c obejmuje:
– określenie rodzaju uprawnień funkcjonariuszy przez przyznanie
prawa do wykonywania następujących czynności: przeprowadzania
wywiadu środowiskowego, ustalania miejsca pobytu mał onka lub
innego członka rodziny cudzoziemca, a tak e osoby, z którą cudzo-
ziemca łączą więzi o charakterze rodzinnym,
– określenie uprawnień funkcjonariuszy do dokonywania sprawdzenia
lokalu oraz celu, warunków i zakresu czynności podejmowanych
w ramach tego sprawdzenia. Czynności te podejmowane są za
zgodą cudzoziemca. W przypadku braku takiej zgody albo utrudnia-
nia lub uniemo liwiania przeprowadzenia czynności w tym zakresie
uznaje się, e informacje podane przez cudzoziemca nie zostały po-
twierdzone. Sprawdzenie lokalu nie jest czynnością ka dorazowo
podejmowaną w celu weryfikacji informacji podanych przez cudzo-
ziemca o jego faktycznym miejscu pobytu. Stanowić ma szczególną
formę potwierdzenia danych podanych przez cudzoziemca, w przy-
padku gdy inne dostępne środki nie doprowadziły do ustalenia stanu
faktycznego w tym zakresie. Szczegółowy sposób przeprowadzania
sprawdzenia, obejmujący w szczególności konieczność okazania
legitymacji słu bowej lub znaku identyfikacyjnego przez funkcjona-
riusza przed rozpoczęciem sprawdzania lokalu oraz sposób i formę
(notatka lub protokół kontroli) dokumentowania przeprowadzonych
czynności, zostanie uregulowany w rozporządzeniu,
– delegację ustawową zawierającą upowa nienie dla ministra właści-
wego do spraw wewnętrznych do określenia w rozporządzeniu:
6
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: