Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-II-omowienie
Podsumowanie
Prezentowane wydatki budżetu państwa na 2012 rok w układzie funkcji zadań i podzadań są efektem
opracowanych rozwiązań metodologicznych, ułatwiających sposób sporządzania zadaniowych planów
wydatków, a także szczegółowych instrukcji, mających na celu zabezpieczenie dysponentów przed niejednolitą
interpretacją zasad budżetowania zadaniowego.
Prezentacja wydatków publicznych w układzie zadaniowym sprawia, że przedmiotem dyskusji publicznej jest
nie tylko zakres aktywności państwa w sensie ilości wydatkowanych środków, ale przede wszystkim pytania
o to, co władze publiczne chcą osiągnąć i dlaczego (cele), przy jakim poziomie finansowania (ze wszystkich
źródeł publicznych) oraz w jakim stopniu założone cele zostaną (zostały) zrealizowane. Dzięki zastosowaniu
budżetu zadaniowego władze publiczne uzyskują istotne informacje, stanowiące podstawę do optymalizowania
decyzji alokacyjnych, a wszyscy obywatele Rzeczypospolitej są w stanie w większym stopniu włączyć się
w skomplikowaną debatę na temat kierunków wydatkowania środków publicznych.
Analogicznie, jak w roku poprzednim całość rezerwy celowej i ogólnej ujęto w ramach funkcji 4. Zarządzanie
finansami państwa. Ze względu na rozwój metodologiczny budżetu zadaniowego, w niniejszym dokumencie, po
raz pierwszy zaprezentowano w funkcji 3 wydzieloną subwencję oświatową z subwencji ogólnej, która
dotychczas prezentowana była w całości w ramach funkcji 4.
206
Rozdział III
PLANY FINANSOWE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW
PUBLICZNYCH W UKŁADZIE ZADANIOWYM NA LATA
2012-2014
Wstęp
Z uwagi na skalę środków publicznych, którymi gospodarują agencje wykonawcze, instytucje gospodarki
budżetowej, dysponenci państwowych funduszy celowych oraz państwowe osoby prawne, kierując się potrzebą
zwiększenia ich efektywności, ustawodawca w art. 32 ustawy o finansach publicznych przewidział dla tych
jednostek obowiązek sporządzania planów finansowych – również w układzie zadaniowym na rok budżetowy
i dwa kolejne lata. Zawarta w rozdziale III prezentacja planów w tym układzie, pozwala na określenie całości
wydatków ponoszonych na realizację zadań ze wszystkich źródeł publicznych, a tym samym sprzyja
racjonalnemu i oszczędnemu gospodarowaniu środkami publicznymi.
Jest to trzeci rok prac związanych z przygotowaniem prezentacji wydatków lub kosztów przedmiotowych
jednostek w układzie zadaniowym, jednakże drugi, w którym prezentuje się plany finansowe wszystkich agencji
wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, dysponentów państwowych funduszy celowych oraz
państwowych osób prawnych. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż po raz pierwszy prezentowane będą plany
finansowe nowej formy prawno-organizacyjnej jednostek sektora finansów publicznych tj. instytucji gospodarki
budżetowej, których proces tworzenia rozpoczęty został w 2011 r.
Rosnąca świadomość roli budżetowania w układzie zadaniowym, a w szczególności zasad jego konstruowania,
wspierana przez Ministerstwo Finansów w formie szkoleń kierowanych do pracowników administracji rządowej
w tym pracowników agencji wykonawczych, dysponentów państwowych funduszy celowych oraz państwowych
osób prawnych umożliwiła w tym roku przyjęcie nowego rozwiązania metodologicznego w zakresie
sporządzania planów finansowych ww. jednostek. Tym razem w odróżnieniu od roku ubiegłego, w którym we
wzorach planów finansowych tych jednostek były już określone realizowane przez nie zadania, podzadania
i działania dysponenci opracowywali planowane wydatki/koszty agencji wykonawczych, instytucji gospodarki
budżetowej, państwowych funduszy celowych oraz państwowych osób prawnych w układzie zadaniowym,
dobierając realizowane przez siebie zadania, podzadania i działania z jednolitego katalogu funkcji, zadań,
podzadań i działań opracowanego dla budżetu państwa.
Układ rozdziału III ma charakter instytucjonalny, a poszczególne plany finansowe przedstawione zostały
w następującej kolejności: państwowe fundusze celowe, agencje wykonawcze, państwowe osoby prawne
i instytucje gospodarki budżetowej.
207
Państwowe Fundusze Celowe
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
Ze środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w 2012 roku realizowane będzie jedno zadanie, w ramach
funkcji rozwojowej oraz jedno zadanie w ramach funkcji stałej, na których realizację planuje się ponieść wydatki
w wysokości 176 633 387 tys. zł.
Na poszczególne zadania finansowane z Funduszu planuje się ponieść wydatki w wysokości:
1. W ramach funkcji rozwojowej 13 Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny:
• 13.3. Świadczenia społeczne – 172 328 988 tys. zł.
Zadanie – Świadczenia społeczne
Cel
Miernik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
Realizacja ustawowo
określonych zadań na rzecz
Procent wydatków FUS pokrytych
osób objętych powszechnym
68,0%
68,2%
68,3%
z wpływów ze składek
systemem ubezpieczenia
społecznego
Przyjęty miernik odzwierciedla sytuację finansową Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i wskazuje w sposób
bezpośredni skalę wsparcia finansowego niezbędnego dla realizacji ustawowo określonych zadań dla FUS.
W ramach podzadania realizowanego w powyższym zadaniu ze środków Funduszu realizowane będą
następujące działania:
− 13.3.1.1. Emerytury łącznie z dodatkami przysługujące z ubezpieczenia społecznego,
− 13.3.1.2. Renty łącznie z dodatkami przysługujące z ubezpieczenia społecznego,
− 13.3.1.3. Pozostałe świadczenia przysługujące z ubezpieczenia społecznego,
− 13.3.1.5. Prewencja i rehabilitacja.
2. W ramach funkcji stałej 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna:
• 22.2. Obsługa administracyjna – 4 304 399 tys. zł.
Zadanie – Obsługa administracyjna
Cel
Miernik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
Relacja kosztów obsługi wypłaty
Obsługa wypłaty świadczeń
świadczeń do kwoty wydatków na rzecz
2,4%
2,3%
2,3%
z FUS
ubezpieczonych i świadczeniobiorców
Przyjęty miernik odnosi się wprost do celu zadania jakim jest: obsługa wypłaty świadczeń z FUS i umożliwia
dokonanie oceny skali kosztów ponoszonych w związku z wypłacanymi świadczeniami pieniężnymi, jak
również prowadzoną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a finansowaną przez FUS, działalnością
prewencyjną o charakterze rzeczowym.
208
W ramach podzadania realizowanego w powyższym zadaniu ze środków Funduszu realizowane będzie
następujące działanie:
− 22.2.1.2. Obsługa finansowo-księgowa
Fundusz Emerytur Pomostowych
Ze środków Funduszu Emerytur Pomostowych (FEP) w 2012 roku realizowane będzie jedno zadanie, w ramach
funkcji rozwojowej oraz jedno zadanie w ramach funkcji stałej, na których realizację planuje się ponieść wydatki
w wysokości 241 976 tys. zł, czyli ok. 44,3% więcej niż w roku 2011.
Na poszczególne zadania finansowane z Funduszu planuje się ponieść wydatki w wysokości:
1. W ramach funkcji rozwojowej 13 Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny:
• 13.3. Świadczenia społeczne – 239 710 tys. zł.
Zadanie – Świadczenia społeczne
Cel
Miernik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
Realizacja ustawowo
określonych zadań
Procent wydatków FEP pokrytych
93,0%
68,7%
55,1%
wynikających z ustawy
z wpływów ze składek
o emeryturach pomostowych
Przyjęty miernik odzwierciedla sytuację finansową Funduszu Emerytur Pomostowych i obrazuje stopień
pokrycia wydatków przychodami. W przypadku, gdy zgromadzona wielkość przychodów własnych nie
zapewnia pełnej i terminowej wypłaty świadczeń, których wypłacalność gwarantowana jest przez państwo,
Fundusz otrzymuje środki z budżetu państwa w formie dotacji.
W ramach podzadania realizowanego w powyższym zadaniu ze środków Funduszu realizowane będą
następujące działania:
− 13.3.1.1. Emerytury łącznie z dodatkami przysługujące z ubezpieczenia społecznego,
− 13.3.1.3. Pozostałe świadczenia przysługujące z ubezpieczenia społecznego.
2. W ramach funkcji stałej 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna:
• 22.2. Obsługa administracyjna – 2 266 tys. zł.
Zadanie – Obsługa administracyjna
Cel
Miernik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
Relacja kwoty odpisu środków na
Obsługa wypłaty świadczeń
działalność ZUS do kwoty pozostałych
1,0%
0,9%
0,9%
z FEP
wydatków FEP
Przyjęty miernik odnosi się wprost do celu zadania jakim jest: obsługa wypłaty świadczeń z FEP i umożliwia
dokonanie oceny skali kosztów ponoszonych w związku z wypłacanymi świadczeniami.
W ramach podzadania realizowanego w powyższym zadaniu ze środków Funduszu realizowane będzie
następujące działanie:
− 22.2.1.2. Obsługa finansowo-księgowa.
209
Fundusz Emerytalno-Rentowy
Ze środków Funduszu Emerytalno-Rentowego w 2012 roku realizowane będą dwa zadania, w ramach dwóch
funkcji rozwojowych, na których realizację planuje się ponieść koszty w wysokości 16 752 791 tys. zł, czyli
o 0,8% więcej w stosunku do roku 2011.
Na poszczególne zadania finansowane z Funduszu planuje się ponieść wydatki w wysokości:
1. W ramach funkcji rozwojowej 13 Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny:
• 13.3. Świadczenia społeczne – 14 890 785 tys. zł.
Zadanie – Świadczenia społeczne
Cel
Miernik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
Zapewnienie środków dla
Liczba emerytów i rencistów
osób uprawnionych do
otrzymujących świadczenia z Funduszu
korzystania ze świadczeń
Emerytalno-Rentowego przypadających
85,70
83,02
80,38
z systemu ubezpieczeń
na 100 osób ubezpieczonych w systemie
społecznych
ubezpieczeń społecznych rolników
Miernik został zaczerpnięty z zamieszczonej na stronie Ministerstwa Finansów bazy mierników. Wartości
miernika zostały określone na podstawie przyjętych do budżetu na lata 2012-2014 informacji o kształtowaniu się
liczby świadczeniobiorców oraz ubezpieczonych. Do planu na lata 2012-2014 przyjęto liczbę ubezpieczonych na
poziomie 1 500,0 tys. osób (średnio w roku). Natomiast przy planowaniu liczby świadczeń emerytalno-
rentowych przyjęto założenia, że spadek liczby świadczeniobiorców w 2012 r. wyniesie 40,8 tys. osób
średniorocznie, tj. 3 400 osób średnio w miesiącu oraz spadek kolejno w latach: 2013 r. – 39,6 tys. osób
średniorocznie, 2014 r. – 39,4 tys. osób.
W ramach podzadania realizowanego w powyższym zadaniu ze środków Funduszu realizowane będą
następujące działania:
− 13.3.2.1. Emerytury oraz dodatki do emerytur,
− 13.3.2.2. Renty oraz dodatki do rent,
− 13.3.2.3. Pozostałe świadczenia.
2. W ramach funkcji rozwojowej: 20. Zdrowie:
• 20.1. Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej – 1 862 006 tys. zł.
Zadanie – Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
Cel
Miernik
2012 r.
2013 r.
2014 r.
Poprawa dostępności do
Liczba rolników i domowników objętych
1 463
1 456
1 449
usług i świadczeń opieki
ubezpieczeniem zdrowotnym (bez
tys. os.
tys. os.
tys. os.
zdrowotnej
członków rodziny)
Do wyliczenia wartości miernika przyjmuje się, iż liczba osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym (bez
członków rodziny) będzie zmniejszała się średnio w roku o ok. 7 tys. osób.
W ramach podzadania realizowanego w powyższym zadaniu ze środków Funduszu realizowane będzie
następujące działanie:
− 20.1.1.9. Opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne z budżetu państwa za osoby uprawnione.
210
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik