Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-II-omowienie
Zadanie 19.5. Wspieranie zrównoważonego rozwoju transportu
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
39
MI
0
1 627 685
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 39, odpowiada za prowadzenie działalności związanej
z modernizacją, przebudową, rozbudową infrastruktury portowej oraz budową i modernizacją infrastruktury
transportu publicznego. Celem Ministerstwa Infrastruktury jest również wspieranie przewozów intermodalnych
wraz z infrastrukturą.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększenie udziału przyjaznych
MI
Wybudowane/przebudowane nabrzeża
2,68
środowisku gałęzi transportu
portowe (w km)
w ogólnym przewozie osób
i ładunków
Długość wybudowanej/przebudowanej sieci
5,39
transportu szynowego i trolejbusowego
(w km)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy prezentowany miernik oparty jest na wskaźnikach ujętych w umowach o dofinansowanie. Miernik
zostanie obliczony na podstawie sprawozdań beneficjentów jako suma km wybudowanych i przebudowanych
nabrzeży portowych w ramach poszczególnych projektów. Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika może
być spowodowane opóźnieniami wynikającymi ze specyfiki projektów infrastrukturalnych. Realizacja miernika
poprawi konkurencyjność polskich portów wobec innych portów europejskich, co doprowadzi do zwiększenia
udziału transportu morskiego w przewozach ogółem. Drugi miernik zaprezentowany przez MI dla części 39 pn.
„Długość wybudowanej/przebudowanej sieci transportu szynowego i trolejbusowego w km” oparty jest na
wskaźnikach ujętych w umowach o dofinansowanie. Jego wartość zostanie obliczona na podstawie sprawozdań
beneficjentów jako suma km wybudowanych i zmodernizowanych sieci transportu szynowego i trolejbusowego
w ramach realizacji projektów. Realizacja miernika przyczyni się do zmniejszenia hałasu ulicznego oraz emisji
spalin pochodzących ze środków transportu drogowego.
186
Funkcja 20. Zdrowie
Funkcja wpisuje się w obszar strategiczny Kapitał ludzki (strategia dominująca – Strategia rozwoju kapitału
ludzkiego). Obejmuje ona swoim zakresem obszar aktywności państwa dotyczący spraw ochrony zdrowia,
w tym w szczególności finansowanie świadczeń wysokospecjalistycznych, publicznej służby krwi, programów
zdrowotnych oraz ratownictwa medycznego. Do innych zadań należy nadzór nad Narodowym Funduszem
Zdrowia, ocena świadczeń opieki zdrowotnej i technologii medycznych, koordynacja polityki lekowej państwa
oraz nadzór sanitarno-epidemiologiczny.
Do głównych celów realizowanych w ramach funkcji 20 zalicza się poprawę efektywności funkcjonowania
systemu ochrony zdrowia, zwiększenie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, promowanie zdrowia
i profilaktyki, propagowanie zdrowego stylu życia, a także poprawę jakości usług w jednostkach ochrony
zdrowia, usprawnienie podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej jak również inwestycje
w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym.
Funkcja 20 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono jeden cel na poziomie funkcji jest to: Zwiększenie bezpieczeństwa zdrowotnego
społeczeństwa poprzez zapewnienie trwałego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem
świadczeń ratujących życie. Mierniki rezultatów na poziomie funkcji opisano poniżej.
Miernik
ten
wykazuje
stałą
tendencję
wzrostową.
Zaplanowano, iż od 2011 r. ilość donacji krwi w lecznictwie
1. Ilości donacji krwi wydanej do lecznictwa
wzrośnie z poziomu 1 058 283 w 2011 r. do 1 173 337 w
2014 roku, co oznacza, że w ciągu kolejnych czterech lat
wzrośnie o 115 054 jednostki.
Ilość donacji krwi wydanej do lecznictwa
1 200 000
3
3
3
2
0
1
8
5
3
6
2
5
6
1 000 000
4
8
2
9
6
4
5
4
1
0
0
5
0
0
5
1
0
1
1
800 000
9
5
1
2
8
3
8
8
600 000
400 000
200 000
0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Wartości pokazują stały
wzrost tego
miernika
w
2.
Liczba wyjazdów zespołów ratownictwa
poszczególnych latach i osiągnięcie poziomu 94% w 2014
medycznego spełniająca parametr czasu dotarcia
roku, czyli o 2 p.proc. więcej niż w roku 2011. Wzrost tego
do rzeczywistej liczby wyjazdów w ujęciu
wskaźnika obrazuje większą skuteczność ratownictwa
procentowym
medycznego.
3.
Liczba wykonanych świadczeń
Zakłada się stały wzrost tego miernika w perspektywie
wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu
czteroletniej. Wartość jego osiąga najwyższy poziom w 2014
państwa na 1 mln mieszkańców
r. i jest o 0,4 p.proc. wyższa od wartości z roku 2011.
187
Dane dotyczące liczby przeprowadzonych postępowań
4.
Liczba przeprowadzonych postępowań
rejestracyjnych w zakresie produktów leczniczych, wyrobów
rejestracyjnych w zakresie produktów leczniczych,
medycznych i produktów biobójczych zmieniają się z 32 062
wyrobów medycznych i produktów biobójczych
w roku 2011 do 35 103 w 2014 r., co oznacza wzrost
postępowań o3 041.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 7 069,3 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 228,4 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 20 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
2 000 000
4 000 000
6 000 000
Zadanie 20.1. Dostęp do świadczeń opieki
4 924 162
zdrowotnej
Zadanie 20.2. Ratownictwo medyczne
220 460
Zadanie 20.3. Polityka lekowa
86 816
Zadanie 20.4. Wspieranie rozwoju i
932 918
restrukturyzacji systemu ochrony zdrowia
Zadanie 20.5. Nadzór sanitarno-
epidemiologiczny, profilaktyka i promocja
904 982
zdrowia
W ramach omawianej funkcji realizowane jest 5 zadań obejmujących działalność dysponentów w zakresie
zapewnienia obywatelom opieki zdrowotnej, w tym w szczególności:
• organizację opieki zdrowotnej,
• zapewnienie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej,
• administrację spraw i usług w zakresie polityki zdrowotnej,
• ustalanie standardów dla personelu medycznego i paramedycznego oraz dla szpitali, klinik, przychodni
i innych jednostek realizujących świadczenia zdrowotne,
• ochronę zdrowia,
• procedury medyczne,
• programy zdrowotne,
• politykę lekową państwa,
• nadzór nad jakością i obrotem produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i produktami
biobójczymi,
• promocję zdrowia,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z polityką zdrowotną,
• nadzór sanitarno-epidemiologiczny.
188
Zadanie 20.1. Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
29
MON
7 221
0
37
MS
1 144
0
38
MNiSW
12 042
0
42
MSWiA
3 484
0
46
MZ
1 467 846
1 242
72
KRUS
1 883 001
0
73
ZUS
330 136
0
85
Wojewodowie
1 218 046
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Głównym zadaniem Ministra Obrony Narodowej, dysponenta części 29, jest poprawa dostępności do usług
i świadczeń opieki zdrowotnej. Odpowiada on za pobieranie krwi, gromadzenie, konserwację, przechowywanie
i wydawanie krwi, a także za zaopatrywanie zakładów opieki zdrowotnej w krew i jej składniki oraz w produkty
krwiopodobne. Minister Sprawiedliwości, dysponent części 37, realizuje swoje zadania zmierzające do
zapewnienia dostępu do świadczeń zdrowotnych osobom nieobjętym obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38 realizuje działania polegające na zapewnianiu
dostępu do usług i świadczeń opieki zdrowotnej studentom i uczestnikom studiów doktoranckich poprzez
finansowanie składek z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych dla studentów i doktorantów, którym nie przysługuje to
ubezpieczenie z innego tytułu. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, realizuje
przedsięwzięcia z zakresu udzielanych świadczeń medycznych oraz o charakterze profilaktyczno –
edukacyjnym, a także przedsięwzięcia dotyczące pozyskiwania krwi i wytwarzania produktów krwiopochodnych
Ministerstwo Zdrowia, dysponent części 46, odpowiada za realizację programów polityki zdrowotnej
i świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, zapewnienie funkcjonowania
publicznej służby krwi, finansowanie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej
osobom nie posiadającym uprawnień z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego, prowadzenie nadzoru nad
Narodowym Funduszem Zdrowia oraz ocenę świadczeń zdrowotnych i technologii medycznych pozwalającą na
tworzenie i weryfikację wykazów świadczeń gwarantowanych. Minister Zdrowia realizuje program wieloletni
„Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych” oraz „Narodowy Program Rozwoju Medycyny
Transplantacyjnej. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, dysponent części 72, realizuje zadania
polegające na ewidencji i rozliczaniu składek za rolników oraz emerytów i rencistów. Zakład Ubezpieczeń
Społecznych, dysponent części 73, realizuje działania polegające na zapewnieniu finansowania dostępu do
opieki zdrowotnej osobom korzystającym z urlopów wychowawczych oraz inwalidom wojennym i wojskowym.
Pozyskuje również środki finansowe z budżetu państwa i przekazuje je do Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wojewodowie dysponenci części 85, w ramach omawianego zadania przeprowadzają działania zmierzające do
zapewniania dostępu do informacji dotyczących stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych mieszkańców
województwa, zapewnienia ubezpieczenia zdrowotnego osobom uprawnionym, zapewnienia prawidłowego
nadzoru specjalistycznego w zakresie ochrony zdrowia w poszczególnych dziedzinach medycznych,
189
przeprowadzania kontroli w podmiotach świadczących usługi z zakresu ochrony zdrowia jak również
podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób wykonujących zawód medyczny.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Poprawa dostępności do usług
MON
Liczba donacji w relacji do liczby
1
i świadczeń opieki zdrowotnej
planowanych donacji
KRUS
Liczba osób objętych ubezpieczeniem
1 473 tys. osób
zdrowotnym (bez członków rodziny)
Zapewnienie opieki medycznej
MS
Liczba osób objętych ubezpieczeniem
1 974
dla osób nieobjętych
zdrowotnym
obowiązkiem ubezpieczenia
zdrowotnego
Zapewnienie dostępu do usług
MNiSW
Przeciętna miesięczna liczba studentów
21 328
i świadczeń opieki zdrowotnej
i doktorantów, za których MNiSW
studentom i uczestnikom
opłaca składki na ubezpieczenie
studiów doktoranckich
zdrowotne
Poprawa dostępności do
MZ
Liczba wykonywanych świadczeń
385,26
świadczeń opieki zdrowotnej
wysokospecjalistycznych
finansowanych z budżetu państwa na
1 mln mieszkańców
Umożliwienie dostępu do opieki
ZUS
Średnia liczba osób uprawnionych za
319 125
zdrowotnej osobom nieobjętym
które składki na ubezpieczenie
ubezpieczeniem zdrowotnym
zdrowotne finansowane są z budżetu
z innego tytułu
państwa
Zapewnienie dostępu do
Wojewodowie
Stosunek liczby placówek świadczących
0,00075
świadczeń zdrowotnych
usługi zdrowotne do liczby
mieszkańcom województwa
mieszkańców województwa
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik MON określa wykonanie złożonego planu, który może ukazywać tendencje do pozytywnych lub
negatywnych zmian. Ryzykiem niewykonania zaplanowanej wartości tego miernika może być, np. brak dawców
krwi. Na wykonanie zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez KRUS może mieć wpływ m.in.
zmiana regulacji prawnych w zakresie liczby uprawnionych do finansowania składki na ubezpieczenie
zdrowotne. Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika MS nie powinno istotnie wpłynąć na udzielanie
świadczeń zdrowotnych dla wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Miernik jest
uwzględniony w budżecie zadaniowym po raz pierwszy. Miernik „przeciętna miesięczna liczba studentów i
doktorantów, za których MNiSW opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne” jest obliczany na podstawie
wewnętrznych danych statystycznych resortu nauki. Zaplanowana wartość miernika nie zostanie wykonana w
przypadku gdyby znacząco spadła liczba studentów po 26 roku życia nie mających uprawnienia do opłacenia
składki na ubezpieczenia zdrowotne z innego tytułu. Algorytm naliczania pierwszego miernika MZ oparty jest
na liczbie świadczeń wysokospecjalistycznych wynegocjowanych w umowach MZ ze szpitalami. Niewykonanie
miernika może nastąpić m. in. w przypadku zmiany przepisów prawnych, powodujących zmiany struktury
danych i zmiany zakresu świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, pojawienia się
190
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
39
MI
0
1 627 685
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 39, odpowiada za prowadzenie działalności związanej
z modernizacją, przebudową, rozbudową infrastruktury portowej oraz budową i modernizacją infrastruktury
transportu publicznego. Celem Ministerstwa Infrastruktury jest również wspieranie przewozów intermodalnych
wraz z infrastrukturą.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększenie udziału przyjaznych
MI
Wybudowane/przebudowane nabrzeża
2,68
środowisku gałęzi transportu
portowe (w km)
w ogólnym przewozie osób
i ładunków
Długość wybudowanej/przebudowanej sieci
5,39
transportu szynowego i trolejbusowego
(w km)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy prezentowany miernik oparty jest na wskaźnikach ujętych w umowach o dofinansowanie. Miernik
zostanie obliczony na podstawie sprawozdań beneficjentów jako suma km wybudowanych i przebudowanych
nabrzeży portowych w ramach poszczególnych projektów. Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika może
być spowodowane opóźnieniami wynikającymi ze specyfiki projektów infrastrukturalnych. Realizacja miernika
poprawi konkurencyjność polskich portów wobec innych portów europejskich, co doprowadzi do zwiększenia
udziału transportu morskiego w przewozach ogółem. Drugi miernik zaprezentowany przez MI dla części 39 pn.
„Długość wybudowanej/przebudowanej sieci transportu szynowego i trolejbusowego w km” oparty jest na
wskaźnikach ujętych w umowach o dofinansowanie. Jego wartość zostanie obliczona na podstawie sprawozdań
beneficjentów jako suma km wybudowanych i zmodernizowanych sieci transportu szynowego i trolejbusowego
w ramach realizacji projektów. Realizacja miernika przyczyni się do zmniejszenia hałasu ulicznego oraz emisji
spalin pochodzących ze środków transportu drogowego.
186
Funkcja 20. Zdrowie
Funkcja wpisuje się w obszar strategiczny Kapitał ludzki (strategia dominująca – Strategia rozwoju kapitału
ludzkiego). Obejmuje ona swoim zakresem obszar aktywności państwa dotyczący spraw ochrony zdrowia,
w tym w szczególności finansowanie świadczeń wysokospecjalistycznych, publicznej służby krwi, programów
zdrowotnych oraz ratownictwa medycznego. Do innych zadań należy nadzór nad Narodowym Funduszem
Zdrowia, ocena świadczeń opieki zdrowotnej i technologii medycznych, koordynacja polityki lekowej państwa
oraz nadzór sanitarno-epidemiologiczny.
Do głównych celów realizowanych w ramach funkcji 20 zalicza się poprawę efektywności funkcjonowania
systemu ochrony zdrowia, zwiększenie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, promowanie zdrowia
i profilaktyki, propagowanie zdrowego stylu życia, a także poprawę jakości usług w jednostkach ochrony
zdrowia, usprawnienie podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej jak również inwestycje
w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym.
Funkcja 20 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono jeden cel na poziomie funkcji jest to: Zwiększenie bezpieczeństwa zdrowotnego
społeczeństwa poprzez zapewnienie trwałego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem
świadczeń ratujących życie. Mierniki rezultatów na poziomie funkcji opisano poniżej.
Miernik
ten
wykazuje
stałą
tendencję
wzrostową.
Zaplanowano, iż od 2011 r. ilość donacji krwi w lecznictwie
1. Ilości donacji krwi wydanej do lecznictwa
wzrośnie z poziomu 1 058 283 w 2011 r. do 1 173 337 w
2014 roku, co oznacza, że w ciągu kolejnych czterech lat
wzrośnie o 115 054 jednostki.
Ilość donacji krwi wydanej do lecznictwa
1 200 000
3
3
3
2
0
1
8
5
3
6
2
5
6
1 000 000
4
8
2
9
6
4
5
4
1
0
0
5
0
0
5
1
0
1
1
800 000
9
5
1
2
8
3
8
8
600 000
400 000
200 000
0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Wartości pokazują stały
wzrost tego
miernika
w
2.
Liczba wyjazdów zespołów ratownictwa
poszczególnych latach i osiągnięcie poziomu 94% w 2014
medycznego spełniająca parametr czasu dotarcia
roku, czyli o 2 p.proc. więcej niż w roku 2011. Wzrost tego
do rzeczywistej liczby wyjazdów w ujęciu
wskaźnika obrazuje większą skuteczność ratownictwa
procentowym
medycznego.
3.
Liczba wykonanych świadczeń
Zakłada się stały wzrost tego miernika w perspektywie
wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu
czteroletniej. Wartość jego osiąga najwyższy poziom w 2014
państwa na 1 mln mieszkańców
r. i jest o 0,4 p.proc. wyższa od wartości z roku 2011.
187
Dane dotyczące liczby przeprowadzonych postępowań
4.
Liczba przeprowadzonych postępowań
rejestracyjnych w zakresie produktów leczniczych, wyrobów
rejestracyjnych w zakresie produktów leczniczych,
medycznych i produktów biobójczych zmieniają się z 32 062
wyrobów medycznych i produktów biobójczych
w roku 2011 do 35 103 w 2014 r., co oznacza wzrost
postępowań o3 041.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 7 069,3 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 228,4 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 20 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
2 000 000
4 000 000
6 000 000
Zadanie 20.1. Dostęp do świadczeń opieki
4 924 162
zdrowotnej
Zadanie 20.2. Ratownictwo medyczne
220 460
Zadanie 20.3. Polityka lekowa
86 816
Zadanie 20.4. Wspieranie rozwoju i
932 918
restrukturyzacji systemu ochrony zdrowia
Zadanie 20.5. Nadzór sanitarno-
epidemiologiczny, profilaktyka i promocja
904 982
zdrowia
W ramach omawianej funkcji realizowane jest 5 zadań obejmujących działalność dysponentów w zakresie
zapewnienia obywatelom opieki zdrowotnej, w tym w szczególności:
• organizację opieki zdrowotnej,
• zapewnienie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej,
• administrację spraw i usług w zakresie polityki zdrowotnej,
• ustalanie standardów dla personelu medycznego i paramedycznego oraz dla szpitali, klinik, przychodni
i innych jednostek realizujących świadczenia zdrowotne,
• ochronę zdrowia,
• procedury medyczne,
• programy zdrowotne,
• politykę lekową państwa,
• nadzór nad jakością i obrotem produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i produktami
biobójczymi,
• promocję zdrowia,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z polityką zdrowotną,
• nadzór sanitarno-epidemiologiczny.
188
Zadanie 20.1. Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
29
MON
7 221
0
37
MS
1 144
0
38
MNiSW
12 042
0
42
MSWiA
3 484
0
46
MZ
1 467 846
1 242
72
KRUS
1 883 001
0
73
ZUS
330 136
0
85
Wojewodowie
1 218 046
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Głównym zadaniem Ministra Obrony Narodowej, dysponenta części 29, jest poprawa dostępności do usług
i świadczeń opieki zdrowotnej. Odpowiada on za pobieranie krwi, gromadzenie, konserwację, przechowywanie
i wydawanie krwi, a także za zaopatrywanie zakładów opieki zdrowotnej w krew i jej składniki oraz w produkty
krwiopodobne. Minister Sprawiedliwości, dysponent części 37, realizuje swoje zadania zmierzające do
zapewnienia dostępu do świadczeń zdrowotnych osobom nieobjętym obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38 realizuje działania polegające na zapewnianiu
dostępu do usług i świadczeń opieki zdrowotnej studentom i uczestnikom studiów doktoranckich poprzez
finansowanie składek z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych dla studentów i doktorantów, którym nie przysługuje to
ubezpieczenie z innego tytułu. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, realizuje
przedsięwzięcia z zakresu udzielanych świadczeń medycznych oraz o charakterze profilaktyczno –
edukacyjnym, a także przedsięwzięcia dotyczące pozyskiwania krwi i wytwarzania produktów krwiopochodnych
Ministerstwo Zdrowia, dysponent części 46, odpowiada za realizację programów polityki zdrowotnej
i świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, zapewnienie funkcjonowania
publicznej służby krwi, finansowanie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej
osobom nie posiadającym uprawnień z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego, prowadzenie nadzoru nad
Narodowym Funduszem Zdrowia oraz ocenę świadczeń zdrowotnych i technologii medycznych pozwalającą na
tworzenie i weryfikację wykazów świadczeń gwarantowanych. Minister Zdrowia realizuje program wieloletni
„Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych” oraz „Narodowy Program Rozwoju Medycyny
Transplantacyjnej. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, dysponent części 72, realizuje zadania
polegające na ewidencji i rozliczaniu składek za rolników oraz emerytów i rencistów. Zakład Ubezpieczeń
Społecznych, dysponent części 73, realizuje działania polegające na zapewnieniu finansowania dostępu do
opieki zdrowotnej osobom korzystającym z urlopów wychowawczych oraz inwalidom wojennym i wojskowym.
Pozyskuje również środki finansowe z budżetu państwa i przekazuje je do Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wojewodowie dysponenci części 85, w ramach omawianego zadania przeprowadzają działania zmierzające do
zapewniania dostępu do informacji dotyczących stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych mieszkańców
województwa, zapewnienia ubezpieczenia zdrowotnego osobom uprawnionym, zapewnienia prawidłowego
nadzoru specjalistycznego w zakresie ochrony zdrowia w poszczególnych dziedzinach medycznych,
189
przeprowadzania kontroli w podmiotach świadczących usługi z zakresu ochrony zdrowia jak również
podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób wykonujących zawód medyczny.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Poprawa dostępności do usług
MON
Liczba donacji w relacji do liczby
1
i świadczeń opieki zdrowotnej
planowanych donacji
KRUS
Liczba osób objętych ubezpieczeniem
1 473 tys. osób
zdrowotnym (bez członków rodziny)
Zapewnienie opieki medycznej
MS
Liczba osób objętych ubezpieczeniem
1 974
dla osób nieobjętych
zdrowotnym
obowiązkiem ubezpieczenia
zdrowotnego
Zapewnienie dostępu do usług
MNiSW
Przeciętna miesięczna liczba studentów
21 328
i świadczeń opieki zdrowotnej
i doktorantów, za których MNiSW
studentom i uczestnikom
opłaca składki na ubezpieczenie
studiów doktoranckich
zdrowotne
Poprawa dostępności do
MZ
Liczba wykonywanych świadczeń
385,26
świadczeń opieki zdrowotnej
wysokospecjalistycznych
finansowanych z budżetu państwa na
1 mln mieszkańców
Umożliwienie dostępu do opieki
ZUS
Średnia liczba osób uprawnionych za
319 125
zdrowotnej osobom nieobjętym
które składki na ubezpieczenie
ubezpieczeniem zdrowotnym
zdrowotne finansowane są z budżetu
z innego tytułu
państwa
Zapewnienie dostępu do
Wojewodowie
Stosunek liczby placówek świadczących
0,00075
świadczeń zdrowotnych
usługi zdrowotne do liczby
mieszkańcom województwa
mieszkańców województwa
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik MON określa wykonanie złożonego planu, który może ukazywać tendencje do pozytywnych lub
negatywnych zmian. Ryzykiem niewykonania zaplanowanej wartości tego miernika może być, np. brak dawców
krwi. Na wykonanie zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez KRUS może mieć wpływ m.in.
zmiana regulacji prawnych w zakresie liczby uprawnionych do finansowania składki na ubezpieczenie
zdrowotne. Niewykonanie zaplanowanej wartości miernika MS nie powinno istotnie wpłynąć na udzielanie
świadczeń zdrowotnych dla wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Miernik jest
uwzględniony w budżecie zadaniowym po raz pierwszy. Miernik „przeciętna miesięczna liczba studentów i
doktorantów, za których MNiSW opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne” jest obliczany na podstawie
wewnętrznych danych statystycznych resortu nauki. Zaplanowana wartość miernika nie zostanie wykonana w
przypadku gdyby znacząco spadła liczba studentów po 26 roku życia nie mających uprawnienia do opłacenia
składki na ubezpieczenia zdrowotne z innego tytułu. Algorytm naliczania pierwszego miernika MZ oparty jest
na liczbie świadczeń wysokospecjalistycznych wynegocjowanych w umowach MZ ze szpitalami. Niewykonanie
miernika może nastąpić m. in. w przypadku zmiany przepisów prawnych, powodujących zmiany struktury
danych i zmiany zakresu świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, pojawienia się
190
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik