Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-II-omowienie
W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 5 zadań obejmujących działalność dysponentów w zakresie
budowy, rozbudowy i utrzymania infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej oraz wodnej, w tym
w szczególności:
• administrację spraw i usług związanych z funkcjonowaniem, wykorzystywaniem, budową
i utrzymaniem systemów i urządzeń transportu drogowego (dróg, mostów, tuneli, parkingów, terminali
autobusowych itp.), kolejowego (torowisk, terminali, tuneli, mostów, ekranów, wykopów itp.),
lotniczego (portów lotniczych, pasów startowych, terminali, hangarów, sprzętu nawigacyjnego,
urządzeń kontroli ruchu lotniczego itp.) oraz wodnego (portów, doków, sprzętu nawigacyjnego,
kanałów, mostów, tuneli, falochronów, pirsów, nabrzeży, terminali itp.),
• budowę, rozbudowę i funkcjonowanie systemów i urządzeń transportu drogowego, kolejowego,
lotniczego i wodnego,
• sprawy dotyczące przewozu osób i rzeczy środkami komunikacji publicznej, transportu
samochodowego, kolejowego, lotniczego i żeglugi śródlądowej,
• zapewnienie bezpieczeństwa transportu drogowego, wodnego, kolejowego i lotniczego,
• bezpieczeństwo w obszarach morskich, ochronę brzegu morskiego,
• nadzór nad bezpieczeństwem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz wodnego,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z infrastrukturą transportową.
Zadanie 19.1. Wspieranie transportu drogowego
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
39
MI
3 071 876
1 263 063
85
Wojewodowie
661 561
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 39, realizuje działania zmierzające do eliminowania zjawisk
i przyczyn wypadków drogowych oraz zmniejszenie liczby wypadków i ich skutków z udziałem wszystkich
uczestników ruchu drogowego. Głównym celem tego zadania jest budowa i przebudowa sieci dróg krajowych,
tj. autostrad, dróg ekspresowych i lokalnych. Do jego obowiązków należy również poprawa dostępności
komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami transportowymi. Wojewodowie, dysponenci części
85, wykonują działania zmierzające do rozwoju infrastruktury drogowej w województwie oraz zapewniają
m.in. niezbędne standardy bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Ponadto Wojewodowie realizują omawiane
zadanie poprzez przekazywanie dotacji Samorządowi Województwa z tytułu dopłat do biletów ulgowych
w krajowych pasażerskich przewozach autobusowych, sprawowanie nadzoru nad zarządzaniem ruchem na
drogach publicznych, sprawowanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia i ośrodkami doskonalenia techniki jazdy,
sprawowanie nadzoru nad przewozem drogowym towarów niebezpiecznych, przeprowadzanie egzaminów dla
kandydatów na instruktorów nauki jazdy i instruktorów techniki jazdy, przeprowadzanie testów
kwalifikacyjnych dla kierowców wykonujących przewozy drogowe.
181
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Osiągnięcie poprawy bezpieczeństwa
MI
Liczba kontroli dotycząca przestrzegania
20 tys.
przy wykonywaniu transportu
przepisów w transporcie drogowym,
drogowego, przestrzegania
przeprowadzonych w danym roku (w szt.)
przepisów w transporcie drogowym
oraz bezpiecznych zachowań
uczestników ruchu drogowego
Poprawa dostępności
Długość wybudowanych dróg ekspresowych
985
komunikacyjnej Polski i połączenie
i autostrad, długość przebudowanych dróg
z głównymi korytarzami
krajowych (w km)
transportowymi
Tworzenie warunków do rozwoju
Wojewodowie
Liczba km dróg w województwie
1 476
infrastruktury drogowej
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik „długość wybudowanych dróg ekspresowych i autostrad, długość przebudowanych dróg krajowych
w km” bardzo dokładnie charakteryzuje specyfikę działalności GDDKiA. Ryzyko niewykonania miernika
wynikać może z nieprzewidzianych warunków atmosferycznych (np. powódź, długotrwała zima), z zatorów
płatniczych u wykonawców lub podwykonawców, co może skutkować upadłością lub spowolnieniem robót ze
względu na brak środków na zakup materiałów, trudności z pozyskaniem materiałów budowlanych i siły
roboczej na skutek koncentracji różnych inwestycji infrastrukturalnych w tym samym czasie, niemożliwy do
oszacowania czas oczekiwania na niektóre decyzje administracyjne, np. decyzje środowiskowe, decyzje
o wypłacie odszkodowań za grunty, które mogą blokować budowę na różnych jej etapach. Drugi miernik
prezentowany przez MI opracowano w GITD, pozwala on na ocenę respektowania zasad obowiązujących
w transporcie drogowym oraz przedsiębiorców i kierowców, w zakresie bezpieczeństwa ruchu. Nie istnieje
ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika.
Zadanie 19.2. Transport kolejowy
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
39
MI
2 775 664
661 451
71
UTK
12 416
0
85
Wojewodowie
724
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 39, realizuje działania służące osiągnięciu zaplanowanego celu
zadania poprzez utrzymanie i remonty infrastruktury kolejowej (z wyłączeniem linii o znaczeniu obronnym).
Wspiera przewoźników kolejowych z tytułu obowiązujących ustawowo ulg taryfowych oraz dofinansowuje
kolejowe pasażerskie przewozy międzywojewódzkie i międzynarodowe. Jest odpowiedzialny za wykonanie
analiz i badań obrazujących stan infrastruktury kolejowej oraz zależności społeczne, gospodarcze i przewozowe
mające wpływ na zapotrzebowanie transportowe w obrębie modernizacji linii. Prezes Urzędu Transportu
182
Kolejowego, dysponent części 71, sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem transportu kolejowego, dąży do
osiągnięcia spójności i interoperacyjności systemu kolejowego. Ponadto wspiera rynek transportu kolejowego
i nadzoruje rynek wyrobów stosowanych w kolejnictwie. Wojewodowie, dysponenci części 85, prowadzą
postępowania w zakresie wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej o znaczeniu państwowym
oraz odpowiedzialni za prowadzenie postępowań w sprawie wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii
kolejowej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększenie dostępności i poprawa
MI
Praca przewozowa w mln
12 587
jakości transportu kolejowego.
pasażerokilometrów
Długość przebudowanych linii
73,7
kolejowych (w km)
Regulacja i licencjonowanie transportu
UTK
Średnia z wartości dla: kontroli,
85%
kolejowego, nadzór nad
zatwierdzonych dokumentów i
bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
wydanych licencji i świadectw
certyfikacja wyrobów dla kolejnictwa
w stosunku do planu bądź
i ochrona praw pasażerów.
nadesłanych wniosków
Tworzenie warunków do rozwoju
Wojewodowie
Liczba km wyremontowanych
0
infrastruktury kolejowej
i wybudowanych linii kolejowych
w województwie
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika MI może wynikać np. z ograniczenia zakresu stosowania
ustawowych ulg taryfowych, czy ograniczenia liczby kursujących pociągów z powodu bardziej konkurencyjnych
innych gałęzi transportu. Drugi miernik dobrze opisuje osiągnięty cel i jest łatwo dostępny. Jest tani
w pozyskaniu, przez co nie generuje dodatkowych kosztów. Ryzyko niewykonania planowanej wartości
miernika może być związane z opóźnieniami w harmonogramach, oprotestowaniem przetargów, trudnościami
z dostawą materiałów zgodnie z uzgodnieniami konserwatorskimi, wzrostem cen na rynku budowlanym lub
z niesprzyjającymi warunki pogodowymi, zdarzeniami losowymi (powódź). Ryzyko niewykonania miernika
prezentowanego przez UTK nie zostało oszacowane przez dysponenta.
Zadanie 19.3. Wspieranie transportu morskiego i żeglugi śródlądowej
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
21
MI
833 029
168 937
39
MI
13 391
0
41
MŚ
0
0
85
Wojewodowie
419
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
183
Minister Infrastruktury, dysponent części 21 oraz 39, realizuje zadania, które zmierzają do zwiększenia
dostępności i poprawy jakości transportu morskiego i żeglugi śródlądowej. W ramach zadania prowadzi
działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi morskiej oraz ochrony brzegów i środowiska
morskiego. Zapewnia osłonę meteorologiczną i łączność żeglugi, zajmuje się utrzymaniem i rozbudową
systemów monitorowania i systemów oznakowania nawigacyjnego oraz zapewnia ochronę środowiska
morskiego. Ponadto zajmuje się ratowaniem życia ludzkiego oraz zwalczeniem zagrożeń na morzu, poprzez
utrzymanie i rozwój jednostek pływających oraz stacji ratowniczych oraz zapewnienie funkcjonowania
jednostek operacyjnych Służby SAR. Zajmuje się również tworzeniem regulacji w zakresie gospodarki morskiej
i żeglugi śródlądowej. Minister Środowiska, dysponent części 41, zapewnia wsparcie ekologicznych form
transportu – żeglugi śródlądowej. Wojewodowie, dysponenci części 85, zapewniają zatwierdzanie projektu
budowlanego i udzielanie pozwoleń na budowę obiektów hydrotechnicznych, tworzenie warunków do rozwoju
infrastruktury transportu morskiego i żeglugi śródlądowej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększanie dostępności i poprawa jakości
MI (cz. 21)
Długość zabezpieczonych odcinków
13,4
transportu morskiego i żeglugi śródlądowej
brzegu morskiego (w km)
Ilość kontroli i inspekcji statków na
2 625
polskich obszarach morskich (w szt.)
Poprawa bezpieczeństwa na śródlądowych
MI (cz. 39)
Ilość kontroli i inspekcji statków na
3 231
drogach wodnych.
wodach śródlądowych w szt.
Zmniejszenie ilości zanieczyszczeń
MŚ
Liczba zawartych umów z Ministrem
1
wprowadzanych do wód i powietrza oraz
właściwym ds. transportu w zakresie
zmniejszenie obciążenia dla środowiska
dofinansowania żeglugi śródlądowej
poprzez wykorzystanie w transporcie
(w szt)
jednostek floty żeglugi śródlądowej
Tworzenie warunków do rozwoju
Wojewodowie
Liczba decyzji uchylonych
0
infrastruktury transportu morskiego
w stosunku do liczby decyzji
i żeglugi śródlądowej
wydanych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Wartość pierwszego z mierników zaprezentowanych przez MI dla części 21 zależna jest w dużej mierze od
warunków atmosferycznych, które mają wpływ zarówno na prowadzone roboty budowlane, jak również
w przypadku nieprzewidzianych zjawisk pogodowych wymuszają konieczność zabezpieczania w trybie
awaryjnym uszkodzonych odcinków brzegu. Może to spowodować zmiany obowiązujących planów finansowo-
rzeczowych. Kolejny czynnik determinujący wartość miernika związany jest z procedurami postępowań
przetargowych (długotrwały przebieg, odwołania, protesty), które mają wpływ na terminowość podpisywania
umów z wykonawcami. „Ilość kontroli i inspekcji statków na polskich obszarach morskich (w szt.)” uzależniona
jest od działań negatywnie wpływających na środowisko, bezpieczeństwo żeglugi, czy bezpieczny ruch statków
w portach. Trzeci miernik zaprezentowany przez MI pn. „Ilość kontroli i inspekcji statków na wodach
śródlądowych w szt.” dotyczy części 39. Zastosowany miernik naliczany jest na podstawie zaplanowanych
w danym roku ilości kontroli statków na wodach śródlądowych. Miernik MŚ odzwierciedla charakter wsparcia
184
przez NFOŚiGW dofinansowania żeglugi śródlądowej. Na mocy ustawy Fundusz przekazuje Ministrowi
Infrastruktury środki na rozwój żeglugi śródlądowej.
Zadanie 19.4. Wspieranie transportu lotniczego i infrastruktury lotniczej
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
39
MI
67 847
447 580
85
Wojewodowie
407
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Głównym zadaniem Ministra Infrastruktury, dysponenta części 39 jest wspieranie infrastruktury lotniskowej
i nawigacyjnej poprzez zapewnienie bezpieczeństwa ochronę transportu lotniczego, sprzyjanie rozwojowi sieci
lotniczej TEN-T, dostosowanie systemu zarządzania ruchem lotniczym dla potrzeb operacyjnych oraz rozwój
i utrzymanie infrastruktury CNS. Ponadto zadaniem MI jest również koncesjonowanie podmiotów i nadzór nad
rynkiem przewozów lotniczych oraz inną działalnością gospodarczą w lotnictwie cywilnym. Wojewodowie,
dysponenci części 85, w ramach zadania prowadzą postępowania w zakresie wydawania decyzji o zezwoleniu na
realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Dostosowanie infrastruktury lotniskowej
MI
Procentowy udział transportu
14,7/
i nawigacyjnej do wzrastającego popytu na usługi
lotniczego w transporcie
0,04
lotnicze oraz wzrost dostępności transportu
ogółem (pasażerski
lotniczego
i towarowy)
Dynamika przewozów
9,67 %
pasażerskich w Polsce rok do
roku
Tworzenie warunków do rozwoju infrastruktury
Wojewodowie Liczba decyzji uchylonych
0
lotniczej
w stosunku do liczby decyzji
wydanych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy prezentowany miernik obrazuje efekt działań w zakresie rozwoju infrastruktury portów lotniczych,
zarządzania przestrzenią powietrzną oraz regulacji rynku tej branży. Istnieje małe ryzyko niewykonania
planowanej wartości miernika i jest ono związane ewentualnie z pogłębianiem się kryzysu gospodarczego na
świecie oraz nieprzewidywalnością warunków atmosferyczno - geologicznych jak np. wybuch wulkanu na
Islandii w ub. roku. Drugi miernik został opracowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i w sposób syntetyczny
pokazuje dynamikę przewozów pasażerskich. Ryzyko niewykonania wartości miernika jest małe.
185
budowy, rozbudowy i utrzymania infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej oraz wodnej, w tym
w szczególności:
• administrację spraw i usług związanych z funkcjonowaniem, wykorzystywaniem, budową
i utrzymaniem systemów i urządzeń transportu drogowego (dróg, mostów, tuneli, parkingów, terminali
autobusowych itp.), kolejowego (torowisk, terminali, tuneli, mostów, ekranów, wykopów itp.),
lotniczego (portów lotniczych, pasów startowych, terminali, hangarów, sprzętu nawigacyjnego,
urządzeń kontroli ruchu lotniczego itp.) oraz wodnego (portów, doków, sprzętu nawigacyjnego,
kanałów, mostów, tuneli, falochronów, pirsów, nabrzeży, terminali itp.),
• budowę, rozbudowę i funkcjonowanie systemów i urządzeń transportu drogowego, kolejowego,
lotniczego i wodnego,
• sprawy dotyczące przewozu osób i rzeczy środkami komunikacji publicznej, transportu
samochodowego, kolejowego, lotniczego i żeglugi śródlądowej,
• zapewnienie bezpieczeństwa transportu drogowego, wodnego, kolejowego i lotniczego,
• bezpieczeństwo w obszarach morskich, ochronę brzegu morskiego,
• nadzór nad bezpieczeństwem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz wodnego,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z infrastrukturą transportową.
Zadanie 19.1. Wspieranie transportu drogowego
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
39
MI
3 071 876
1 263 063
85
Wojewodowie
661 561
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 39, realizuje działania zmierzające do eliminowania zjawisk
i przyczyn wypadków drogowych oraz zmniejszenie liczby wypadków i ich skutków z udziałem wszystkich
uczestników ruchu drogowego. Głównym celem tego zadania jest budowa i przebudowa sieci dróg krajowych,
tj. autostrad, dróg ekspresowych i lokalnych. Do jego obowiązków należy również poprawa dostępności
komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami transportowymi. Wojewodowie, dysponenci części
85, wykonują działania zmierzające do rozwoju infrastruktury drogowej w województwie oraz zapewniają
m.in. niezbędne standardy bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Ponadto Wojewodowie realizują omawiane
zadanie poprzez przekazywanie dotacji Samorządowi Województwa z tytułu dopłat do biletów ulgowych
w krajowych pasażerskich przewozach autobusowych, sprawowanie nadzoru nad zarządzaniem ruchem na
drogach publicznych, sprawowanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia i ośrodkami doskonalenia techniki jazdy,
sprawowanie nadzoru nad przewozem drogowym towarów niebezpiecznych, przeprowadzanie egzaminów dla
kandydatów na instruktorów nauki jazdy i instruktorów techniki jazdy, przeprowadzanie testów
kwalifikacyjnych dla kierowców wykonujących przewozy drogowe.
181
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Osiągnięcie poprawy bezpieczeństwa
MI
Liczba kontroli dotycząca przestrzegania
20 tys.
przy wykonywaniu transportu
przepisów w transporcie drogowym,
drogowego, przestrzegania
przeprowadzonych w danym roku (w szt.)
przepisów w transporcie drogowym
oraz bezpiecznych zachowań
uczestników ruchu drogowego
Poprawa dostępności
Długość wybudowanych dróg ekspresowych
985
komunikacyjnej Polski i połączenie
i autostrad, długość przebudowanych dróg
z głównymi korytarzami
krajowych (w km)
transportowymi
Tworzenie warunków do rozwoju
Wojewodowie
Liczba km dróg w województwie
1 476
infrastruktury drogowej
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik „długość wybudowanych dróg ekspresowych i autostrad, długość przebudowanych dróg krajowych
w km” bardzo dokładnie charakteryzuje specyfikę działalności GDDKiA. Ryzyko niewykonania miernika
wynikać może z nieprzewidzianych warunków atmosferycznych (np. powódź, długotrwała zima), z zatorów
płatniczych u wykonawców lub podwykonawców, co może skutkować upadłością lub spowolnieniem robót ze
względu na brak środków na zakup materiałów, trudności z pozyskaniem materiałów budowlanych i siły
roboczej na skutek koncentracji różnych inwestycji infrastrukturalnych w tym samym czasie, niemożliwy do
oszacowania czas oczekiwania na niektóre decyzje administracyjne, np. decyzje środowiskowe, decyzje
o wypłacie odszkodowań za grunty, które mogą blokować budowę na różnych jej etapach. Drugi miernik
prezentowany przez MI opracowano w GITD, pozwala on na ocenę respektowania zasad obowiązujących
w transporcie drogowym oraz przedsiębiorców i kierowców, w zakresie bezpieczeństwa ruchu. Nie istnieje
ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika.
Zadanie 19.2. Transport kolejowy
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
39
MI
2 775 664
661 451
71
UTK
12 416
0
85
Wojewodowie
724
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 39, realizuje działania służące osiągnięciu zaplanowanego celu
zadania poprzez utrzymanie i remonty infrastruktury kolejowej (z wyłączeniem linii o znaczeniu obronnym).
Wspiera przewoźników kolejowych z tytułu obowiązujących ustawowo ulg taryfowych oraz dofinansowuje
kolejowe pasażerskie przewozy międzywojewódzkie i międzynarodowe. Jest odpowiedzialny za wykonanie
analiz i badań obrazujących stan infrastruktury kolejowej oraz zależności społeczne, gospodarcze i przewozowe
mające wpływ na zapotrzebowanie transportowe w obrębie modernizacji linii. Prezes Urzędu Transportu
182
Kolejowego, dysponent części 71, sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem transportu kolejowego, dąży do
osiągnięcia spójności i interoperacyjności systemu kolejowego. Ponadto wspiera rynek transportu kolejowego
i nadzoruje rynek wyrobów stosowanych w kolejnictwie. Wojewodowie, dysponenci części 85, prowadzą
postępowania w zakresie wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej o znaczeniu państwowym
oraz odpowiedzialni za prowadzenie postępowań w sprawie wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii
kolejowej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększenie dostępności i poprawa
MI
Praca przewozowa w mln
12 587
jakości transportu kolejowego.
pasażerokilometrów
Długość przebudowanych linii
73,7
kolejowych (w km)
Regulacja i licencjonowanie transportu
UTK
Średnia z wartości dla: kontroli,
85%
kolejowego, nadzór nad
zatwierdzonych dokumentów i
bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
wydanych licencji i świadectw
certyfikacja wyrobów dla kolejnictwa
w stosunku do planu bądź
i ochrona praw pasażerów.
nadesłanych wniosków
Tworzenie warunków do rozwoju
Wojewodowie
Liczba km wyremontowanych
0
infrastruktury kolejowej
i wybudowanych linii kolejowych
w województwie
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika MI może wynikać np. z ograniczenia zakresu stosowania
ustawowych ulg taryfowych, czy ograniczenia liczby kursujących pociągów z powodu bardziej konkurencyjnych
innych gałęzi transportu. Drugi miernik dobrze opisuje osiągnięty cel i jest łatwo dostępny. Jest tani
w pozyskaniu, przez co nie generuje dodatkowych kosztów. Ryzyko niewykonania planowanej wartości
miernika może być związane z opóźnieniami w harmonogramach, oprotestowaniem przetargów, trudnościami
z dostawą materiałów zgodnie z uzgodnieniami konserwatorskimi, wzrostem cen na rynku budowlanym lub
z niesprzyjającymi warunki pogodowymi, zdarzeniami losowymi (powódź). Ryzyko niewykonania miernika
prezentowanego przez UTK nie zostało oszacowane przez dysponenta.
Zadanie 19.3. Wspieranie transportu morskiego i żeglugi śródlądowej
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
21
MI
833 029
168 937
39
MI
13 391
0
41
MŚ
0
0
85
Wojewodowie
419
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
183
Minister Infrastruktury, dysponent części 21 oraz 39, realizuje zadania, które zmierzają do zwiększenia
dostępności i poprawy jakości transportu morskiego i żeglugi śródlądowej. W ramach zadania prowadzi
działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi morskiej oraz ochrony brzegów i środowiska
morskiego. Zapewnia osłonę meteorologiczną i łączność żeglugi, zajmuje się utrzymaniem i rozbudową
systemów monitorowania i systemów oznakowania nawigacyjnego oraz zapewnia ochronę środowiska
morskiego. Ponadto zajmuje się ratowaniem życia ludzkiego oraz zwalczeniem zagrożeń na morzu, poprzez
utrzymanie i rozwój jednostek pływających oraz stacji ratowniczych oraz zapewnienie funkcjonowania
jednostek operacyjnych Służby SAR. Zajmuje się również tworzeniem regulacji w zakresie gospodarki morskiej
i żeglugi śródlądowej. Minister Środowiska, dysponent części 41, zapewnia wsparcie ekologicznych form
transportu – żeglugi śródlądowej. Wojewodowie, dysponenci części 85, zapewniają zatwierdzanie projektu
budowlanego i udzielanie pozwoleń na budowę obiektów hydrotechnicznych, tworzenie warunków do rozwoju
infrastruktury transportu morskiego i żeglugi śródlądowej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększanie dostępności i poprawa jakości
MI (cz. 21)
Długość zabezpieczonych odcinków
13,4
transportu morskiego i żeglugi śródlądowej
brzegu morskiego (w km)
Ilość kontroli i inspekcji statków na
2 625
polskich obszarach morskich (w szt.)
Poprawa bezpieczeństwa na śródlądowych
MI (cz. 39)
Ilość kontroli i inspekcji statków na
3 231
drogach wodnych.
wodach śródlądowych w szt.
Zmniejszenie ilości zanieczyszczeń
MŚ
Liczba zawartych umów z Ministrem
1
wprowadzanych do wód i powietrza oraz
właściwym ds. transportu w zakresie
zmniejszenie obciążenia dla środowiska
dofinansowania żeglugi śródlądowej
poprzez wykorzystanie w transporcie
(w szt)
jednostek floty żeglugi śródlądowej
Tworzenie warunków do rozwoju
Wojewodowie
Liczba decyzji uchylonych
0
infrastruktury transportu morskiego
w stosunku do liczby decyzji
i żeglugi śródlądowej
wydanych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Wartość pierwszego z mierników zaprezentowanych przez MI dla części 21 zależna jest w dużej mierze od
warunków atmosferycznych, które mają wpływ zarówno na prowadzone roboty budowlane, jak również
w przypadku nieprzewidzianych zjawisk pogodowych wymuszają konieczność zabezpieczania w trybie
awaryjnym uszkodzonych odcinków brzegu. Może to spowodować zmiany obowiązujących planów finansowo-
rzeczowych. Kolejny czynnik determinujący wartość miernika związany jest z procedurami postępowań
przetargowych (długotrwały przebieg, odwołania, protesty), które mają wpływ na terminowość podpisywania
umów z wykonawcami. „Ilość kontroli i inspekcji statków na polskich obszarach morskich (w szt.)” uzależniona
jest od działań negatywnie wpływających na środowisko, bezpieczeństwo żeglugi, czy bezpieczny ruch statków
w portach. Trzeci miernik zaprezentowany przez MI pn. „Ilość kontroli i inspekcji statków na wodach
śródlądowych w szt.” dotyczy części 39. Zastosowany miernik naliczany jest na podstawie zaplanowanych
w danym roku ilości kontroli statków na wodach śródlądowych. Miernik MŚ odzwierciedla charakter wsparcia
184
przez NFOŚiGW dofinansowania żeglugi śródlądowej. Na mocy ustawy Fundusz przekazuje Ministrowi
Infrastruktury środki na rozwój żeglugi śródlądowej.
Zadanie 19.4. Wspieranie transportu lotniczego i infrastruktury lotniczej
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
39
MI
67 847
447 580
85
Wojewodowie
407
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Głównym zadaniem Ministra Infrastruktury, dysponenta części 39 jest wspieranie infrastruktury lotniskowej
i nawigacyjnej poprzez zapewnienie bezpieczeństwa ochronę transportu lotniczego, sprzyjanie rozwojowi sieci
lotniczej TEN-T, dostosowanie systemu zarządzania ruchem lotniczym dla potrzeb operacyjnych oraz rozwój
i utrzymanie infrastruktury CNS. Ponadto zadaniem MI jest również koncesjonowanie podmiotów i nadzór nad
rynkiem przewozów lotniczych oraz inną działalnością gospodarczą w lotnictwie cywilnym. Wojewodowie,
dysponenci części 85, w ramach zadania prowadzą postępowania w zakresie wydawania decyzji o zezwoleniu na
realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Dostosowanie infrastruktury lotniskowej
MI
Procentowy udział transportu
14,7/
i nawigacyjnej do wzrastającego popytu na usługi
lotniczego w transporcie
0,04
lotnicze oraz wzrost dostępności transportu
ogółem (pasażerski
lotniczego
i towarowy)
Dynamika przewozów
9,67 %
pasażerskich w Polsce rok do
roku
Tworzenie warunków do rozwoju infrastruktury
Wojewodowie Liczba decyzji uchylonych
0
lotniczej
w stosunku do liczby decyzji
wydanych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy prezentowany miernik obrazuje efekt działań w zakresie rozwoju infrastruktury portów lotniczych,
zarządzania przestrzenią powietrzną oraz regulacji rynku tej branży. Istnieje małe ryzyko niewykonania
planowanej wartości miernika i jest ono związane ewentualnie z pogłębianiem się kryzysu gospodarczego na
świecie oraz nieprzewidywalnością warunków atmosferyczno - geologicznych jak np. wybuch wulkanu na
Islandii w ub. roku. Drugi miernik został opracowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i w sposób syntetyczny
pokazuje dynamikę przewozów pasażerskich. Ryzyko niewykonania wartości miernika jest małe.
185
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik