eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-II-omowienie

na rynku medycznym innowacyjnych, kosztownych technologii w procedurach wysokospecjalistycznych, a
także kosztownych leków nowej generacji, niejednokrotnie niezbędnych w procedurach wykonywania
świadczeń wysokospecjalistycznych lub też w przypadku braku organów do przeszczepów. Miernik „średnia
liczba osób uprawnionych, za które składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowane są z budżetu państwa”
został zdefiniowany przez ZUS. Najważniejszym z czynników wpływających na wartość miernika jest zmiana
regulacji prawnych w zakresie liczby uprawnionych do finansowania składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Konsekwencją podejmowanych działań może być rozszerzenie bądź ograniczenie liczby osób na skutek
przyznawania dodatkowych uprawnień lub pozbawienia ich już istniejącą grupę uprawnionych, jak również
wydłużanie czy skracanie wymiaru długości urlopu wychowawczego. Oprócz tego na poziom miernika ma
wpływ zakres prowadzonej przez rząd polityki prorodzinnej, jak również sami ubezpieczeni podejmujący
decyzje związane z rodzicielstwem, a w przypadku inwalidów względy zdrowotne.
Zadanie 20.2. Ratownictwo medyczne
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
42
MSWiA
1 256
0
46
MZ
84 404
125 189
85
Wojewodowie
9 611
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, realizuje przedsięwzięcia dotyczące
udzielania pomocy medycznej podczas nagłych zdarzeń i wypadków przez szpitalne oddziały ratunkowe oraz
zespoły ratownictwa medycznego. Minister Zdrowia, dysponent części 46, odpowiada za świadczenie usług
wykonywanych przez lotnicze pogotowie ratunkowe oraz działania mające na celu poprawę infrastruktury
Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz zakup specjalistycznych środków transportu sanitarnego wraz
z wyposażeniem na potrzeby specjalistycznych i podstawowych zespołów ratownictwa medycznego.
Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach danego zadania zapewniają zakup specjalistycznych środków
transportu sanitarnego wraz z wyposażeniem, przekazują środki na przebudowy, rozbudowy i remonty
Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych oraz prowadzą nadzór nad działalnością zespołów ratownictwa
medycznego. Ponadto sprawują nadzór nad zapewnieniem odpowiednich standardów medycznych związanych
między innymi z parametrami czasu dotarcia na miejsce zdarzenia dla zespołów ratownictwa medycznego od
chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie dostępności
MZ
Procent powierzchni kraju objętej zasięgiem służby
92%
świadczeń opieki
HEMS
zdrowotnej z zakresu
ratownictwa medycznego

191
Zapewnienie pomocy
Wojewodowie
Mediana czasu dotarcia na miejsce zdarzenia
8 minut
osobom w stanach
w województwie
(miasto)/ 15
nagłego zagrożenia
minut (poza
miastem)

MZ uważa, że nie występuje ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika określającego powierzchnię
kraju objętej zasięgiem służby HEMS.
Zadanie 20.3. Polityka lekowa
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
46
Minister Zdrowia
63 661
85
Wojewodowie
23 155

Minister Zdrowia, dysponent części 46 odpowiada za wnikliwą ocenę dokumentacji złożonej o rejestrację oraz
zmiany rejestracyjne pod kątem jakości, bezpieczeństwa i skuteczności a także poprzez monitorowanie działań
niepożądanych produktów leczniczych przeznaczonych dla ludzi lub zwierząt, analizę zasadności wniosków
o wydanie zgody na prowadzenie badania klinicznego bądź zmian w już prowadzonych badaniach, nadzór nad
wyrobami medycznymi wytwarzanymi lub wprowadzonymi do obrotu i używania oraz weryfikację skuteczności
rejestrowanych produktów biobójczych, sprawdzenie poprawności oznakowania opakowań pod kątem
informacji o prawidłowym ich stosowaniu oraz analizę zagrożeń wynikających z użytkowania produktów
biobójczych. Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach omawianego zadania zapewniają nadzór nad
jakością i obrotem produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i produktami biobójczymi oraz prowadzą
nadzór nad jakością surowców farmaceutycznych i leków recepturowych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie dostępu do
MZ
Liczba przeprowadzonych postępowań
34 649
bezpiecznych, odpowiedniej
rejestracyjnych w zakresie produktów
jakości i skuteczności
leczniczych, wyrobów medycznych
produktów leczniczych,
i produktów biobójczych.
wyrobów medycznych i
produktów biobójczych
Zapewnienie
Wojewodowie
Stosunek liczby kontroli, w wyniku których
54,2%
bezpieczeństwa zdrowia
stwierdzono nieprawidłowości do liczby
i życia obywateli przy
przeprowadzonych kontroli
stosowaniu produktów
leczniczych i wyrobów
medycznych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Wartość miernika MZ w znacznym stopniu zależy od ilości składanych wniosków przez wnioskodawców, na co
Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych nie ma
bezpośredniego wpływu.
192
Zadanie 20.4. Wspieranie rozwoju i restrukturyzacji systemu ochrony zdrowia
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
29
MON
118 557
0
42
MSWiA
42 186
0
46
MZ
685 884
86 040
85
Wojewodowie
251
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, realizuje inwestycje w szpitalach ogólnych, klinicznych
i zakładach opieki zdrowotnej instytutów badawczych oraz finansuje działania zmierzające do wymiany
i modernizacji sprzętu w szpitalach ogólnych, klinicznych i zakładach opieki zdrowotnej instytutów
badawczych. Zadaniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponenta części 42 są
przedsięwzięcia inwestycyjne dotyczące poprawy infrastruktury jednostek ochrony zdrowia. Minister Zdrowia,
dysponent części 46, jest odpowiedzialny za inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia, wsparcie działań
w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz dopłaty do
oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom dentystom, pielęgniarkom i położnym.
Wojewodowie, dysponenci części 85, sprawują nadzór nad procesem restrukturyzacji służby zdrowia oraz
wspierają działania w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie trwałego dostępu do
MON
Relacja liczby SPZOZ i IB nadzorowanych
0%
świadczeń opieki zdrowotnej na
przez MON spełniających wymagania
terenie całego kraju
określone przez Ministra Zdrowia w
stosunku do ogólnej liczby SPZOZ i IB

MZ
Zaawansowanie realizacji inwestycji
59%
i stopień zaspokojenia potrzeb
Nadzór nad przekształceniami SP-ZOZ
Wojewodowie
Liczba przekształconych SP-ZOZ
10,5
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
MON nie przewidział ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika. W przypadku miernika
prezentowanego przez MZ nie ma ryzyka niewykonania jego wartości.
Zadanie 20.5. Nadzór sanitarno-epidemiologiczny, profilaktyka i promocja zdrowia
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
42
MSWiA
6 372
0
46
MZ
152 877
15 877
85
Wojewodowie
729 801
55

193
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponenta części 42, polegają na realizacji
przedsięwzięć w zakresie działań nadzorczo – kontrolnych oraz podnoszeniu wiedzy funkcjonariuszy
i pracowników w zakresie sanitarnym i epidemiologicznym. Minister Zdrowia, dysponent części 46, w ramach
tego zadania finansuje zakup szczepionek zgodnych z kalendarzem szczepień ochronnych, tworzy i utrzymuje
rezerwy państwowe oraz podejmuje działania związane z profilaktyką zdrowotną. W tym obszarze graniczne
stacje sanitarno-epidemiologiczne wykonują nadzór i kontrole sanitarne obejmujące m.in. systematyczną
kontrolę dokumentacji, identyfikacyjną oraz bezpośrednią. Działania Wojewodów, dysponentów części 85,
skupiają się na upowszechnianiu wiedzy dotyczącej zdrowego stylu odżywiania i aktywności fizycznej,
upowszechnianiu wiedzy dotyczącej chorób zakaźnych i niezakaźnych, monitorowaniu jakości żywności oraz
materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, dostosowaniu infrastruktury i wyposażenia
Państwowej Inspekcji Sanitarnej do realizowanych zadań, monitorowaniu poziomu zagrożeń zdrowia
wynikających z warunków pracy i ochronie zdrowia publicznego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie skutecznej ochrony
MZ
Stosunek ilości wydanych
98,9%
terytorium Polski przed napływem
ostatecznych orzeczeń sanitarnych do
środków spożywczych oraz
ilości prowadzonych postępowań
materiałów i wyrobów
przeznaczonych do kontaktu
z żywnością o niewłaściwej jakości
zdrowotnej poprzez wydawania
orzeczeń sanitarnych
Poprawa stanu sanitarno-
Wojewodowie
Liczba osób objętych działaniami
54%
epidemiologicznego
profilaktycznymi i promocyjnymi
w województwie
w stosunku do ogólnej liczby
mieszkańców województwa
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Miernik „odsetek ostatecznych orzeczeń sanitarnych na granicy” wyliczany jest z uwzględnieniem liczby
ostatecznych decyzji sanitarnych na granicy w stosunku do ogólnej liczby wydanych decyzji. Odsetek
ostatecznych decyzji wydanych na granicy pokazuje realną ilość dopuszczonych lub nie do obrotu na terytorium
kraju towarów, które podlegają kontroli granicznej. Wiąże się on ściśle z poziomem bezpieczeństwa sanitarno-
epidemiologicznego kraju, gdyż do obrotu wprowadzane są tylko towary, które spełniają stosowne przepisy
bezpieczeństwa w tym zakresie.
194
Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka
Funkcja wpisuje się w obszar strategiczny Rozwój rolnictwa i wsi (strategia dominująca – Strategia
Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa). Funkcja ta obejmuje swym zakresem obszar
odpowiedzialny za sprawy z zakresu kształtowania ustroju rolnego państwa, infrastruktury wsi oraz ochrony
gruntów przeznaczonych na cele rolne. Obejmuje również sprawy produkcji roślinnej i ochrony roślin
uprawnych, nasiennictwa, produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt, ochrony zdrowia zwierząt, weterynaryjnej
ochrony zdrowia publicznego, nadzoru nad zdrowotną jakością środków spożywczych pochodzenia
zwierzęcego, nadzoru nad obrotem produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi stosowanymi
w weterynarii. Ponadto mieszczą się tutaj także sprawy przetwórstwa i przechowalnictwa rolno-spożywczego,
jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz mechanizmów regulacji rynków rolnych. W ramach
funkcji realizowane są także działania dotyczące rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego, racjonalnego
gospodarowania żywymi zasobami morza, gospodarki rybnej i organizacji rynku rybnego.
Do głównych działań mających na celu rozwój Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej należy m.in. wspieranie
konkurencyjności przedsiębiorstw sektora rolnego oraz wzmacnianie rozwoju obszarów wiejskich. Zadaniami
wykonywanymi w ramach tej polityki są interwencje na rynkach produktów rolnych i żywnościowych,
wspieranie pszczelarstwa, administrowanie mechanizmami WPR na rynkach biopaliw i roślin energetycznych,
prowadzenie działań w zakresie restrukturyzacji i dywersyfikacji produkcji cukru, administrowanie obrotem
z zagranicą towarami rolnymi. Ważnym zadaniem jest zapewnienie beneficjentom możliwości ubiegania się
o wsparcie finansowe z budżetu krajowego i unijnego. W ramach tej funkcji wspierany jest rozwój obszarów
wiejskich oraz podejmowane są działania ukierunkowane na wzrost konkurencyjności gospodarstw rolnych,
zrównoważony rozwój obszarów wiejskich, wspieranie potencjału ludzkiego na terenach wiejskich,
restrukturyzację, poprawę jakości produkcji i produktów rolnych, oraz różnicowanie gospodarki wiejskiej.

Funkcja 21 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono jeden cel na poziomie funkcji jest to Wzrost konkurencyjności gospodarstw rolnych.
Mierniki rezultatów na poziomie funkcji opisano poniżej.
1. % wykorzystania limitu środków na płatności
Mierniki wpisujące się w funkcję 21 mierzą procent
bezpośrednie (70% z bieżącej kampanii i 30 % z
wykorzystania limitu środków z funduszy europejskich
poprzedniej kampanii)
i współfinansowania krajowego (ujętego w odpowiednich
częściach budżetowych i rezerwach celowych) na realizację
2. % wykorzystania limitu środków EFRROW na realizację
poszczególnych
programów,
działań
i
operacji.
%
programów rozwoju obszarów wiejskich (narastająco)
wykorzystania limitu środków na płatności bezpośrednie
(70% z bieżącej kampanii i 30 % z poprzedniej kampanii)
3. wykorzystanie limitu środków EFR (narastająco w %)
będzie stabilny w latach 2011-2014. Pozostałe mierniki będą
wzrastać osiągając w 2014 r. wartości do 100%.

195
strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: