Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-II-omowienie
w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, katalogowanie informacji
o zgłoszonych roszczeniach do nieruchomości i toczących się postępowaniach administracyjnych i sądowych,
sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości, dzierżawienie, najem, użyczanie, a także zbywanie
oraz nabywanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu, naliczanie należności za udostępnione z zasobu
nieruchomości, zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem oraz składanie wniosków
o założenie i wpis do księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa. Do zadań starostów zaliczyć również
należy ewidencjonowanie nieruchomości będących przedmiotem użytkowania wieczystego Skarbu Państwa,
poprzez ustalenie sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych, a w szczególności oddanie
nieruchomości w użytkowanie wieczyste oraz dokonywanie aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego
i trwałego zarządu.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększanie konkurencyjności polskiej
MSP
Wartość planowanych
gospodarki poprzez zmianę struktury
przychodów z prywatyzacji
10 mld zł
własnościowej
Efektywne gospodarowanie mieniem
Wojewodowie
Koszty gospodarowania
Skarbu Państwa
mieniem w stosunku do
7,1%
osiągniętych dochodów (%)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Realizacja projektów prywatyzacyjnych uzależniona jest od szeregu czynników, zarówno wewnętrznych, jak
i zewnętrznych, które mogą mieć i mają wpływ na terminowość realizowanych projektów. Są to między innymi:
dynamika wzrostu gospodarczego, popyt inwestycyjny, zainteresowanie inwestorów zagranicznych polską
gospodarką, a także zmiany strategii branżowych. Działania prywatyzacyjne Ministra Skarbu Państwa
uwarunkowane są więc głównie sytuacją makroekonomiczną oraz koniunkturą na rynkach światowych i na
rynku krajowym, w szczególności są to czynniki takie jak: zainteresowanie inwestorów ofertą prywatyzacyjną,
sytuacja finansowo-ekonomiczna prywatyzowanych spółek, roszczenia reprywatyzacyjne zgłaszane wobec
majątku spółek oraz regulacje prawne dotyczące sfery prywatyzacyjnej i okołoprywatyzacyjnej. Wskaźnik ten
jest oparty na dostępnych danych, użyteczny przy ocenie skuteczności działania, czytelny dla odbiorcy
wewnętrznego i zewnętrznego.
Zadanie 5.2. Roszczenia majątkowe wobec Skarbu Państwa (w tym za mienie pozostawione poza
granicami państwa)
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
36
Minister Skarbu Państwa
1 820
85
Wojewodowie
30 165
Minister Skarbu Państwa, dysponent części 36, jest odpowiedzialny za realizacje zadań umożliwiających
wywiązywanie się ze zobowiązań Skarbu Państwa w stosunku do obywateli. Do zadań tych należy zaspokajanie
roszczeń majątkowych wobec Skarbu Państwa oraz realizacja prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia
61
nieruchomości poza obecnymi granicami kraju. Wojewodowie, dysponenci części 85, realizują powyższe
zadanie poprzez rewindykację mienia i rekompensaty za mienie pozostawione poza granicami państwa, a także
sukcesywne ustalanie stanu prawnego nieruchomości, w szczególności ustalanie osób uprawnionych do
otrzymania odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych i wojewódzkich, wartości
nieruchomości w oparciu o wcześniej zlecone do wykonania w trybie przetargów nieograniczonych operaty
szacunkowe, wysokości odszkodowań oraz podmiotów zobowiązanych do ich wypłaty, nie tylko w imieniu
Skarbu Państwa w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa. Należy zaznaczyć, iż wojewoda
ustala także odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę dróg wojewódzkich, gdzie zobowiązane do
wypłaty odszkodowań są inne organy.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wywiązywanie się ze zobowiązań
MSP
Liczba zaspokojonych roszczeń
Skarbu Państwa w stosunku do
w stosunku do wniosków
100%
obywateli
Sprawne zaspokajanie zasadnych
Wojewodowie
Liczba rozpatrzonych spraw
roszczeń majątkowych obywateli
w stosunku do ilości złożonych
54,7%
wniosków i odwołań
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika „liczba zaspokojonych roszczeń w stosunku do
wniosków (w %)”, jest bardzo niskie, wskaźnik ten jest łatwy w zastosowaniu, oparty na dostępnych danych,
użyteczny przy ocenie skuteczności działania, czytelny dla odbiorcy wewnętrznego i zewnętrznego.
Zadanie 5.3. Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
74
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa
41 591
85
Wojewodowie
7 473
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, dysponent części 74, wykonuje zastępstwo procesowe Skarbu
Państwa przed sądami, trybunałami i innymi organizacjami orzekającymi w stosunkach międzynarodowych, jak
również przed sądami powszechnymi, wojskowymi i polubownymi oraz przed Sądem Najwyższym.
Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach tego zadania są odpowiedzialni za wykonywanie zastępstwa
procesowego poprzez właściwą reprezentację Skarbu Państwa i wojewody w postępowaniach sądowych
i sądowo-administracyjnych. Realizacja zadania następuje poprzez badanie uchwał i zarządzeń organów gmin,
powiatów oraz organów samorządu terytorialnego pod względem kryterium legalności, badanie legalności
uchwał izb rolniczych oraz związków międzygminnych. Przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu
Państwa wojewodowie współdziałają z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa.
62
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
PGSP
Liczba spraw zakończonych
w ramach postępowań prowadzonych przez
prawomocnie minus liczba
99%
PGSP
spraw przegranych z powodu
błędów formalnych radców
PGSP do liczby spraw
zakończonych prawomocnie
Zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa
Wojewodowie
Liczba zakończonych spraw
i Urzędu
ogółem / liczba prowadzonych
47,5%
postępowań (%)
PGSP nie wskazała ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika.
63
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
Funkcja 6 wpisuje się w obszary strategiczne Kreatywność i innowacyjna gospodarka, Bezpieczeństwo
energetyczne i środowisko oraz Polska cyfrowa (strategie dominujące – Strategia innowacyjności i efektywności
gospodarki oraz Strategia bezpieczeństwo energetyczne i środowisko). Funkcja ta obejmuje swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy gospodarki, działalności gospodarczej i współpracy gospodarczej
z zagranicą, energetyki oraz własności przemysłowej. Ponadto obejmuje sprawy dotyczące funkcjonowania
krajowych systemów energetycznych, działalności związanej z wykorzystaniem energii atomowej na potrzeby
społeczno-gospodarcze kraju oraz bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Obejmuje również swym
zakresem problematykę dotyczącą poczty i telekomunikacji, nadzoru i kontroli nad ruchem zakładów
górniczych, statystyki publicznej, ochrony konkurencji i konsumentów oraz zapewnienia jednolitości miar
i wymaganej dokładności pomiarów wielkości fizycznych, jak również badania i cechowania wyrobów z metali
szlachetnych przeznaczonych do obrotu na terenie RP.
Główne działania mające na celu rozwój gospodarczy to przede wszystkim podnoszenie i umacnianie
konkurencyjności i innowacyjności gospodarczej, budowa i funkcjonowanie systemów zaopatrzenia w energię
elektryczną, stymulowanie przedsiębiorczości poprzez zapewnienie stabilnych i sprzyjających rozwojowi
warunków prawno-organizacyjnych.
Ważnym ogniwem realizacji polityki gospodarczej przez państwo jest nadzór i kontrola nad rynkiem
energetycznym, regulacją wytwarzania przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej, dywersyfikacja źródeł
zaopatrzenia i sposobu wytwarzania energii.
Ponadto sprawowany jest nadzór i kontrola nad zakładami górniczymi wydobywającymi kopaliny podstawowe
i pospolite, bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną oraz ochroną własności intelektualnej
i przemysłowej.
Niezwykle ważnym zadaniem państwa w procesie koordynacji polityki gospodarczej jest także zapewnianie
i przekazywanie opinii publicznej rzetelnej i systematycznej informacji o sytuacji ekonomicznej, demograficznej
i społecznej kraju.
Funkcja 6 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono dwa cele na poziomie funkcji, są to Stabilny i zrównoważony rozwój polskiej gospodarki oraz
Bezpieczeństwo energetyczne kraju. Mierniki rezultatów na poziomie funkcji opisano poniżej.
Tempo wzrostu gospodarczego było szczególnie wysokie po
akcesji do UE – wzrost PKB Polski w latach 2004-2008 był
trzykrotnie wyższy (6,9 %) niż w latach 1997-2003 (2,1 %).
W rezultacie poziom PKB per capita Polski w relacji do
średniej UE wzrósł z 48,6 % w 1999 r. do 52,3 % w 2006 r.,
57,5 % w roku 2008 i 61,0 % w 2009 r. Prognozowane
1. PKB per capita relacji do UE-27 (w %)
wartości tego miernika na cztery lata 2011-2014 pokazują
stały wzrost wartości. Przewiduje się, że w 2014 roku PKB
per capita w relacji do UE-27 będzie kształtował się na
poziomie 67,3 %. Miernik odzwierciedla proces poprawy
efektywności gospodarowania i w konsekwencji jakości
życia w Polsce.
64
PKB per capita w relacji do UE-27 (w %)
70
64,7
63,3
61,0
61,0
60
57,5
53,7
50,6
51,3
52,3
50
48,2
48,9
47,6
48,3
40
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Miernik ten osiągnie wartość 42,4 mld zł w 2011 r.
2. Nakłady na działalność badawczo-rozwojową i
W kolejnych latach wartość miernika będzie wzrastać aż do
innowacyjną
kwoty 56,8 mld zł w 2014 r.
3. Udział produkcji energii elektrycznej z paliw
Miernik będzie wynosił powyżej 85 % dla całego okresu
pochodzenia krajowego w krajowej produkcji energii
planu wieloletniego
elektrycznej
4. Nadwyżka mocy dyspozycyjnych elektrowni krajowych
Wartość tego miernika w 2011 r. wynosi powyżej 15% i jego
w stosunku do maksymalnego krajowego
wartość spada na przestrzeni lat objętych Wieloletnim
zapotrzebowania mocy
Planem finansowym Państwa powyżej 10% w roku 2014.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 5 173,9 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 2 354,8 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 6 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
65
o zgłoszonych roszczeniach do nieruchomości i toczących się postępowaniach administracyjnych i sądowych,
sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości, dzierżawienie, najem, użyczanie, a także zbywanie
oraz nabywanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu, naliczanie należności za udostępnione z zasobu
nieruchomości, zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem oraz składanie wniosków
o założenie i wpis do księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa. Do zadań starostów zaliczyć również
należy ewidencjonowanie nieruchomości będących przedmiotem użytkowania wieczystego Skarbu Państwa,
poprzez ustalenie sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych, a w szczególności oddanie
nieruchomości w użytkowanie wieczyste oraz dokonywanie aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego
i trwałego zarządu.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zwiększanie konkurencyjności polskiej
MSP
Wartość planowanych
gospodarki poprzez zmianę struktury
przychodów z prywatyzacji
10 mld zł
własnościowej
Efektywne gospodarowanie mieniem
Wojewodowie
Koszty gospodarowania
Skarbu Państwa
mieniem w stosunku do
7,1%
osiągniętych dochodów (%)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Realizacja projektów prywatyzacyjnych uzależniona jest od szeregu czynników, zarówno wewnętrznych, jak
i zewnętrznych, które mogą mieć i mają wpływ na terminowość realizowanych projektów. Są to między innymi:
dynamika wzrostu gospodarczego, popyt inwestycyjny, zainteresowanie inwestorów zagranicznych polską
gospodarką, a także zmiany strategii branżowych. Działania prywatyzacyjne Ministra Skarbu Państwa
uwarunkowane są więc głównie sytuacją makroekonomiczną oraz koniunkturą na rynkach światowych i na
rynku krajowym, w szczególności są to czynniki takie jak: zainteresowanie inwestorów ofertą prywatyzacyjną,
sytuacja finansowo-ekonomiczna prywatyzowanych spółek, roszczenia reprywatyzacyjne zgłaszane wobec
majątku spółek oraz regulacje prawne dotyczące sfery prywatyzacyjnej i okołoprywatyzacyjnej. Wskaźnik ten
jest oparty na dostępnych danych, użyteczny przy ocenie skuteczności działania, czytelny dla odbiorcy
wewnętrznego i zewnętrznego.
Zadanie 5.2. Roszczenia majątkowe wobec Skarbu Państwa (w tym za mienie pozostawione poza
granicami państwa)
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
36
Minister Skarbu Państwa
1 820
85
Wojewodowie
30 165
Minister Skarbu Państwa, dysponent części 36, jest odpowiedzialny za realizacje zadań umożliwiających
wywiązywanie się ze zobowiązań Skarbu Państwa w stosunku do obywateli. Do zadań tych należy zaspokajanie
roszczeń majątkowych wobec Skarbu Państwa oraz realizacja prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia
61
nieruchomości poza obecnymi granicami kraju. Wojewodowie, dysponenci części 85, realizują powyższe
zadanie poprzez rewindykację mienia i rekompensaty za mienie pozostawione poza granicami państwa, a także
sukcesywne ustalanie stanu prawnego nieruchomości, w szczególności ustalanie osób uprawnionych do
otrzymania odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych i wojewódzkich, wartości
nieruchomości w oparciu o wcześniej zlecone do wykonania w trybie przetargów nieograniczonych operaty
szacunkowe, wysokości odszkodowań oraz podmiotów zobowiązanych do ich wypłaty, nie tylko w imieniu
Skarbu Państwa w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa. Należy zaznaczyć, iż wojewoda
ustala także odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę dróg wojewódzkich, gdzie zobowiązane do
wypłaty odszkodowań są inne organy.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Wywiązywanie się ze zobowiązań
MSP
Liczba zaspokojonych roszczeń
Skarbu Państwa w stosunku do
w stosunku do wniosków
100%
obywateli
Sprawne zaspokajanie zasadnych
Wojewodowie
Liczba rozpatrzonych spraw
roszczeń majątkowych obywateli
w stosunku do ilości złożonych
54,7%
wniosków i odwołań
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika „liczba zaspokojonych roszczeń w stosunku do
wniosków (w %)”, jest bardzo niskie, wskaźnik ten jest łatwy w zastosowaniu, oparty na dostępnych danych,
użyteczny przy ocenie skuteczności działania, czytelny dla odbiorcy wewnętrznego i zewnętrznego.
Zadanie 5.3. Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
74
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa
41 591
85
Wojewodowie
7 473
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, dysponent części 74, wykonuje zastępstwo procesowe Skarbu
Państwa przed sądami, trybunałami i innymi organizacjami orzekającymi w stosunkach międzynarodowych, jak
również przed sądami powszechnymi, wojskowymi i polubownymi oraz przed Sądem Najwyższym.
Wojewodowie, dysponenci części 85, w ramach tego zadania są odpowiedzialni za wykonywanie zastępstwa
procesowego poprzez właściwą reprezentację Skarbu Państwa i wojewody w postępowaniach sądowych
i sądowo-administracyjnych. Realizacja zadania następuje poprzez badanie uchwał i zarządzeń organów gmin,
powiatów oraz organów samorządu terytorialnego pod względem kryterium legalności, badanie legalności
uchwał izb rolniczych oraz związków międzygminnych. Przy wykonywaniu zastępstwa procesowego Skarbu
Państwa wojewodowie współdziałają z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa.
62
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
PGSP
Liczba spraw zakończonych
w ramach postępowań prowadzonych przez
prawomocnie minus liczba
99%
PGSP
spraw przegranych z powodu
błędów formalnych radców
PGSP do liczby spraw
zakończonych prawomocnie
Zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa
Wojewodowie
Liczba zakończonych spraw
i Urzędu
ogółem / liczba prowadzonych
47,5%
postępowań (%)
PGSP nie wskazała ryzyka niewykonania zaplanowanej wartości miernika.
63
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
Funkcja 6 wpisuje się w obszary strategiczne Kreatywność i innowacyjna gospodarka, Bezpieczeństwo
energetyczne i środowisko oraz Polska cyfrowa (strategie dominujące – Strategia innowacyjności i efektywności
gospodarki oraz Strategia bezpieczeństwo energetyczne i środowisko). Funkcja ta obejmuje swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy gospodarki, działalności gospodarczej i współpracy gospodarczej
z zagranicą, energetyki oraz własności przemysłowej. Ponadto obejmuje sprawy dotyczące funkcjonowania
krajowych systemów energetycznych, działalności związanej z wykorzystaniem energii atomowej na potrzeby
społeczno-gospodarcze kraju oraz bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Obejmuje również swym
zakresem problematykę dotyczącą poczty i telekomunikacji, nadzoru i kontroli nad ruchem zakładów
górniczych, statystyki publicznej, ochrony konkurencji i konsumentów oraz zapewnienia jednolitości miar
i wymaganej dokładności pomiarów wielkości fizycznych, jak również badania i cechowania wyrobów z metali
szlachetnych przeznaczonych do obrotu na terenie RP.
Główne działania mające na celu rozwój gospodarczy to przede wszystkim podnoszenie i umacnianie
konkurencyjności i innowacyjności gospodarczej, budowa i funkcjonowanie systemów zaopatrzenia w energię
elektryczną, stymulowanie przedsiębiorczości poprzez zapewnienie stabilnych i sprzyjających rozwojowi
warunków prawno-organizacyjnych.
Ważnym ogniwem realizacji polityki gospodarczej przez państwo jest nadzór i kontrola nad rynkiem
energetycznym, regulacją wytwarzania przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej, dywersyfikacja źródeł
zaopatrzenia i sposobu wytwarzania energii.
Ponadto sprawowany jest nadzór i kontrola nad zakładami górniczymi wydobywającymi kopaliny podstawowe
i pospolite, bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną oraz ochroną własności intelektualnej
i przemysłowej.
Niezwykle ważnym zadaniem państwa w procesie koordynacji polityki gospodarczej jest także zapewnianie
i przekazywanie opinii publicznej rzetelnej i systematycznej informacji o sytuacji ekonomicznej, demograficznej
i społecznej kraju.
Funkcja 6 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono dwa cele na poziomie funkcji, są to Stabilny i zrównoważony rozwój polskiej gospodarki oraz
Bezpieczeństwo energetyczne kraju. Mierniki rezultatów na poziomie funkcji opisano poniżej.
Tempo wzrostu gospodarczego było szczególnie wysokie po
akcesji do UE – wzrost PKB Polski w latach 2004-2008 był
trzykrotnie wyższy (6,9 %) niż w latach 1997-2003 (2,1 %).
W rezultacie poziom PKB per capita Polski w relacji do
średniej UE wzrósł z 48,6 % w 1999 r. do 52,3 % w 2006 r.,
57,5 % w roku 2008 i 61,0 % w 2009 r. Prognozowane
1. PKB per capita relacji do UE-27 (w %)
wartości tego miernika na cztery lata 2011-2014 pokazują
stały wzrost wartości. Przewiduje się, że w 2014 roku PKB
per capita w relacji do UE-27 będzie kształtował się na
poziomie 67,3 %. Miernik odzwierciedla proces poprawy
efektywności gospodarowania i w konsekwencji jakości
życia w Polsce.
64
PKB per capita w relacji do UE-27 (w %)
70
64,7
63,3
61,0
61,0
60
57,5
53,7
50,6
51,3
52,3
50
48,2
48,9
47,6
48,3
40
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Miernik ten osiągnie wartość 42,4 mld zł w 2011 r.
2. Nakłady na działalność badawczo-rozwojową i
W kolejnych latach wartość miernika będzie wzrastać aż do
innowacyjną
kwoty 56,8 mld zł w 2014 r.
3. Udział produkcji energii elektrycznej z paliw
Miernik będzie wynosił powyżej 85 % dla całego okresu
pochodzenia krajowego w krajowej produkcji energii
planu wieloletniego
elektrycznej
4. Nadwyżka mocy dyspozycyjnych elektrowni krajowych
Wartość tego miernika w 2011 r. wynosi powyżej 15% i jego
w stosunku do maksymalnego krajowego
wartość spada na przestrzeni lat objętych Wieloletnim
zapotrzebowania mocy
Planem finansowym Państwa powyżej 10% w roku 2014.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 5 173,9 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 2 354,8 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 6 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
65
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik