eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-II-omowienie

Zadanie 4.3. Kształtowanie polityki finansowej państwa oraz realizacja budżetu państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
19
MF
225 585
19 774
78
MF
9 972 392
0
79
MF
32 865 820
0
81
MF
95 000
0
82
MF
11 506 717
0
83
MF
16 665 837
39 895 842
84
MF
16 383 586
0
85
Wojewodowie
9 408
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Finansów, dysponent części 19, 78, 79, 82 i 84 realizuje działania zmierzające do wprowadzenia
reguły wydatkowej, reform strukturalnych prowadzących do obniżenia deficytu strukturalnego, uelastycznienia
wydatków na obronę narodową, kontynuacji reformy służby zdrowia, realizowanie działań wykonywanych przez
komórki organizacyjne urzędu obsługującego Ministra Finansów. Ponadto realizuje działania polegające na
zapewnieniu efektywnego planowania, wykonywaniu rzetelnych prognoz makroekonomicznych i fiskalnych,
utrzymaniu spójności systemu finansów publicznych w zakresie przepisów krajowych oraz ich dostosowaniu do
wymogów międzynarodowych. Ponadto MF realizuje działania polegające na przyjmowaniu i realizacji ustaw
budżetowych z poziomem potrzeb pożyczkowych zapewniającym utrzymanie długu Skarbu Państwa na
bezpiecznym poziomie, jak również oddziaływaniu na dług pozostałych jednostek sektora finansów publicznych,
autonomicznych w zaciąganiu zobowiązań, głównie poprzez odpowiednie kształtowanie rozwiązań
regulacyjnych. Dysponent zajmuje się także przekazywaniem subwencji ogólnych dla jednostek samorządu
terytorialnego. Zapewnia też działania prowadzące do zapewnienia spójności systemu finansów publicznych,
tj. prawidłowego działania sektora finansów publicznych oraz systemu finansów jednostek samorządu
terytorialnego, gromadzenia danych z zakresu wykonania budżetów JST i przygotowania analiz i informacji
o sytuacji finansowej JST, opiniowania aktów prawnych dotyczących samorządu terytorialnego i sektora
finansów publicznych dla zapewnienia spójności tworzonych przepisów z obowiązującym prawem,
w szczególności z ustawą o finansach publicznych, przy zwróceniu szczególnej uwagi na skutki finansowe
projektowanych aktów prawnych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego w danym
roku budżetowym. W omawianym zadaniu zaplanowane zostały środki w ramach rezerw: ogólnej cześć 81
i rezerw celowych część 83, w tym na finansowanie projektów z udziałem środków UE. Natomiast jako
dysponent części 84 MF reguluje rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej z tytułu środków własnych.
Wojewodowie, dysponenci części 85, prowadzą działania zmierzające do prawidłowej realizacji wydatków
zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie oraz realizują działania poprzez prowadzenie kontroli wykorzystania
środków budżetu państwa w jednostkach dysponujących tymi środkami. Wojewodowie są również
odpowiedzialni za sporządzanie kwartalnych i rocznych ocen przebiegu wykonania budżetu oraz
sprawozdawczości.


56
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Realizacja funkcji państwa optymalnym
MF (cz. 19)
Relacja wydatków do Produktu
nakładem środków
Krajowego Brutto (wskaźnik ten w
20,4%
porównaniu rok do roku powinien
mieć tendencję malejącą)
Osiągnięcie i utrzymanie
MF (cz.19)
Odchylenie od MTO (%PKB)
1,9%
średniookresowego celu budżetowego
MTO
Przestrzeganie zasady stanowiącej, że
MF
Relacja państwowego długu
nie
państwowy dług publiczny nie może
(cz. 78 i 79)
publicznego do PKB na koniec
większa
przekroczyć 60% wartości rocznego PKB
roku
niż 60%
Spełnienie
kryteriów
konwergencji MF
Relacja długu sektora instytucji
nie
w zakresie długu publicznego
(cz. 78 i 79)
rządowych i samorządowych do
większa
PKB na koniec roku
niż 60%
Wypełnianie traktatowego zobowiązania MF (cz.84)
Miernik logiczny TAK/NIE
TAK
wobec Unii Europejskiej
Zapewnienie prawidłowego opracowania
Wojewodowie
Poziom wykorzystania środków
99,1
i realizacji budżetu
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Dla miernika „Relacja wydatków do Produktu Krajowego Brutto” dysponent podaje ryzyko niewykonania
wartości miernika na poziomie średnim. Dla miernika „Odchylenie od MTO (%PKB)” istnieją dwa ryzyka:
wewnętrzne – zmiana kierunku polityki gospodarczej, katastrofy, wystąpienie klęski żywiołowej, oraz
zewnętrzne – ponowny globalny kryzys ekonomiczny i finansowy. W przypadku mierników dla części 78 i 79
ryzyko niewykonania planowanej wartości zależy od wielu czynników. Do najważniejszych czynników, na które
rząd nie ma wpływu lub wpływ ten jest bardzo ograniczony należy wielkość długu innych niż Skarb Państwa
jednostek sektora finansów publicznych (odpowiednio: sektora instytucji rządowych i samorządowych),
autonomicznych w zaciąganiu zobowiązań, kurs walutowy stosowany do przeliczenia długu w walutach obcych
na złote oraz nominalny PKB, będący wypadkową tempa wzrostu gospodarczego oraz wzrostu cen. Ustawa o
finansach publicznych nakłada na Ministra Finansów obowiązek nadzoru nad przestrzeganiem konstytucyjnego
limitu 60% relacji długu publicznego do PKB. Utrzymywanie relacji długu sektora instytucji rządowych i
samorządowych do PKB poniżej 60% wynika z traktatowych zobowiązań Polski jako członka UE oraz jest
warunkiem niezbędnym pełnego uczestnictwa w Unii Gospodarczej i Walutowej. Ryzyko niewykonania
planowanej wartości miernika „poziom wykonania wydatków w stosunku do planu w %” nie zostało określone.
Istnieje minimalne ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika dla części 84. Związane jest ono z
niemożnością terminowego dokonywania płatności składki członkowskiej z przyczyn technicznych.
Zadanie 4.4. Nadzór nad rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym i bankowym
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
70
Komisja Nadzoru Finansowego
208 930


57
Komisja Nadzoru Finansowego, dysponent części 70, sprawuje nadzór bankowy, nadzór nad rynkiem
kapitałowym, nadzór ubezpieczeniowy, nadzór emerytalny, oraz nadzór uzupełniający nad konglomeratami
finansowymi, w których skład wchodzą nadzorowane podmioty. Do zadań Komisji należy ponadto:
podejmowanie działań służących prawidłowemu funkcjonowaniu rynku finansowego, mających na celu rozwój
rynku finansowego i jego konkurencyjności, podejmowanie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie
funkcjonowania rynku finansowego, udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych w zakresie nadzoru
nad rynkiem finansowym, stwarzanie możliwości polubownego i pojednawczego rozstrzygania sporów między
uczestnikami rynku finansowego, w szczególności sporów wynikających ze stosunków umownych między
podmiotami podlegającymi nadzorowi Komisji, a odbiorcami usług świadczonych przez te podmioty oraz
wykonywanie innych zadań określonych ustawami. Celem nadzoru nad rynkiem finansowym jest zapewnienie
prawidłowego funkcjonowania tego rynku, jego stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości, zaufania do
rynku finansowego, a także zapewnienie ochrony interesów uczestników tego rynku.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie zgodności postępowań podmiotów
KNF
Liczba zakończonych
214
nadzorowanych z regulacjami rynku finansowego
postępowań
Zapewnienie ochrony interesów uczestników rynku

Odsetek zakończonych
85%
finansowego
postępowań administracyjnych
(liczba rozstrzygnięć w
stosunku do liczby wniosków)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Wśród ryzyk niewykonania zaplanowanej wartości mierników „Liczba zakończonych postępowań kontrolnych”
oraz „Odsetek zakończonych postępowań administracyjnych (liczba rozstrzygnięć w stosunku do liczby
wniosków)”, wymieniane są ryzyka nadzwyczajnej sytuacji rynkowej, kadrowe, prawne, jak również ryzyko
przedłużania się postępowań w związku z brakami w dokumentacji podmiotów nadzorowanych. Nie można
również wykluczyć możliwości wystąpienia nieprzewidzianych zakłóceń stabilności poszczególnych rynków,
które także mają znaczący wpływ na niewykonanie miernika.
58
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
Funkcja 5 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo; w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014 funkcja została uznana za tzw. funkcję stałą).
Funkcja ta obejmuje swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za sprawy dotyczące gospodarowania
mieniem Skarbu Państwa, w tym komercjalizację przedsiębiorstw państwowych, prywatyzację spółek
z udziałem Skarbu Państwa, jak również ochronę interesów Skarbu Państwa oraz zastępstwo procesowe Skarbu
Państwa. Działania prywatyzacyjne realizowane są zgodnie z rządowym programem i strategiami sektorowymi.
W procesie zapewnienia gospodarności i legalności zarządzania majątkiem państwowym kluczową rolę odgrywa
nadzór właścicielski Skarbu Państwa, który polega na nadzorze spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz
gospodarowanie przejętym mieniem po zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstwach państwowych
i spółkach z udziałem Skarbu Państwa.
Istotnym zadaniem realizowanym w ramach polityki gospodarowania mieniem państwowym jest zaspokajanie
roszczeń majątkowych wobec Skarbu Państwa (m. in. odszkodowania reprywatyzacyjne i osób
represjonowanych, rekompensaty tzw. zabużańskie). W celu zapewnienia skutecznej, profesjonalnej i rzetelnej
ochrony interesów Skarbu Państwa w postępowaniach sądowych i arbitrażowych, gdzie stroną jest Skarb
Państwa, państwo finansuje działanie Prokuratorii Generalnej, która pełni ponadto funkcje opiniodawczo-
legislacyjne w zakresie inicjowania i opiniowania projektów aktów normatywnych dotyczących spraw z zakresu
gospodarowania mieniem Skarbu Państwa.

Funkcja 5 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono dwa cele na poziomie funkcji, są to Zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki
poprzez zmianę struktury własnościowej oraz Wywiązywanie się ze zobowiązań Skarbu Państwa w stosunku do obywateli.
Mierniki rezultatów na poziomie funkcji opisano poniżej.
Wartość miernika, jaką zamierza się osiągnąć w 2011 r.,
wynosi 15 mld zł, a w 2014 r. wartość ta spada do 5 mld zł.
1. Wartość planowanych przychodów z prywatyzacji
Dane z lat 2005-2012 przedstawiono na poniższym
wykresie.
Wartość planowanych przychodów z prywatyzacji w mld zł
30
22,04
20
15,00
10,00
10
4,90
3,85
1,95
2,37
0,62
0
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012

2. Liczba zaspokojonych roszczeń w stosunku do
Przewidywana wartość miernika jest stabilna dla całego
wniosków
okresu 2011-2014 i wynosi 100%.


59
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 186,3 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań
realizowanych w ramach funkcji 5 zostały przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
30 000
60 000
90 000
120 000
105 218
Zadanie 5.1. Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
Zadanie 5.2. Roszczenia majątkowe wobec Skarbu Państwa
31 985
(w tym za mienie pozostawione poza granicami państwa)
Zadanie 5.3. Zastępstwo procesowe oraz działalność
49 064
opiniodawcza i legislacyjna
W ramach omawianej funkcji realizowane są 3 zadania obejmujące działalność w zakresie gospodarowania
mieniem Skarbu Państwa, w tym przekształcenia własnościowe, nadzór właścicielski, a także roszczenia
majątkowe wobec Skarbu Państwa, zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawczo-legislacyjną.

Zadanie 5.1. Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
36
Minister Skarbu Państwa
31 916
85
Wojewodowie
73 302

Minister Skarbu Państwa, dysponent części 36, realizuje działania zmierzające do zwiększania
konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę struktury własnościowej. Działania te, polegają na
dokonywaniu przekształceń własnościowych tj.: zbywaniu nieruchomości Skarbu Państwa oraz akcji i udziałów.
MSP sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz udziela pomocy w celu
ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców. Jako zarządca mienia Skarbu Państwa jest odpowiedzialny za
ewidencjonowanie i planowanie wykorzystania tego mienia oraz za eksploatację i wykorzystanie nieruchomości.
Podejmuje działania związane z nabywaniem nieruchomości oraz innych składników majątkowych na rzecz
Skarbu Państwa. W kompetencjach ministra tego resortu, leży również regulacja stanu prawnego nieruchomości,
w szczególności ustalanie praw własności Skarbu Państwa do nieruchomości w postępowaniach sądowych oraz
regulowanie stanu prawnego nieruchomości w postępowaniach administracyjnych. Wojewodowie, dysponenci
części 85, w ramach tego zadania realizują działania poprzez prawidłowe i rzetelne gospodarowanie
nieruchomościami Skarbu Państwa przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu, którzy wykonują
zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Do zadań tych należy w szczególności prowadzenie zasobu
nieruchomości Skarbu Państwa, tj. oznaczanie nieruchomości według księgi wieczystej, potwierdzanie
posiadania przez Skarb Państwa praw do nieruchomości, przeznaczanie nieruchomości w planie miejscowym lub
60
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: