Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-II-omowienie
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania miernika zastosowanego przez MKiDN w prognozowanej wartości jest stosunkowo
niskie. Minister Obrony Narodowej w celu oceny stopnia realizacji celu zadania posłużył się miernikami, które
wynikają z pragmatyki kadrowej stosowanej w wojsku, jak również z konieczności zagwarantowania miejsc
pracy dla kończących uczelnie wojskowe kolejnych roczników ich absolwentów. Miernik MNiSW „Udział osób
z wyższym wykształceniem w społeczeństwie polskim (25 l+)” stanowi odzwierciedlenie prowadzonej
i finansowanej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, polityki w zakresie zapewnienia oraz dostępności
kształcenia na poziomie wyższym. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika jest związane
z zatrzymaniem popularności zdobywania wykształcenia na poziomie wyższym i migracją zagraniczną osób
z wyższym wykształceniem. Mierniki zaprezentowane przez MI mają charakter jedynie informacyjny, powstały
na bazie danych z lat ubiegłych, stąd planowane wartości mają charakter przybliżony, co stanowi następstwo
zdarzeń przyszłych i niepewnych jakimi pozostają planowane wartości przedmiotowych mierników.
W przypadku pierwszego miernika prezentowanego przez MZ, jest on dokładnie związany z liczbą studentów na
poszczególnych kierunkach studiów w zależności od stopnia i rodzaju studiów. Dane bazowe obliczono na
podstawie sprawozdań statystycznych S-10. Przewidywana liczba absolwentów w roku przyszłym (i kolejnych
następnych) określana jest na podstawie liczby studentów odpowiednich roczników studiów, które powinny
kończyć kształcenie zgodnie z planem studiów w roku 2012. Natomiast drugi miernik związany jest z jakością
prowadzonego kształcenia na kierunkach lekarskich wyższych uczelni medycznych.
51
Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa
Funkcja 4 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne Państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo; w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014 funkcja została uznana za tzw. funkcję stałą).
Podstawowym celem zadań realizowanych w ramach tej funkcji jest prowadzenie bezpiecznej, stabilnej
i zrównoważonej polityki w zakresie finansów publicznych, przy założeniu jak najefektywniejszego
zaspokajania potrzeb w zakresie finansowania wszystkich polityk państwa. Obejmuje ona zadania związane
z inicjowaniem, opracowywaniem oraz kontrolą i sprawozdawczością polityki finansowej państwa, a także
koordynacją publicznej działalności finansowej. W ramach tej funkcji mieszczą się takie obszary jak: polityka
budżetowa państwa, finanse publiczne oraz instytucje finansowe.
Funkcja 4 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono 1 cel na poziomie funkcji, jest to Stabilność finansów publicznych. Miernik rezultatów na
poziomie funkcji dla przedmiotowego celu opisano poniżej.
Deficyt sektora finansów publicznych zmniejszał się od 2002 r.,
w 2007 r. sektor osiągnął niewielka nadwyżkę 1 mld zł. Od 2008 r.
deficyt wzrósł. Spowodowane było to spadkiem dochodów w relacji
do PKB (m.in. w wyniku obniżenia składki rentowej oraz słabnącej
1. Deficyt sektora finansów publicznych w mld zł
dynamiki PKB) przy jednoczesnym wzroście wydatków w relacji do
PKB,
w
szczególności
inwestycji
i
kosztów
związanych
z zatrudnieniem. W niniejszym dokumencie posłużono się prognozą
deficytu sektora finansów publicznych zawartą w WPFP 2011-2014.
Deficyt sektora finansów publicznych w mld zł
100
80
75,4
80
60
51,1
46,3
46,5
43,8
38
42
40
25,3
22,6
20,9
(nadwyżka) 20
20
0
-1
-20
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 132 978,5 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 39 991,2 mln zł oraz rezerwy celowe, rezerwa ogólna oraz koszty obsługi długu. Wydatki w roku
2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 4 zostały przedstawione na poniższym wykresie.
52
w tys. zł
0
50 000 000 100 000 000 150 000 000
Zadanie 4.1. Realizacja należności budżetu
3 471 737
państwa
Zadanie 4.2. Działania kontrolne realizowane przez
1 657 854
służby skarbowe i celne
Zadanie 4.3. Kształtowanie polityki finansowej
127 639 961
państwa oraz realizacja budżetu państwa
Zadanie 4.4. Nadzór nad rynkiem kapitałowym,
208 930
ubezpieczeniowym, emerytalnym i bankowym
W ramach omawianej funkcji realizowane są 4 zadania obejmujące działalność w zakresie gospodarowania
środkami publicznymi oraz zarządzania długiem publicznym. Do działalności tej zalicza się w szczególności:
• administrację spraw i służb finansowych oraz fiskalnych,
• zarządzanie środkami publicznymi i długiem publicznym,
• zarządzanie systemami podatkowymi,
• kontrolę podmiotów wydatkujących środki publiczne,
• działania kontrolne w zakresie poboru należności budżetu państwa,
• kontrolę skarbową oraz nadzór nad organami kontroli skarbowej,
• nadzór nad rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym i bankowym,
• obsługę środków własnych Unii Europejskiej,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z zarządzaniem finansami
państwa.
Zadanie 4.1. Realizacja należności budżetu państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
19
MF
3 378 191
75 479
85
Wojewodowie
18 067
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
53
Minister Finansów, dysponent części 19, realizuje działania, na które składają się pobór podatków, w tym
ustalanie i określanie zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetu państwa, prowadzenie
postępowań egzekucyjnych, poprawę efektywności funkcjonowania organów administracji podatkowej,
zapewnienie należytej obsługi podatników, pobór ceł, udogodnienia w handlu i podróżach przez granicę.
Osiągnięciu celu służyć będą także działania związane z poborem należności wynikających z decyzji
pokontrolnych, zapewnieniem informacji podatnikom, wydawaniem indywidualnych interpretacji podatkowych
dla podatników, współpracą międzynarodową w zakresie wymiany informacji podatkowych, a także wdrażaniem
programów e-Podatki i e-Cło. Wojewodowie, dysponenci części 85, realizują rzetelne i wnikliwe planowanie
dochodów budżetu państwa, monitoring planu i realizacji dochodów budżetowych oraz rozprowadzanie
i rozliczanie bloczków mandatowych, ewidencjonowanie wpływów i należności z tytułu grzywien nakładanych
w drodze mandatu karnego, kierowanie spraw na drogę egzekucji administracyjnej, a także rozpatrywanie
wniosków osób ukaranych w zakresie udzielenia ulgi w zapłacie mandatów karnych oraz podejmowanie działań
windykacyjnych do nieuregulowanych należności.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie dochodów dla
MF
Wskaźnik liczony jako proporcja wpływów
budżetu państwa z tytułu
z tytułu należności stanowiących dochód
94,21%
podatków i należności
budżetu państwa w stosunku do należności
niepodatkowych
budżetowych
Zapewnienie płynnego przepływu
Liczba wydanych decyzji i postanowień
towarów przez granicę
celnych na 1000 zgłoszeń celnych
40,25
Sprawna realizacja wpływów
Wojewodowie Stosunek zrealizowanych należności do sumy
budżetu państwa wynikających
przypisanych zaległych należności
59,9%
z obowiązujących przepisów
niepodatkowych i przypisanych bieżących
należności niepodatkowych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Na ryzyko niewykonania planowanej wartości pierwszego miernika MF mogą mieć wpływ takie czynniki jak:
zmiany przepisów prawa podatkowego wprowadzające dodatkowe przywileje i ulgi dla podatników,
zmniejszenie liczby podatników prowadzących działalność gospodarczą; wzrost liczby upadłości i likwidacji
firm; wzrost stopy bezrobocia; niskie notowania spółek (firm) na giełdzie papierów wartościowych; wzrost
liczby podatników działających w tzw. „szarej strefie”; wzrost liczby podatników posiadających zaległości
podatkowe. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości drugiego miernika może stanowić ewentualna zmiana
przepisów celnych i podatkowych.
Zadanie 4.2. Działania kontrolne realizowane przez służby skarbowe i celne
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
19
MF
1 657 771
83
54
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Finansów, dysponent części 19, realizuje działania poprzez rozpoznawanie, zapobieganie, ujawnianie
i zwalczanie przestępstw oraz prowadzenie postępowań przygotowawczych, a także czynności właściwych dla
wywiadu skarbowego. Prowadzone są również czynności sprawdzające za pośrednictwem administracji
podatkowej – kontrole podatkowe, a także kontrole wykonywane przez Służbę Celną. Minister Finansów
w ramach omawianego zadania prowadzi działania polegające na wyznaczaniu obszarów zagrożonych
wystąpieniem nieprawidłowości, typowaniu podmiotów do przeprowadzania postępowań kontrolnych, ocenie
efektywności działań organów kontroli skarbowej, planowaniu, prowadzeniu oraz monitorowaniu postępowań
kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli skarbowej. Do zadań Ministra Finansów w tym zakresie
należy również planowanie oraz wykonywanie m.in. kontroli, audytów wykorzystania środków unijnych,
przygotowywanie założeń i planów oraz wykonywanie audytów systemów zarządzania i kontroli oraz audytów
zgodności w zakresie funduszy unijnych, strukturalnych, realizacja kontroli wydatków kwalifikowanych
programów i projektów współfinansowanych ze środków UE oraz poświadczenie zamknięcia pomocy
finansowej ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz Europejskiego
Funduszu Rybackiego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Zapewnienie skuteczności wykonywania
MF
Wysokość wpływów budżetowych
zobowiązań podatkowych i innych należności
w wyniku postępowań kontrolnych
171,66
stanowiących dochód budżetu państwa
na 1 000 kontrolerów
mln zł
Zapewnienie wywiązywania się z obowiązków
MF
Kwota ustaleń dokonanych w toku
5 217,62
podatkowych i celnych przez podatników
kontroli podatkowych i celnych
(mln zł)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Dla miernika pierwszego istnieje niewielkie ryzyko niewykonania zaplanowanej jego wartości z powodu
możliwych zmian w przepisach prawa. Dla miernika drugiego ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej wartości
miernika jest związane z trafnością typowania podmiotów do kontroli oraz ograniczonych zasobów
pracowników komórek kontroli podatkowej, zaś w odniesieniu do ustaleń z kontroli celnych wartość miernika
zależna jest od ewentualnych zmian przepisów celnych i podatkowych.
55
Ryzyko niewykonania miernika zastosowanego przez MKiDN w prognozowanej wartości jest stosunkowo
niskie. Minister Obrony Narodowej w celu oceny stopnia realizacji celu zadania posłużył się miernikami, które
wynikają z pragmatyki kadrowej stosowanej w wojsku, jak również z konieczności zagwarantowania miejsc
pracy dla kończących uczelnie wojskowe kolejnych roczników ich absolwentów. Miernik MNiSW „Udział osób
z wyższym wykształceniem w społeczeństwie polskim (25 l+)” stanowi odzwierciedlenie prowadzonej
i finansowanej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, polityki w zakresie zapewnienia oraz dostępności
kształcenia na poziomie wyższym. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika jest związane
z zatrzymaniem popularności zdobywania wykształcenia na poziomie wyższym i migracją zagraniczną osób
z wyższym wykształceniem. Mierniki zaprezentowane przez MI mają charakter jedynie informacyjny, powstały
na bazie danych z lat ubiegłych, stąd planowane wartości mają charakter przybliżony, co stanowi następstwo
zdarzeń przyszłych i niepewnych jakimi pozostają planowane wartości przedmiotowych mierników.
W przypadku pierwszego miernika prezentowanego przez MZ, jest on dokładnie związany z liczbą studentów na
poszczególnych kierunkach studiów w zależności od stopnia i rodzaju studiów. Dane bazowe obliczono na
podstawie sprawozdań statystycznych S-10. Przewidywana liczba absolwentów w roku przyszłym (i kolejnych
następnych) określana jest na podstawie liczby studentów odpowiednich roczników studiów, które powinny
kończyć kształcenie zgodnie z planem studiów w roku 2012. Natomiast drugi miernik związany jest z jakością
prowadzonego kształcenia na kierunkach lekarskich wyższych uczelni medycznych.
51
Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa
Funkcja 4 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne Państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo; w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014 funkcja została uznana za tzw. funkcję stałą).
Podstawowym celem zadań realizowanych w ramach tej funkcji jest prowadzenie bezpiecznej, stabilnej
i zrównoważonej polityki w zakresie finansów publicznych, przy założeniu jak najefektywniejszego
zaspokajania potrzeb w zakresie finansowania wszystkich polityk państwa. Obejmuje ona zadania związane
z inicjowaniem, opracowywaniem oraz kontrolą i sprawozdawczością polityki finansowej państwa, a także
koordynacją publicznej działalności finansowej. W ramach tej funkcji mieszczą się takie obszary jak: polityka
budżetowa państwa, finanse publiczne oraz instytucje finansowe.
Funkcja 4 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono 1 cel na poziomie funkcji, jest to Stabilność finansów publicznych. Miernik rezultatów na
poziomie funkcji dla przedmiotowego celu opisano poniżej.
Deficyt sektora finansów publicznych zmniejszał się od 2002 r.,
w 2007 r. sektor osiągnął niewielka nadwyżkę 1 mld zł. Od 2008 r.
deficyt wzrósł. Spowodowane było to spadkiem dochodów w relacji
do PKB (m.in. w wyniku obniżenia składki rentowej oraz słabnącej
1. Deficyt sektora finansów publicznych w mld zł
dynamiki PKB) przy jednoczesnym wzroście wydatków w relacji do
PKB,
w
szczególności
inwestycji
i
kosztów
związanych
z zatrudnieniem. W niniejszym dokumencie posłużono się prognozą
deficytu sektora finansów publicznych zawartą w WPFP 2011-2014.
Deficyt sektora finansów publicznych w mld zł
100
80
75,4
80
60
51,1
46,3
46,5
43,8
38
42
40
25,3
22,6
20,9
(nadwyżka) 20
20
0
-1
-20
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 132 978,5 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 39 991,2 mln zł oraz rezerwy celowe, rezerwa ogólna oraz koszty obsługi długu. Wydatki w roku
2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 4 zostały przedstawione na poniższym wykresie.
52
w tys. zł
0
50 000 000 100 000 000 150 000 000
Zadanie 4.1. Realizacja należności budżetu
3 471 737
państwa
Zadanie 4.2. Działania kontrolne realizowane przez
1 657 854
służby skarbowe i celne
Zadanie 4.3. Kształtowanie polityki finansowej
127 639 961
państwa oraz realizacja budżetu państwa
Zadanie 4.4. Nadzór nad rynkiem kapitałowym,
208 930
ubezpieczeniowym, emerytalnym i bankowym
W ramach omawianej funkcji realizowane są 4 zadania obejmujące działalność w zakresie gospodarowania
środkami publicznymi oraz zarządzania długiem publicznym. Do działalności tej zalicza się w szczególności:
• administrację spraw i służb finansowych oraz fiskalnych,
• zarządzanie środkami publicznymi i długiem publicznym,
• zarządzanie systemami podatkowymi,
• kontrolę podmiotów wydatkujących środki publiczne,
• działania kontrolne w zakresie poboru należności budżetu państwa,
• kontrolę skarbową oraz nadzór nad organami kontroli skarbowej,
• nadzór nad rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym i bankowym,
• obsługę środków własnych Unii Europejskiej,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z zarządzaniem finansami
państwa.
Zadanie 4.1. Realizacja należności budżetu państwa
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
19
MF
3 378 191
75 479
85
Wojewodowie
18 067
0
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
53
Minister Finansów, dysponent części 19, realizuje działania, na które składają się pobór podatków, w tym
ustalanie i określanie zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetu państwa, prowadzenie
postępowań egzekucyjnych, poprawę efektywności funkcjonowania organów administracji podatkowej,
zapewnienie należytej obsługi podatników, pobór ceł, udogodnienia w handlu i podróżach przez granicę.
Osiągnięciu celu służyć będą także działania związane z poborem należności wynikających z decyzji
pokontrolnych, zapewnieniem informacji podatnikom, wydawaniem indywidualnych interpretacji podatkowych
dla podatników, współpracą międzynarodową w zakresie wymiany informacji podatkowych, a także wdrażaniem
programów e-Podatki i e-Cło. Wojewodowie, dysponenci części 85, realizują rzetelne i wnikliwe planowanie
dochodów budżetu państwa, monitoring planu i realizacji dochodów budżetowych oraz rozprowadzanie
i rozliczanie bloczków mandatowych, ewidencjonowanie wpływów i należności z tytułu grzywien nakładanych
w drodze mandatu karnego, kierowanie spraw na drogę egzekucji administracyjnej, a także rozpatrywanie
wniosków osób ukaranych w zakresie udzielenia ulgi w zapłacie mandatów karnych oraz podejmowanie działań
windykacyjnych do nieuregulowanych należności.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnienie dochodów dla
MF
Wskaźnik liczony jako proporcja wpływów
budżetu państwa z tytułu
z tytułu należności stanowiących dochód
94,21%
podatków i należności
budżetu państwa w stosunku do należności
niepodatkowych
budżetowych
Zapewnienie płynnego przepływu
Liczba wydanych decyzji i postanowień
towarów przez granicę
celnych na 1000 zgłoszeń celnych
40,25
Sprawna realizacja wpływów
Wojewodowie Stosunek zrealizowanych należności do sumy
budżetu państwa wynikających
przypisanych zaległych należności
59,9%
z obowiązujących przepisów
niepodatkowych i przypisanych bieżących
należności niepodatkowych
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Na ryzyko niewykonania planowanej wartości pierwszego miernika MF mogą mieć wpływ takie czynniki jak:
zmiany przepisów prawa podatkowego wprowadzające dodatkowe przywileje i ulgi dla podatników,
zmniejszenie liczby podatników prowadzących działalność gospodarczą; wzrost liczby upadłości i likwidacji
firm; wzrost stopy bezrobocia; niskie notowania spółek (firm) na giełdzie papierów wartościowych; wzrost
liczby podatników działających w tzw. „szarej strefie”; wzrost liczby podatników posiadających zaległości
podatkowe. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości drugiego miernika może stanowić ewentualna zmiana
przepisów celnych i podatkowych.
Zadanie 4.2. Działania kontrolne realizowane przez służby skarbowe i celne
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
19
MF
1 657 771
83
54
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Finansów, dysponent części 19, realizuje działania poprzez rozpoznawanie, zapobieganie, ujawnianie
i zwalczanie przestępstw oraz prowadzenie postępowań przygotowawczych, a także czynności właściwych dla
wywiadu skarbowego. Prowadzone są również czynności sprawdzające za pośrednictwem administracji
podatkowej – kontrole podatkowe, a także kontrole wykonywane przez Służbę Celną. Minister Finansów
w ramach omawianego zadania prowadzi działania polegające na wyznaczaniu obszarów zagrożonych
wystąpieniem nieprawidłowości, typowaniu podmiotów do przeprowadzania postępowań kontrolnych, ocenie
efektywności działań organów kontroli skarbowej, planowaniu, prowadzeniu oraz monitorowaniu postępowań
kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli skarbowej. Do zadań Ministra Finansów w tym zakresie
należy również planowanie oraz wykonywanie m.in. kontroli, audytów wykorzystania środków unijnych,
przygotowywanie założeń i planów oraz wykonywanie audytów systemów zarządzania i kontroli oraz audytów
zgodności w zakresie funduszy unijnych, strukturalnych, realizacja kontroli wydatków kwalifikowanych
programów i projektów współfinansowanych ze środków UE oraz poświadczenie zamknięcia pomocy
finansowej ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz Europejskiego
Funduszu Rybackiego.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent Miernik
2012
plan
Zapewnienie skuteczności wykonywania
MF
Wysokość wpływów budżetowych
zobowiązań podatkowych i innych należności
w wyniku postępowań kontrolnych
171,66
stanowiących dochód budżetu państwa
na 1 000 kontrolerów
mln zł
Zapewnienie wywiązywania się z obowiązków
MF
Kwota ustaleń dokonanych w toku
5 217,62
podatkowych i celnych przez podatników
kontroli podatkowych i celnych
(mln zł)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Dla miernika pierwszego istnieje niewielkie ryzyko niewykonania zaplanowanej jego wartości z powodu
możliwych zmian w przepisach prawa. Dla miernika drugiego ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej wartości
miernika jest związane z trafnością typowania podmiotów do kontroli oraz ograniczonych zasobów
pracowników komórek kontroli podatkowej, zaś w odniesieniu do ustaleń z kontroli celnych wartość miernika
zależna jest od ewentualnych zmian przepisów celnych i podatkowych.
55
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik