eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-II-omowienie

utrzymania, pielęgnacji i zapewnienia odpowiedniej bazy szkoleniowej i socjalnej placówek edukacji
artystycznej, wyposażenie w środki i zasoby związane z działaniami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, w ramach niniejszego zadania realizuje działania
w zakresie zapewniania sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych oraz umożliwiania
kształcenia w systemie ramowym i uzupełniającym dzieci i młodzieży polskiej w szkołach poza granicami kraju.
MEN wspiera projekty promujące międzynarodową wymianę dzieci i młodzieży, tak by zwiększać liczbę
uczestników
wymiany
międzynarodowej.
Ponadto
MEN
sprawuje
pieczę
nad
przygotowaniem
wykwalifikowanych absolwentów szkół i placówek do funkcjonowania na rynku pracy dzięki zapewnieniu
obudowy programowej i zwiększeniu dostępnej oferty podręczników do kształcenia zawodowego
odpowiadających aktualnym wymogom rynku pracy. Minister Pracy i Polityki Społecznej, dysponent części
31, w ramach realizowanego zadania monitoruje tendencje panujące na rynku pracy oraz preferencje edukacyjne
młodzieży. Ponadto dysponent organizuje zajęcia wyrównawcze, poszerzające wiedzę i umiejętności zawodowe
oraz realizuje programy profilaktyczne, dotyczące ochrony zdrowia i zapobiegania uzależnieniom
i przestępczości wśród młodzieży. Realizowane są także przedsięwzięcia związane z aktywizacją społeczną
młodzieży, promujące sport, turystykę i racjonalny wypoczynek oraz rozwijające zainteresowania kulturalne.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dysponent części 32 i 33, realizuje działania w kierunku utrzymania
i rozbudowy infrastruktury systemu oświaty, instytucjonalnego wsparcia jakości kształcenia – poprzez
doskonalenie zawodowe nauczycieli szkół rolniczych mające na celu podniesienie jakości kształcenia w zakresie
zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich poprzez szkolenia stacjonarne i internetowe. W ramach
omawianego zadania znajduje się również kształcenie ogólne, zawodowe i ustawiczne, którego celem jest
dostosowanie do potrzeb rynku pracy. Minister Rozwoju Regionalnego, dysponent części 34, osiąga
zamierzony cel poprzez realizację przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury projektu w ramach
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w zakresie doskonalenia zawodowego pracowników wymiaru
sprawiedliwości. Minister Sprawiedliwości, dysponent części 37, planuje osiągnąć zamierzony cel zadania
poprzez kształcenie sędziów, prokuratorów, asesorów, referendarzy sądowych, asystentów, zawodowych
kuratorów sądowych oraz urzędników sądów i prokuratury. MS sprawuje również pieczę nad prowadzeniem
aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej, co pozwoli aplikantom uzyskać niezbędną wiedzę i praktyczne
przygotowanie do zajmowanego stanowiska. MS jest również odpowiedzialny za zapewnienie warunków
kadrowych organizacyjnych i technicznych funkcjonowania Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury.
Minister Środowiska, dysponent części 41, zapewnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną na potrzeby
kształcenia uczniów w szkołach leśnych, zatrudnia wykwalifikowany personel gospodarczy oraz pracowników
administracyjnych, umożliwia im pogłębianie wiedzy tematycznej z zakresu zajmowanego stanowiska pracy,
zapewnia prawidłowe funkcjonowania szkół leśnych (opłaty za energię i inne media, usługi pozostałe typu
drukarskie, kopiowanie, opłaty, wywóz śmieci, usługi zdrowotne, dostęp do Internetu, usługi telekomunikacyjne,
delegacje krajowe i zagraniczne i in.). Ponadto odpowiedzialny jest za ponoszenie nakładów na remonty
i inwestycje budowlane w celu zabezpieczenia stanu technicznego budynków oraz zakupy i wydatki
inwestycyjne, umożliwia kształcenie się zatrudnionej kadrze nauczycielskiej, nabywanie pomocy naukowych
w postaci filmów edukacyjnych, pozycji książkowych, sprzętu sportowego, pomocy do nauki przedmiotów
zawodowych i ogólnych oraz sprzętu komputerowego. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji,
dysponent części 42, realizuje zadania w kierunku rozszerzenia i pogłębieniu poziomu wiedzy i umiejętności
46
personelu medycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Minister Zdrowia, jako dysponent części 46, jest
odpowiedzialny za zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych. Minister
Finansów, dysponent części 82 w ramach omawianego zadania przekazuje środki na subwencję oświatową.
Wojewodowie, dysponenci części 85, wykonują działania zmierzające do oceny efektów działalności
dydaktycznej oraz rozwoju jakościowego szkół i placówek oraz diagnoz potrzeb edukacyjnych kadry
pedagogicznej szkół i placówek oświatowych. W ramach tego zadania wojewodowie wspierają szkoły
i placówki w zakresie zwiększania oferty edukacyjnej umożliwiającej rozwój umiejętności i wiedzy uczniów,
promują uczniów zdolnych poprzez organizację konkursów i olimpiad oraz mobilizując szkoły do udziału
w konkursach i olimpiadach większej liczby uczniów, organizują kursy, konferencje i seminaria dla nauczycieli
oraz zapewniają środki finansowe związane z działalnością Kuratorium Oświaty.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Podnoszenie jakości i efektywności
MKiDN
Liczba uczniów, którzy otrzymali promocję
kształcenia i wychowania
do następnej klasy / Liczba uczniów
90,43
rozpoczynających naukę w danej klasie (%)

MEN
Liczba absolwentów poszczególnych typów
szkół ponadgimnazjalnych przystępujących
odpowiednio do egzaminu potwierdzającego
1) 88%
kwalifikacje zawodowe (1) lub maturalnego
(2) w stosunku do liczby absolwentów
2) 86%
poszczególnych typów szkół
ponadgimnazjalnych (%)

MRiRW
Liczba uczniów i słuchaczy kształcących się
(cz.32)
w szkołach i placówkach rolniczych
13 000


Liczba nauczycieli szkół i placówek
rolniczych
1 750


Liczba osób uprawionych do
wynagrodzenia, wynikająca z liczby osób
677
pobierających naukę
Podniesienie wiedzy i umiejętności
MRiRW
Liczba nauczycieli szkół rolniczych –
nauczycieli w zakresie
(cz.33)
odbiorców usług edukacyjnych
200
zrównoważonego rozwoju obszarów
wiejskich
Podnoszenie jakości oraz
MRR
Liczba pracowników wymiaru
efektywności kształcenia
sprawiedliwości przeszkolonych w ramach
5 976
projektu
Zapewnienie sprawnego
MZ
Liczba przeprowadzonych egzaminów
funkcjonowania systemu egzaminów
medycznych
160
zewnętrznych
Przygotowanie zawodowe i
MS
Liczba osób, które skorzystały z form
podnoszenie kwalifikacji kadr sądów
doskonalenia i przygotowania zawodowego
13 900
i prokuratury
prowadzonego przez KSSiP w okresie
sprawozdawczym

47
Poprawa jakości kształcenia
Wojewodowie
Procent szkół, w których średni wynik
25,14%
egzaminu gimnazjalnego albo sprawdzianu
mieści się w staninach 7-9
28,82%
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Zastosowany przez MKiDN miernik to „Liczba uczniów, którzy otrzymali promocje do następnej klasy
w stosunku do liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie (%)”. Wartość miernika jest zależna od
liczby uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie, czyli od zainteresowania nauką w danej klasie szkoły
artystycznej wśród dzieci, jak i warunków lokalowych i kadrowych samych szkół. Zmienna jest też liczba
uczniów otrzymujących promocję do następnej klasy. Pomimo zastosowania dwóch zmiennych do ustalenia
wartości miernika nie ulega on znacznym wahaniom, gdyż liczba uczniów otrzymujących promocję do następnej
klasy jak i liczba uczniów rozpoczynających naukę w danej klasie, nie zmienia się tak znacznie z roku na rok.
Ryzyko niewykonania miernika w prognozowanej wartości jest stosunkowo niskie. Miernik „Liczba
absolwentów poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych przystępujących odpowiednio do egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (1) lub maturalnego (2) w stosunku do liczby absolwentów
poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych (%)” zastosowano do pomiaru realizacji celu głównego
zadania MEN. Wartość miernika jest zależna od liczby absolwentów zainteresowanych przystąpieniem do
egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Liczba ta jest zmienna,
bowiem przystąpienie do obu ww. egzaminów nie jest obligatoryjne. Sprawy związane z systemem egzaminów
zewnętrznych są istotnym zadaniem wykonywanym przez Ministra Edukacji Narodowej, jest to jeden
z najważniejszych mechanizmów zmian w oświacie, mający silny wpływ na podniesienie jakości edukacji
i poziomu kształcenia. Dla mierników zastosowanych przez MRiRW jednostką miary jest liczba uczniów
i nauczycieli oraz liczba realizowanych zadań. Ryzyko niewykonania mierników, wynika przede wszystkim ze
specyfiki pracy szkół zawodowych i jest zależne od wielkości naboru uczniów na dany rok szkolny oraz
odpowiedniego przydziału godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poszczególnym
nauczycielom zgodnie z ich kwalifikacjami do prowadzenia zajęć edukacyjnych, jak również z ilości ofert na
realizację zadań publicznych z zakresu edukacji, oświaty i wychowania złożonych w ogłoszonym konkursie. Na
niewykonanie zaplanowanej wartości miernika „Liczba osób, które skorzystały z form doskonalenia
i przygotowania zawodowego prowadzonego przez KSSiP w okresie sprawozdawczym” może mieć wpływ
niezapewnienie odpowiedniej propozycji szkoleń poprzez niedostosowanie tematów szkoleń do potrzeb
i możliwości praktycznego wykorzystania. „Liczba osób uprawionych do wynagrodzenia, wynikająca z liczby
osób pobierających naukę”, to miernik zastosowany przez MŚ. Istnieje ryzyko niewykonania zaplanowanej
wartości miernika, ponieważ na liczbę etatów zatrudnionych nauczycieli ma wpływ liczba funkcjonujących
oddziałów i typów szkół, natomiast liczba zakwaterowanych w internacie generuje wysokość zatrudnienia
wychowawców i obsługi internatu. Pozostałe zatrudnienie jest wymuszone przez konieczność zapewnienia
prawidłowego funkcjonowania placówki i wypełniania zadań na nią nałożonych. Miernik MRR powstał na
podstawie opracowań własnych dysponenta. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem dotychczasowych
uczestników projektu kolejnymi szkoleniami w jego ramach oraz w związku z tym, iż każdy z pracowników
w ramach przedmiotowego miernika liczony jest jednokrotnie, bez znaczenia czy brał udział tylko w jednym
szkoleniu w ramach projektu, czy też w kilku, istnieje ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej wartości miernika.
W celu zapobieżenia wyżej wymienionemu zagrożeniu, beneficjent wprowadził do zasad rekrutacji na szkolenia
48
pierwszeństwo dla osób, które nie brały jeszcze udziału w projekcie. Miernik „liczba przeprowadzonych
egzaminów medycznych” związany jest z egzaminami medycznymi, które przeprowadza, specjalnie w tym celu
powołana jednostka – Centrum Egzaminów Medycznych (CEM) nadzorowana przez Ministra Zdrowia.
Niezależność CEM od jednostek kształcących w zawodach medycznych jest gwarantem obiektywności wyników
egzaminów medycznych. Przeprowadzane przez CEM egzaminy: Lekarski Egzamin Państwowy (LEP)
i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Państwowy (LDEP) są dobrym mechanizmem sprawdzającym poziom
kształcenia przeddyplomowego na kierunkach lekarskich w wyższych uczelniach medycznych. Wyniki tych
egzaminów są m.in. przepustką do podjęcia lekarskiego szkolenia celem uzyskania tytułu lekarza specjalisty.
Ponadto CEM przeprowadza państwowe egzaminy specjalizacyjne dla wszystkich specjalności lekarskich oraz
dla specjalności w dziedzinie farmacji, diagnostyki laboratoryjnej i dla innych zawodów medycznych. Ryzykiem
związanym z przeprowadzeniem zbyt małej liczby egzaminów, szczególnie dotkliwie odczuwalnym
w przypadku specjalności tzw. deficytowych, może być wypromowanie niewystarczającej liczby lekarzy
specjalistów celem prowadzenia praktyki lekarskiej w specjalnościach, w których brak lekarzy specjalistów.
Zadanie 3.2. Szkolnictwo wyższe
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
21
MI
104 970
0
24
MKiDN
474 386
0
29
MON
304 104
0
38
MNiSW
9 670 146
643 198
39
MI
10 162
0
42
MSWiA
66 184
0
46
MZ
1 368 667
29 520
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Infrastruktury, dysponent części 21 i 39 realizuje zadanie, którego celem jest podnoszenie jakości
kształcenia - przygotowanie fachowej kadry oficerskiej do pracy na morzu oraz na lądzie dla zaplecza
gospodarki morskiej, jak również zapewnienie wysokokwalifikowanej kadry dla transportu lotniczego.
Cel zadania ma zostać osiągnięty poprzez dofinansowanie Akademii Morskich i uczelni publicznych
posiadających w swojej strukturze organizacyjnej ośrodki kształcenia lotniczego. Minister Kultury
i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, w celu podnoszenia jakości kształcenia finansuje działalność
artystycznych publicznych uczelni wyższych otrzymujących dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa,
ponadto finansuje działania zapewniające odpowiedni standard bazy dydaktycznej i socjalnej wraz z narzędziami
wspomagającymi procesy dydaktyczne. W ramach opisywanego zadania Minister Kultury i Dziedzictwa
Narodowego przekazuje dotacje dla uczelni, przeznaczone na stypendia socjalne oraz za osiągnięcia w nauce.
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, w ramach realizowanego zadania koordynuje
przygotowanie kandydatów na żołnierzy zawodowych do objęcia stanowiska podporucznika. Ponadto w celu
dostosowania kształcenia do potrzeb gospodarki realizuje działania zmierzające do doskonalenia zawodowego
żołnierzy oraz ich przygotowania do objęcia kolejnych stanowisk służbowych, jak również wspiera rozwój bazy
dydaktycznej, naukowej i socjalnej. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38, w ramach

49
omawianego zadania finansuje działalność uczelni publicznych oraz uczelni niepublicznych w zakresie
stwarzania studentom i doktorantom, będącym osobami niepełnosprawnymi warunków do pełnego udziału
w procesie kształcenia. Do zadań realizowanych przez MNiSW należy również między innymi administrowanie
programem „Uczenie się przez całe życie”. MNiSW przyznaje również nagrody dla nauczycieli akademickich,
a także stypendia dla studentów i doktorantów. Działalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji
do Spraw Stopni i Tytułów oraz Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej i prace
Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych przyczyniają się do podnoszenia jakości
i efektywności kształcenia. Równocześnie MNiSW realizuje zadania związane ze świadczeniami zdrowotnymi
i prowadzeniem podyplomowego kształcenia na wybranych kierunkach medycznych. Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, realizuje przedsięwzięcia z zakresu kształcenia
funkcjonariuszy i pracowników podległych służb, a także studentów cywilnych. Minister Zdrowia, dysponent
części 46, realizuje zamierzone cele zadania poprzez kształcenie studentów na poziomie studiów wyższych na
kierunkach szeroko pojętej ochrony zdrowia. Ponadto MZ realizuje działania w kierunku wspierania procesu
studiowania m.in. w postaci pomocy materialnej dla studentów i doktorantów oraz budowę i przebudowę bazy
dydaktycznej uczelni medycznych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Przygotowanie fachowej kadry dla
MI (cz. 21)
Liczba absolwentów uczelni morskich (w szt.)
2 213
potrzeb rynku
Zapewnienie wysokokwalifikowanej MI (cz. 39)
Liczba studentów kończących szkolenie
kadry dla transportu lotniczego
lotnicze z wynikiem pozytywnym (rok bieżący
100%
do roku ubiegłego)
Kształcenie studentów
MKiDN
Liczba studentów i doktorantów w stosunku do
i doktorantów
roku poprzedniego (%)
103,7%
Dostosowanie kształcenia do
MON
Liczba absolwentów kształconych w trybie
potrzeb gospodarki
stacjonarnym, którzy objęli stanowisko
54,9%
służbowe w relacji do liczby wakatów na
stanowiskach podporucznika


Relacja liczby absolwentów kursów do ogólnej
liczby potrzeb SZ RP określonych w Planie
100%
doskonalenia zawodowego SZ RP
Zapewnienie dostępu do edukacji na
MNiSW
Udział osób z wyższym wykształceniem w
poziomie wyższym
liczbie osób w społeczeństwie polskim (25 l+)
24,19%
Poprawa jakości kształcenia
MZ
Liczba studentów studiów stacjonarnych wg
rocznego sprawozdania S-10
55 741
Wykształcenie kadr dla zawodów

Liczba osób składających Lekarski Egzamin
medycznych na poziomie studiów
Państwowy i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin
0,932
wyższych
Państwowy z wynikiem pozytywnym w
stosunku do całkowitej liczby osób
przystępujących do tych egzaminów w danym
roku w celu uzyskania prawa wykonywania
zawodu

50
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: