Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-I-uzasadnienie
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana na 2012 r.
w kwocie 1.004.887 tys. zł, jest o 9,6% niższa niż kwota zaplanowana na 2011 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw składa się z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniającej.
Kwota podstawowa jest przeznaczona dla tych województw, w których wskaźnik
dochodów podatkowych na 1 mieszkańca (z tytułu udziału we wpływach z podatku
dochodowego od osób fizycznych PIT i udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób prawnych CIT) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich
województw.
Wyrównanie stanowi 72% różnicy między średnim dochodem podatkowym województw
na 1 mieszkańca w kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszkańca województwa. Kwota
podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania i liczby mieszkańców w danym
województwie.
Kwota uzupełniająca uzależniona jest od liczby mieszkańców w województwie.
Kwotę tę otrzymują województwa, w których liczba mieszkańców nie przekracza
3 milionów. Podstawę do jej wyliczenia stanowi przeliczeniowa liczba mieszkańców
województwa ustalana w sposób określony ustawowo.
Wysokość kwoty uzupełniającej należnej danemu województwu stanowi iloczyn
przeliczeniowej liczby mieszkańców i 9% średniego dochodu podatkowego województw
w przeliczeniu na 1 mieszkańca w kraju.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin na 2012 r. została zaplanowana
w wysokości 651.052 tys. zł, tj. o 5,1% wyższej niż zaplanowano na 2011 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między gminy według
następujących określonych ustawowo kryteriów:
1) 50% – między gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe wykonane
w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były
wyższe od 80% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe wszystkich gmin miejskich
wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca
tych gmin;
2) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki
mieszkaniowe wykonane w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego
mieszkańca gminy, były wyższe od 90% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe
44
wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wykonanych w roku poprzedzającym rok
bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin;
3) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów za rok
poprzedzający rok bazowy z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób fizycznych oraz dochodów z podatku rolnego i z podatku leśnego, w przeliczeniu na
jednego mieszkańca gminy, jest niższa od 80% średnich dochodów z tych samych
tytułów za rok poprzedzający rok bazowy we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-
wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów na 2012 r. została zaplanowana
w wysokości 1.068.692 tys. zł, tj. o 6,0% niższej niż zaplanowano na 2011 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między powiaty według
następujących kryteriów określonych w ustawie:
1) 9% – między powiaty, które w roku poprzedzającym rok bazowy nie dokonywały wpłat do
budżetu państwa i powiaty które dokonały wpłaty do budżetu państwa w kwocie niższej
niż 1.000.000 zł, w zależności od wysokości wydatków na rodziny zastępcze
poniesionych w roku poprzedzającym rok bazowy;
2) 7% – między powiaty, ustalone przez ministra właściwego do spraw pracy, w których nie
działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat;
3) 30% – między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego
mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju
w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju;
4) 30% – między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich
i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu;
5) 24% – między powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na rok
budżetowy jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na rok bazowy.
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw na 2012 r. została zaplanowana
w wysokości 687.172 tys. zł, tj. o 9,4% wyższej niż zaplanowano na 2011 r.
Część regionalna subwencji ogólnej jest rozdzielana między województwa według
następujących kryteriów określonych w ustawie:
1) 20% – między województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa od 110% średniej
stopy bezrobocia w kraju;
45
2) 40% – między województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu
na 1 mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju
w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju;
3) 10% – między województwa, w których PKB w przeliczeniu na 1 mieszkańca
województwa jest niższy od 75% PKB w kraju w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju,
4) 15% – między województwa z uwzględnieniem wydatków bieżących na regionalne
kolejowe przewozy pasażerskie, wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy;
5) 15% – między województwa, w których kwota planowanych dochodów na rok budżetowy
jest niższa od kwoty planowanych dochodów na rok bazowy.
Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin
Część rekompensującą subwencji ogólnej dla gmin została zaplanowana na 2012 r.
w wysokości 25.000 tys. zł, tj. w tej samej wysokości jak kwota zaplanowana na 2011 r. na
ten cel.
Kwota części rekompensującej dla gmin wynika z ustawy z dnia 2 października 2003 r.
o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188,
poz. 1840, z późn. zm.). Ta część subwencji dla gmin przeznaczona jest na wyrównanie
ubytku dochodów, wynikającego ze zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budowli
i budynków, które są zajęte na prowadzenie przez przedsiębiorcę, na podstawie
zmienionego zezwolenia, działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref
ekonomicznych.
Ponadto, w części 82 budżetu państwa zaplanowano na 2012 r. środki na uzupełnienie
subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w łącznej wysokości
335.999 tys. zł, tj. w tej samej wysokości co środki zaplanowane na ten cel na 2011 r.
Środki te stanowić będą rezerwę na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych
powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych
w granicach miast na prawach powiatu, utrzymania rzecznych przepraw promowych
o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez
ministra właściwego do spraw transportu oraz remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania
drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
46
2.1.2. Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego
Na rok 2012 dla jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie zadań z zakresu
administracji rządowej oraz na dofinansowanie ich zadań własnych zaplanowano dotacje
w wysokości 17.646.459 tys. zł, co w porównaniu z ustawą budżetową na rok 2011
(w warunkach porównywalnych, tj. bez dotacji zaplanowanych w 2011 roku w części Kultura
i ochrona dziedzictwa narodowego oraz części Główny Urząd Statystyczny) stanowi wzrost
o 1,1%. Z kwoty 17.646.459 tys. zł na dofinansowanie zadań bieżących zaplanowano
17.264.800 tys. zł, a zadań majątkowych 381.659 tys. zł.
W powyższej kwocie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego nie są ujęte dotacje
na współfinansowanie oraz wydatki podlegające refundacji z budżetu Unii Europejskiej oraz
Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego w związku z realizacją programów w ramach NSRO 2007-2013.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego przekazywane są przez ministrów,
wojewodów oraz innych dysponentów części budżetowych.
Dotacje wg części budżetowych przedstawia poniższe zestawienie.
z tego dotacje na realizację
Kwota dotacji
zadań:
Części
ogółem
bieżących
majątkowych
w tys. zł
1
2
3
4
Krajowe Biuro Wyborcze
6.532
6.532
Kultura fizyczna
250.000
250.000
Oświata i wychowanie
1.559
1.559
Rolnictwo
220
220
Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe
970
970
i etniczne
Zabezpieczenie społeczne
5.300
5.300
Rodzina
7.800
7.800
Województwa
17.374.078
17.242.419
131.659
Dotacje ogółem
17.646.459
17.264.800
381.659
Jak wynika z powyższego zestawienia 98,5% dotacji dla jednostek samorządu
terytorialnego zaplanowane jest w budżetach województw. Natomiast w pozostałych
7 częściach dotacje stanowią 1,5% łącznej kwoty dotacji dla jednostek samorządu
terytorialnego, w tym w części Kultura fizyczna 1,4%.
47
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego wg działów przedstawia zestawienie.
z tego dotacje na realizację
Kwota dotacji zadań:
Wyszczególnienie
ogółem
bieżących
majątkowych
w tys. zł
1
2
3
4
Dotacje ogółem
17.646.459
17.264.800
381.659
010 Rolnictwo i łowiectwo
242.319
142.334
99.985
020 Leśnictwo
203
203
150 Przetwórstwo przemysłowe
497
497
600 Transport i łączność
591.709
591.709
700 Gospodarka mieszkaniowa
38.019
36.559
1.460
710 Działalność usługowa
218.609
217.545
1.064
750 Administracja publiczna
414.711
414.621
90
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej,
6.532
6.532
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
752 Obrona narodowa
973
973
754 Bezpieczeństwo publiczne
1.883.068
1.855.175
27.893
i ochrona przeciwpożarowa
801 Oświata i wychowanie
1.319
1.319
851 Ochrona zdrowia
1.068.762
1.068.162
600
852 Pomoc społeczna
12.842.920
12.842.353
567
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
66.691
66.691
854 Edukacyjna opieka wychowawcza
460
460
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
1.045
1.045
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
190
190
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne
18.432
18.432
obszary i obiekty chronionej przyrody
926 Kultura fizyczna
250.000
250.000
Jak wynika z powyższego zestawienia dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego
przekazywane będą w ramach wydatków na zadania klasyfikowane w 19 działach.
Najwyższe kwoty dotacji przeznaczane są na zadania: pomocy społecznej, bezpieczeństwa
publicznego i ochrony przeciwpożarowej, ochrony zdrowia, transportu i łączności,
administracji publicznej. Dotacje przekazywane na zadania w tych działach wynoszą łącznie
16.801.170 tys. zł, co stanowi 95,2% łącznej kwoty dotacji przekazywanych do jednostek
samorządu terytorialnego.
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawami
ustrojowymi
jednostki
samorządu
terytorialnego
mogą
otrzymywać
dotacje
na dofinansowanie zadań własnych, finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej
oraz innych zadań zleconych ustawami, a także dotacje na realizację zadań na podstawie
porozumień z organami administracji rządowej.
48
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana na 2012 r.
w kwocie 1.004.887 tys. zł, jest o 9,6% niższa niż kwota zaplanowana na 2011 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw składa się z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniającej.
Kwota podstawowa jest przeznaczona dla tych województw, w których wskaźnik
dochodów podatkowych na 1 mieszkańca (z tytułu udziału we wpływach z podatku
dochodowego od osób fizycznych PIT i udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób prawnych CIT) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich
województw.
Wyrównanie stanowi 72% różnicy między średnim dochodem podatkowym województw
na 1 mieszkańca w kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszkańca województwa. Kwota
podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania i liczby mieszkańców w danym
województwie.
Kwota uzupełniająca uzależniona jest od liczby mieszkańców w województwie.
Kwotę tę otrzymują województwa, w których liczba mieszkańców nie przekracza
3 milionów. Podstawę do jej wyliczenia stanowi przeliczeniowa liczba mieszkańców
województwa ustalana w sposób określony ustawowo.
Wysokość kwoty uzupełniającej należnej danemu województwu stanowi iloczyn
przeliczeniowej liczby mieszkańców i 9% średniego dochodu podatkowego województw
w przeliczeniu na 1 mieszkańca w kraju.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin na 2012 r. została zaplanowana
w wysokości 651.052 tys. zł, tj. o 5,1% wyższej niż zaplanowano na 2011 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między gminy według
następujących określonych ustawowo kryteriów:
1) 50% – między gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe wykonane
w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były
wyższe od 80% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe wszystkich gmin miejskich
wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca
tych gmin;
2) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki
mieszkaniowe wykonane w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego
mieszkańca gminy, były wyższe od 90% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe
44
wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wykonanych w roku poprzedzającym rok
bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin;
3) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów za rok
poprzedzający rok bazowy z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób fizycznych oraz dochodów z podatku rolnego i z podatku leśnego, w przeliczeniu na
jednego mieszkańca gminy, jest niższa od 80% średnich dochodów z tych samych
tytułów za rok poprzedzający rok bazowy we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-
wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów na 2012 r. została zaplanowana
w wysokości 1.068.692 tys. zł, tj. o 6,0% niższej niż zaplanowano na 2011 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między powiaty według
następujących kryteriów określonych w ustawie:
1) 9% – między powiaty, które w roku poprzedzającym rok bazowy nie dokonywały wpłat do
budżetu państwa i powiaty które dokonały wpłaty do budżetu państwa w kwocie niższej
niż 1.000.000 zł, w zależności od wysokości wydatków na rodziny zastępcze
poniesionych w roku poprzedzającym rok bazowy;
2) 7% – między powiaty, ustalone przez ministra właściwego do spraw pracy, w których nie
działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat;
3) 30% – między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego
mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju
w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju;
4) 30% – między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich
i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu;
5) 24% – między powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na rok
budżetowy jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na rok bazowy.
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw na 2012 r. została zaplanowana
w wysokości 687.172 tys. zł, tj. o 9,4% wyższej niż zaplanowano na 2011 r.
Część regionalna subwencji ogólnej jest rozdzielana między województwa według
następujących kryteriów określonych w ustawie:
1) 20% – między województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa od 110% średniej
stopy bezrobocia w kraju;
45
2) 40% – między województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu
na 1 mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju
w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju;
3) 10% – między województwa, w których PKB w przeliczeniu na 1 mieszkańca
województwa jest niższy od 75% PKB w kraju w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju,
4) 15% – między województwa z uwzględnieniem wydatków bieżących na regionalne
kolejowe przewozy pasażerskie, wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy;
5) 15% – między województwa, w których kwota planowanych dochodów na rok budżetowy
jest niższa od kwoty planowanych dochodów na rok bazowy.
Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin
Część rekompensującą subwencji ogólnej dla gmin została zaplanowana na 2012 r.
w wysokości 25.000 tys. zł, tj. w tej samej wysokości jak kwota zaplanowana na 2011 r. na
ten cel.
Kwota części rekompensującej dla gmin wynika z ustawy z dnia 2 października 2003 r.
o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188,
poz. 1840, z późn. zm.). Ta część subwencji dla gmin przeznaczona jest na wyrównanie
ubytku dochodów, wynikającego ze zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budowli
i budynków, które są zajęte na prowadzenie przez przedsiębiorcę, na podstawie
zmienionego zezwolenia, działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref
ekonomicznych.
Ponadto, w części 82 budżetu państwa zaplanowano na 2012 r. środki na uzupełnienie
subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w łącznej wysokości
335.999 tys. zł, tj. w tej samej wysokości co środki zaplanowane na ten cel na 2011 r.
Środki te stanowić będą rezerwę na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych
powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych
w granicach miast na prawach powiatu, utrzymania rzecznych przepraw promowych
o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez
ministra właściwego do spraw transportu oraz remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania
drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
46
2.1.2. Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego
Na rok 2012 dla jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie zadań z zakresu
administracji rządowej oraz na dofinansowanie ich zadań własnych zaplanowano dotacje
w wysokości 17.646.459 tys. zł, co w porównaniu z ustawą budżetową na rok 2011
(w warunkach porównywalnych, tj. bez dotacji zaplanowanych w 2011 roku w części Kultura
i ochrona dziedzictwa narodowego oraz części Główny Urząd Statystyczny) stanowi wzrost
o 1,1%. Z kwoty 17.646.459 tys. zł na dofinansowanie zadań bieżących zaplanowano
17.264.800 tys. zł, a zadań majątkowych 381.659 tys. zł.
W powyższej kwocie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego nie są ujęte dotacje
na współfinansowanie oraz wydatki podlegające refundacji z budżetu Unii Europejskiej oraz
Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego w związku z realizacją programów w ramach NSRO 2007-2013.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego przekazywane są przez ministrów,
wojewodów oraz innych dysponentów części budżetowych.
Dotacje wg części budżetowych przedstawia poniższe zestawienie.
z tego dotacje na realizację
Kwota dotacji
zadań:
Części
ogółem
bieżących
majątkowych
w tys. zł
1
2
3
4
Krajowe Biuro Wyborcze
6.532
6.532
Kultura fizyczna
250.000
250.000
Oświata i wychowanie
1.559
1.559
Rolnictwo
220
220
Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe
970
970
i etniczne
Zabezpieczenie społeczne
5.300
5.300
Rodzina
7.800
7.800
Województwa
17.374.078
17.242.419
131.659
Dotacje ogółem
17.646.459
17.264.800
381.659
Jak wynika z powyższego zestawienia 98,5% dotacji dla jednostek samorządu
terytorialnego zaplanowane jest w budżetach województw. Natomiast w pozostałych
7 częściach dotacje stanowią 1,5% łącznej kwoty dotacji dla jednostek samorządu
terytorialnego, w tym w części Kultura fizyczna 1,4%.
47
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego wg działów przedstawia zestawienie.
z tego dotacje na realizację
Kwota dotacji zadań:
Wyszczególnienie
ogółem
bieżących
majątkowych
w tys. zł
1
2
3
4
Dotacje ogółem
17.646.459
17.264.800
381.659
010 Rolnictwo i łowiectwo
242.319
142.334
99.985
020 Leśnictwo
203
203
150 Przetwórstwo przemysłowe
497
497
600 Transport i łączność
591.709
591.709
700 Gospodarka mieszkaniowa
38.019
36.559
1.460
710 Działalność usługowa
218.609
217.545
1.064
750 Administracja publiczna
414.711
414.621
90
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej,
6.532
6.532
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
752 Obrona narodowa
973
973
754 Bezpieczeństwo publiczne
1.883.068
1.855.175
27.893
i ochrona przeciwpożarowa
801 Oświata i wychowanie
1.319
1.319
851 Ochrona zdrowia
1.068.762
1.068.162
600
852 Pomoc społeczna
12.842.920
12.842.353
567
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
66.691
66.691
854 Edukacyjna opieka wychowawcza
460
460
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
1.045
1.045
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
190
190
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne
18.432
18.432
obszary i obiekty chronionej przyrody
926 Kultura fizyczna
250.000
250.000
Jak wynika z powyższego zestawienia dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego
przekazywane będą w ramach wydatków na zadania klasyfikowane w 19 działach.
Najwyższe kwoty dotacji przeznaczane są na zadania: pomocy społecznej, bezpieczeństwa
publicznego i ochrony przeciwpożarowej, ochrony zdrowia, transportu i łączności,
administracji publicznej. Dotacje przekazywane na zadania w tych działach wynoszą łącznie
16.801.170 tys. zł, co stanowi 95,2% łącznej kwoty dotacji przekazywanych do jednostek
samorządu terytorialnego.
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawami
ustrojowymi
jednostki
samorządu
terytorialnego
mogą
otrzymywać
dotacje
na dofinansowanie zadań własnych, finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej
oraz innych zadań zleconych ustawami, a także dotacje na realizację zadań na podstawie
porozumień z organami administracji rządowej.
48
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik