eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-I-uzasadnienie

Wydatki Funduszu Pracy zaplanowano w wysokości 8.862.854 tys. zł.
Z Funduszu Pracy finansowane będą:
1) zasiłki dla bezrobotnych i składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków –
3.221.185 tys. zł, z tego:
− zasiłki dla bezrobotnych – 2.566.272 tys. zł; przyjęto, że wypłaconych zostanie
średniorocznie ok. 320 tys. zasiłków, a przeciętna wysokość podstawowego zasiłku
wyniesie 668,30 zł,
− składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków dla bezrobotnych – 654.913 tys. zł,
2) zasiłki i świadczenia przedemerytalne – 1.577.184 tys. zł,
3) dodatki aktywizacyjne – 92.880 tys. zł; przyjęto, że wypłaconych zostanie średniorocznie
ok. 20 tys. dodatków aktywizacyjnych osobom, które w okresie posiadania prawa do
zasiłku dla bezrobotnych podjęły zatrudnienie lub inną pracę zarobkową; przeciętna
wysokość dodatku aktywizacyjnego wyniesie 387 zł;
4) świadczenia integracyjne (przewidziane w ustawie o zatrudnieniu socjalnym) –
17.485 tys. zł;
5) aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu – 3.435.080 tys. zł, z tego:
− wydatki na szkolenie bezrobotnych oraz innych uprawnionych osób – 187.950 tys. zł,
(stypendia – 106.800 tys. zł, składki na ubezpieczenia społeczne – 22.326 tys. zł oraz
koszty szkolenia – 58.824 tys. zł),
− studia podyplomowe – 9.348 tys. zł,
− prace interwencyjne – 150.036 tys. zł (wynagrodzenia – 131.770 tys. zł, składki na
ubezpieczenia społeczne – 18.266 tys. zł),
− roboty publiczne – 150.680 tys. zł (wynagrodzenia – 132.340 tys. zł, składki na
ubezpieczenia społeczne – 18.340 tys. zł),
− prace społecznie użyteczne – 37.658 tys. zł,
− staże zawodowe bezrobotnych – 762.636 tys. zł (stypendia – 743.611 tys. zł, składki
na ubezpieczenia społeczne od stypendiów – 128.673 tys. zł, stypendia dla
kontynuujących naukę – 19.025 tys. zł),
− przygotowanie zawodowe dorosłych – 11.082 tys. zł (stypendia – 7.900 tys. zł, składki
na ubezpieczenia społeczne od stypendiów – 1.682 tys. zł, koszty przygotowania
zawodowego dorosłych – 1.500 tys. zł),

151
− wynagrodzenia i składki za młodocianych pracowników – 270.000 tys. zł
(wynagrodzenia – 221.400 tys. zł, składki na ubezpieczenia społeczne –
48.600 tys. zł),
− dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników –
353.262 tys. zł,
− koszty związane ze specjalizacją oraz realizacją staży podyplomowych lekarzy,
lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych – 717.583 tys. zł,
− wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy – 313.139 tys. zł (w tym zakupy
inwestycyjne – 50.000 tys. zł),
− jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotnych –
360.706 tys. zł,
− koszty umów zawartych z agencją zatrudnienia, restrukturyzacja zatrudnienia –
11.000 tys. zł,
− projekty pilotażowe oraz programy specjalne – 25.000 tys. zł,
− dofinansowanie kosztów: przejazdów i zakwaterowania, wychowywania dziecka do
lat siedmiu lub opieki nad osobą zależną, badań lekarskich bezrobotnych –
61.500 tys. zł,
− refundacja pracodawcom składek na ubezpieczenia społeczne za zatrudnionych
bezrobotnych, refundacja składek na ubezpieczenia społeczne dla spółdzielni
socjalnych – 11.000 tys. zł,
− umorzenia pożyczek udzielonych osobom bezrobotnym i pracodawcom –
2.500 tys. zł.
6) refundacja odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wynagrodzeń
i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wojewódzkich urzędów pracy
realizujących zadania związane z PO KL, dodatków do wynagrodzeń pracowników
wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy oraz ochotniczych hufców pracy –
posiadających określone przepisami kwalifikacje – 174.400 tys. zł,
7) środki stanowiące dochód powiatu, przeznaczone na wynagrodzenia pracowników
powiatowych urzędów pracy oraz składki na ubezpieczenia społeczne od tych
wynagrodzeń – 126.400 tys. zł,
8) pozostałe zadania – 284.640 tys. zł, w tym: szkolenie kadr publicznych służb
zatrudnienia oraz ochotniczych hufców pracy – 45.000 tys. zł, poradnictwo zawodowe,
badania i ekspertyzy dotyczące rynku pracy oraz kluby pracy – 15.000 tys. zł, rozwój

152
i eksploatacja systemu informatycznego – 60.000 tys. zł, wydatki kwalifikowalne środków
Europejskiego Funduszu Społecznego – 30.000 tys. zł,
9) wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne dla publicznych służb zatrudnienia oraz
ochotniczych hufców pracy – 60.000 tys. zł.
Plan Funduszu Pracy na 2012 r. został ustalony przy założeniu, że wysokość
obowiązkowych składek na Fundusz Pracy nie ulegnie zmianie i wynosić będzie 2,45%
podstawy ich wymiaru.
Na koniec 2012 r. stan funduszu wyniesie 7.174.112 tys. zł, z tego:
− środki pieniężne – 7.094.112 tys. zł,
− należności – 180.000 tys. zł,
− zobowiązania (minus) – 100.000 tys. zł.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych działa na podstawie ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych.
Przewiduje się, że stan Funduszu na początek 2012 roku wyniesie 157.174 tys. zł,
w tym: środki pieniężne – 80.000 tys. zł, należności – 727.302 tys. zł, zobowiązania –
(minus) 71.220 tys. zł.
Przychody Funduszu zaplanowano w wysokości 5.059.036 tys. zł, z tego:
− dotacje z budżetu państwa – 786.008 tys. zł z przeznaczeniem na:
− dofinansowanie
do
wynagrodzeń
pracowników
niepełnosprawnych
oraz zrekompensowanie gminom 50% utraconych dochodów z tytułu zwolnień
przysługujących prowadzącemu zakład pracy chronionej lub zakład aktywności
zawodowej z podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego i od czynności
cywilnoprawnych – 747.686 tys. zł,
− dotację celową na finansowanie projektów z udziałem środków UE – 38.322 tys. zł,
− wpłaty zakładów pracy – 4.150.000 tys. zł,
− przelewy redystrybucyjne (zwrot środków przekazanych w 2011 r. samorządom
wojewódzkim i powiatowym na realizację zadań i finansowanie kosztów ich obsługi,
niewykorzystanych do dnia 31 grudnia 2011 r.) – 1.452 tys. zł,

153
− pozostałe przychody – 121.576 tys. zł, w tym głównie: wpływy ze zwrotów dotacji –
16.052 tys. zł, wpływy z różnych tytułów – 63.812 tys. zł, odsetki od nieterminowych
wpłat zakładów pracy – 35.000 tys. zł.
Wydatki Funduszu zaplanowane w wysokości 5.032.566 tys. zł mają być przeznaczone
głównie na:
− realizację programów wspieranych ze środków pomocowych Unii Europejskiej na rzecz
osób niepełnosprawnych – 90.143 tys. zł,
− dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – 2.886.512 tys. zł,
− zrekompensowanie gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnień przysługujących
prowadzącemu zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej z podatków
od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz z podatku od czynności cywilnoprawnych
– 50.000 tys. zł,
− realizację programów zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą PFRON – 191.284 tys. zł,
− refundację części składek na ubezpieczenia społeczne osobom niepełnosprawnym
prowadzącym działalność gospodarczą, a także niepełnosprawnym rolnikom lub rolnikom
zobowiązanym do opłacania składek za niepełnosprawnych domowników –
89.347 tys. zł,
− zadania zlecane fundacjom i organizacjom pozarządowym – 170.000 tys. zł,
− przelewy redystrybucyjne (środki na zadania realizowane przez samorządy wojewódzkie
i powiatowe oraz koszty obsługi tych zadań) – 988.631 tys. zł,
− wydatki bieżące własne – 385.449 tys. zł, z tego: odpis aktualizujący wartość należności
z tytułu wpłat na PFRON, pożyczek, odsetek od pożyczek oraz innych należności –
225.366 tys. zł, wydatki bieżące Biura i Oddziałów Funduszu – 160.083 tys. zł (w tym
wynagrodzenia – 52.282 tys. zł dla 933,25 etatów),
− wydatki inwestycyjne własne i zakupy inwestycyjne własne – 56.803 tys. zł, z tego:
wydatki inwestycyjne – 22.150 tys. zł i zakupy inwestycyjne – 34.653 tys. zł.
Przewiduje się, że stan Funduszu na koniec 2012 roku wyniesie 240.447 tys. zł, w tym:
− środki pieniężne – 125.887 tys. zł,
− należności – 882.962 tys. zł,
− zobowiązania – (minus) 76.390 tys. zł.
154
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych działa na podstawie ustawy
z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.).
Fundusz wypełnia dwa podstawowe zadania:
− wypłaca świadczenia należne pracownikom od niewypłacalnego pracodawcy,
− dochodzi zwrotu wypłaconych przez Fundusz świadczeń, w drodze windykacji
należności.
Funkcjonowanie Funduszu spełnia postulaty Dyrektywy nr 2002/74/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r. zmieniającej Dyrektywę Rady
nr 80/987/EWG w sprawie zbliżania ustawodawstwa państw członkowskich UE dotyczących
ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy. Zgodnie z tymi postulatami
państwa członkowskie UE są zobowiązane do ustanowienia organu, który gwarantuje
płatność kwot pozostających do spłaty zainteresowanym pracownikom.
Fundusz jest tworzony przede wszystkim ze składek pracodawców objętych działaniem
ustawy. Wysokość składki na dany rok ustalana jest w ustawie budżetowej, a poboru składek
dokonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ze środków Funduszu zaspokojeniu podlegają następujące należności główne z tytułu:
− wynagrodzenia za pracę,
− wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, za czas
niewykonywania pracy i za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
− wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, o którym mowa w art. 92
Kodeksu pracy,
− wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego,
− odprawy pieniężnej przysługującej na podstawie przepisów o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników,
− ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 171 § 1
Kodeksu pracy, należnego za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy,
− odszkodowania za skrócony okres wypowiedzenia, o którym mowa w art. 361 § 1
Kodeksu pracy,
− dodatku wyrównawczego, którym mowa w art. 230 i 231 Kodeksu pracy,

155
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: