Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-I-uzasadnienie
w przygotowaniach i sprawowaniu Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej (część
resortowa programu wieloletniego).
Całkowite koszty Programu w latach 2010-2012 wynoszą 429.441 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 21.389 tys. zł.
Jednostka
2012
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Zapewnienie sprawnej i terminowej realizacji
Kwartalne
zadań związanych z przygotowaniem i
sprawozdanie
prowadzeniem polskiego przewodnictwa w
Ministerstwo Spraw zaakceptowane
2
Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.
Zagranicznych
przez Komitet Stały
poprzez umożliwienie finansowania
Rady Ministrów
podejmowanych działań
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie
Przygotowanie, obsługa i sprawowanie Przewodnictwa Polski w Radzie
Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.
5,97%
94,03%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty
„Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce”
Wieloletni „Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce” na lata 2004-2013
realizowany będzie w 2012 r. na poziomie działania w ramach funkcji 16. Sprawy
obywatelskie, zadania 16.2. Przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości
kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, podzadania 16.2.1. Przeciwdziałanie
dyskryminacji oraz działania wobec mniejszości narodowych i etnicznych.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 209/2003 z dnia 19 sierpnia
2003 r. Koordynatorem programu jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Celem
100
Programu jest doprowadzenie do pełnego uczestnictwa Romów w życiu społeczeństwa
obywatelskiego i zniwelowanie różnic dzielących tę grupę od reszty społeczeństwa,
a dotyczących w szczególności taki dziedzin jak edukacja, zatrudnienie, zdrowie, higiena,
warunki lokalowe, umiejętność funkcjonowania Romów w społeczeństwie obywatelskim.
W ramach Programu wypracowywane są systemowe mechanizmy umożliwiające
wyrównanie szans osób należących do społeczności romskiej oraz pomoc w podtrzymaniu
tożsamości i kultury Romów.
Całkowite koszty Programu w latach 2004-2013 wynoszą 100.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 10.000 tys. zł.
Jednostka
2012
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Zapewnienie pełnego
Ministerstwo
Odsetek dzieci romskich uczestniczących w
uczestnictwa Romów w
Spraw
Programie w stosunku do liczby dzieci
81%
życiu społeczeństwa
Wewnętrznych romskich realizujących obowiązek szkolny
obywatelskiego
i Administracji
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce
10%
90%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty
Program wieloletni pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap
II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”
Wieloletni „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo –
Dostępność – Rozwój” na lata 2012-2015 realizowany będzie w 2012 r. na poziomie
101
działania w ramach Funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.1. Wspieranie
transportu drogowego, podzadania 19.1.1. Budowa i przebudowa sieci dróg krajowych.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów z dnia 6 września 2011 r.
Poprzedni tego typu program wieloletni pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg
lokalnych 2008-2011” kończy się w 2011 roku. Koordynację i nadzór nad realizacją nowego
Programu przez Wojewodów, podobnie jak poprzednio, sprawuje Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji.
Celem programu jest podniesienie poziomu i jakości życia społeczności lokalnych oraz
zwiększenie efektywności instytucji publicznych, dzięki intensyfikacji rozwoju bezpiecznej,
spójnej, funkcjonalnej i efektywnej infrastruktury drogowej, poprzez wsparcie działań
samorządu gminnego i powiatowego na rzecz modernizacji i budowy dróg lokalnych
o kluczowym znaczeniu dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego wspólnot
samorządowych. Realizacja programu służyć będzie poprawie bezpieczeństwa ruchu
drogowego na drogach lokalnych; rozwojowi spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg
publicznych w skali lokalnej i regionalnej; promocji współpracy jednostek samorządu
terytorialnego oraz innych podmiotów, w działaniach na rzecz rozwoju i modernizacji lokalnej
infrastruktury drogowej; odbudowie i przywracaniu funkcji komunikacyjnej dróg zniszczonych
lub uszkodzonych w wyniku klęsk żywiołowych; rozwojowi i modernizacji połączeń
drogowych o istotnym znaczeniu dla rozwoju obszarów wiejskich; poprawie dostępności
komunikacyjnej lokalnych ośrodków gospodarczych, przedsiębiorstw i zakładów pracy
o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej; poprawie dostępności komunikacyjnej
instytucji publicznych i innych instytucji świadczących usługi publiczne; rozwojowi lokalnych
połączeń drogowych istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu
dla bezpieczeństwa społeczności lokalnych, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa
i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa, zarządzania kryzysowego
oraz ochrony granicy państwowej.
Całkowite koszty Programu w latach 2012-2015 wynoszą 10.666.667 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 200.000 tys. zł.
Jednostki
2012
Cel
Miernik
realizujące
plan
Podniesienie poziomu i jakości
życia społeczności lokalnych oraz
Długość odcinków dróg lokalnych
zwiększenie efektywności instytucji
przebudowanych, wybudowanych
publicznych, dzięki intensyfikacji
Wojewodowie
0,85
oraz wyremontowanych w ramach
rozwoju bezpiecznej, spójnej,
programu (w tys. km)
funkcjonalnej i efektywnej
infrastruktury drogowej
102
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II
Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój
6,25%
93,75%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty
„Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015”
Wieloletni „Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015” realizowany będzie
w 2012 r. na poziomie działania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.1. Wspieranie transportu drogowego, podzadania 19.1.1. Budowa i przebudowa sieci
dróg krajowych.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 10/2011 z dnia 25 stycznia
2011 r. Nadzór nad realizacją Programu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad sprawuje Minister Infrastruktury.
Program jest średniookresowym dokumentem programowym w sektorze infrastruktury
dróg krajowych – określa cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła
niezbędnego finansowania oraz listę zadań do realizacji. Okres realizacji Programu
zaplanowano na 5 lat, natomiast okres programowania rzeczowego i finansowego obejmuje
okres 3 lat (2011-2013) – Program zawiera szczegółową listę zadań inwestycyjnych, których
realizacja zostanie rozpoczęta do 2013 r. oraz określa wielkość środków przeznaczonych na
ten cel w Krajowym Funduszu Drogowym (z przeznaczeniem na budowę, przebudowę oraz
prace przygotowawcze po otwarciu tytułów inwestycyjnych) oraz budżecie państwa
(z przeznaczeniem na prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie, zarządzanie i inwestycje
kubaturowe). Przewiduje się, że możliwe efekty realizacji Programu na koniec 2013 r.
wyniosą m.in. ok. 810 km autostrad oddanych do ruchu, ok. 690 km dróg ekspresowych
oddanych do ruchu, jak również ok. 200 km oddanych obwodnic (26 szt.) W wyniku realizacji
Programu ilość dróg w stanie dobrym wyniesie 66%.
103
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2015 wynoszą 78.930.379 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 3.000.000 tys. zł.
Jednostka
2012
Cel
Miernik
realizująca
plan
Poprawa dostępności
Generalna
Długość wybudowanych dróg
komunikacyjnej Polski
Dyrekcja Dróg ekspresowych i autostrad, długość
985
i połączenie z głównymi
Krajowych
przebudowanych dróg krajowych (w km)
korytarzami transportowymi
i Autostrad
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015
33,18%
66,82%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty
„Program ochrony brzegów morskich”
Wieloletni „Program ochrony brzegów morskich” na lata 2004-2023 realizowany będzie
w 2012 r. na poziomie działania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.3. Wspieranie
transportu
morskiego
i
żeglugi
śródlądowej,
podzadania
19.3.1. Bezpieczeństwo żeglugi morskiej, ochrona brzegów i środowiska morskiego.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich" (Dz. U. nr 67, poz. 621). Nadzór nad
realizacją Programu przez Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie sprawuje Minister
Infrastruktury.
Program obejmuje przedsięwzięcia mające na celu zabezpieczenie brzegów morskich
przed zjawiskiem erozji, a w szczególności budowę, rozbudowę i utrzymywanie systemu
104
resortowa programu wieloletniego).
Całkowite koszty Programu w latach 2010-2012 wynoszą 429.441 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 21.389 tys. zł.
Jednostka
2012
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Zapewnienie sprawnej i terminowej realizacji
Kwartalne
zadań związanych z przygotowaniem i
sprawozdanie
prowadzeniem polskiego przewodnictwa w
Ministerstwo Spraw zaakceptowane
2
Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.
Zagranicznych
przez Komitet Stały
poprzez umożliwienie finansowania
Rady Ministrów
podejmowanych działań
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie
Przygotowanie, obsługa i sprawowanie Przewodnictwa Polski w Radzie
Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.
5,97%
94,03%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty
„Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce”
Wieloletni „Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce” na lata 2004-2013
realizowany będzie w 2012 r. na poziomie działania w ramach funkcji 16. Sprawy
obywatelskie, zadania 16.2. Przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości
kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, podzadania 16.2.1. Przeciwdziałanie
dyskryminacji oraz działania wobec mniejszości narodowych i etnicznych.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 209/2003 z dnia 19 sierpnia
2003 r. Koordynatorem programu jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Celem
100
Programu jest doprowadzenie do pełnego uczestnictwa Romów w życiu społeczeństwa
obywatelskiego i zniwelowanie różnic dzielących tę grupę od reszty społeczeństwa,
a dotyczących w szczególności taki dziedzin jak edukacja, zatrudnienie, zdrowie, higiena,
warunki lokalowe, umiejętność funkcjonowania Romów w społeczeństwie obywatelskim.
W ramach Programu wypracowywane są systemowe mechanizmy umożliwiające
wyrównanie szans osób należących do społeczności romskiej oraz pomoc w podtrzymaniu
tożsamości i kultury Romów.
Całkowite koszty Programu w latach 2004-2013 wynoszą 100.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 10.000 tys. zł.
Jednostka
2012
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Zapewnienie pełnego
Ministerstwo
Odsetek dzieci romskich uczestniczących w
uczestnictwa Romów w
Spraw
Programie w stosunku do liczby dzieci
81%
życiu społeczeństwa
Wewnętrznych romskich realizujących obowiązek szkolny
obywatelskiego
i Administracji
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce
10%
90%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty
Program wieloletni pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap
II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”
Wieloletni „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo –
Dostępność – Rozwój” na lata 2012-2015 realizowany będzie w 2012 r. na poziomie
101
działania w ramach Funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.1. Wspieranie
transportu drogowego, podzadania 19.1.1. Budowa i przebudowa sieci dróg krajowych.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów z dnia 6 września 2011 r.
Poprzedni tego typu program wieloletni pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg
lokalnych 2008-2011” kończy się w 2011 roku. Koordynację i nadzór nad realizacją nowego
Programu przez Wojewodów, podobnie jak poprzednio, sprawuje Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji.
Celem programu jest podniesienie poziomu i jakości życia społeczności lokalnych oraz
zwiększenie efektywności instytucji publicznych, dzięki intensyfikacji rozwoju bezpiecznej,
spójnej, funkcjonalnej i efektywnej infrastruktury drogowej, poprzez wsparcie działań
samorządu gminnego i powiatowego na rzecz modernizacji i budowy dróg lokalnych
o kluczowym znaczeniu dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego wspólnot
samorządowych. Realizacja programu służyć będzie poprawie bezpieczeństwa ruchu
drogowego na drogach lokalnych; rozwojowi spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg
publicznych w skali lokalnej i regionalnej; promocji współpracy jednostek samorządu
terytorialnego oraz innych podmiotów, w działaniach na rzecz rozwoju i modernizacji lokalnej
infrastruktury drogowej; odbudowie i przywracaniu funkcji komunikacyjnej dróg zniszczonych
lub uszkodzonych w wyniku klęsk żywiołowych; rozwojowi i modernizacji połączeń
drogowych o istotnym znaczeniu dla rozwoju obszarów wiejskich; poprawie dostępności
komunikacyjnej lokalnych ośrodków gospodarczych, przedsiębiorstw i zakładów pracy
o istotnym znaczeniu dla społeczności lokalnej; poprawie dostępności komunikacyjnej
instytucji publicznych i innych instytucji świadczących usługi publiczne; rozwojowi lokalnych
połączeń drogowych istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu
dla bezpieczeństwa społeczności lokalnych, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa
i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa, zarządzania kryzysowego
oraz ochrony granicy państwowej.
Całkowite koszty Programu w latach 2012-2015 wynoszą 10.666.667 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 200.000 tys. zł.
Jednostki
2012
Cel
Miernik
realizujące
plan
Podniesienie poziomu i jakości
życia społeczności lokalnych oraz
Długość odcinków dróg lokalnych
zwiększenie efektywności instytucji
przebudowanych, wybudowanych
publicznych, dzięki intensyfikacji
Wojewodowie
0,85
oraz wyremontowanych w ramach
rozwoju bezpiecznej, spójnej,
programu (w tys. km)
funkcjonalnej i efektywnej
infrastruktury drogowej
102
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II
Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój
6,25%
93,75%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty
„Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015”
Wieloletni „Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015” realizowany będzie
w 2012 r. na poziomie działania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.1. Wspieranie transportu drogowego, podzadania 19.1.1. Budowa i przebudowa sieci
dróg krajowych.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 10/2011 z dnia 25 stycznia
2011 r. Nadzór nad realizacją Programu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad sprawuje Minister Infrastruktury.
Program jest średniookresowym dokumentem programowym w sektorze infrastruktury
dróg krajowych – określa cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła
niezbędnego finansowania oraz listę zadań do realizacji. Okres realizacji Programu
zaplanowano na 5 lat, natomiast okres programowania rzeczowego i finansowego obejmuje
okres 3 lat (2011-2013) – Program zawiera szczegółową listę zadań inwestycyjnych, których
realizacja zostanie rozpoczęta do 2013 r. oraz określa wielkość środków przeznaczonych na
ten cel w Krajowym Funduszu Drogowym (z przeznaczeniem na budowę, przebudowę oraz
prace przygotowawcze po otwarciu tytułów inwestycyjnych) oraz budżecie państwa
(z przeznaczeniem na prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie, zarządzanie i inwestycje
kubaturowe). Przewiduje się, że możliwe efekty realizacji Programu na koniec 2013 r.
wyniosą m.in. ok. 810 km autostrad oddanych do ruchu, ok. 690 km dróg ekspresowych
oddanych do ruchu, jak również ok. 200 km oddanych obwodnic (26 szt.) W wyniku realizacji
Programu ilość dróg w stanie dobrym wyniesie 66%.
103
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2015 wynoszą 78.930.379 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 3.000.000 tys. zł.
Jednostka
2012
Cel
Miernik
realizująca
plan
Poprawa dostępności
Generalna
Długość wybudowanych dróg
komunikacyjnej Polski
Dyrekcja Dróg ekspresowych i autostrad, długość
985
i połączenie z głównymi
Krajowych
przebudowanych dróg krajowych (w km)
korytarzami transportowymi
i Autostrad
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015
33,18%
66,82%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty
„Program ochrony brzegów morskich”
Wieloletni „Program ochrony brzegów morskich” na lata 2004-2023 realizowany będzie
w 2012 r. na poziomie działania w ramach funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania
19.3. Wspieranie
transportu
morskiego
i
żeglugi
śródlądowej,
podzadania
19.3.1. Bezpieczeństwo żeglugi morskiej, ochrona brzegów i środowiska morskiego.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich" (Dz. U. nr 67, poz. 621). Nadzór nad
realizacją Programu przez Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie sprawuje Minister
Infrastruktury.
Program obejmuje przedsięwzięcia mające na celu zabezpieczenie brzegów morskich
przed zjawiskiem erozji, a w szczególności budowę, rozbudowę i utrzymywanie systemu
104
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik