eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-I-uzasadnienie

Dodatkowo w omawianym tytule dochodowym zawarte są dochody zagraniczne, na
które składają się:
− odsetki i opłaty od udzielonych przez Polskę kredytów i pożyczek zagranicznych oraz
odsetki od rachunków specjalnych,
− odsetki otrzymane od podmiotów krajowych z tytułu udostępnionych kredytów
zagranicznych z Banku Rozwoju Rady Europy,
− dochody z tytułu gwarancji zagranicznych udzielonych przez Skarb Państwa.
Szczegółowy opis dochodów zawartych w pozycji „Opłaty, grzywny, odsetki i inne
dochody niepodatkowe” zostanie przedstawiony w opisie stosownych części budżetowych.
Dochody budżetu państwa z opłat, grzywien, odsetek i innych dochodów
niepodatkowych w latach 2010 – 2012 prezentuje poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2010
2011
2012
Ustawa
Prognoza
1
2
3
4
5
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody
tys. zł
11.176.869
18.526.315
15.158.153
niepodatkowe
Dynamika nominalna
%
75,6
165,8
81,8
Dynamika realna
%
73,7
160,2
79,6
W relacji do PKB
%
0,8
1,2
0,9
Prognozowany spadek dochodów w tym tytule wynika głównie z faktu planowanych na
2011 r. wpływów z BGK (wynikających ze sprzedaży pakietu akcji PKO PB), które będą
miały charakter jednorazowy.
4.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
Prognozuje się, że wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w 2012 r. wyniosą
2.406.916 tys. zł. Relacja tych dochodów do PKB w 2012 r. wyniesie 0,1%.
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa związane są
z mechanizmem redystrybucji dochodów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.



34


Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w latach 2010-2012 przedstawia poniższa
tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2010
2011
2012
Ustawa
Prognoza
1
2
3
4
5
Wpłaty jednostek samorządu
tys. zł
2.726.650
2.384.555
2.406.916
terytorialnego
Dynamika nominalna
%
100,9
87,5
100,9
Dynamika realna
%
98,4
84,5
98,2
W relacji do PKB
%
0,2
0,2
0,1
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
Prognozuje się, że w 2012 r. dochody ze środków z UE i z innych źródeł
niepodlegających zwrotowi wyniosą 1.770.421 tys. zł. Relacja tych dochodów do PKB
w 2012 r. wyniesie 0,1%.
W projekcie ustawy budżetowej na 2012 r. ujęto środki europejskie i środki, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki Norweskiego Mechanizmu
Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
2004-2009, a także środki pozostałych programów finansowanych z udziałem środków Unii
Europejskiej, nieujętych w budżecie środków europejskich.
Na prognozę takiej kwoty środków z UE i innych źródeł niepodlegających zwrotowi
składają się wpływy z:
− realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz projektów pomocy
technicznej
innych
programów
operacyjnych w
ramach
NSS
2007-2013
w wysokości 1.389.437 tys. zł,
− Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy w wysokości 1.590 tys. zł,
− Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w wysokości 5.192 tys. zł,
− Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2004-2009 w wysokości 80.688 tys. zł,
− realizacji projektów pomocy technicznej Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój
sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w wysokości
45.198 tys. zł,
35


− pozostałych programów Unii Europejskiej w wysokości 85.674 tys. zł,
− Wspólnej Polityki Rolnej w 2012 r.: oprócz dochodów w ramach budżetu środków
europejskich, wystąpią dochody w cz. 77 budżetu państwa z tytułu refundacji
wyprzedzającego finansowania pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013
w łącznej kwocie 162.642 tys. zł.
Środki z Unii Europejskiej i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi w latach 2010–2012
przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2010
2011
2012
Ustawa
Prognoza
1
2
3
4
5
Środki z UE i z innych źródeł
tys. zł
3.248.455
2.425.014
1.770.421
niepodlegające zwrotowi
Dynamika nominalna
%
10,2
74,7
73,0
Dynamika realna
%
9,9
72,1
71,0
W relacji do PKB
%
0,2
0,2
0,1


36


Rozdział V
Wydatki budżetu państwa w 2012 r.
1. Wydatki budżetu państwa
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240,
z późn. zm.) w art. 110 określa konstrukcję budżetu państwa. Główne składowe to
podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu państwa, planowane wydatki budżetu państwa,
planowany deficyt budżetu państwa wraz z informacją dotyczącą źródeł jego pokrycia. Od
2010 r. oddzielnie prezentowane są także prognozowane dochody oraz planowane wydatki
budżetu środków europejskich, jak również wynik budżetu środków europejskich.
Ustalony w projekcie ustawy budżetowej limit wydatków na rok 2012 wynosi
327.813.000 tys. zł i jest wyższy od zaplanowanego w ustawie budżetowej na 2011 r.
o 14.468.606 tys. zł, tj. o 4,6%.
Udział wydatków budżetu państwa w PKB w 2012 r. wyniesie 20,2% wobec 20,6%
w roku 2011, co oznacza spadek o 0,4 punktu procentowego.
Udział wydatków budżetu państwa w PKB w latach 2009 – 2012 wynosi odpowiednio
22,3%, 21,3%, 20,6% oraz 20,2%.
w mld zł
1.800,0
1.619,1
1.600,0
1.517,4
1.415,5
1.344,0
1.400,0
1.200,0
1.000,0
800,0
600,0
400,0
300,1
301,2
327,8
313,3
200,0
0,0
2009
2010
2011
2012
PKB
Wydatki budżetu państwa
Prezentowana kwota wydatków na lata 2010 - 2012 nie obejmuje wydatków zawartych w budżecie środków
europejskich



37
Wydatki budżetu państwa realizowane są przez kierowników urzędów naczelnych
organów władzy, kontroli, sądownictwa i ochrony prawa, ministrów i kierowników urzędów
centralnych, wojewodów oraz prezesów samorządowych kolegiów odwoławczych. Każdy
wydatek budżetu państwa przypisany jest do określonego dysponenta części budżetowej,
w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, a ponadto określony jest jego
charakter ekonomiczny (tj. określenie czy jest to dotacja, subwencja, świadczenie na rzecz
osób fizycznych, wydatek bieżący jednostek budżetowych, wydatek majątkowy, wydatki na
obsługę długu Skarbu Państwa, środki własne Unii Europejskiej, współfinansowanie
projektów z udziałem środków Unii Europejskiej). W ten sposób wydatki prezentowane są
w załączniku nr 2 do projektu ustawy budżetowej. Niektóre wydatki uszczegółowione są
dodatkowo w pozostałych załącznikach do ustawy budżetowej:
− załącznik nr 6 – zawiera plany finansowe państwowych funduszy celowych,
− załącznik nr 7 – zawiera zestawienie zadań z zakresu administracji rządowej i innych
zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami,
− załącznik nr 8 – zawiera wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe
i celowe oraz kwoty tych dotacji,
− załącznik nr 9 – zawiera zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych,
− załącznik nr 10 – prezentowane są kwoty wynagrodzeń w państwowych jednostkach
budżetowych,
− załącznik nr 11 – zawiera zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym,
− załącznik nr 12 – zawiera plany finansowe agencji wykonawczych,
− załącznik nr 13 – zawiera plany finansowe instytucji gospodarki budżetowej,
− załącznik nr 14 – zawiera plany finansowe państwowych osób prawnych.

Przy planowaniu wydatków na 2012 rok zastosowano dyscyplinującą, tymczasową
regułę wydatkową. Zgodnie z art. 112a pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) kwota wydatków budżetu państwa na
zadania publiczne nie może być większa niż kwota środków planowanych na ich realizację
w roku poprzednim powiększona w stopniu odpowiadającym prognozie średniorocznego
wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na dany rok budżetowy, przyjętego
w założeniach stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej,
powiększonego o punkt procentowy. Zastosowanie reguły dyscyplinującej jest niezbędne
w celu zahamowania szybkiego wzrostu długu publicznego w Polsce. Jednakże zgodnie
z art. 112a pkt 2 ww. ustawy oraz art. 25 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy

38
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: