eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-I-uzasadnienie

3.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2012 r.
prognozowane są w wysokości 42.400.000 tys. zł, oznacza to wzrost o 9,6% w stosunku do
prognozowanego wykonania w 2011 r. Relacja dochodów budżetu państwa z podatku
dochodowego od osób fizycznych do PKB w przyszłym roku wyniesie 2,6%.
Do prognozy dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na 2012 r.
przyjęto, jako indykatory bazy podatkowej, m.in. następujące wielkości makroekonomiczne:
− nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 5,8%,
− nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty z pozarolniczego systemu
ubezpieczeń społecznych o 5,9%; nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury
i renty rolników indywidualnych o 4,1%,
− wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 1,3%,
− spadek liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń społecznych
o 0,9%; liczby emerytów i rencistów rolników indywidualnych o 3,6%,
− średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 2,8%.
Duża część wpływów z podatku PIT uzyskiwana jest od dochodu osób prowadzących
działalność gospodarczą, co oznacza, że wpływy te determinowane są przez te same
mechanizmy (tj. efekt rozliczenia rocznego, odliczanie strat z lat poprzednich, procykliczność
elastyczności), jak w przypadku podatku CIT. Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że
najważniejsze parametry systemu podatkowego, tj. progi podatkowe, kwota zmniejszająca
podatek, kwoty zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu oraz większość limitów ulg
podatkowych pozostają na niezmienionym poziomie, co przy wzroście podstawy
opodatkowania (tj. np. funduszu wynagrodzeń, emerytur i rent) oznacza wyższy niż
proporcjonalny wzrost wpływów podatkowych w relacji do wzrostu bazy podatkowej.
Począwszy od 2012 r. podatnicy będą mogli korzystać z ulgi podatkowej w podatku PIT,
mającej na celu promowanie dodatkowego indywidualnego ubezpieczenia emerytalnego
i zwiększenia dzięki temu oszczędności prywatnych. Zgodnie z nowymi przepisami została
wprowadzona możliwość odliczania od dochodu podatnika kwot składek wpłacanych na
indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Jednakże efekt ulgi zrealizowany będzie
dopiero w 2013 r., z uwagi na fakt, że rozliczenie tej ulgi nastąpi w zeznaniu za 2012 r.
Podobnie jak w przypadku podatku CIT, w 2012 r. zmianie ulegnie sposób płacenia
grudniowej zaliczki PIT dla podatników prowadzących działalność gospodarczą.
Ponadto prognoza dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
uwzględnia zmianę w wysokości udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach
29


z tego tytułu, wynikającą ze zmiany wysokości udziału gmin (wzrost z 37,12% do 37,26%).
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w latach 2010-
2012 przedstawia poniższa tablica:
2012
Wyszczególnienie
Jedn.
2010
2011
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody z podatku dochodowego od
tys. zł
osób fizycznych
35.592.648
38.700.000
42.400.000
Dynamika nominalna
%
99,5
108,7
109,6
Dynamika realna
%
97,0
105,1
106,6
W relacji do PKB
%
2,5
2,6
2,6
4. Dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2012 r. dochody niepodatkowe osiągną kwotę 23.472.569 tys. zł.
Relacja dochodów niepodatkowych do PKB w 2012 r. wyniesie 1,4%.
Dochody niepodatkowe w latach 2010-2012 przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2010
2011
2012
Ustawa
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody niepodatkowe
tys. zł
24.501.639
32.535.033
23.472.569
z tego:
Cło

1.663.745
1.831.000
1.754.000
Dywidendy i wpłaty z zysku

4.977.098
3.590.500
4.153.500
Wpłaty z zysku NBP

3.957.277
6.202.663
0
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody

11.176.869
18.526.315
15.158.153
niepodatkowe
Wpłaty jednostek samorządu

2.726.650
2.384.555
2.406.916
terytorialnego
Dynamika nominalna dochodów niepodatkowych
%
89,3
132,8
72,1
Dynamika realna dochodów niepodatkowych
%
87,1
128,3
70,2
W relacji do PKB
%
1,7
2,1
1,4
4.1. Cło
Prognozuje się, że w 2012 r. dochody z cła wyniosą 1.754.000 tys. zł. Relacja tych
dochodów do PKB wyniesie 0,1%.
30


Do prognozy dochodów z cła w 2012 r. przyjęto m.in. następujące założenia:
− import spoza obszaru krajów Unii Europejskiej wyniesie 67.870 mln EUR,
− stawka celna na poziomie 0,70%.
Dochody budżetu państwa z tytułu cła w latach 2010-2012 prezentuje poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2010
2011
2012
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody z cła
tys. zł
1.663.745
1.831.000
1.754.000
Dynamika nominalna
%
102,2
110,1
95,8
Dynamika realna
%
99,6
106,3
93,2
W relacji do PKB
%
0,1
0,1
0,1
Główną przyczyną prognozowanych niższych wpływów z tytułu ceł w 2012 r. jest
obserwowana spadkowa tendencja efektywnej stawki celnej.
4.2. Dywidendy i wpłaty z zysku
Na dochody budżetu państwa z tytułu dywidend i wpłat z zysku składają się następujące
pozycje:
− wpłaty z zysku od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa,
− dywidendy od udziałów Skarbu Państwa w spółkach.
W 2012 r. dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat
z zysku prognozowane są w kwocie 4.153.500 tys. zł. Relacja tych dochodów do PKB
wyniesie 0,3%.
Dochody budżetu państwa z dywidend i wpłat z zysku w latach 2010 – 2012 prezentuje
poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2010
2011
2012
Ustawa
Prognoza
1
2
3
4
5
Dywidendy i wpłaty z zysku
tys. zł
4.977.098
3.590.500
4.153.500
Dynamika nominalna
%
59,8
72,1
115,7
Dynamika realna
%
58,3
69,7
112,5
W relacji do PKB
%
0,4
0,2
0,3
31


4.3. Wpłata z zysku NBP
W 2012 r. nie przewiduje się wpływów do budżetu państwa z tytułu wpłaty z zysku
Narodowego Banku Polskiego, ponieważ zgodnie z założeniami Planu finansowego
Narodowego Banku Polskiego na 2011 r., bank centralny w 2011 r. osiągnie ujemny wynik
finansowy, co skutkować będzie brakiem wpłaty do budżetu państwa.
Wykonanie wyniku finansowego NBP obciążone jest jednak dużym ryzykiem. Jego
poziom jest uzależniony od wielu czynników ekonomicznych pozostających poza kontrolą
banku centralnego. Poszczególne pozycje rachunku zysków i strat NBP są wrażliwe na
zmiany kursu złotego do walut obcych, w których utrzymywane są rezerwy dewizowe,
kształtowanie się stóp procentowych na światowych rynkach finansowych, a także zmiany
płynności sektora bankowego.
Wpłaty z zysku NBP w latach 2010 - 2012 przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2010
2011
2012
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Wpłaty z zysku NBP
tys. zł
3.957.277
6.202.663
0
Dynamika nominalna
%
-
156,7
0,0
Dynamika realna
%
-
151,4
0,0
W relacji do PKB
%
0,3
0,4
0,0
4.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe
Szacuje się, że w 2012 r. dochody z ww. tytułu osiągną poziom 15.158.153 tys. zł.
Relacja tych dochodów do PKB w 2012 r. wyniesie 0,9%.
Głównymi źródłami planowanych dochodów są różnego rodzaju wpłaty o charakterze
sankcyjnym (grzywny, mandaty, wpływy z kar), odsetki – w tym od zaległości podatkowych,
dochody uzyskiwane z nieruchomości Skarbu Państwa, koncesji udzielanych przez państwo,
odsetki od udzielonych kredytów i pożyczek oraz wpływy z tytułu opłat za usługi świadczone
przez jednostki budżetowe.
Istotniejsze dochody uzyskiwane są w działach:
− Obsługa długu krajowego, którego głównymi dochodami są dochody ze sprzedaży
obligacji skarbowych, dochody od środków na rachunkach bankowych, które stanowią
odsetki od środków znajdujących się na depozytach Ministerstwa Finansów
prowadzonych przez Agentów Emisji, dochody z tytułu odsetek od pożyczek udzielonych
przez Skarb Państwa KUKE S.A., dochody z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń
Skarbu Państwa, dochody z tytułu odsetek od pożyczek udzielonych publicznym
32


zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom samorządu terytorialnego, jednostkom sektora
finansów publicznych (na prefinansowanie programów, działań i projektów) oraz BGK
(dotyczących prefinansowania w zakresie wspólnej polityki rolnej i rybackiej), wpływy
z tytułu ostatecznego uregulowania zobowiązań Agencji Własności Rolnej Skarbu
Państwa wobec budżetu państwa,
− Gospodarka mieszkaniowa, w którym ujęte są dochody uzyskiwane z gospodarowania
Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, opłat za zarząd i wieczyste użytkowanie
nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu dzierżawy i najmu nieruchomości Skarbu
Państwa, wpływów z odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania
wieczystego nieruchomości,
− Wymiar sprawiedliwości, w którym gromadzone są dochody z:
− opłat sądowych, które obejmują w szczególności opłaty i koszty sądowe oraz inne
opłaty uiszczane na rzecz Skarbu Państwa z tytułu postępowania sądowego, opłaty
za czynności egzekucyjne i opłaty za zabezpieczenie należności, jednorazowe opłaty
egzaminacyjne,
− grzywien, które obejmują grzywny, mandaty oraz kary pieniężne od ludności,
wymierzane i pobierane przez sądy oraz grzywny i kary pieniężne wymierzane na
podstawie ustawy Kodeks karny skarbowy,
− Administracja publiczna, w którym ujęte są dochody uzyskiwane głównie z tytułu
grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, w tym przede
wszystkim mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy policji, wpływów z różnych opłat
oraz wpływów z usług,
− Transport i łączność, którego głównymi dochodami są opłaty za prawo do dysponowania
częstotliwością w rezerwacji oraz opłaty za udzielone koncesje w działalności
telekomunikacyjnej.
Ponadto w 2012 r. zaplanowano dochody w wysokości ok. 1 mld zł pozyskane ze
sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Podstawą do planowania
dochodów z aukcji jest art. 10 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we
Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE zmienianej dyrektywą 2009/29/WE,
implementowanej ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Natomiast dochody z aukcji będą pozyskiwane od roku 2012.


33


strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 30 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: