eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I

 
Art. 53. 1. Organ inspekcyjny doręcza decyzje, o których mowa w art. 43 ust. 1, 6 i 10,
art. 45 ust. 1, art. 48 ust. 1, art. 49 ust. 9, art. 50 ust. 1 i 6, art. 51 ust. 1 i 2 oraz art. 52 ust. 1,
w formie pisemnej przez inspektora, upoważnioną osobę, pocztę, przy użyciu telefaksu lub
poczty elektronicznej, a w szczególnych przypadkach ogłasza ustnie. W razie doręczenia
decyzji przy użyciu telefaksu lub poczty elektronicznej, dowodem doręczenia jest
potwierdzenie transmisji danych.
2. Kopie decyzji, o których mowa w art. 48 ust. 1, art. 49 ust. 9, art. 50 ust. 1 i 6 oraz w art. 52
ust. 1, organ inspekcyjny niezwłocznie doręcza:
1) władzom państwa bandery statku;
2) uznanej organizacji, która wydała odpowiednie certyfikaty statku;
3) państwom-stronom Memorandum Paryskiego;
4) Sekretariatowi Memorandum Paryskiego;
5) Komisji Europejskiej.
3. Armatorowi lub kapitanowi statku przysługuje prawo do wniesienia odwołania od decyzji
o zatrzymaniu statku, wstrzymaniu operacji, zakazie używania statku lub o zakazie wejścia
do portu, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
4. W przypadku gdy w wyniku odwołania od decyzji o zatrzymaniu statku lub o zakazie
wejścia statku do portu, decyzja ta została uchylona albo zmieniona, minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej informuje o tym Komisję Europejską, w terminie 24 godzin od
dnia uchylenia albo zmiany decyzji, w celu podania tej informacji do publicznej wiadomości
zgodnie z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi inspekcji państwa portu.

Art. 54. 1. Dyrektor urzędu morskiego odmawia, w drodze decyzji, wejścia do portu
statkowi o obcej przynależności, któremu organ inspekcyjny państwa członkowskiego Unii
Europejskiej wydał zakaz wejścia do portu, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. O odmowie wejścia do portu statkowi, o którym mowa w ust. 1, dyrektor urzędu
morskiego zawiadamia niezwłocznie państwa członkowskie Unii Europejskiej.
3. Dyrektor urzędu morskiego może wyrazić zgodę na wejście do portu statkowi, o którym
mowa w ust. 1, w wyjątkowych przypadkach spowodowanych siłą wyższą, potrzebą
zapewnienia statkowi bezpieczeństwa, w celu zmniejszenia ryzyka zanieczyszczenia lub
usunięcia uchybień, pod warunkiem że armator lub kapitan zastosuje zalecone przez
dyrektora urzędu morskiego środki zapewniające bezpieczne wejście statku do portu.
3 5
 
 
Art. 55. 1. Jeżeli pilot morski w trakcie wykonywania usług pilotowych stwierdzi lub
powe mie uzasadnione podejrzenie, że stan statku wykazuje braki, które mogłyby utrudnić
bezpieczną żeglugę statku lub które mogłyby stanowić zagrożenie zanieczyszczeniem
środowiska morskiego, jest obowiązany niezwłocznie poinformować właściwy organ
inspekcyjny.
2. Jeżeli podmiot zarządzający portem, przystanią morską lub obiektem portowym
w rozumieniu ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U.
Nr 171, poz. 1055) stwierdzi lub powe mie uzasadnione podejrzenie, że stan statku wykazuje
braki, które mogłyby zagrażać jego bezpieczeństwu lub które mogłyby stanowić zagrożenie
zanieczyszczeniem środowiska morskiego, jest obowiązany niezwłocznie poinformować
właściwy organ inspekcyjny.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1 i 2, jest przekazywana, w miarę możliwości, przy
zastosowaniu elektronicznych środków łączności i powinna zawierać:
1) informacje dotyczące:
a) identyfikacji statku,
b) państwa bandery statku,
c) poprzedniego portu zawinięcia,
d) portu przeznaczenia statku;
2) opis zauważonych braków statku.
4. Organ inspekcyjny po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 3, podejmuje decyzję
o przeprowadzeniu inspekcji statku, zmianie zakresu zaplanowanej inspekcji lub przekazaniu
informacji organowi inspekcyjnemu państwa portu właściwemu dla następnego portu
zawinięcia statku.
5. Organ inspekcyjny prowadzi ewidencję podjętych działań, przechowując informację o nich
przez okres co najmniej 3 lat.
Art. 56. 1. Podmioty zainteresowane bezpieczeństwem statku mogą poinformować
właściwy organ inspekcyjny, o tym że:
1) stan statku wykazuje braki, które mogą zagrażać jego bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu
osób na nim przebywających;
2) statek nie spełnia wymagań w zakresie warunków życia i pracy na morzu;
3 6
 
 
3) statek może stanowić zagrożenie zanieczyszczeniem środowiska morskiego.
2. Jeżeli w wyniku wstępnej oceny informacji zaistnieją podstawy do wszczęcia
postępowania, organ inspekcyjny, zapewniając w szczególności, aby każdy kogo sprawa
dotyczy mógł przedstawić swoje uwagi, podejmuje decyzję o przeprowadzeniu inspekcji
statku, zmianie zakresu zaplanowanej inspekcji lub przekazaniu informacji, o których mowa
w ust. 1, organowi inspekcyjnemu państwa portu właściwemu dla następnego portu
zawinięcia statku.
3. Jeżeli organ inspekcyjny stwierdzi bezzasadność złożonych informacji, informuje
zainteresowane podmioty o swojej decyzji wraz z jej uzasadnieniem.
4. Tożsamości podmiotu składającego informację nie ujawnia się kapitanowi i armatorowi
statku, którego dotyczy sprawa.
5. Inspektor organu inspekcyjnego zapewnia poufność informacji otrzymanych od członków
załogi statku, którego dotyczy sprawa.
6. Organ inspekcyjny informuje państwo bandery statku oraz Międzynarodową Organizację
Pracy, w sprawach dotyczących jej właściwości, o informacjach, które zostały uznane
przynajmniej w części za uzasadnione, oraz o działaniach podjętych w ich następstwie.

Art. 57. 1. Organ inspekcyjny niezwłocznie zamieszcza w systemie THETIS informacje o:
1) wynikach inspekcji statków o obcej przynależności;
2) każdym przypadku odroczenia inspekcji statku o priorytecie I;
3) każdym przypadku nieprzeprowadzenia inspekcji statku o priorytecie I, wraz z podaniem
przyczyny nieprzeprowadzenia inspekcji;
4) wydaniu decyzji o zatrzymaniu statku, decyzji o zakazie wejścia do portu oraz o każdej
zmianie dotyczącej tych decyzji.
2. Organ inspekcyjny w terminie 72 godzin od chwili wprowadzenia informacji do systemu
THETIS, dokonuje ich potwierdzenia.


Art. 58. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób funkcjonowania inspekcji państwa portu,
2) tryb przeprowadzania inspekcji przez inspektora inspekcji państwa portu,
3 7
 
 
3) zakres i sposób przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji,
4) listę dokumentów podlegających inspekcji,
5) czynniki nadrzędne i nieprzewidziane okoliczności uzasadniające
przeprowadzenie inspekcji dodatkowej,
6) sposób kwalifikowania statków do inspekcji,
7) okoliczności przeprowadzania inspekcji bardziej szczegółowej,
8) szczegółowe kryteria uzasadniające zatrzymanie statku i wstrzymanie operacji,
9) szczegółowe kwalifikacje wymagane od inspektora inspekcji państwa portu,
10) wzór dokumentu identyfikacyjnego inspektora inspekcji państwa portu,
11) sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 60,
12) wzory decyzji, o których mowa w art. 43 ust. 1 i 6, art. 45 ust. 1, art. 46 ust. 1
i 3, art. 48 ust. 1, art. 49 ust. 9, art. 50 ust. 1 i 6 oraz w art. 54 ust. 1
– kierując się koniecznością realizacji zadań organów inspekcyjnych określonych
w ustawie, Memorandum Paryskim oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących
inspekcji państwa portu, a także potrzebą podniesienia poziomu bezpieczeństwa
morskiego, ochrony środowiska morskiego oraz warunków życia i pracy na statkach
morskich.

Art. 59. 1. W celu zapewnienia właściwej koordynacji funkcjonowania inspekcji państwa
portu minister właściwy do spraw gospodarki morskiej powołuje, spośród osób posiadających
doświadczenie w zakresie inspekcji państwa portu, Koordynatora do Spraw Inspekcji Państwa
Portu, zwanego dalej „Koordynatorem PSC”. Minister właściwy do spraw gospodarki
morskiej odwołuje Koordynatora PSC.
2. Do zadań Koordynatora PSC należy:
1) koordynacja działalności inspektorów inspekcji państwa portu;
2) organizowanie szkoleń inspektorów inspekcji państwa portu;
3) monitorowanie realizacji celów inspekcji państwa portu wyznaczonych przez Unię
Europejską, a w szczególności wywiązywania się przez Rzeczpospolitą Polską
z zobowiązań inspekcyjnych oraz harmonogramu inspekcji statków o priorytecie I;
4) kontrola i monitorowanie zatrzymań statków oraz statków, którym wydano zakaz
wejścia do portu;
3 8
 
 
5) wyjaśnianie procedury dotyczącej przeprowadzonych inspekcji państwa portu;
6) przygotowanie do publikacji informacji o działalności inspekcji państwa portu;
7) weryfikacja raportów z inspekcji w systemie THETIS;
8) udzielanie praw dostępu do systemu THETIS;
9) prowadzenie konsultacji z właściwymi władzami państw obcych i organizacjami
w sprawach związanych z inspekcją państwa portu;
10) pełnienie funkcji punktu kontaktowego w zakresie inspekcji państwa portu dla
wszystkich państw-stron Memorandum Paryskiego.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w porozumieniu z właściwymi
dyrektorami urzędów morskich i Koordynatorem PSC powołuje zastępców Koordynatora
PSC, spośród osób posiadających doświadczenie w zakresie inspekcji państwa portu. Minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej odwołuje zastępców Koordynatora PSC.

4. Zastępcy Koordynatora PSC, w zakresie zadań związanych z zapewnieniem
funkcjonowania inspekcji państwa portu, podlegają Koordynatorowi PSC.

Art. 60. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej przekazuje Komisji Europejskiej
szczegółowe informacje dotyczące liczby inspektorów inspekcji państwa portu oraz zawinięć
statków do portów polskich, wymagane przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi
funkcjonowania inspekcji państwa portu, w okresach określonych tymi przepisami.

Rozdział 4
Kwalifikacje i skład załogi
Art. 61. Statek nie może być używany w żegludze morskiej, jeżeli nie jest obsadzony
załogą o właściwych kwalifikacjach i wymaganym składzie.

Art. 62. 1. Kwalifikacje członków załóg statków morskich, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
muszą odpowiadać wymaganiom określonym w:
1) Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy,
wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia
3 9
 
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: