eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-cz-I

 
międzynarodowych i stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i środowiska
morskiego albo nie spełnia wymagań technicznych, pomimo posiadania ważnego świadectwa
klasy, organ inspekcyjny informuje o tym, a także o każdym innym przypadku szczególnego
niedbalstwa uznanej organizacji, Komisję Europejską i inne państwa członkowskie Unii
Europejskiej oraz państwo bandery statku.



2. Organ inspekcyjny informuje, w trakcie inspekcji wstępnej, uznaną organizację
o przypadku, o którym mowa w ust. 1, w celu umożliwienia podjęcia przez tę organizację
natychmiastowych działań naprawczych.

Art. 45. 1. Decyzję o zwolnieniu statku z zatrzymania oraz decyzję o cofnięciu wstrzymania
operacji wydaje organ inspekcyjny po ponownej inspekcji, podczas której stwierdzono
usunięcie uchybień.
2. Za przeprowadzenie ponownej inspekcji organ inspekcyjny pobiera opłatę określoną
w załączniku do ustawy. Opłata stanowi dochód budżetu państwa.
3. Ponowną inspekcję przeprowadza się po uiszczeniu opłaty, o której mowa w ust. 2.

Art. 46. 1. W przypadku stwierdzenia w wyniku inspekcji specjalnej, że statek pasażerski
typu ro-ro lub szybki statek pasażerski, uprawiający regularną żeglugę pasażerską, nie spełnia
wymagań z zakresu tej inspekcji określonych na podstawie art. 58 pkt 3 lub wykryte
uchybienia stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa statku, osób na nim
przebywających albo dla środowiska morskiego, organ inspekcyjny, w drodze decyzji, wydaje
zakaz używania statku.
2. Decyzji o zakazie używania statku nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
3. Decyzję o cofnięciu zakazu używania statku wydaje organ inspekcyjny po ponownej
inspekcji, podczas której stwierdzono usunięcie uchybień. Do inspekcji ponownej stosuje
się przepisy art. 45.


Art. 47.1. Inspekcje specjalne przeprowadzane w ramach inspekcji wstępnej oraz
okresowej promów pasażerskich typu ro-ro oraz szybkich statków pasażerskich,
uprawiających żeglugę regularną, oznacza się w systemie THETIS jako inspekcje bardziej
szczegółowe lub rozszerzone. Inspekcje te uwzględnia się przy określaniu profilu ryzyka
3 0
 
 
statku, częstotliwości inspekcji, wyborze statków do inspekcji oraz przy wyznaczaniu stopnia
wykonania zobowiązań inspekcyjnych Rzeczypospolitej Polskiej w systemie THETIS.
2. Nie naruszając przepisów dotyczących wydawania decyzji w sprawie zakazu używania
statku, organ inspekcyjny stosuje w stosunku do statków, o których mowa w ust. 1, przepisy
dotyczące usuwania uchybień, zatrzymania statku, zakazu wejścia do portu, działań
podejmowanych w wyniku inspekcji, zatrzymania statku i zakazu wejścia statku do portu.


Art. 48. 1. Organ inspekcyjny wydaje statkowi zakaz wejścia do portu, jeżeli statek został
zatrzymany przez organ inspekcyjny lub organ ten zakazał używania statku, w przypadku gdy
jest to:
1) trzeci z kolei zakaz używania statku lub trzecie zatrzymanie w państwie-stronie
Memorandum Paryskiego w ciągu ostatnich 36 miesięcy, a zatrzymany statek
podnosi banderę państwa, które znajduje się na czarnej liście, o której mowa
w art. 32, albo
2) trzeci z kolei zakaz używania statku lub trzecie zatrzymanie w państwie-stronie
Memorandum Paryskiego w ciągu ostatnich 24 miesięcy, a zatrzymany statek
podnosi banderę państwa, które znajduje się na szarej liście, o której mowa
w art. 32.
2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, organ inspekcyjny powiadamia na
piśmie kapitana statku o swoim zamiarze, informując jednocześnie, że decyzji nadany będzie
rygor natychmiastowej wykonalności z chwilą uzyskania przez statek zgody na wyjście
z portu. Zgodę na wyjście z portu wydaje się po usunięciu uchybień, które doprowadziły do
zatrzymania statku.

Art. 49. 1 Organ inspekcyjny przeprowadza ponowną inspekcję statku na wniosek armatora
statku, któremu wydano zakaz wejścia do portu. Ponowna inspekcja statku ma miejsce
w porcie uzgodnionym pomiędzy organem inspekcyjnym a armatorem statku. Do wniosku
armator statku załącza:
1) dokument wydany przez administrację państwa bandery statku po przeprowadzeniu
inspekcji przez inspektora odpowiednio upoważnionego przez administrację państwa
3 1
 
 
bandery, potwierdzający jej przeprowadzenie oraz spełnianie przez statek wymagań
umów międzynarodowych;
2) zaświadczenie wydane przez organizację po przeprowadzeniu przeglądu przez
inspektora tej organizacji, potwierdzające, że statek odpowiada przepisom
klasyfikacyjnym tej organizacji, oraz dokumenty potwierdzające, że przegląd statku
został przeprowadzony.
2. Za zgodą organu inspekcyjnego ponowna inspekcja może być również przeprowadzona
przez organ inspekcyjny właściwy dla uzgodnionego portu, zgodnie z ust. 1. Organ
inspekcyjny, który wydał zakaz wejścia do portu uzgadnia z organem inspekcyjnym
właściwym dla uzgodnionego portu warunki przeprowadzenia ponownej inspekcji co
najmniej na 14 dni przed przewidywanym terminem jej przeprowadzenia.
3. W przypadku gdy uzgodniony port znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
organ inspekcyjny właściwy dla tego portu może na wniosek organu inspekcyjnego, który
wydał statkowi zakaz wejścia do portu, zezwolić statkowi na wejście do uzgodnionego portu
w celu przeprowadzenia ponownej inspekcji.



4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, statek nie może podjąć operacji
przeładunkowych w uzgodnionym porcie, dopóki wydany uprzednio zakaz wejścia do portu
nie zostanie cofnięty.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, ponowną inspekcję przeprowadza organ
inspekcyjny, który wydał statkowi zakaz wejścia do portu lub, za jego zgodą, organ
inspekcyjny właściwy dla uzgodnionego portu.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli organ inspekcyjny właściwy dla
uzgodnionego portu przeprowadził ponowną inspekcję i nie stwierdził uchybień, organ ten
dostarcza organowi inspekcyjnemu, który wydał statkowi zakaz wejścia do portu,
potwierdzenie spełniania przez statek wymagań umów międzynarodowych.
7. W przypadku gdy zatrzymanie statku, skutkujące wydaniem zakazu wejścia do portu,
spowodowane było uchybieniami w zakresie budowy statku, organowi inspekcyjnemu
udostępnia się odpowiednie pomieszczenia statku, łącznie z pomieszczeniami ładunkowymi
i zbiornikami, w celu ich kontroli podczas przeprowadzania ponownej inspekcji statku.
8. Ponowna inspekcja ma zakres inspekcji rozszerzonej. Ponowną inspekcję przeprowadza
się po uiszczeniu przez armatora kosztów związanych z jej przeprowadzeniem obejmujących
diety, a także koszty przejazdów, dojazdów, przewozu bagażu oraz noclegów, w wysokości
3 2
 
 
ustalonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z pó n. zm.7)).
9. Organ inspekcyjny cofa, w drodze decyzji, zakaz wejścia do portu, jeżeli w wyniku
ponownej inspekcji statku nie stwierdzono uchybień, a od daty wydania tego zakazu upłynęło
odpowiednio 3 miesiące albo 12 miesięcy – jeżeli zakaz ten został wydany jako drugi z kolei.
Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

Art. 50. 1. Organ inspekcyjny wydaje zakaz wejścia do portu również statkowi, który:
1) po uprzednim zatrzymaniu opuścił port państwa członkowskiego Unii Europejskiej bez
spełnienia warunków, o których mowa w art. 43 ust. 1 lub 6;
2) nie zawinął do portu, w którym znajduje się uzgodniona stocznia remontowa, o której
mowa w art. 43 ust. 6.
2. Przed wydaniem statkowi decyzji, o której mowa w ust. 1, organ inspekcyjny może
przeprowadzić konsultacje z właściwymi władzami państwa bandery statku.
3. Jeżeli port, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, organ inspekcyjny niezwłocznie zawiadamia organy inspekcyjne państw
członkowskich Unii Europejskiej.
4. Jeżeli statek nie zawinął do portu położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
w którym znajduje się uzgodniona stocznia remontowa, organ inspekcyjny właściwy ze
względu na położenie stoczni remontowej niezwłocznie zawiadamia organy inspekcyjne
państw członkowskich Unii Europejskiej.
5. W przypadku gdy organ inspekcyjny uzyskał informację, że statek nie zawinął do
uzgodnionej stoczni remontowej położonej na terytorium państwa trzeciego, organ ten
niezwłocznie zawiadamia organy inspekcyjne państw członkowskich Unii Europejskiej.
                                                           
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668,
Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127,
Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111,
poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405, Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135,
poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673, Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608, Nr 213,
poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252, Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10,
poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732, Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935,
Nr 217, poz. 1587, Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181,
poz. 1288, Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460, Nr 237, poz. 1654,
z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241,
Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249,
poz. 1655, Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 36, poz. 181 i Nr 63, poz. 322. 
3 3
 
 
6. Organ inspekcyjny, w drodze decyzji, cofa zakaz wejścia do portu, wydany w przypadkach,
o których mowa w ust. 1, jeżeli armator statku wykaże, że statek spełnia wymagania umów
międzynarodowych. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

Art. 51. 1. Organ inspekcyjny wydaje zakaz wejścia do portu na czas nieokreślony statkowi,
który został zatrzymany po otrzymaniu uprzednio dwukrotnie zakazu wejścia do portu.
2. Organ inspekcyjny, w drodze decyzji, cofa zakaz, o którym mowa w ust. 1, jeżeli od daty
wydania tego zakazu upłynęły 24 miesiące oraz spełnione zostały łącznie następujące
warunki:
1) statek podnosi banderę państwa, które nie znajduje się na czarnej ani na szarej liście,
o których mowa w art. 32;
2) certyfikaty są wydane przez państwo, które nie znajduje się na czarnej ani na szarej
liście, o których mowa w art. 32, a świadectwo klasy zostało wydane przez uznaną
organizację;
3) przedsiębiorstwo odpowiedzialne za eksploatację statku w rozumieniu Kodeksu ISM
posiada wysoki poziom działalności w regionie Memorandum Paryskiego, określony
na podstawie wska nika uchybień i zatrzymań eksploatowanych przez nie statków,
będący elementem określającym profil ryzyka w systemie THETIS;
4) zostały spełnione wymagania, o których mowa w art. 49 ust. 1 – 5 i 7 – 9, a w wyniku
ponownej inspekcji statku nie stwierdzono uchybień.
3. Decyzji, o której mowa w ust. 2, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

Art. 52. 1. Organ inspekcyjny wydaje zakaz wejścia do portu na stałe statkowi, który:
1) po upływie 24 miesięcy od daty wydania zakazu, o którym mowa w art. 51 ust. 1, nie
spełnia warunków koniecznych do jego cofnięcia, lub
2) został zatrzymany, po otrzymaniu uprzednio trzykrotnie zakazu wejścia do portu.
2. Decyzji wydanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności, a decyzji wydanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1
pkt 2, nadaje się taki rygor z chwilą uzyskania przez statek zgody na wyjście z portu. Zgodę
na wyjście z portu wydaje się po usunięciu uchybień, które doprowadziły do zatrzymania
statku.

3 4
 
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: