Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-cz-I
73
Art. 5
8) jachcie rekreacyjnym - należy przez to rozumieć statek Mając na względzie uregulowanie spraw żeglarstwa rekreacyjnego oraz komercyjnego
pkt 8 i 9
przeznaczony lub używany do celów sportowych lub niezbędne jest wprowadzenie rozgraniczenia jachtów rekreacyjnych od jachtów
rekreacyjnych inny niż jacht komercyjny;
komercyjnych oraz wprowadzenie przepisów dotyczących tej grupy statków w zakresie
9) jachcie komercyjnym - należy przez to rozumieć statek budowy statku, stałych urządzeń i wyposażenia, bezpiecznego uprawiania żeglugi przez te
przeznaczony do celów sportowych lub rekreacyjnych, statki oraz kwalifikacji i składu załogi na jachtach komercyjnych.
przeznaczony lub używany do przewozu nie więcej niż 12
pasażerów, wykorzystywany do prowadzenia działalności,
polegającej na:
a) odpłatnym czarterowaniu statku wraz z załogą,
b) odpłatnym przewozie osób,
c) odpłatnych rejsach szkoleniowych,
d) odpłatnym czarterowaniu statku bez załogi,
e) odpłatnym udostępnianiu statku w celach
połowu organizmów morskich na podstawie
sportowego zezwolenia połowowego zgodnie z
przepisami o rybołówstwie,
f) każdym innym odpłatnym udostępnianiu
statku;
Art. 6
1. W celu zwiększenia bezpieczeństwa morskiego w Należy również umożliwić ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej, jeśli
ust. 1 i zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń, wyposażenia i zajdzie taka potrzeba, wydanie rozporządzenia w sprawie wprowadzenia do stosowania
2
eksploatacji, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej wymagań międzynarodowych o charakterze specjalistycznym, w tym dotyczących
może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić do stosowania bezpieczeństwa morskiego, budowy statku, jego stałych urządzeń, wyposażenia oraz
wymagania, wytyczne lub zalecenia międzynarodowe o eksploatacji, mając na uwadze wytyczne wydawane przez organizacje i stowarzyszenia
charakterze specjalistycznym dotyczące bezpieczeństwa międzynarodowe. Wydane przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej
morskiego, budowy statku, jego stałych urządzeń, wyposażenia rozporządzenie wprowadzać będzie, zalecenia w zakresie budowy statku, jego stałych
i eksploatacji, ustanawiane w szczególności przez:
urządzeń, wyposażenia oraz eksploatacji publikowane przez organizacje i stowarzyszenia
1) Międzynarodową Organizację Morską (IMO);
międzynarodowe (m.in. IMO – Międzynarodową Organizację Morską, IALA –
2) Międzynarodowe Stowarzyszenie Administracji Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego, IHO –
Systemów Nawigacyjnych i Latarń Morskich (IALA);
Międzynarodową Organizację Hydrograficzną). Brak takiej delegacji stanowi niezgodność z
3)
Międzynarodową Organizację Hydrograficzną kryteriami audytu IMO. Podobna delegacja funkcjonuje w obecnym art. 6 ust. 3, należy
(IHO).
jednak rozszerzyć tę możliwość o zakres wskazany powyżej.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej mając
na uwadze upowszechnianie zasad dobrej praktyki morskiej
może wydać, w drodze obwieszczenia, informacje o
74
zaleceniach i wytycznych wydawanych przez organizacje
międzynarodowe w zakresie budowy statku, jego stałych
urządzeń, wyposażenia i eksploatacji.
Art. 17
Nadzór nad stacjami atestacji sprzętu statkowego - obecnie brak jest podstawy prawnej do
1. Stacje atestacji urządzeń i wyposażenia statku, w tym sprzętu sprawowania przez organy administracji morskiej nadzoru nad stacjami atestującymi sprzęt
ochrony przeciwpożarowej, środków ratunkowych oraz statkowy. Prowadzenie nadzoru jest obowiązkiem administracji zgodnie z wymogami
urządzeń radiowych i nawigacyjnych, podlegają, zgodnie z ustanowionymi przez Międzynarodową Organizację Morską. W związku z powyższym
przepisami Konwencji SOLAS, uznawaniu oraz nadzorowi należy również wprowadzić ustawową delegację dla ministra właściwego do spraw
dyrektora urzędu morskiego.
gospodarki morskiej do wydania rozporządzenia w sprawie warunków uznawania i nadzoru
stacji przeprowadzających atestację sprzętu statkowego oraz wydawania im świadectw
2. Uznania dokonuje się, w drodze decyzji, po przeprowadzeniu uznania. Rozporządzenie będzie regulowało również wzór takiego świadectwa.
kontroli polegającej na sprawdzeniu spełnienia wymagań w
zakresie bazy technicznej stacji atestacji oraz kwalifikacji jej
personelu. Potwierdzeniem uznania jest świadectwo uznania.
3. wiadectwo uznania wydaje się na okres 5 lat na podstawie
pozytywnych wyników kontroli. wiadectwo podlega
potwierdzeniu w okresach rocznych.
4. Dyrektor urzędu morskiego może przeprowadzić kontrole
sprawdzające celem stwierdzenia, czy stacja w okresie
ważności świadectwa uznania spełnia wymagania, o których
mowa w ust. 2.
5. Na podstawie negatywnych wyników kontroli dyrektor
urzędu morskiego, w drodze decyzji, cofa uznanie lub odmawia
wydania świadectwa uznania.
6. Za przeprowadzenie kontroli i wydanie świadectwa uznania
pobiera się opłatę określoną w załączniku do ustawy. Opłata
stanowi dochód budżetu państwa.
7. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w
drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki i tryb uznawania stacji atestacji,
75
2) szczegółowy sposób sprawowania nadzoru nad stacjami
atestacji,
3) wzór świadectwa uznania dla stacji atestacji
- kierując się koniecznością zapewnienia prawidłowego
przeprowadzania atestacji urządzeń i wyposażenia statku, z
uwzględnieniem wymagań Konwencji SOLAS.
Art. 26 1. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może Ustawa powinna regulować również sposób prowadzania nadzoru nad osobami fizycznymi
upoważnić, w drodze decyzji, podmiot do wykonywania lub prawnymi upoważnionymi przez ministra właściwego ds. gospodarki morskiej do
przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich, kwestie upoważniania i
mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi i osób monitorowania osób fizycznych lub prawnych w tym zakresie.
znajdujących się na tych jachtach.
Konieczna jest nowa delegacja do rozporządzenia dla ministra właściwego do spraw
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, powinny spełniać warunki gospodarki morskiej, w którym określone zostaną kryteria dla uzyskania upoważnienia,
techniczne i organizacyjne oraz zapewnić, aby osoby szczegółowy sposób prowadzania nadzoru oraz monitorowania osób fizycznych lub
dokonujące przeglądów technicznych jachtów morskich prawnych upoważnionych przez ministra właściwego ds. gospodarki morskiej do
posiadały wiedzę techniczną oraz znajomość przepisów wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich.
klasyfikacyjnych w zakresie budowy i stałego wyposażenia Umożliwienie przeprowadzania przeglądów przez takie podmioty pozwoli na sprawniejsze a
tych jachtów.
zarazem odpowiednie przygotowanie jachtów morskich do sezonu żeglarskiego. Takie
3. Kontrolę nad podmiotami upoważnionymi sprawuje minister rozwiązanie było w przeszłości praktykowane, z powodzeniem, dlatego powinno się
właściwy do spraw gospodarki morskiej.
umożliwić przeprowadzanie takich przeglądów i stworzyć regulację w tym zakresie.
4. Za upoważnienie pobiera się opłatę określoną w załączniku
do ustawy. Opłata stanowi dochód budżetu państwa.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w
drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, jakie powinny
spełniać podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów
technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, tryb
upoważniania i cofania upoważnienia, a także sposób
przeprowadzania kontroli, kierując się potrzebą zapewnienia
bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska morskiego oraz
bezpieczeństwa osób znajdujących się na jachtach, mając na
uwadze rodzaj działalności prowadzonej przez te podmioty.
76
Art. 27 1. W przypadku stwierdzenia w wyniku inspekcji państwa Przepisy pozwalające na zatrzymanie statku o polskiej przynależności przez polski organ
bandery, że stan statku lub sposób jego załadowania stwarza inspekcyjny na ściśle określony czas, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że statek nie
zagrożenie dla bezpieczeństwa na morzu, życia lub środowiska odpowiada wymogom bezpieczeństwa, zatrzymanie takie będzie miało miejsce do czasu
morskiego, organ inspekcyjny, w drodze decyzji, zatrzymuje usunięcia stwierdzonych niezgodności. Wprowadzenie ww. zapisów ma na celu wypełnienie
statek, zabrania użycia statku lub wstrzymuje operacje, podczas obowiązków państwa bandery wynikających z Rezolucji IMO (Res. A. 996(25)) - Kodeks
których zostały stwierdzone nieprawidłowości, wskazując wdrażania obowiązkowych instrumentów.
jednocześnie uchybienia, które należy usunąć, mając na uwadze
stopień stwarzanego zagrożenia. Decyzji nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności.
2. W przypadku stwierdzenia w wyniku inspekcji państwa
bandery, że stan statku nie czyni go niezdatnym do żeglugi, lecz
nie pozwala na użycie go do żeglugi w sposób zamierzony
przez armatora, organ inspekcyjny, w drodze decyzji, zabrania
użycia statku w sposób zamierzony, wskazując jednocześnie
uchybienia, które należy usunąć, aby statek mógł być w ten
sposób użyty. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
Art. 70 1. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych do
Uregulowanie kwalifikacji załóg jachtów komercyjnych (z wyłączeniem jachtów
zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych są również :
czarterowanych bez załogi) winno znale ć się w ustawie o bezpieczeństwie morskim
1)
dyplom - dla stanowisk oficerskich;
poprzez udzielenie delegacji ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej do
2)
świadectwo - dla stanowisk nieoficerskich;
wydania rozporządzenia w sprawie kwalifikacji i składu załogi na jachtach komercyjnych
3)
świadectwo przeszkolenia.
mając na uwadze specyfikę uprawiania żeglugi przez jachty morskie. Rozporządzenie
2. W celu uzyskania dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 powinno określić:
i 2, niezbędne jest odbycie szkolenia, praktyki pływania i
zdanie egzaminu przed Centralną Morską Komisją
- kryteria, warunki i sposób uznawania ośrodków szkoleniowych oraz warunki i sposób
Egzaminacyjną.
przeprowadzania kontroli i oceny tych ośrodków,
3. Szkolenia, o których mowa w ust. 2, są prowadzone przez
- ramowe programy szkoleniowe, wymagania sprzętowe bazy szkoleniowej oraz
ośrodki uznane, w drodze decyzji, i nadzorowane przez ministra kwalifikacje kadry nauczającej,
właściwego do spraw gospodarki morskiej, posiadające
odpowiednią bazę szkoleniową i wykwalifikowaną kadrę oraz
- tryb, sposób i terminy przeprowadzania egzaminów i wydawanie dokumentów
certyfikat systemu zarządzania jakością.
kwalifikacyjnych,
4. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w
- kwalifikacje załogi wraz z uprawnieniami oraz wymaganiami potrzebnymi do ich
drodze rozporządzenia, wymagane dla członków załóg jachtów uzyskania,
komercyjnych kwalifikacje i przeszkolenia według Konwencji
STCW oraz warunki ich uzyskiwania, kierując się
- warunki i sposób prowadzenia bazy danych o wydanych dokumentach kwalifikacyjnych i
koniecznością odpowiedniego przygotowania do wykonywania ich statusie,
obowiązków członków załóg na jachtach komercyjnych,
- warunki i kryteria uznawania kwalifikacji.
zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz zdrowia i życia
przebywających na nich osób, a także mając na uwadze
Dla jachtów komercyjnych czarterowanych bez załogi, wynajmowanych do rejsów
77
istniejące systemy kwalifikacji sportowych i zawodowych
rekreacyjnych przepisy dotyczące kwalifikacji i składu załogi nie ulegną zmianie. Osoby
członków załóg.
prowadzące takie jachty będą uprawiać żeglugę zgodnie z przepisami kwalifikacyjnymi
5. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4, zostaną
załóg jachtów określonych przez ministra właściwego ds. sportu (patenty żeglarskie
określone również:
wydawane przez właściwy polski związek sportowy). Stanowią one uprawnienia amatorskie
1) tryb oraz szczegółowe kryteria uznawania ośrodków
(sportowe), które nie regulują kwestii m. in. przewozu pasażerów lub innych czynności
szkolących załogi jachtów komercyjnych oraz sposób
związanych ze specyfiką żeglarstwa zawodowego. Dla podniesienia bezpieczeństwa żeglugi
prowadzenia audytów tych ośrodków,
oraz osób przebywających na jachtach podczas rejsów komercyjnych z udziałem pasażerów,
2) ramowe programy szkoleń,
proponuje się stworzyć prawne regulacje wprowadzające nową grupę kwalifikacji w
3) wymagania dotyczące wyposażenia bazy szkoleniowej oraz
zakresie kierowania oraz bezpiecznej obsługi jachtów komercyjnych. Rozwijający się
kwalifikacji kadry,
światowy rynek żeglarstwa komercyjnego stwarza zapotrzebowanie na osoby o takich
4) wymagania egzaminacyjne dla poszczególnych dokumentów kwalifikacjach. W Polsce prowadzone są już szkolenia takiego rodzaju ale brakuje
kwalifikacyjnych,
przepisów prawnych, upoważniających do wydawania certyfikatów w imieniu administracji
5) wzory dokumentów kwalifikacyjnych dla członków załóg
morskiej (polskie szkolenia mają uznanie administracji Wielkiej Brytanii i Stanów
jachtów komercyjnych i sposób ewidencji tych dokumentów
Zjednoczonych). Rozporządzenie powinno zawierać również warunki oraz kryteria
- z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia właściwego
uznawania kwalifikacji.
przygotowania do wykonywania obowiązków członków załóg
na jachtach komercyjnych, bezpieczeństwa żeglugi oraz
określenia zakresu informacji niezbędnych do weryfikacji
ważności kwalifikacji członków załóg takich jachtów.
Art. 74
ust. 2
2. Morskimi jednostkami edukacyjnymi są:
1)
uczelnie morskie w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca
2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz.
Stworzenie, spośród Morskich Jednostek Edukacyjnych, dodatkowego podziału
1365, z pó n. zm.),
wyróżniającego akademie morskie w Szczecinie i Gdyni wynika z faktu zakresu nadzoru, w
2)
uczelnie inne niż w pkt 1, wydziały lub struktury
szczególności finansowego, sprawowanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki
międzywydziałowe uczelni,
morskiej nad tymi dwoma uczelniami zgodnie z przepisami ustawy o szkolnictwie
3) szkoły ponadgimnazjalne, placówki kształcenia
wyższym.
praktycznego, dokształcania i doskonalenia zawodowego,
umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i
kwalifikacji zawodowych, w tym ośrodki prowadzące
działalność szkoleniową w państwach członkowskich Unii
Europejskiej lub państwach trzecich
- uznane w drodze decyzji przez ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik