Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
zjednostkowanych, tzn. grup ładunkowych należących do kategorii 3, 5, 6 zgodnie z zasadą
podaną w tabeli "Klasyfikacja grup ładunkowych". Dla kategorii ładunkowych 1, 2 i 9 nie
wypełniać pól "Liczba jednostek ładunkowych".
Uwagi do tabeli "Klasyfikacja grup ładunkowych"
Zaliczenie towaru do odpowiedniej kategorii i grupy ładunkowej zależy od sposobu, w jaki
ładunek dostarczony jest na pokład statku. Dlatego zawsze podaje się "zewnętrzną" grupę
ładunkową. Przykładowo: samochód osobowy (będący przedmiotem handlu) zaliczany jest do
grupy ładunkowej 54. Jeżeli ten sam samochód byłby transportowany na wagonie kolejowym
wjeżdżającym na prom, całą jednostkę ładunkową należałoby zaliczyć do kategorii 6 "Toczne
niesamobieżne" i grupy ładunkowej 63 "Wagony kolejowe towarowe".
Wszystkie kontenery ≥ 20', przeładowywane w systemie lo-lo (dźwigiem), należy zaliczyć do
kategorii 3 "Kontenery duże". Natomiast kontenery transportowane w/na jednostkach ro-ro (w
tym kontenery na rolltrailerach) zalicza się do kategorii 5 i 6 - "Ładunki toczne samobieżne"
lub "Ładunki toczne niesamobieżne".
Do kategorii 5 i 6 obejmujących ładunki toczne (ro-ro: samobieżne lub niesamobieżne) należy
zaliczyć wszelkie ładunki przeładowywane w systemie poziomym, w szczególności takie,
które w porcie meldunkowym wjeżdżają, są wtaczane lub wciągane na pokład statku lub w
ten sposób opuszczają pokład statku.
Dodatkowo w kategorii "Ładunki toczne samobieżne" znajdują się żywe zwierzęta (np. bydło,
konie) wprowadzane na statek.
Pojazdy i żywe zwierzęta, przeładowane w systemie lo-lo (dźwigiem), zaliczane są do grupy
ładunkowej 99 "Pozostałe ładunki drobnicowe".
W przypadku samochodów i innych pojazdów, którymi pasażerowie wjeżdżają na pokład
statku (lub odwrotnie), w pkt 5 należy podać odpowiednio - w zależności od grupy
ładunkowej - dane dotyczące tych pojazdów, a w pkt 4 - dane dotyczące pasażerów. W
szczególności zasada ta obejmuje kierowców wszystkich typów samochodów, w tym
autobusów.
Kategoria 9 obejmuje ładunki drobnicowe nieopakowane, w opakowaniu konwencjonalnym
lub w kontenerach < 20'. Nie obejmuje drobnicy w kontenerach ≥ 20' ani drobnicy na
jednostkach ro-ro.
Grupa ładunkowa "Produkty leśne" zawiera zarówno nieprzetworzone jak i przetworzone
produkty przemysłu drzewnego, tj. logi (pnie, kloce), tarcicę, pulpę papierową i makulaturę
oraz produkty papierowe. Przewożone są one najczęściej jako ładunki całostatkowe lub
wypełniające całą ładownię, pakowane są w duże unosy (jednostki), które umożliwiają
bardziej specjalistyczną obsługę i składowanie niż drobnica konwencjonalna w różnych
opakowaniach.
14
UZASADNIENIE
Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie formularza ewidencyjnego
stosowanego w transporcie morskim, zwany dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi
wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 108 ust. 2 ustawy z dnia …
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Przepisy
niniejszego
rozporządzenia dokonują wdrożenia postanowień dyrektywy
2009/42/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do
przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. UE L 141 z 06.06.2009, str. 29, z późn. zm.),
która zastąpiła, z dniem 26 czerwca 2009 r., dyrektywę 95/64/WE z dnia 8 grudnia 1995 r.
w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską
(Dz. Urz. UE L 320 z 30.12.1995, z późn. zm.; Dz. Urz. Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7,
t. 2, str. 330, z późn. zm.).
Celem projektu rozporządzenia jest określenie wzoru formularza ewidencyjnego
stosowanego w transporcie morskim oraz sposobu postępowania ze złożonymi formularzami.
Projekt
rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje
się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
15
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) urzędy morskie,
3) Urząd Statystyczny w Szczecinie,
4) właścicieli i armatorów statków.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływ na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07/39rch
16
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia
w sprawie bezpieczeństwa żeglugi jachtów morskich
Na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Przepisy rozporządzenia określają warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi przez
jachty morskie, w zależności od ich długości oraz rejonu pływania.
§ 2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje do:
1)
monotypowych klas regatowych posiadających ważne certyfikaty pomiarowe
wystawione przez Polskie Związki oraz wiosłowych łodzi regatowych, uczestniczących
w treningach lub regatach na wodach morskich, na akwenach znajdujących się pod stałą
obserwacją i osłoną ratowniczą;
2)
jednostek pływających o charakterze sportowo-rekreacyjnym o długości całkowitej do
5 m takich jak rowery wodne, kajaki, deski z żaglem, skutery, pontony pneumatyczne
bez napędu i inne podobne jednostki pływające uprawiające żeglugę W porze dziennej
na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu
morskiego, których szczegółowe warunki pływania określają zarządzenia dyrektorów
urzędów morskich;
3)
jachtów rekreacyjnych o długości całkowitej mniejszej niż 15 m, z zastrzeżeniem
dobrowolnego poddania się inspekcji;
4)
jachtów niezatapialnych o długości do 8 m zarejestrowanych w lnspektoratach eglugi
ródlądowej, uprawiających żeglugę w porze dziennej na akwenach treningowych
w okresie od 1 maja do 30 września każdego roku.
§ 3. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
długość całkowita – długość mierzona między skrajnymi punktami kadłuba na rufie
i dziobie z pominięciem takich części należących do wyposażenia kadłuba, jak: ster,
bukszpryt, odbojnice, tj. elementów, które w niektórych konstrukcjach wystają poza
obrys właściwego kadłuba;
2)
jacht sportowy – jacht morski przeznaczony wyłącznie do regat i zawodów
sportowych;
3)
jacht żaglowy – jacht, którego podstawowym urządzeniem napędowym jest osprzęt
żaglowy;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
1
4)
jacht motorowy – jacht, którego podstawowym urządzeniem napędowym jest napęd
mechaniczny;
5)
żegluga na akwenach treningowych – oznacza to żeglugę w obrębie portów oraz na
akwenach określonych w zarządzeniu dyrektora urzędu morskiego. Za równorzędną
z żeglugę na akwenach treningowych uważa się żeglugę na:
a) akwenie Roztoki Odrzańskiej, do linii równoleżnika przechodzącego przez Bramę
Torową nr 4; na Kanale Piastowskim, Starej winie i jeziorze Wicko ograniczonym od
południa linią prostopadłą do osi toru wodnego Szczecin – winoujście i przechodzącą
przez stawy Bramy Torowej nr 1,
b) wodach Zatoki Skoszewskiej ograniczonej od zachodu południkiem przechodzącym
przez stawę na południowym cyplu półwyspu Rów,
c) rzece Dziwnie i Zalewie Kamieńskim do mostu w Dziwnowie,
d) Zalewie Wiślanym,
e) Zatoce Puckiej na północ od linii łączącej Babi Dół z Jastarnią,
f) Innych wodach o podobnych warunkach żeglugowych;
6)
żegluga osłonięta – oznacza to żeglugę na wodach Zalewu Szczecińskiego, Zatoce
Pomorskiej na południe od linii łączącej latarnię morską Niechorze z cyplem Nord Perd
na wyspie Rugia, oraz na Zatoce Gdańskiej na południe od linii łączącej latarnię morską
Hel z latarnia morską w Krynicy Morskiej lub innych wód osłoniętych o podobnych
warunkach żeglugowych oraz Morzu Bałtyckim i innym morzu zamkniętym
w odległości do 6 mil morskich od miejsca schronienia dla jachtów żaglowych
i w odległości do 6 mil morskich od linii brzegu morskiego dla jachtów motorowych;
7)
żegluga przybrzeżna – oznacza to żeglugę w odległości do 20 mil morskich od linii
brzegu morskiego w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego
o podobnych warunkach żeglugowych;
8)
żegluga pełnomorska – oznacza to żeglugę na wodach morskich w odległości do 200
mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma
miejscami schronienia do 400 mil morskich;
9)
żegluga oceaniczna – oznacza to żeglugę nieograniczoną;
10) miejsce schronienia – oznacza to naturalnie lub sztucznie chroniony akwen lub miejsce,
w którym jacht może znaleźć bezpieczny postój w przypadku powstania warunków
zagrażających jego bezpieczeństwu;
11) pora dzienna – okres od wschodu do zachodu Słońca.
§ 4. Ustala się następujące rejony żeglugi morskiej uprawianej przez jachty morskie:
1)
Rejon 1 – żegluga osłonięta – zalewy, Zatoka Gdańska (według ograniczenia
dotychczasowego) oraz obszary do 3 Mm od miejsca schronienia – (kategoria
projektowa D);
2)
Rejon 2 – żegluga przybrzeżna (nowa) – 20 (24 ?)Mm od miejsca schronienia –
(kategoria projektowa C);
3)
Rejon 3 – żegluga mała – 60 Mm od miejsca schronienia – (kategoria projektowa B);
4)
Rejon 4 – żegluga pełnomorska – 200 Mm od miejsca schronienia – (kategoria
projektowa A);
5)
Rejon 5 – żegluga wielka – bez ograniczeń – (kategoria projektowa A).
§ 5. Jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom
technicznego stanu bezpieczeństwa, bezpiecznego obsadzenia załogą,
wyposażenia w środki ratunkowe, sygnałowe, nawigacyjne, przeciwpożarowe,
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik