eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II



OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na armatorów i kapitanów statków, załadowców i personel
portów morskich.

2. Konsultacje społeczne
(…)

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego

Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.

21-07-aa


14
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia

w sprawie dodatkowych wymagań dotycz cych przewozu towarów niebezpiecznych
statkami niepodlegaj cymi Konwencji SOLAS


Na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do statków niepodlegających Międzynarodowej
konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada
1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319) wraz z Protokołem dotyczącym
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym
w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r.
Nr
35, poz. 177), i z Protokołem z 1988 roku do Międzynarodowej Konwencji
o bezpieczeństwie życia na morzu z 1974 roku (Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz. 372), zwanej
dalej „Konwencją SOLAS”, z wyjątkiem jednostek pływających Marynarki Wojennej, Policji
oraz Straży Granicznej.
2. Przepisy rozporządzenia nie mają zastosowania do:
1) zapasów i wyposażenia statków;
2) składowania towarów niebezpiecznych i obrotu nimi na terenie portu.
3. Przepisy rozporządzenia nie naruszają przepisów w sprawie bezpieczeństwa i higieny
pracy, ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz
ochrony środowiska w portach morskich.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) „towarach niebezpiecznych” – rozumie się przez to ładunki niebezpieczne i substancje
zanieczyszczające, które stanowią potencjalne zagrożenie dla człowieka lub środowiska
morskiego w czasie ich przewozu morskiego i zostały sklasyfikowane w Rozdziale VII/2
Konwencji SOLAS oraz wyszczególnione w Kodeksie IMDG i Załączniku III do Konwencji
MARPOL oraz Kodeksie BC;
2) Kodeksie IMDG – rozumie się przez to Międzynarodowy morski kodeks towarów
niebezpiecznych (Dz. Urz. Min. Infr. z 2002 r. Nr 11, poz. 47);
3) Kodeksie BC – rozumie się przez to Kodeks bezpiecznego przewozu stałych ładunków
masowych (Dz. Urz. Min. Infr. z 2002 r. Nr 11, poz. 47);
4) Konwencji MARPOL – rozumie się przez to Międzynarodową konwencję
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzoną w Londynie dnia
2 listopada 1973 r., zmienioną Protokołem uzupełniającym, sporządzonym w Londynie dnia
17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101);
5) przewozie morskim towarów niebezpiecznych – rozumie się przez to załadunek
i wyładunek towarów niebezpiecznych oraz przemieszczanie ich statkiem drogą morską;

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

6) statku – rozumie się przez to każdy statek morski, o którym mowa w § 1 ust. 2,
towarowy lub pasażerski, przewożący towary niebezpieczne;
7) krótkiej podróży morskiej – rozumie się przez to podróż, o której mowa w Prawidle 3
w Rozdziale III Konwencji SOLAS.

§ 3. Przewóz towarów niebezpiecznych, o których mowa w § 1, statkami o pojemności brutto
mniejszej niż 500, powinien odbywać się zgodnie z zasadami określonymi w:
1) umowach międzynarodowych w:
a) Rozdziale VII Konwencji SOLAS,
b) przepisach zalecanych w Konwencji SOLAS: Kodeksie IMDG oraz Kodeksie BC,
c) załączniku III do Konwencji MARPOL,
d) Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID),
stanowiącym Aneks I Załącznika B – Przepisy ujednolicone o umowie międzynarodowego
przewozu towarów kolejami (CIM) do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
(COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158 oraz
z 1997 r. Nr 37, poz. 225), zwanym dalej „przepisami RID” – w zakresie oznakowania
i rozmieszczenia w jednostkach transportowych,
e) Umowie europejskiej, dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów
niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2002 r.
Nr 194, poz. 1629), zwanej dalej „przepisami ADR” – w zakresie oznakowania
i rozmieszczenia w jednostkach transportowych;
2) przepisach niniejszego rozporządzenia.

§ 4.
1.
W czasie przewozu morskiego towarów niebezpiecznych załoga statku jest
obowiązana postępować zgodnie z zasadami bezpieczeństwa określonymi w przepisach,
o których mowa w § 3 pkt 1.
2. Towary niebezpieczne powinny być ładowane, rozmieszczane i zamocowane na czas
trwania podróży zgodnie z zaleceniami określonymi odpowiednio w Kodeksach: IMDG oraz
BC.

§ 5. 1. Każdy statek powinien posiadać zatwierdzony podręcznik mocowania ładunku zgodnie
z Prawidłem 6.6 w Rozdziale VII Konwencji SOLAS.
2. Na statku przewożącym pasażerów należy uniemożliwić ich dostęp do ładowni lub innych
pomieszczeń i miejsc na pokładzie, gdzie znajdują się towary niebezpieczne.
3. Wszystkie czynności związane z bezpieczeństwem statku w czasie przewozu towarów
niebezpiecznych powinny być wpisywane do dziennika okrętowego.

§ 6. 1. Przewóz morski towarów niebezpiecznych, nieodpowiadających ściśle zaleceniom
przepisów kodeksu IMDG, jest dopuszczony tylko za zgodą dyrektora urzędu morskiego
właściwego terytorialnie dla portu załadunku statku.
2. Na pisemny wniosek kapitana statku dyrektor urzędu morskiego może wyrazić zgodę na
transport statkami towarów niebezpiecznych w krótkich podróżach morskich zgodnie
z przepisami RID lub ADR, jeżeli kapitan na piśmie potwierdzi, że przewóz tych towarów
jest bezpieczny.

§ 7. Odnośnie do dokumentów bezpieczeństwa statku i dokumentów ładunkowych stosuje się
przepisy Prawidła 5 w Rozdziale VII Konwencji SOLAS.


2
§ 8. Opakowania przeznaczone do przewozu morskiego towarów niebezpiecznych powinny
spełniać wymagania określone w Prawidle 3 w Rozdziale VII Konwencji SOLAS oraz
w zaleceniach Kodeksu IMDG.

§ 9.
Znakowanie towarów niebezpiecznych przeznaczonych do przewozu morskiego,
umieszczanie na nich nalepek oraz plakatów powinno być wykonywane zgodnie
z wymaganiami określonymi w Prawidle 4 w Rozdziale VII Konwencji SOLAS oraz
w zaleceniach Kodeksu IMDG.

§ 10. 1. Jeżeli statek przewożący towary niebezpieczne ulegnie wypadkowi, załoga statku jest
obowiązana postępować zgodnie z zaleceniami zawartymi w poradniku postępowania
wypadkowego dla statków przewożących materiały niebezpieczne (Poradnik EmS) oraz
poradniku pierwszej pomocy medycznej w wypadkach obejmujących materiały niebezpieczne
(Poradnik MFAG), stanowiącymi załącznik do Kodeksu IMDG.
2. W razie wypadku, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego zagrożenie dla żeglugi innych
statków, linii brzegowej lub środowiska morskiego, kapitan statku jest obowiązany do
niezwłocznego przesyłania dyrektorowi urzędu morskiego właściwego terytorialnie dla
miejsca zdarzenia, wszelkimi dostępnymi środkami łączności, szczegółowych informacji
o wypadku, dotyczących w szczególności: pozycji, miejsca i czasu wypadku, rodzaju awarii
i rodzaju oczekiwanej pomocy.
3. Do postępowania w sprawie wypadków mają zastosowanie odrębne przepisy.

§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER INFRASTRUKTURY



3

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie przewozu towarów
niebezpiecznych statkami niepodlegającymi Konwencji, zwany dalej „projektem
rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 99 ust. 2
ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.

Rozporządzenie określa wymagania dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych
statkami niepodlegającymi Konwencji SOLAS, mając na względzie bezpieczne pakowanie
i mocowanie tych towarów oraz środki ostrożności, konieczne ze względu na sąsiedztwo
z innymi towarami.

Rozporządzenie zawiera regulacje istniejące w dotychczas obowiązującym
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 kwietnia 2003 r. w sprawie określenia zasad
przewozu towarów niebezpiecznych statkami niepodlegającymi Konwencji SOLAS (Dz. U.
z 2003 r. Nr 89, poz. 832); konieczność jego wprowadzenia wynika z uchwalenia nowej
ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z
§
4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Organizacje o charakterze lobbingowym, wymienione w rejestrze podmiotów
wykonujących zawodową działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad rozporządzeniem.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
4
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 88 . [ 89 ] . 90 ... 100 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: