Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
4
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie bezpiecznej obsługi statku
stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 80 ust. 3 ustawy z dnia …… o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. Nr …., poz. ....), zgodnie z którą minister właściwy do spraw gospodarki
morskiej określi, w drodze rozporządzenia, warunki ustalania składu załogi statku przez
dyrektorów urzędów morskich oraz wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi.
W związku z wejściem w życie ustawy oraz koniecznością wydawania przez
administracje morską certyfikatu bezpiecznej obsługi statku, wynikającym z prawidła V/13
Konwencji SOLAS, w projekcie rozporządzenia definiuje się kryteria, którymi kierować się
będą dyrektorzy urzędów morskich przy ustalaniu niezbędnego dla bezpieczeństwa morskiego
składu załogi statku. Projekt, celem zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji statku oraz
dbałości o ochronę środowiska morskiego, uwzględnia wytyczne IMO dotyczące minimalnej
bezpiecznej obsady statku. W projekcie określa się również wzór certyfikatu bezpiecznej
obsługi statku.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega konsultacjom w celu uzyskania opinii z
Europejskim Bankiem Centralnym lub innym właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej, o których mowa w §12a Uchwały Rady Ministrów Nr 49 z dnia 19 marca 2002
r. „Regulamin pracy Rady Ministrów” (M. P. nr 13 z 2002 r., poz. 221, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Cel wprowadzenia rozporz dzenia
W związku z wejściem w życie nowej ustawy bezpieczeństwie morskim, zaistniała
konieczność opracowania kryteriów, którymi kierować się będą dyrektorzy urzędów morskich
przy ustalaniu niezbędnego dla bezpieczeństwa morskiego składu załogi statku. W projekcie
określa się również wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi statku.
II.
Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy projektu rozporządzenia będą oddziaływać na dyrektorów urzędów morskich jako
organy uprawnione na mocy ustawy do określenia składu załogi statku niezbędnego dla
bezpieczeństwa morskiego.
III.
Wyniki konsultacji społecznych
…
IV.
Skutki wprowadzenia regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Nie będzie miało również wpływu na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
16/07-kt
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRÓW OBRONY NARODOWEJ
ORAZ SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia
w sprawie zakresu stosowania międzynarodowych przepisów o zapobieganiu
zderzeniom na morzu do jednostek pływaj cych Marynarki Wojennej, Straży
Granicznej i Policji
Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu z roku 1972,
załączone do Konwencji w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu
zderzeniom na morzu z 1972 r., sporządzonej w Londynie dnia 20 października 1972 r. (Dz.
U. z 1977 r. Nr 15, poz. 61), stosuje się do jednostek pływających Marynarki Wojennej,
Straży Granicznej i Policji, z uwzględnieniem § 2.
2. Powołane w rozporządzeniu prawidła, ustępy, litery i punkty bez bliższego określenia
oznaczają prawidła, ustępy, litery i punkty Międzynarodowych przepisów o zapobieganiu
zderzeniom na morzu z roku 1972, o których mowa w ust. 1.
§ 2. Zgodnie z prawidłem 1 lit. c) i e) ustala się, że:
1) jednostki pływające o długości większej niż 50 m mogą nie pokazywać drugiego światła
określonego w prawidle 23 lit. a) pkt ii);
2) światło określone w prawidle 23 lit. a) pkt i) może znajdować się niezależnie od
szerokości jednostki pływającej na wysokości mniejszej niż 6 m nad jej kadłubem (mniejszej
niż określona w załączniku I ust. 2 lit. a) pkt i), jednak powyżej świateł burtowych
określonych w załączniku I ust. 2 lit. g);
3) jednostki pływające w czasie postoju na kotwicy, które nie mogą mieć świateł
określonych w prawidle 22 lit. a), w prawidle 30 lit. a) i b) oraz w załączniku I ust. 2 lit. k) –
niezależnie od długości – powinny pokazywać jedno lub dwa białe światła widoczne dookoła
widnokręgu, widziane z odległości co najmniej 2 mil morskich; jedno z tych świateł, jeżeli
1
pokazywane są dwa, powinno być umieszczone na rufie jednostki pływającej, na wysokości
większej niż 1 m nad kadłubem, a drugie – na dziobie, na wysokości większej niż światło na
rufie; jeżeli jest pokazywane jedno światło białe, powinno być ono umieszczone na dziobie;
4) w zespole jednostek pływających znajdujących się w drodze lub stojących na kotwicy
jedna z tych jednostek może pokazywać białe światło widoczne dookoła widnokręgu,
umieszczone na szczycie masztu, niezależnie od innych wymaganych świateł;
5) w zespole jednostek pływających stojących na kotwicy jedna lub kilka tych jednostek
może pokazywać, niezależnie od innych wymaganych świateł, jedno niebieskie światło
widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone na rei masztu;
6) jednostki pływające idące w zespole jedna za drugą, z wyjątkiem ostatniej, oprócz
światła rufowego określonego w prawidle 21 lit. c) oraz w prawidle 22 lit. a), b) i c), mogą
pokazywać jedno lub dwa dodatkowe światła świecące w kierunku rufy w sektorze około 10°,
umieszczone w płaszczyźnie symetrii jednostki pływającej; górne światło powinno znajdować
się na grotmaszcie lub na specjalnym wsporniku, a dolne – nad światłem rufowym
określonym w prawidle 21 lit. c) oraz w prawidle 22 lit. a), b) i c);
7) jednostki pływające, które zabezpieczają ćwiczenia okrętów podwodnych Marynarki
Wojennej, powinny dodatkowo pokazywać:
a) w dzień sygnał „NE2” według Międzynarodowego Kodu Sygnałów,
b) w nocy, niezależnie od innych wymaganych świateł, trzy niebieskie światła widoczne dookoła
widnokręgu, umieszczone jedno pod drugim na rei masztu;
8) jednostki pływające prowadzące strzelanie, niezależnie od innych wymaganych świateł
i znaków:
a) w dzień podnoszą czerwoną prostokątną flagę o rozmiarach typowych flag sygnałowych
Międzynarodowego Kodu Sygnałów,
b) w nocy pokazują na maszcie czerwone światło widoczne dookoła widnokręgu, umieszczone
ponad światłem białym określonym w prawidle 23 lit. a) pkt i);
9) jednostki pływające Straży Granicznej w czasie realizacji zadań z zakresu ochrony
granicy państwowej pokazują w nocy, jako oznaki odróżniające je od innych jednostek
pływających:
a) dwa zielone światła widoczne dookoła widnokręgu, widziane z odległości co najmniej 2 mil
morskich, umieszczone na maszcie pionowo jedno pod drugim w odległości około 1 m
między nimi; dolne światło zielone powinno znajdować się nie niżej niż 0,5 m pod światłem
białym określonym w prawidle 23 lit. a) pkt i); na jednostkach o długości do 12 m dopuszcza
się odległości mniejsze pomiędzy tymi światłami albo
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik