Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
I.
Cel wprowadzenia rozporz dzenia
W związku z wejściem w życie nowej ustawy bezpieczeństwie morskim i
utworzeniem centralnej Morskiej komisji Egzaminacyjnej zaistniała konieczność opracowania
nowych przepisów wykonawczych w zakresie sposobu organizacji i przebiegu egzaminów dla
marynarzy.
II.
Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy projektu rozporządzenia będą oddziaływać na osoby ubiegające się o uzyskanie
świadectw i dyplomów morskich, gdyż ich uzyskanie warunkowane będzie złożeniem
egzaminu z wynikiem pozytywnym przed Centralną Morska Komisją Egzaminacyjną, a nie –
jak dotychczas – przed jedną z trzech komisji działających przy dyrektorach urzędów
morskich.
III.
Wyniki konsultacji społecznych
Projekt rozporządzania zostanie skierowany do uzgodnień z następującymi podmiotami:
1) Akademia Morska w Gdyni,
2) Akademia Morska w Szczecinie,
3) Akademia Marynarki Wojennej,
4) Studium Doskonalenia Kadr Sp. z o.o.,
5) Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich Akademii Morskiej w Szczecinie,
6) Ośrodek Szkoleniowy Akademii Marynarki Wojennej,
7) Szkoła Morska w Gdyni Sp. z o.o.,
8) Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Gdyni,
9) Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Szczecinie,
10) Centrum Szkolenia Morskiego „ZENIT”,
11) Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków,
12) Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”,
13) Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy.
11
IV.
Skutki wprowadzenia regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Ustanowienie Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej (CMKE) nie spowoduje
dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa. Obecnie funkcjonują trzy komisje
egzaminacyjne przy każdym z Dyrektorów Urzędów Morskich. W ich miejsce powołana
zostanie Centralna Morska Komisja Egzaminacyjna. Dodatkowo koszty funkcjonowania
CMKE oraz opłacenia egzaminatorów pokryte będą ze zwiększonych dochodów z
przeprowadzania egzaminów w związku ze zmianą załącznika do ustawy w zakresie opłat za
egzaminy. Podwyższenie opłat za egzaminy wynika z faktu, że przedmiotowe opłaty od 2000
r. nie ulegały zmianom. Koszty związane z wynagrodzeniem egzaminatorów i dochody trzech
komisji egzaminacyjnych w roku 2008 wyniosły odpowiednio 350 tys. PLN oraz 860 tys.
PLN. Pozostała kwota przeznaczona jest na wynagrodzenia Przewodniczących komisji
egzaminacyjnych, pracowników sekretariatów komisji oraz opłacenie materiałów i
pomieszczeń egzaminacyjnych. Obecnie co roku rezerwowana jest kwota 450 tys. rocznie na
wydatki związane z działaniem komisji egzaminacyjnych przy dyrektorach urzędów
morskich. Wydatki te nie ulegną zwiększeniu po utworzeniu CMKE.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na budżet jednostek samorządu
terytorialnego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Nie będzie miało również wpływu na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
15/07-kt
12
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie bezpiecznej obsługi statku
Na podstawie art. 80 ust. 3 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...)zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki ustalania składu załogi statku przez dyrektorów urzędów morskich
2) wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi.
§ 2. 1. Statek nie może być używany w żegludze, jeżeli nie jest obsadzony załogą o
wymaganym dla bezpieczeństwa morskiego minimalnym składzie.
2. Minimalny skład załogi statku określony powinien być tak, by zapewnić należyty
poziom bezpieczeństwa żeglugi oraz ochrony środowiska morskiego.
§ 3. 1. Dyrektor urzędu morskiego właściwy dla portu macierzystego statku ustala minimalny
skład załogi statku biorąc pod uwagę:
1) wielkość i typ statku;
2) liczbę, wielkość i typ pędników głównych i pomocniczych;
3) wyposażenie statku;
4) rodzaj przewożonego ładunku;
5) częstotliwość zawinięć do portów;
6) długość i rodzaj prawdopodobnych rejsów statku;
7) rodzaj rejonu żeglugi, w którym statek będzie operował;
8) niezbędne kwalifikacje załogi;
9) wymogi odnośnie czasu pracy i wypoczynku marynarzy, określone w odrębnych
przepisach.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
1
2. Ustalając minimalny skład załogi statku, dyrektor urzędu morskiego bierze pod uwagę
wytyczne Międzynarodowej Organizacji Morskiej, zawarte w rezolucjach A.890(21)
oraz A.955(23) dotyczących minimalnej bezpiecznej obsługi.
§ 4. Ustala się wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi statku dla statków morskich,
podlegających Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej
w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319) wraz z
Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu,
1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i
321 oraz z 1986 r. Nr 35, poz. 177), i z Protokołem z 1988 roku do Międzynarodowej
Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu z 1974 roku (Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz. 372),
stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Certyfikaty bezpiecznej obsługi statku, wydane na podstawie rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie wzoru certyfikatu bezpiecznej obsługi
statku morskiego (Dz. U. Nr 69, poz. 639) zachowują swoją ważność.
§ 6. Opłaty za czynności przewidziane w rozporządzeniu określa ustawa.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
2
Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ... (poz. ...)
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik