Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
Przewodnicz cy komisji egzaminacyjnej, jego zastępcy oraz egzaminatorzy
§ 14. Kandydatem na przewodniczącego albo zastępcę przewodniczącego może być osoba
posiadająca:
1) dyplom na poziomie zarządzania w dziale pokładowym lub maszynowym oraz
dyplom ukończenia wyższej uczelni, albo
2) dyplom na poziomie zarządzania w dziale pokładowym lub maszynowym oraz 5-
letnią praktykę pływania na statkach morskich na stanowisku określonym w tym
dyplomie.
§ 15.1 Kandydat na egzaminatora powinien posiadać:
1) wykształcenie wyższe.
2) minimum 5 lat doświadczenia zawodowego:
a) na stanowisku bezpośrednio związanym z zakresem egzaminu (modułu)
na odpowiedni poziom kompetencji, lub
b) w dydaktyce przedmiotów obejmujących zakres funkcji na uczelniach
wyższych kształcących kadry morskie według programów nauczania
zgodnych z Konwencją STCW;
3) kurs przygotowania pedagogicznego;
4) kurs obsługi symulatorów wykorzystywanych w egzaminach praktycznych,
potwierdzony stosownym certyfikatem posiadanym przez kandydata;
5) referencje uczelni morskiej, administracji morskiej, armatora, towarzystwa
klasyfikacyjnego;
6) certyfikat znajomości języka angielskiego na poziomie testu Merlins, Martel
lub odpowiadającego poziomem testu ze słownictwa morskiego w j.
angielskim.
2. Kandydaci na egzaminatorów przechodzą szkolenie unifikacyjne w zakresie wymogów,
sposobu i procedur egzaminowania, jednakowych dla wszystkich centrów i punktów
egzaminacyjnych. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku szkolenia kandydaci uzyskują status
egzaminatora na okres 5 lat. Po tym okresie muszą przejść z pozytywnym wynikiem kursy
odnowieniowe.
6
§ 16. Kandydat na przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego albo członka komisji
egzaminacyjnej dodatkowo:
1) odbywa szkolenie w zakresie metod i praktyki egzaminowania;
2) w przypadku egzaminowania za pomocą symulatorów – powinien wykazać się
praktycznym doświadczeniem na poszczególnych typach symulatorów, zdobytym pod
nadzorem i pozytywnie ocenionym przez doświadczonego egzaminatora.
§17. Kandydat na sekretarza komisji egzaminacyjnej powinien posiadać doświadczenie
praktyczne w zakresie obsługi organizacyjno-administracyjnej komisji egzaminacyjnej.
§ 18.1. Kandydatów na egzaminatorów zgłaszają morskie jednostki edukacyjne, urzędy
morskie, towarzystwa klasyfikacyjne, przedsiębiorstwa armatorskie. Jednostka zgłaszająca
powinna załączyć rekomendację zgłaszanego kandydata na egzaminatora.
2. Komisja egzaminacyjna dokonuje wyboru kandydatów na egzaminatorów, spośród osób, o
których mowa w ust. 1. Po dokonaniu wyboru, przygotowuje listę egzaminatorów.
3. Komisja egzaminacyjna organizuje szkolenia i egzaminy oraz dokonuje weryfikacji
egzaminatorów.
§ 19.1. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej przekazuje się listę egzaminatorów
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej celem jej akceptacji.
2. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej raz do roku przekazuje ministrowi właściwemu
do spraw gospodarki morskiej aktualne informacje o statusie osób wpisanych na listę
egzaminatorów oraz przedstawia nowych kandydatów na egzaminatorów.
3. Po zaakceptowaniu informacji, o której mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej sporządza i akceptuje nową listę egzaminatorów.
Rozdział 4
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 20. Osoby, które rozpoczęły szkolenie przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia,
jednak nie później, niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy są egzaminowane przez
komisje egzaminacyjne działające przy dyrektorach urzędów morskich na podstawie
dotychczasowych przepisów.
7
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia2).
MINISTER INFRASTRUKTURY
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniami:
1) Ministra Infrastruktury z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie trybu przeprowadzania egzaminów i zasad
wynagradzania członków komisji egzaminacyjnej oraz członków komisji dokonujących oceny
ośrodków szkoleniowych (Dz. U. Nr 205, poz.1734 oraz Dz. U. z 2008 r., Nr 06, poz. 12);
2) Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2004 r. w sprawie regulaminu pracy komisji
egzaminacyjnych oraz kryteriów, którym powinni odpowiadać kandydaci na przewodniczącego i
członków tych komisji (Dz. U. Nr 262, poz. 2610)
– które zgodnie z art. 142 ust. 2 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim tracą moc z dniem ... .
8
UZASADNIENIE
W związku z wejściem w życie nowej ustawy bezpieczeństwie morskim i powołaniem
Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, zaistniała konieczność opracowania nowych
przepisów wykonawczych w zakresie sposobu organizacji i przebiegu egzaminów dla
marynarzy.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie Centralnej Morskiej Komisji
Egzaminacyjnej oraz trybu przeprowadzania egzaminów stanowi wykonanie delegacji
zawartej w art. 77 ust. 10 ustawy z dnia …… o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ….,
poz. ....), zgodnie z którą minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze
rozporządzenia, kryteria, którym powinni odpowiadać kandydaci na przewodniczącego i jego
zastępców oraz egzaminatorów, sposób sporządzania i aktualizacji listy egzaminatorów, a
także tryb i sposób przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych oraz warunki
wynagradzania członków zespołu egzaminacyjnego.
Projekt rozporządzania tworzy nowoczesny system egzaminacyjny, umożliwiający
zapewnienie jednolitych, obiektywnych wymagań egzaminacyjnych, niezależnie od miejsca
egzaminowania i egzaminatorów. Egzaminy odbywać się będą w morskich jednostkach
edukacyjnych, które uzyskają status centrum lub ośrodka egzaminacyjnego. Przewiduje, że
kompetencje egzaminatorów będą sprawdzone przez uprawniony organ Centralnej Morskiej
Komisji Egzaminacyjnej, a potwierdzane coroczne przez ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej. Tym kompetencje egzaminatorów będą ujednolicone, co gwarantuje
wszystkim ubiegającym się o dyplomy morskie egzaminowanie z zakresu wiedzy i
umiejętności według jednolitych kryteriów i na równorzędnym sprzęcie.
Centralna Morska Komisja Egzaminacyjna ułatwi dostęp egzaminowanych do egzaminów –
dostęp do centrów i ośrodków egzaminacyjnych w dowolnym okresie, możliwość zdawania
egzaminów w częściach, w różnych miejscach i w wybranym czasie. Wdroży systemowy
nadzór procesu egzaminowania w miejsce nadzoru osobowego, zależnego od etyki i wiedzy
nadzorującego. Zapewni, że niezależnie od miejsca egzaminowania, będzie ono jednolitym
procesem, bezstronnego sprawdzenie wiedzy i umiejętności egzaminowanego z zakresu
objętego tematyką egzaminu, realizowanym w centrum egzaminacyjnym lub ośrodku
egzaminacyjnym.
9
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega konsultacjom w celu uzyskania opinii z
Europejskim Bankiem Centralnym lub innym właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej, o których mowa w §12a Uchwały Rady Ministrów Nr 49 z dnia 19 marca 2002
r. „Regulamin pracy Rady Ministrów” (M. P. nr 13 z 2002 r., poz. 221, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik

-
4463-II
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei