Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
2) urzędy morskie;
3) armatorów statków o polskiej przynależności;
6) uznane organizacje upoważnione do działania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
08_09zb
9
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie przekazywania informacji przez załadowcę podstawiaj cego pod załadunek na
statek towary niebezpieczne lub zanieczyszczaj ce2)
Na podstawie art. 10b ust. 3 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu
zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 692, z 2007 r. Nr 176,
poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 63, poz. 518) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zakres informacji, jaką powinna zawierać deklaracja o towarach
niebezpiecznych lub zanieczyszczających, zwana dalej „deklaracją”, przekazywana przez
załadowcę kapitanowi statku.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) „IMO”, należy przez to rozumieć Międzynarodową Organizację Morską;
2) „Kodeksie IMDG”, należy przez to rozumieć Międzynarodowy morski kodeks towarów
niebezpiecznych, o którym mowa w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada
2002 r. w sprawie niektórych przepisów do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie
życia na morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r., wraz z Protokołem,
sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. Urz. Min. Infr. z 2002 r. Nr 11,
poz. 47);
3) „Kodeksie IBC”, należy przez to rozumieć Międzynarodowy kodeks budowy i wyposażenia
statków przewożących niebezpieczne chemikalia luzem, przyjęty w 1983 r. przez Komitet
Bezpieczeństwa ycia na Morzu IMO – rezolucją MSC. 4 (48), zmodyfikowany w 1985 r.
przez Komitet Ochrony rodowiska Morskiego IMO – rezolucją Nr MEPC. 19 (22);
4) „Kodeksie IGC”, należy przez to rozumieć Międzynarodowy kodeks budowy i wyposażenia
statków przewożących skroplone gazy luzem, przyjęty w 1983 r. przez Komitet
Bezpieczeństwa ycia na Morzu IMO – rezolucją Nr MSC.5 (48);
5) „Kodeksie INF”, należy przez to rozumieć Kodeks bezpiecznego przewozu statkami
napromieniowanego paliwa jądrowego, plutonu i wysokopromieniotwórczych odpadów
w pojemnikach, przyjęty w 1993 r. przez Zgromadzenie IMO – rezolucją Nr A. 748 (18);
6) „Konwencji MARPOL 1973/78”, należy przez to rozumieć Międzynarodową konwencję
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują wdrożenia postanowień dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca
2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę
93/75/WE (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002, str. 10).
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzoną w Londynie dnia
2 listopada 1973 r., zmienioną Protokołem uzupełniającym, sporządzonym w Londynie dnia
17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101);
7) „ładunkowej jednostce transportowej”, należy przez to rozumieć drogowy pojazd do
przewozu towarów, wagon kolejowy do przewozu towarów, kontener do przewozu towarów,
cysternę drogową, wagon kolejowy lub przenośny pojemnik.
§ 3. Deklaracja powinna zawierać:
1) nazwę techniczną przewożonego towaru;
2) numer identyfikacji towaru UN (Organizacji Narodów Zjednoczonych), jeżeli istnieje;
3) klasę szkodliwości towaru określoną według klasyfikacji przyjętej przez IMO w Kodeksach:
IMDG, IBC, IGC oraz w Załączniku II – Uzupełnienie I, II i III do Konwencji MARPOL
1973/78;
4) klasę statku określoną przez IMO według Kodeksu INF zgodnie z Prawidłem VII/14.2, tam
gdzie ma to zastosowanie;
5) ilość towarów, a jeżeli towary te są przewożone w ładunkowych jednostkach transportowych
– znaki identyfikacyjne tych jednostek;
6)
adres podmiotu, pod którym można otrzymać bardziej szczegółowe informacje
o dostarczonym towarze.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
2
UZASADNIENIE
Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie przekazywania informacji przez
załadowcę podstawiającego pod załadunek na statek towary niebezpieczne lub
zanieczyszczające, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 10b ust. 3
ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U.
z 2006 r. Nr 99, poz. 692, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują wdrożenia postanowień dyrektywy
2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania
i
informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. WE L 208
z 05.08.2002, str. 10).
Celem projektu rozporządzenia jest określenie zakresu informacji, jaką powinna zawierać
deklaracja o towarach niebezpiecznych lub zanieczyszczających, która jest przekazywana przez
załadowcę kapitanowi statku.
Projekt
rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje
się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) urzędy morskie,
3) właścicieli i armatorów statków,
4) podmioty prowadzące załadunek towarów niebezpiecznych lub zanieczyszczających do
ładowania na statek.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki sektora
przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływ na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07_18zb
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik