eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

2.6. Instytucja klasyfikacyjna powinna unikać jakichkolwiek działań, które mogą wywoływać
uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
2.7. Wykonywanie powierzonych czynności organu inspekcyjnego będzie akceptowane przez
organ administracji morskiej, pod warunkiem utrzymywania przez instytucję klasyfikacyjną
kryteriów ustalonych dla uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
2.8. Instytucja klasyfikacyjna nie może wystawiać certyfikatu dla statku w wypadku, gdy statek
został pozbawiony klasy lub zmienia klasę z przyczyn dotyczących bezpieczeństwa żeglugi,
zanim nie zostanie umożliwione administracji państwa bandery wydanie w odpowiednim
czasie opinii co do konieczności dokonania pełnej inspekcji na statku.

3. Interpretacje, zwolnienia
3.1. Interpretacje postanowień umów międzynarodowych, określanie rozwiązań równoważnych i
akceptacja środków zastępczych należą do organu administracji morskiej, a instytucja
klasyfikacyjna współpracuje z administracją morską przy ich określaniu.
3.2. Wydawanie zwolnień od wymogu stosowania przepisów umów międzynarodowych należy do
organu administracji morskiej.
3.3. W uzasadnionych wypadkach, jeżeli postanowienia umów międzynarodowych nie są
spełnione, a w porcie, w którym statek się znajduje, nie ma możliwości wykonania trwałej
naprawy i wymiany lub uzupełnienia wyposażenia, instytucja klasyfikacyjna zobowiązana
jest określić, a następnie uzgodnić z administracją morską czasowe warunki, które umożliwią
bezpieczne przejście statku do portu, gdzie trwałe naprawy, wymiana lub uzupełnienie
wyposażenia będą dokonane.

4. Przekazywanie informacji
4.1. Instytucja klasyfikacyjna będzie przekazywać organowi administracji morskiej aktualne
przepisy techniczne, zasady nadzoru, instrukcje, formularze dokumentów i sprawozdań z
zakresu objętego umową, a także informatory adresowe, w językach polskim i angielskim.
4.2. Instytucja klasyfikacyjna będzie przekazywać organowi administracji morskiej kopie
dokumentów i sprawozdań potwierdzających wykonanie czynności objętych umową.
4.3. Instytucja klasyfikacyjna będzie przekazywać organowi administracji morskiej informacje o
każdej awarii i wypadku statku, a także o stwierdzonych podczas przeglądów uchybieniach i
niespełnianiu przez statek standardów bezpieczeństwa. Organ administracji morskiej
informuje Komisję Europejską i państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz państwa
bandery o stwierdzeniu okoliczności wystawienia ważnego certyfikatu dla statku, który nie
spełnia odpowiednich wymagań międzynarodowych konwencji, lub o każdym uchybieniu
statku posiadającego ważny certyfikat klasy w zakresie objętym powyższym certyfikatem.
Przekazywane są jedynie informacje o statkach stanowiących poważne zagrożenie dla
bezpieczeństwa żeglugi i środowiska lub o wypadkach szczególnych zaniedbań innej
instytucji klasyfikacyjnej. Instytucja klasyfikacyjna powinna być poinformowana o takich
wypadkach w czasie inspekcji wstępnej.
4.4. Instytucja klasyfikacyjna zapewni organowi administracji morskiej automatyczny wgląd do baz
danych o statkach, w tym do statusów klasyfikacyjnych statków.
4.5. Instytucja klasyfikacyjna zapewni organowi administracji morskiej wgląd do dokumentacji
technicznej i zbiorów analiz awarii, w zakresie statków objętych umową.
4.6. Organ administracji morskiej będzie przekazywać instytucji klasyfikacyjnej kopie aktów
prawnych, wymagań i instrukcji w zakresie obowiązującym statki o polskiej przynależności, o
ile nie są one oficjalnie publikowane.
4.7. Organ administracji morskiej będzie co kwartał przekazywać instytucji klasyfikacyjnej
aktualną listę statków morskich o polskiej przynależności objętych umową.
4.8. Strony zobowiązują się, w ramach współpracy, utrzymywać stałą łączność telekomunikacyjną.

4
4.9. Instytucja klasyfikacyjna będzie przekazywać Komisji Europejskiej oraz państwom
członkowskim Unii Europejskiej, które udzieliły jej upoważnienia, wszystkie stosowne
informacje o klasyfikowanej przez nią flocie, przeniesieniach, zmianach, zawieszeniach oraz
wycofaniach klasy statku, niezależnie od jego bandery. Informacje o przeniesieniach,
zmianach, zawieszeniach i wycofaniach klasy statku, łącznie z informacjami o wszystkich
opóźnionych przeglądach i opóźnionych zaleceniach, warunkach uzyskania klasy statku,
warunkach lub ograniczeniach operacyjnych określonych dla klasyfikowanych przez
instytucję klasyfikacyjną statków - niezależnie od ich bandery - powinny być także
przekazywane do systemu informacyjnego Sirenac Memorandum Paryskiego oraz powinny
być publikowane na stronie internetowej instytucji klasyfikacyjnej.
4.10. Instytucja klasyfikacyjna powinna przeprowadzać okresowe konsultacje z innymi uznanymi
instytucjami w celu utrzymania równoważności jej standardów technicznych oraz ich
wdrażania zgodnie z postanowieniami rezolucji IMO A.847(20) dotyczącej wytycznych w
sprawie pomocy państwom bandery we wprowadzaniu dokumentów IMO. Instytucja
klasyfikacyjna przekazuje Komisji Europejskiej informacje o zasadniczych zmianach w jej
standardach.
4.11. W wypadku zmiany klasyfikatora pomiędzy dwiema uznanymi instytucjami klasyfikacyjnymi,
instytucja, od której statek odchodzi, ma poinformować instytucję przyjmującą statek o
wszystkich zaległych przeglądach, zaleceniach, warunkach klasy, warunkach
eksploatacyjnych i ograniczeniach eksploatacyjnych wydanych dla tego statku. Podczas
zmiany klasyfikatora instytucja klasyfikacyjna, od której statek odchodzi, przekaże instytucji
przyjmującej statek kompletne dokumenty historii statku. Instytucja klasyfikacyjna
przyjmująca może wystawić dla statku certyfikaty jedynie po właściwym wykonaniu
wszystkich zaległych przeglądów, a także wykonaniu, w sposób określony przez instytucję,
od której statek odchodzi, wszystkich zaległych zaleceń i warunków klasy wydanych
uprzednio dla tego statku. Przed wydaniem certyfikatów instytucja klasyfikacyjna
przyjmująca statek musi powiadomić instytucję, od której statek odchodzi, o dacie
wystawienia certyfikatów, a także potwierdzić datę, miejsce i działania podjęte dla
właściwego wykonania każdego zaległego przeglądu, zaległego zalecenia i warunku klasy. W
celu właściwego wprowadzania wymagań określonych w niniejszym punkcie uznana
instytucja klasyfikacyjna powinna współpracować z innymi uznanymi instytucjami
klasyfikacyjnymi.

5. Nadzór nad instytucj klasyfikacyjn
5.1. Organ administracji morskiej opiniuje projekty przepisów technicznych i zasad nadzoru
technicznego nad statkami opracowywane przez instytucję klasyfikacyjną.
5.2. Organ administracji morskiej będzie otrzymywać roczne sprawozdania instytucji
klasyfikacyjnej z realizacji powierzonych umową czynności, zawierające również
potwierdzenie utrzymania kryteriów dla uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
5.3. Organ administracji morskiej przynajmniej raz na dwa lata będzie dokonywać audytu uznanej
instytucji klasyfikacyjnej w celu weryfikacji poprawności wykonywania przez tę instytucję
zadań, do których została ona upoważniona. Raport zawierający informację o wynikach
takiego audytu przekazuje się do Komisji Europejskiej oraz właściwym organom państw
członkowskich Unii Europejskiej najpóźniej do dnia 31 marca w roku następującym po roku,
w którym taki audyt się odbył.
5.4. Organ administracji morskiej, przez własne organy inspekcyjne, przeprowadza
niezapowiedziane inspekcje kontrolne statków.

6. Inne warunki
6.1. Opłaty.

5
6.1.1. Opłaty za przeprowadzane inspekcje i wystawione certyfikaty będą pobierane przez instytucję
klasyfikacyjną bezpośrednio od zleceniodawcy, zgodnie z zasadami określonymi w
odpowiednich aktach prawnych, i przelewane na konto budżetu państwa.
6.2. Poufność informacji.
6.2.1. Instytucja klasyfikacyjna, jej kierownictwo, inspektorzy i pracownicy zapewnią pełną
poufność informacji otrzymywanych od organów administracji morskiej.
6.3. Inspektorzy i podwykonawcy.
6.3.1. Powierzone czynności organu inspekcyjnego będą wykonywane przez inspektorów
zatrudnionych i odpowiednio wyszkolonych przez instytucję klasyfikacyjną.
6.3.2. W uzasadnionych wypadkach czynności powierzone umową mogą być zlecone inspektorom
zatrudnionym przez inne uznane instytucje klasyfikacyjne, na zasadach określonych w
umowach o zastępstwie.
6.3.3. Wykonywanie czynności inspekcyjnych lub działalność podwykonawcy może nastąpić
wyłącznie za zgodą organu administracji morskiej.
6.4. Odpowiedzialność.
6.4.1. Jeżeli w następstwie wypadku, wskutek prawomocnego orzeczenia sądu, ugody lub procedur
arbitrażowych ustalona została odpowiedzialność organu administracji morskiej oraz został
nałożony obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód majątkowych i niemajątkowych
osobom, które takich szkód doznały, a zostało udowodnione przed sądem wydającym
orzeczenie, iż szkody te zostały wyrządzone w wyniku umyślnego działania lub zaniechania
lub z powodu rażącego niedbalstwa instytucji klasyfikacyjnej, jej organów, pracowników,
agentów lub przez inne osoby działające w imieniu instytucji klasyfikacyjnej, organ
administracji morskiej jest uprawniony do otrzymania odszkodowania od instytucji
klasyfikacyjnej w takim zakresie, w jakim zgodnie z treścią orzeczenia sądowego instytucja
klasyfikacyjna przyczyniła się do wyrządzenia szkody.
6.4.2. Jeżeli w następstwie wypadku, wskutek prawomocnego orzeczenia sądu, ugody lub procedur
arbitrażowych została ustalona odpowiedzialność organu administracji morskiej oraz został
nałożony obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód niemajątkowych osobom, które takich
szkód doznały, a zostało udowodnione przed sądem wydającym orzeczenie, iż szkody te
zostały wyrządzone wskutek nieumyślnego działania lub zaniechania instytucji
klasyfikacyjnej, jej organów, pracowników, agentów lub przez inne osoby działające w
imieniu instytucji klasyfikacyjnej, organ administracji morskiej jest uprawniony do
otrzymania odszkodowania od instytucji klasyfikacyjnej w takim zakresie, w jakim zgodnie z
treścią orzeczenia sądowego instytucja klasyfikacyjna przyczyniła się do wyrządzenia szkody.
W takim wypadku organ administracji morskiej może ograniczyć maksymalną wysokość
wypłacanego przez instytucję klasyfikacyjną odszkodowania, jednakże do wysokości nie
niższej niż 4 miliony euro.
6.4.3. Jeżeli w następstwie wypadku, wskutek prawomocnego orzeczenia sądu, ugody, procedur
arbitrażowych została ustalona odpowiedzialność organu administracji morskiej oraz został
nałożony obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód majątkowych osobom, które takich
szkód doznały, a zostało udowodnione przed sądem wydającym orzeczenie, iż szkody te
zostały wyrządzone wskutek nieumyślnego działania lub zaniechania instytucji
klasyfikacyjnej, jej organów, pracowników, agentów lub przez inne osoby działające w
imieniu instytucji klasyfikacyjnej, organ administracji morskiej jest uprawniony do
otrzymania odszkodowania od uznanej instytucji klasyfikacyjnej w takim zakresie, w jakim
zgodnie z treścią orzeczenia sądowego instytucja klasyfikacyjna przyczyniła się do
wyrządzenia szkody. W takim wypadku organ administracji morskiej może ograniczyć
maksymalną wysokość wypłacanego przez instytucję uznaną odszkodowania, jednakże do
wysokości nie niższej niż 2 miliony euro.

6
6.4.4. W wypadku wszczęcia postępowania odszkodowawczego, instytucja klasyfikacyjna powinna
być niezwłocznie o nim powiadomiona, a organ administracji morskiej, w celu
informacyjnym, powinien przesłać instytucji klasyfikacyjnej treść roszczenia oraz inne
odnoszące się do sprawy dokumenty.
6.4.5. Organ administracji morskiej nie podpisze ugody, wiążącej się z przyjęciem
odpowiedzialności, bez zgody instytucji klasyfikacyjnej, której wydania instytucja
klasyfikacyjna nie powinna bezpodstawnie odmawiać.
6.4.6. Instytucja klasyfikacyjna zobowiązana jest zawrzeć umowy ubezpieczenia odpowiedzialności
i utrzymywać ich ważność przez cały okres obowiązywania umowy. Kopie umów będą
przekazywane organowi administracji morskiej.
6.5. Rozwiązywanie sporów.
6.5.1. W wypadkach nieuregulowanych umową stosuje się prawo polskie.
6.5.2. W czasie wykonywania powierzonych umową czynności instytucja klasyfikacyjna, jej
kierownictwo i inspektorzy są chronieni na zasadach dotyczących funkcjonariuszy
publicznych.
6.5.3. Spory wynikające z postanowień umowy powinny być rozwiązywane przez obie strony
polubownie, drogą negocjacji, przy wzajemnym zrozumieniu.
6.5.4. Jeżeli rozwiązanie sporów nie nastąpi polubownie, właściwy do rozwiązania sporów
wynikających z umowy jest sąd właściwy dla siedziby organu administracji morskiej.

7. Zmiany
7.1. Zmiany do umowy będą wprowadzane w formie aneksu, po uzgodnieniu przez obie strony.

8. Warunki ważności umowy
8.1. Umowa wchodzi w życie z dniem ...... i jest ważna na czas nieokreślony/określony ..... lat*), z
zastrzeżeniem ust. 7.
8.2. Organ administracji morskiej może zawiesić upoważnienie instytucji klasyfikacyjnej ze
skutkiem natychmiastowym w przypadku utraty przez instytucję klasyfikacyjną zdolności do
wykonywania zadań administracji morskiej, do których została ona upoważniona.
Zawieszenie upoważnienia oznacza zawieszenie wykonania umowy.
8.3. Każda ze stron ma prawo do pisemnego wypowiedzenia umowy z 12-miesięcznym
wyprzedzeniem.
Umowa została sporządzona w dniu .......... w ........... w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, każdy w języku polskim i angielskim, po jednym egzemplarzu dla każdej ze
stron, i została podpisana przez uprawnione osoby każdej ze stron.
.............................
(instytucja klasyfikacyjna)
.................................................
(minister właściwy do spraw gospodarki morskiej)
_________
*) Niepotrzebne skreślić.


7
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu upoważniania uznanej
organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej, zwany dalej „projektem
rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 8 ust. 3
ustawy z dnia o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z Nr …, poz. …), zwanej dalej
„ustawą”.
Obowiązek wdrożenia przepisów w zakresie sposobu i zakresu upoważniania oraz
sprawowania nadzoru nad uznanymi organizacjami upoważnionymi do wykonywania zadań
administracji morskiej został nałożony dyrektywą 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w
sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i
przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L
131 z 28.05.2009, str. 47).
Celem projektu rozporządzenia jest wprowadzenie umowy o upoważnieniu zawieranej
pomiędzy ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej a uznanymi organizacjami,
jako sposobu upoważnienia uznanych organizacji do wykonywania zadań polskiej
administracji morskiej. Zakres upoważnienia będzie określany w załączniku do umowy.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz .1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



8
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: