eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie funkcjonowania elektronicznej
bazy danych o statkach o polskiej przynależności, zwany dalej „projektem rozporządzenia”,
stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.

Obowiązek zapewnienia stałej dostępności danych o statkach o polskiej przynależności
został nałożony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia
2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery.

Celem projektu rozporządzenia jest określenie szczegółów funkcjonowania bazy danych
o statkach o polskiej przynależności w taki sposób, by zapewnić jej:
1) optymalną funkcjonalność – zastosowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania
mają na celu zagwarantowanie, że baza danych zawiera wszelkie istotne informacje
związane ze statkiem, oraz że dane te są dostępne dla zainteresowanych podmiotów;
2) aktualność – rozwiązania zawarte w projekcie rozporządzenia mają na celu
zapewnienie, że każdy statek rejestrowany pod polską banderą zostanie umieszczony
w bazie danych, a informacje na jego temat będą na bieżąco aktualizowane przez
upoważnionych użytkowników systemu;
3) bezpieczeństwo – wprowadzenie obostrzeń dotyczących dostępu do bazy danych oraz
różnych stopni autoryzacji zapewnia bezpieczeństwo zawartych w niej danych;
jednocześnie projekt rozporządzenia jasno określa odpowiedzialność za
bezpieczeństwo danych (Administrator bazy danych).
Zastosowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania dają administracji morskiej
efektywne narzędzie do sprawowania nadzoru nad statkami o polskiej przynależności.

Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221,
z późn. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.


Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.

5

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
2) izby morskie;
3) urzędy morskie;
4) Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa;
5) uznane organizacje upoważnione do działania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Morski Oddział Straży Granicznej.

2. Konsultacje społeczne
(…)

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.

4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia będzie miało wpływ na wydatki sektora
publicznego, związane z kosztami utworzenia i bieżącego funkcjonowania bazy danych.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.


06_08zb

6
Projekt


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie sposobu upoważniania uznanej organizacji do wykonywania zadań
administracji morskiej2)


Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr..., poz. ...)
zarządza się, co następuje:

§ 1. Przepisy rozporządzenia określają sposób i zakres upoważniania oraz sprawowania
nadzoru nad uznanymi organizacjami upoważnionymi do wykonywania zadań administracji
morskiej.

§ 2.
1. Upoważnienia uznanej organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej
dokonuje minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w drodze decyzji.
2. Uznana organizacja, ubiegająca się o upoważnienie, składa ministrowi właściwemu do
spraw gospodarki morskiej pisemny wniosek określający zakres upoważnienia.
3. Upoważnienie może być udzielone wyłącznie uznanej organizacji.
4. Zakres upoważnienia określa się w umowie obejmującej co najmniej postanowienia, o
których mowa w załączniku do rozporządzenia. Szczegółowe informacje o treści zawartej
umowy przekazuje się Komisji Europejskiej.
5. Upoważnienie nie może obejmować uprawnienia do wydawania certyfikatów zwolnienia.

§ 3.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może również udzielić upoważnienia
uznanej organizacji mającej siedzibę w państwie, które nie jest członkiem Unii Europejskiej.
W takim przypadku umowa o upoważnieniu uznanej organizacji powinna nakładać na tę
instytucję obowiązek posiadania oddziału na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 4.
1. Upoważnienie bądź odmowa jego udzielenia powinny nastąpić w okresie
nieprzekraczającym 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2.
2. Odmowa udzielenia upoważnienia może nastąpić w wypadkach uzasadnionych potrzebami
polskiej administracji morskiej, z uwzględnieniem ilości statków podlegających inspekcji.

§ 5.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej zawiesza upoważnienie uznanej
organizacji w wypadku stwierdzenia, że jej działanie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa
żeglugi i środowiska morskiego.
2. Zawieszenie upoważnienia następuje w drodze decyzji.

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji transpozycji dyrektywy 2009/15/WE z dnia 23
kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i
przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str.
47).
3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej informuje niezwłocznie Komisję
Europejską oraz właściwe organy państw członkowskich Unii Europejskiej o zawieszeniu
upoważnienia, przekazując również informacje uzasadniające podjęcie takiej decyzji.

§ 6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY



2
Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra
Infrastruktury
z dnia ... (poz. ...)



WZÓR

UMOWA
zawarta pomiędzy
ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej
Rzeczypospolitej Polskiej
a
..........................
(pełna nazwa instytucji klasyfikacyjnej)
o upoważnieniu uznanej organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej

Umowa zawarta jest na podstawie postanowień § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia … w sprawie sposobu upoważniania uznanej organizacji do
wykonywania zadań administracji morskiej (Dz. U. …) pomiędzy ministrem właściwym do
spraw gospodarki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej, zwanym dalej "organem
administracji morskiej"
, a ............................................................., (pełna nazwa uznanej
organizacji i adres siedziby jej centrali) zwaną dalej "instytucj klasyfikacyjn ".

1. Cel i zastosowanie
Na podstawie umowy upoważnia się ............................................................ (pełna nazwa
instytucji klasyfikacyjnej) jako instytucję klasyfikacyjną do wykonywania zadań administracji
morskiej w zakresie .................................................................................... . (określić zakres
upoważnienia)

2. Postanowienia ogólne
2.1. Szczegółowy zakres inspekcji koniecznych do wydania poszczególnych dokumentów statku,
wymaganych umowami międzynarodowymi i przepisami prawa wewnętrznego,
powierzonych instytucji klasyfikacyjnej, określa załącznik do umowy.
2.2. Powierzenie instytucji klasyfikacyjnej czynności organu inspekcyjnego wykraczających poza
zakres określony w załączniku do umowy może nastąpić po uprzednim uzgodnieniu przez
obie strony zakresu tych czynności.
2.3. W zakresie powierzonych czynności organu inspekcyjnego instytucja klasyfikacyjna jest
zobowiązana do współpracy z inspektorami inspekcji portu w celu usunięcia braków
wykrytych na statku podczas ich inspekcji i poinformowania organu administracji morskiej o
podjętych działaniach.
2.4. W wypadku zatrzymania statku przez inspekcję portu organ administracji morskiej, po
sprawdzeniu przyczyn wystąpienia braków i ich zakresu, może zażądać obecności
przedstawiciela instytucji klasyfikacyjnej.
2.5. Jeżeli w czasie wykonywania przez instytucję klasyfikacyjną czynności organu inspekcyjnego
zostaną na statku stwierdzone uszkodzenia lub braki mające wpływ na bezpieczeństwo
wyjścia statku z portu i bezpieczeństwo żeglugi, instytucja klasyfikacyjna zobowiązana jest
powiadomić o tym niezwłocznie organ administracji morskiej i podjąć działania naprawcze
dla przywrócenia standardów bezpieczeństwa.

3
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: