Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie w sprawie szczegółowych warunków
i sposobu wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu przez brzegowe
stacje oraz sposobu realizacji uprawnień członków ochotniczych drużyn ratowniczych zwany
dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 124 ust. 3 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej
dalej „ustawą”.
Celem projektu rozporządzenia jest określenie szczegółowych warunków i sposobu
wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu, określenie uprawnień
członków ochotniczych drużyn ratowniczych do służbowej odzieży ochronnej i noszenia
oznak Służby SAR, do wyżywienia, zwrotu kosztów dojazdu oraz ryczałtu za udział w
akcjach, a także do ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz
ubezpieczenia rentowego na wypadek śmierci lub trwałego kalectwa.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa,
3) członków ochotniczych drużyn ratowniczych oraz osób kandydujących do członkostwa
w ochotniczej drużynie ratowniczej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na zwiększenie,
w
stosunku do obecnych, wydatków sektora publicznego, związanych z kosztami
działalności Służby SAR i Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07/42rch
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie szczegółowej organizacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa
Na podstawie art. 124 ust. 4 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Przepisy rozporządzenia określają szczegółową organizację Morskiej Służby
Poszukiwania i Ratownictwa, zwanej dalej „Służbą SAR”, zakres odpowiedzialności
dyrektora Służby SAR, wzory oznak służbowych SAR, oznakowanie jednostek ratowniczych
SAR oraz jednostek współdziałających ze Służbą SAR.
§ 2. 1. Służba SAR jest państwową jednostką organizacyjną przeznaczoną do wykonywania:
1) zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu;
2) zadań w zakresie zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu.
2. Służba SAR wykonuje także inne zadania związane z bezpieczeństwem morskim.
§ 3. 1. W skład Służby SAR wchodzą:
1) pion ogólny – zapewniający obsługę administracyjną, finansowo-księgową i techniczną,
złożony z funkcjonalnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy; pion
ogólny podlega bezpośrednio dyrektorowi Służby SAR;
2) pion operacyjny – realizujący zadania poszukiwania i ratowania życia na morzu oraz
zwalczania zanieczyszczeń środowiska morskiego, w tym związane z odbiorem alertu
o zagrożeniu ochrony statku, a także zapewniający funkcjonowanie Polskiej Platformy
Informatycznej Administracji Morskiej; pion operacyjny podlega zastępcy dyrektora Służby
SAR do spraw operacyjnych.
2. Pion ogólny obejmuje:
1) Biuro Służb Pracowniczych;
2) Biuro Rachunkowości Finansowej;
3) Biuro Techniki i Zaopatrzenia;
4) Biuro Administracyjne;
5) samodzielne stanowiska pracy bezpośrednio podległe dyrektorowi Służby SAR,
w szczególności do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej,
przetargów publicznych oraz stanowisko radcy prawnego.
3. Pion operacyjny obejmuje:
1) Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne w Gdyni, w którego skład wchodzi Punkt
Odbioru Alertu o Zagrożeniu Ochrony Statku oraz Pomocnicze Centrum Koordynacyjne
w winoujściu;
2) Wydział Poszukiwania i Ratownictwa Morskiego, w którego skład wchodzą:
a) morskie statki ratownicze,
b) brzegowe stacje ratownicze;
3) Wydział Zwalczania Zagrożeń i Zanieczyszczeń na Morzu, w którego skład wchodzą:
a) specjalne statki morskie do zwalczania zanieczyszczeń,
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, Poz. 1594).
b) lądowe bazy sprzętowo-magazynowe;
4) Centrum Informatyczne Polskiej Platformy Informatycznej Administracji Morskiej.
§ 4. 1. Biura dzielą się na działy, sekcje i samodzielne stanowiska pracy.
2. Biurem Rachunkowości Finansowej kieruje główny księgowy.
§ 5. Zakres zadań komórek organizacyjnych, tryb pracy Służby SAR oraz tabelę stanowisk
pracy i wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk
określa regulamin organizacyjny Służby SAR, który podlega zatwierdzeniu przez ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej.
§ 6. 1. Służbą SAR kieruje dyrektor Służby SAR przy pomocy zastępcy dyrektora do spraw
operacyjnych, głównego księgowego i kierujących komórkami organizacyjnymi, o których
mowa w § 3.
2. Do zakresu odpowiedzialności dyrektora Służby SAR należy:
1) utrzymywanie sił i środków w pełnej i ciągłej gotowości do akcji poszukiwawczych
i ratowniczych oraz do likwidacji skutków zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu;
2) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi;
3) przygotowanie projektów planów: akcji poszukiwawczych i ratowniczych oraz
zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego i ich aktualizacja;
4) opracowywanie regulaminów: organizacyjnego Służby SAR oraz pogotowia Służby
SAR;
5) współdziałanie z krajowymi systemami ratowniczymi, a także z odpowiednimi służbami
ratowniczymi innych państw;
6) planowanie rozwoju i doskonalenia Służby SAR oraz realizowanie inwestycji
wynikających z tych planów;
7) inicjowanie prac naukowo-badawczych z zakresu ratownictwa morskiego;
8) współpraca z organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego i izbami
morskimi;
9) prowadzenie spraw wynikających z odrębnych przepisów;
10) wykonywanie w stosunku do pracowników Służby SAR obowiązków pracodawcy
wynikających z przepisów Kodeksu pracy;
11) określanie wymagań kwalifikacyjnych i liczby członków ochotniczych drużyn
ratowniczych oraz trybu ich przyjmowania.
3. Dyrektor Służby SAR może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych
pracowników Służby SAR do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych
sprawach.
§ 7.
1. Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne w Gdyni, Pomocnicze Centrum
Koordynacyjne w winoujściu, Punkt Odbioru Alertu o Zagrożeniu Ochrony Statku, Centrum
Informatyczne Polskiej Platformy Informatycznej Administracji Morskiej, morskie statki
ratownicze, specjalne statki morskie do zwalczania zanieczyszczeń i brzegowe stacje
ratownicze pełnią całodobową służbę pogotowia zgodnie z regulaminem pogotowia Służby
SAR.
2.
Regulamin pogotowia Służby SAR oraz zmiany w tym regulaminie podlegają
zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
3. W czasie pełnienia całodobowej służby pogotowia statki, o których mowa w ust. 1,
podnoszą flagę określoną odrębnymi przepisami dla statków służby państwowej specjalnego
przeznaczenia.
2
§ 8. 1. Statki morskie Służby SAR powinny być oznaczone oznaką armatorską Służby SAR,
której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Niezależnie od postanowień ust. 1 morskie statki ratownicze Służby SAR powinny być
oznakowane czerwonymi literami SAR i znakiem krzyża maltańskiego koloru czerwonego na
białym polu otoczonym czerwoną obwódką.
3. Litery SAR i znak krzyża maltańskiego powinny być umieszczone na obu burtach statku
ratowniczego, a jeżeli konstrukcja statku na to nie pozwala – umieszcza się je po obu stronach
nadbudówki oraz dodatkowo znak krzyża maltańskiego na szczycie nadbudówki lub na
pokładzie w taki sposób, aby był widoczny z powietrza.
4. W czasie prowadzenia akcji poszukiwawczych i ratowniczych statki, o których mowa
w ust. 1, mogą używać niebieskich świateł błyskowych.
§ 9. 1. Pojazdy i specjalistyczne środki transportu lądowego Służby SAR są oznakowane
czerwonymi literami SAR i znakiem krzyża maltańskiego po obu stronach nadwozia oraz na
dachu pojazdu.
2. Jednostki pływające, statki powietrzne oraz inne środki transportu należące do jednostek
współdziałających ze Służbą SAR zachowują podczas wykonywania zadań poszukiwania
i ratownictwa oznakowanie właściwe ze względu na ich przynależność i przeznaczenie.
§ 10.
Pracownicy Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego w Gdyni,
Pomocniczego Centrum Koordynacyjnego w winoujściu, Punktu Odbioru Alertu
o Zagrożeniu Ochrony Statku, Centrum Informatycznego Polskiej Platformy Informatycznej
Administracji Morskiej, członkowie załóg statków, o których mowa w § 7 ust. 1, oraz
pracownicy brzegowych stacji ratowniczych noszą oznakę Służby SAR wraz z imiennym
identyfikatorem określającym stanowisko służbowe. Wzory oznaki służbowej oraz
identyfikatora określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 11. Ochotnicze drużyny ratownicze, wchodzące w skład brzegowych stacji ratowniczych,
składają się z członków czynnych i kandydatów.
§ 12. Członkiem czynnym ochotniczej drużyny ratowniczej może być pełnoletnia osoba
fizyczna, mająca dobry stan zdrowia oraz pełną zdolność do czynności prawnych.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik