eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II





OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
2) Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa,
2) Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej,
3) Marynarka Wojenna,
4) urzędy morskie,
5) Morski Odział Straży Granicznej,
6) właścicieli i armatorów statków.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został poddany konsultacjom społecznym.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.

4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na zwiększenie,
w

stosunku do obecnych, wydatków sektora publicznego, związanych z kosztami
działalności Służby SAR i Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07/41rch

4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia

w sprawie szczegółowych warunków i sposobu wykonywania zadań poszukiwania
i ratowania życia na morzu przez brzegowe stacje ratownicze oraz sposobu realizacji
uprawnień członków ochotniczych drużyn ratowniczych

Na podstawie art. 124 ust. 3 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …,
poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Jednostki organizacyjne Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, zwanej dalej
„Służbą SAR”, pełnią, w celu niezwłocznego podjęcia działań poszukiwawczych
i ratowniczych, całodobową służbę pogotowia.
2. Jednostki organizacyjne Służby SAR, o których mowa w ust. 1, w ramach pełnionej służby
pogotowia są obowiązane do przestrzegania odpowiednich reżimów gotowości, ustalonych
w regulaminie pogotowia Służby SAR, określającym w szczególności:
1) minimalne normy wyposażenia w specjalistyczny sprzęt i urządzenia;
2) minimum zapasów paliwa, wody i prowiantu;
3) dopuszczalny, najdłuższy czas od momentu otrzymania informacji o potrzebie udziału
w akcji ratowniczej do chwili opuszczenia bazy przez jednostkę ratowniczą.
3. Kapitanowie morskich statków ratowniczych oraz pełniący dyżur ratownicy brzegowych
stacji ratowniczych podczas pełnienia służby pogotowia są obowiązani w szczególności do:
1) utrzymywania stałej łączności z Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym,
zwanym dalej „MRCK”;
2) prowadzenia stałego nasłuchu na częstotliwości UKF przeznaczonej do odbioru
sygnałów o niebezpieczeństwie na morzu;
3) informowania MRCK o każdej zmianie miejsca postoju w porcie bazowania oraz
sytuacjach ograniczających lub uniemożliwiających udział statku ratowniczego albo
brzegowej stacji ratowniczej w działaniach ratowniczych.

§ 2. 1. Siedzibę MRCK, porty pełnienia pogotowia przez morskie statki ratownicze oraz
rozmieszczenie brzegowych stacji ratowniczych, zgodnie z zasadą zrównoważonego
zabezpieczenia ratowniczego polskich obszarów morskich, określa „Plan akcji
poszukiwawczych i ratowniczych”, zwany dalej „Planem SAR”.
2. Pełniący dyżur inspektorzy MRCK, ratownicy brzegowych stacji ratowniczych oraz
pełniący służbę pogotowia członkowie załóg morskich statków ratowniczych są obowiązani
do przebywania w miejscach wyznaczonych w Planie SAR.
3. Dyżur brzegowej stacji ratowniczej może pełnić wyłącznie ratownik zawodowej Służby
SAR.

§ 3.
Dyrektor Służby SAR może wprowadzać doraźne zmiany w systemie pogotowia
ratowniczego wynikające z przyczyn technicznych bądź innych uzasadnionych względów.

§ 4. Działaniami ratowniczymi kierują:
1) kierownik akcji;
2) kierujący akcją na miejscu jej prowadzenia albo koordynator nawodnych poszukiwań.

§ 5. 1. Zadania kierownika akcji, o którym mowa w § 4 pkt 1, polegają w szczególności na:
1) opracowywaniu szczegółowych planów danej akcji;
2) uruchamianiu jednostek Służby SAR do działań ratowniczych;
3) organizowaniu zabezpieczenia logistycznego prowadzonych działań ratowniczych;
4) realizowaniu współdziałania z innymi jednostkami organizacyjnymi zgodnie z Planem
SAR;
5) realizowaniu współdziałania z odpowiednimi służbami ratowniczymi innych państw.
2. Kierownik akcji opracowując szczegółowy plan akcji powinien uwzględnić:
1) aktualne i przewidywane warunki hydrologiczno-meteorologiczne w rejonie akcji;
2) czas potrzebny na dotarcie do osób zagrożonych;
3) okoliczności wypadku i rodzaj wymaganej pomocy;
4) dostępność sił i środków ratowniczych Służby SAR, jednostek współdziałających
wymienionych w Planie SAR oraz innych możliwych do wykorzystania jednostek
ratowniczych.

§ 6. 1. Kierowanie działaniami ratowniczymi na miejscu akcji przez osobę, o której mowa
w § 4 pkt 2, polega w szczególności na:
1) dokonaniu wyboru metody ratowania ludzi znajdujących się w niebezpieczeństwie na
morzu;
2) bezpośrednim kierowaniu działaniami jednostek ratowniczych, zgodnie z planem akcji.
2. W przypadku gdy plan akcji nie został dostarczony kierującemu akcją, jest on obowiązany
do samodzielnego opracowania takiego planu.
3. Dokonując wyboru metody ratowania ludzi, kierujący działaniami na miejscu akcji
powinien stosować odpowiednio szczegółowe wytyczne zawarte w Planie SAR,
a w szczególności uwzględnić:
1) sytuację osób zagrożonych;
2) stan osób zagrożonych i wskazania medyczne;
3) panujące w rejonie warunki hydrologiczne i meteorologiczne;
4) możliwości działania własnej jednostki ratowniczej i pozostałych jednostek biorących
udział w akcji;
5) zagrożenia dla osób wykonujących działania ratownicze.

§ 7. 1. Morskie statki ratownicze oraz brzegowe stacje ratownicze wykonują działania
ratownicze samodzielnie bądź we współdziałaniu z innymi jednostkami ratowniczymi.
2. W przypadku działań samodzielnych, akcją na miejscu kieruje odpowiednio kapitan statku
ratowniczego lub kierownik brzegowej stacji ratowniczej, a w razie współdziałania z innymi
jednostkami ratowniczymi – osoba wyznaczona przez kierownika akcji.

§ 8.
We wszystkich podejmowanych działaniach kierujący działaniami ratowniczymi,
o którym mowa w § 6 ust. 2, powinien brać pod uwagę względy bezpieczeństwa ratowników
oraz zasady dobrej praktyki morskiej.

§ 9. 1. W przypadkach szczególnych, jeżeli w ocenie kierującego działaniami ratowniczymi
dokonanej na miejscu akcji istnieje prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego, może
on odstąpić od zasad działania uznanych powszechnie za bezpieczne, z zachowaniem jednak
wszelkich możliwych w danych warunkach zabezpieczeń.
2. Podjęcie decyzji o odstąpieniu od zasad, o których mowa w § 7, może mieć miejsce jedynie
w przypadkach, gdy:
1) fizyczne możliwości ratownika mogą zastąpić brak możliwości użycia właściwego
sprzętu;

2
2) jest możliwość wykonania określonej czynności przez osobę lub osoby zgłaszające się
dobrowolnie.
3. W każdym przypadku skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, kierujący
działaniami ratowniczymi składa bezpośredniemu przełożonemu pisemny raport wyjaśniający
okoliczności oraz sposób wykonania działania.

§ 10. Szczegółowe kryteria dokonywania wyboru metod wykonywania działań
poszukiwawczych i ratowniczych, obowiązujące procedury oraz wzory dokumentów
dotyczących akcji ratowniczych określa Plan SAR.

§ 11.
Brzegowe stacje ratownicze wykonują zadania poszukiwania i ratowania ludzi
w niebezpieczeństwie na morzu w strefie przybrzeżnej, w odległości od brzegu nie większej
niż przewidziano w Karcie Bezpieczeństwa jednostki pływającej znajdującej się na
wyposażeniu stacji.

§ 12. 1. W działaniach ratowniczych wykonywanych przez brzegowe stacje ratownicze
uczestniczą ochotnicze drużyny ratownicze.
2. Imienna lista członków ochotniczej drużyny ratowniczej, zawierająca w szczególności ich
adresy, numery telefonów oraz inne sposoby zawiadamiania i alarmowania, sporządzona
przez kierownika brzegowej stacji ratowniczej, wchodzi w skład dokumentów brzegowej
stacji ratowniczej i powinna być na bieżąco aktualizowana.

§ 13. 1. Członkowie ochotniczej drużyny ratowniczej mają prawo do:
1) noszenia oznak Służby SAR;
2) bezpłatnego korzystania ze służbowej odzieży ochronnej; normy przydziału służbowej
odzieży ochronnej oraz zasady jej użytkowania określi dyrektor Służby SAR;
3) świadczeń z tytułu wypadków przy pracy, którym ulegli w związku z udziałem
w akcjach ratowniczych;
4) jednorazowego odszkodowania z tytułu dodatkowego ubezpieczenia na wypadek śmierci
lub trwałego inwalidztwa w następstwie wypadku, któremu poszkodowany ulegnie w czasie
trwania i w związku z akcją ratowniczą lub szkoleniem organizowanym przez Służbę SAR;
5) zwrotu kosztów dojazdu w związku z udziałem w akcji poszukiwawczej i ratowniczej;
6) ryczałtu za udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach organizowanych przez Służbę
SAR;
7) wyżywienia podczas trwania akcji ratowniczej i szkolenia organizowanego przez Służbę
SAR, zgodnie z normą wyżywienia na osobę określoną przez dyrektora Służby SAR;
8) zwrotu kosztów okresowych badań lekarskich, płatnych kursów i szkoleń związanych
bezpośrednio z wykonywaną funkcją;
9) korzystania ze sprzętu i urządzeń Służby SAR do ćwiczeń i doskonalenia umiejętności
z zakresu ratownictwa morskiego, za zgodą kierownika stacji ratowniczej;
10) korzystania z akcji socjalnych organizowanych przez Służbę SAR.
2. Koszty wynikające z postanowień ust. 1, z wyłączeniem pkt 3, ponosi Służba SAR.

§ 14. 1. Uprawnienie, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 5, przysługuje:
1) według faktycznego przebiegu pojazdu, zgodnie z przepisami w sprawie warunków
ustalania i zasad zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych,
motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy;
2) według rachunków stwierdzających poniesione wydatki.

3
2. Ryczałt, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 6, jest wypłacany ze środków Służby SAR do
wysokości 1/175 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku
poprzednim za każdą godzinę udziału w działaniu lub szkoleniu ratowniczym.
3. Wysokość ryczałtu, o którym mowa w ust. 2, jest ustalana corocznie przez dyrektora
Służby SAR.

§ 15. 1. W działaniach ratowniczych mogą również uczestniczyć osoby, które przez okres co
najmniej jednego roku brały udział w ćwiczeniach oraz akcjach ratowniczych na zasadzie
obserwatora, kandydujący do członkostwa w ochotniczej drużynie ratowniczej. Kandydat
może w czasie ćwiczeń i akcji ratowniczych wykonywać prace pomocnicze. Kandydatowi
przysługują uprawnienia określone w § 13 ust. 1 pkt 3 i 8.
2. Korzystanie przez kandydata ze sprzętu i urządzeń Służby SAR do ćwiczeń i doskonalenia
umiejętności z zakresu ratownictwa morskiego może mieć miejsce wyłącznie za zgodą
kierownika stacji ratowniczej i pod nadzorem ratownika zawodowego.

§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

PREZES RADY MINISTRÓW


4
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 102 . [ 103 ] . 104 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: