Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie w sprawie bezpieczeństwa żeglugi
jachtów morskich, zwany dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 110 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
W związku z wejściem w życie ustawy oraz koniecznością uregulowania szczegółowych
warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie, kierując się koniecznością
zapewnienia bezpieczeństwa tych jachtów oraz osób na nich przebywających, istnieje
potrzeba wprowadzenia przedmiotowego projektu rozporządzenia w życie. Każdy statek
używany w żegludze morskiej w tym jacht powinien spełniać określone wymagania
w zakresie bezpieczeństwa żeglugi, załogi oraz pasażerów znajdujących się na pokładzie.
Projekt rozporządzenia określa warunki, jakie jacht musi spełnić, aby zapewnić minimalny
poziom bezpieczeństwa na jachtach morskich. Projekt określa wyposażenie, jakie powinien
posiadać jacht w zależności od jego długości oraz rejonu pływania. W skład takiego
wyposażenia wchodzą środki ratunkowe i sygnalizacyjne, wyposażenie nawigacyjne,
urządzenia radiokomunikacyjne, wyposażenie sygnałowe, przeciwpożarowe oraz
wyposażenie dodatkowe.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Organizacje o charakterze lobbingowym, wymienione w rejestrze podmiotów wykonujących
zawodową działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły zainteresowania pracami
nad rozporządzeniem.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
18
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) armatorów jachtów morskich,
2) urzędy morskie.
2. Konsultacje społeczne
(…)
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07/40rch
19
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie sposobu prowadzenia nasłuchu radiowego oraz warunków i sposobu
zapewnienia osłony meteorologicznej
Na podstawie art. 118 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia nasłuchu radiowego i przekazywania
Morskiemu Ratowniczemu Centrum Koordynacyjnemu, zwanemu dalej „MRCK”,
odebranych zawiadomień o niebezpieczeństwie oraz warunki i sposób zapewnienia osłony
meteorologicznej na potrzeby akcji poszukiwawczych i ratowniczych wykonywanych przez
Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa, zwaną dalej „Służbą SAR”.
§ 2. Do odbioru sygnałów o niebezpieczeństwie nadawanych z polskich obszarów morskich
służą brzegowe stacje radiowe morskiej radiokomunikacyjnej służby ruchomej, zwane dalej
„stacjami nadbrzeżnymi”, w następujących pasmach częstotliwości między:
1) 156 MHz a 174 MHz;
2) 1.605 kHz a 4.000 kHz.
§ 3. 1. Stacje nadbrzeżne, odpowiedzialne za nasłuch w wiatowym Morskim Systemie
Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa, zwanym dalej „GMDSS”, utrzymują ciągły,
automatyczny nasłuch sygnałów cyfrowego selektywnego wywołania o niebezpieczeństwie
na następujących częstotliwościach dla:
1) Obszaru morza A1 na kanale 70 VHF na częstotliwości 156,525 MHz;
2) Obszaru morza A2 na częstotliwości średniofalowej 2.187,5 kHz.
2. Stacje nadbrzeżne utrzymują również ciągły nasłuch sygnałów radiotelefonicznych na
kanale 16 VHF na częstotliwości 156,8 MHz.
§ 4. Nasłuch oraz potwierdzanie odbioru sygnału o niebezpieczeństwie jest prowadzony
zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym, stanowiącym dokument uzupełniający
Konstytucję i Konwencję Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, sporządzone
w Genewie dnia 22 grudnia 1992 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 35, poz. 196).
§ 5. 1. Sygnały o niebezpieczeństwie, odebrane przez prowadzące nasłuch stacje nadbrzeżne,
są niezwłocznie przekazywane do MRCK.
2. Przekazywanie sygnałów o niebezpieczeństwie do MRCK, odebranych przez stacje
nadbrzeżne odpowiedzialne za nasłuch w GMDSS, odbywa się w sposób automatyczny
z wykorzystaniem niekomutowanych łączy telekomunikacyjnych.
§ 6. Stacje nadbrzeżne realizujące nasłuchy, o których mowa w § 3, uzgadniają z dyrektorem
Służby SAR szczegółowe procedury przekazywania do MRCK odebranych sygnałów
o niebezpieczeństwie oraz informacji o tych sygnałach.
§ 7. 1. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej i prowadzona przez niego Państwowa
Służba Hydrologiczno-Meteorologiczna, zwana dalej „służbą meteorologiczną”, zapewni
osłonę meteorologiczną na potrzeby Służby SAR.
2. Osłona meteorologiczna, o której mowa w ust. 1, polega na wykonywaniu
obserwacji
i
pomiarów meteorologicznych, przesyłaniu, gromadzeniu i przetwarzaniu
zebranych informacji, prowadzeniu ciągłej analizy warunków meteorologicznych mogących
mieć znaczenie dla bezpieczeństwa żeglugi i ratowania życia na morzu, opracowywaniu
prognoz, ostrzeżeń, komunikatów oraz biuletynów o stanie tych warunków.
3. Osłona meteorologiczna, o której mowa w ust. 1, jest prowadzona na obszarze Morza
Bałtyckiego i polskiej strefy brzegowej, a jej wyniki są przekazywane do MRCK.
§ 8. Zakres osłony meteorologicznej, o której mowa w § 7, obejmuje w szczególności:
1) przekazywanie morskich prognoz meteorologicznych, zwanych dalej „prognozami”,
o których mowa w § 9, do MRCK bezpośrednio po ich opracowaniu, to jest do godzin 00:30,
06:30, 12:30, 18:30 czasu uniwersalnego (UTC) oraz prognoz średnioterminowych na trzy
doby – do godziny 11:30 UTC;
2) przekazywanie do MRCK, bezpośrednio po ich opracowaniu, ostrzeżeń o groźnych
zjawiskach meteorologicznych i hydrologicznych;
3) opracowywanie i przekazywanie, na każde żądanie MRCK, szczegółowych prognoz
dotyczących wybranych zjawisk meteorologicznych i hydrologicznych oraz wybranych
rejonów Morza Bałtyckiego i polskiej strefy brzegowej;
4) przekazywanie do MRCK, niezależnie od pory doby, bezpośrednio po opracowaniu,
korekty prognoz, o których mowa w pkt 1;
5) przekazywanie bieżących informacji o aktualnym stanie pogody, zjawiskach
meteorologicznych w określonych rejonach morza i strefy brzegowej ze znajdujących się tam
stacji i pław pomiarowych – na każde żądanie Służby SAR;
6) zaopatrywanie Służby SAR w biuletyny informacyjne, mapy zlodzenia i biuletyny
lodowe opracowywane przez służbę meteorologiczną.
§ 9. 1. Prognoza na najbliższe 12 godzin obejmuje akweny Bałtyku Południowego,
Południowo-Wschodniego i Centralnego oraz polską strefę brzegową i dotyczy warunków
bieżących oraz przewidywanych w zakresie:
1) sytuacji barycznej;
2) kierunku i siły (prędkości) wiatru;
3) temperatury powietrza;
4) temperatury wody w warstwie przypowierzchniowej – na żądanie MRCK;
5) stanu morza;
6) widzialności;
7) zjawisk atmosferycznych;
8) orientacyjnej prognozy wiatru i stanu morza na następne 12 godzin.
2. Prognoza średnioterminowa oznacza prognozę wiatru na trzy kolejne doby.
§ 10. Szczegółowe ustalenia dotyczące technicznych sposobów przekazywania informacji,
o których mowa w § 8, wykaz osób odpowiedzialnych za opracowywanie i przekazywanie
prognoz, ostrzeżeń i komunikatów oraz adresy, numery telefonów, teleksów, telefaksów oraz
poczty elektronicznej zostaną zawarte w porozumieniu między Służbą SAR i służbą
meteorologiczną.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu prowadzenia nasłuchu
radiowego oraz warunków i sposobu zapewnienia osłony meteorologicznej na potrzeby
Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i Ratownictwa, zwany dalej „projektem
rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 118 ust. 4
ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr …, poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Celem projektu rozporządzenia jest określenie szczegółowych zasad i sposobu
prowadzenia nasłuchu radiowego i przekazywania Morskiemu Ratowniczemu Centrum
Koordynacyjnemu odebranych zawiadomień o niebezpieczeństwie oraz szczegółowych
warunków i sposobu zapewnienia osłony meteorologicznej na potrzeby akcji
poszukiwawczych i ratowniczych wykonywanych przez Morską Służbę Poszukiwania
i Ratownictwa.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik