eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

inwestora albo podmiotu zamawiającego,
notyfikowana jednostka certyfikująca, na
podstawie TSI dokonuje weryfikacji WE
podsystemu z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei.
3. Producent podsystemu albo jego upoważniony
przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kolejowy,
dysponent, importer, inwestor albo podmiot
zamawiający są obowiązani przekazać Prezesowi
UTK informację o wszczęciu procedury
weryfikacji WE podsystemu z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei w terminie 14 dni od dnia
podpisania umowy z jednostką notyfikowaną.
4.

Notyfikowana jednostka certyfikująca
przeprowadza weryfikację WE podsystemu
z zasadniczymi
wymaganiami
dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei, obejmującą
również interfejsy danego podsystemu
z systemem, do którego zostaje on włączony na
etapie:
1) projektowania,
2) budowy,
3) końcowych prób podsystemu
– na podstawie informacji zawartych w TSI oraz
w

rejestrze infrastruktury i w europejskim
rejestrze typów pojazdów dopuszczonych do
eksploatacji.
5. Na wniosek producenta podsystemu albo jego
upoważnionego przedstawiciela, zarządcy,
przewoźnika kolejowego, dysponenta, importera,
inwestora albo podmiotu zamawiającego, po

45
dokonaniu wstępnej pozytywnej oceny zgodności
podsystemu, notyfikowana jednostka
certyfikująca wydaje pośredni certyfikat
weryfikacji WE podsystemu odpowiednio na
etapie projektowania lub na etapie budowy.
6. W procedurze weryfikacji WE podsystemu
notyfikowana jednostka certyfikująca uwzględnia
pośrednie certyfikaty weryfikacji WE
podsystemu i sprawdza:
1) zgodność podsystemu z projektem i pośred-
nimi certyfikatami weryfikacji WE
podsystemu dla etapu projektowania i dla
etapu budowy – jeżeli producent podsystemu
albo jego upoważniony przedstawiciel,
zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent,
importer, inwestor albo podmiot
zamawiający wystąpił do notyfikowanej
jednostki certyfikującej o ich wystawienie
dla obu tych etapów, lub
2) zgodność podsystemu z projektem
i pośrednim certyfikatem weryfikacji WE
podsystemu dla etapu projektowania – jeżeli
producent podsystemu albo jego
upoważniony przedstawiciel, zarządca,
przewoźnik kolejowy, dysponent, importer,
inwestor albo podmiot zamawiający wystąpił
do notyfikowanej jednostki certyfikującej
o wystawienie
pośredniego certyfikatu
weryfikacji WE podsystemu tylko dla etapu
projektowania;
3) czy certyfikaty, o których mowa w pkt 1 i 2,
uwzględniają wymagania TSI oraz dokonuje

46
oceny elementów projektu i budowy
nieuwzględnionych w tych certyfikatach;
4) zgodność całego podsystemu z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyj-
ności systemu kolei określonymi w TSI oraz
w przepisach wydanych na podstawie
art. 25t;
5) kompletność i poprawność deklaracji WE
zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności wraz z kopiami
certyfikatów WE zgodności lub przydatności
do stosowania składnika interoperacyjności
dla wszystkich składników interoperacyj-
ności zastosowanych w podsystemie;
6) kompletność i poprawność
świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego albo świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego
do prowadzenia ruchu kolejowego, o których
mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1.
7. Po dokonaniu pozytywnej końcowej oceny
zgodności podsystemu notyfikowana jednostka
certyfikująca wydaje certyfikat weryfikacji WE
podsystemu, na bazie którego producent
podsystemu albo jego upoważniony
przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kolejowy,
dysponent, importer, inwestor albo podmiot
zamawiający wystawia deklarację weryfikacji
WE podsystemu, którą załącza do wniosku
o zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji.


47
8. Notyfikowana jednostka certyfikująca może
wydać certyfikat weryfikacji WE podsystemu dla
serii podsystemów lub pewnych części tych
podsystemów tylko w przypadku, gdy zezwala na
to TSI.
9. Do deklaracji weryfikacji WE podsystemu
dołącza się dokumentację techniczną, za zebranie
której jest odpowiedzialna notyfikowana
jednostka certyfikująca. Zakres tej dokumentacji
obejmuje w szczególności:
1) dokumenty określające cechy charaktery-
tyczne podsystemu, w tym:
a) dla infrastruktury: plany inżynieryjno-
-konstrukcyjne, protokoły odbioru z prac
ziemnych i uzbrojenia terenu, sprawoz-
dania z testów i kontroli, o których
mowa w TSI oraz przepisach wydanych
na podstawie art. 25t,
b) dla innych podsystemów: ogólne
i szczegółowe rysunki wykonawcze,
schematy elektryczne i hydrauliczne,
schematy obwodów sterowania, opisy
systemów przetwarzania danych
i automatyki,
instrukcje
obsługi
i utrzymania;
2) wykaz składników interoperacyjności
zawartych w podsystemie, określonych na
podstawie przepisów art. 25ta ust. 1;
3) kopie deklaracji WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności oraz kopie protokołów
prób i badań przeprowadzonych przez

48
jednostki notyfikowane na podstawie
specyfikacji technicznych;
4) pośrednie deklaracje weryfikacji WE
podsystemu wydane przez notyfikowaną
jednostkę certyfikującą;
5) certyfikat weryfikacji WE podsystemu
wydany przez notyfikowaną jednostkę
certyfikującą.
Art. 25cc. 1. Składniki interoperacyjności muszą spełniać
następujące wymagania:
1) są dopuszczone do eksploatacji, w przypadku
gdy umożliwiają osiągnięcie interoperacyj-
ności w ramach systemu kolei przy
jednoczesnym spełnianiu zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei;
2) są użytkowane na przeznaczonym dla nich
obszarze użytkowania oraz są odpowiednio
zamontowane i utrzymywane;
3) posiadają deklaracje WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności z zasadniczymi wyma-
ganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei określonymi w TSI oraz
w

przepisach wydanych na podstawie
art. 25t.
2. Prezes UTK nie może:
1) zakazywać, ograniczać lub utrudniać na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
dopuszczenia do eksploatacji składników
interoperacyjności tworzących interopera-
cyjny system kolei, które spełniają

49
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: