Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
cyjności systemu kolei;
2) wymagać kontroli, które już zostały
przeprowadzone jako część procedury oceny
zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności określonej
w
przepisach wydanych na podstawie
art. 25ta ust. 1.
3. W celu wydania deklaracji WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika inter-
operacyjności stosuje się przepisy określone
w TSI.
4. Na wniosek producenta albo jego upoważnionego
przedstawiciela, notyfikowana jednostka
certyfikująca dokonuje oceny zgodności lub
przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei,
z zastrzeżeniem ust. 14. Ocena ta jest
dokonywana na podstawie TSI odpowiadającej
podsystemowi, do którego należy składnik.
5. Deklaracja WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności
stwierdza, że składnik interoperacyjności spełnia
zasadnicze wymagania dotyczące inter-
operacyjności systemu kolei określone w TSI lub
specyfikacjach europejskich. W przypadku
składnika interoperacyjności będącego
przedmiotem innych przepisów Unii Europejskiej
obejmujących swoim zakresem zasadnicze
wymagania dotyczące interoperacyjności systemu
kolei dla składników interoperacyjności,
50
deklaracja ta spełnia również wymagania
określone w tych przepisach.
6.
W przypadku gdy producent albo jego
upoważniony przedstawiciel nie wystawi
deklaracji WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności,
obowiązek ten spoczywa na podmiocie
wprowadzającym składnik interoperacyjności na
rynek. Te same obowiązki spoczywają również
na każdym podmiocie, który łączy składniki
interoperacyjności różnego pochodzenia lub
wytwarza je na swoje własne potrzeby.
7.
Po dokonaniu pozytywnej oceny zgodności
składnika interoperacyjności z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei, notyfikowana jednostka
certyfikująca wydaje certyfikat WE zgodności
lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności producentowi albo jego
upoważnionemu przedstawicielowi. Na pod-
stawie tego certyfikatu wystawia się deklarację
WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności.
8. Producent składnika interoperacyjności albo jego
upoważniony przedstawiciel albo podmiot
wprowadzający składnik interoperacyjności na
rynek są obowiązani przekazywać Prezesowi
UTK deklarację WE zgodności lub przydatności
do stosowania składnika interoperacyjności przed
wprowadzeniem go do obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
9. W przypadku gdy składnik interoperacyjności
posiadający deklarację WE zgodności lub
51
przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności nie spełnia zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei, Prezes UTK zawiesza certyfikat
WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności oraz powiadamia
o tym Komisję Europejską i inne państwa
członkowskie UE.
10. W przypadku gdy składnik interoperacyjności
objęty deklaracją WE zgodności lub przydatności
do stosowania składnika interoperacyjności
i
wprowadzony na rynek nie spełnia zasad-
niczych wymagań dotyczących inter-
operacyjności systemu kolei, Prezes UTK,
w drodze decyzji:
1) ogranicza obszar jego stosowania lub
2) zakazuje jego wykorzystania, lub
3) nakazuje wycofanie go z rynku.
11. Jeżeli Prezes UTK, biorąc pod uwagę zgodność
z zasadniczymi
wymaganiami
dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei, stwierdzi,
w drodze decyzji, iż deklaracja WE zgodności
lub przydatności do stosowania składnika inter-
operacyjności została niewłaściwie sporządzona,
producent albo jego upoważniony przedstawiciel
mający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej
albo podmiot wprowadzający go na rynek jest
obowiązany do doprowadzenia do zgodności
składnika interoperacyjności z TSI oraz
zaprzestania naruszenia na warunkach
określonych przez Prezesa UTK.
52
12. W przypadku gdy naruszenie, o którym mowa
w ust. 11, nie zostało usunięte, Prezes UTK,
w drodze decyzji:
1) ogranicza lub zakazuje wprowadzania
danego składnika interoperacyjności na
rynek lub
2) nakazuje wycofanie go z rynku.
13. W przypadkach, o których mowa w ust. 10 i 12,
Prezes UTK powiadamia niezwłocznie Komisję
Europejską o zastosowanych środkach i podaje
powody swojej decyzji, stwierdzając w szcze-
gólności, czy niezgodność ta jest spowodowana:
1) brakiem możliwości spełnienia zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei;
2) nieprawidłowym zastosowaniem specyfikacji
europejskich, jeżeli były one zastosowane;
3) nieadekwatnością specyfikacji europejskich.
14. Procedura oceny zgodności, o której mowa
w ust. 4, nie jest przeprowadzana w przypadku
części zamiennych do podsystemów dopuszczo-
nych do eksploatacji w dniu wejścia w życie
TSI.”;
17) art. 25d – 25g otrzymują brzmienie:
„Art. 25d. 1. Jeżeli TSI nie zostały ogłoszone przez Komisję
Europejską, lub w przypadkach określonych
w art. 25f, lub w odniesieniu do punktów
otwartych i szczególnych przypadków, dla których
jest konieczne zastosowanie przepisów
technicznych niezawartych we właściwej TSI,
Prezes UTK ustala listę właściwych krajowych
specyfikacji technicznych i dokumentów
53
normalizacyjnych, których zastosowanie
umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań
dotyczących interoperacyjności systemu kolei.
2. Prezes UTK aktualizuje i przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw transportu listę, o której
mowa w ust. 1:
1) przy każdej zmianie listy właściwych
krajowych specyfikacji technicznych i doku-
mentów normalizacyjnych lub
2) po zgłoszeniu odstępstw, o których mowa
w art. 25f, lub
3) po publikacji TSI.
3. Listę, o której mowa w ust. 1, minister właściwy
do spraw transportu przekazuje Komisji
Europejskiej oraz na jej wniosek udostępnia pełny
tekst krajowych specyfikacji technicznych
wskazanych na tej liście.
4. Minister właściwy do spraw transportu nie
informuje Komisji Europejskiej o przepisach
i
ograniczeniach o lokalnym charakterze.
W przypadku ich wprowadzenia informację o tych
przepisach i ograniczeniach umieszcza się
w rejestrze infrastruktury.
5. Minister właściwy do spraw transportu może
upoważnić Prezesa UTK do dokonywania w jego
imieniu czynności, o których mowa w ust. 3 i 4.
6.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1,
weryfikacja WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności oraz
weryfikacja WE podsystemu jest prowadzona
przez notyfikowane jednostki certyfikujące.
54
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik