eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408


Druk nr 4408

Warszawa, 8 lipca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-65-11



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

-
o zmianie ustawy o transporcie
kolejowym
z projektami aktów wykonawczych.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt


U S T A W A
z dnia

o zmianie ustawy o transporcie kolejowym1)

Art. 1. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 pkt 3a otrzymuje brzmienie:
„3a) warunki zapewnienia interoperacyjności systemu kolei na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;”;
2) art. 2 otrzymuje brzmienie:
„Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się także do:
1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2b, 4a – 9 i 12,
art. 13 ust. 1, art. 14a, art. 18 ust. 1, art. 23 ust. 1
i 4 – 6 oraz art. 23a – 23j; przepisy rozdziału 10
stosuje się odpowiednio;
2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2a, 4a,
5a – 8 i 10, art. 23 ust. 1 i 4 – 6 oraz art. 23a – 23j;
3) infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe
o szerokości torów mniejszej niż 1435 mm
i przewoźników kolejowych korzystających z tej
infrastruktury kolejowej, z wyjątkiem rozdziałów 4a,
5b – 8, art. 5 ust. 3 – 6, art. 9, art. 13 ust. 1, art. 23
ust. 1 i 4 – 6, art. 23a – 23j oraz art. 59 – 64.”;
3) w art. 4:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) sieć kolejowa – układ połączonych ze sobą linii
kolejowych, stacji i terminali kolejowych oraz
wszystkich rodzajów stałego wyposażenia niezbędnego
do zapewnienia bezpiecznej i ciągłej eksploatacji
systemu kolei, będący własnością zarządcy
infrastruktury lub zarządzany przez zarządcę
infrastruktury;”,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) pojazd kolejowy – pojazd dostosowany do poruszania się
na własnych kołach po torach kolejowych, z napędem
lub bez;”,
c) uchyla się pkt 6a,
d) po pkt 6a dodaje się pkt 6b – 6e w brzmieniu:
„6b)
dysponent – podmiot będący właścicielem pojazdu
kolejowego lub posiadający prawo do korzystania
z niego jako środka transportu, wpisany do krajowego
rejestru pojazdów kolejowych;
6c)

podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM3)) – podmiot obowiązany do
zagwarantowania utrzymania pojazdu kolejowego,
wpisany do krajowego rejestru pojazdów kolejowych
jako przewoźnik kolejowy, zarządca infrastruktury lub
dysponent;
6d) podmiot zamawiający – podmiot, który zamawia
zaprojektowanie, budowę, odnowienie lub modernizację
podsystemu, w szczególności przewoźnik kolejowy,
zarządca infrastruktury lub dysponent;
6e) krajowy rejestr pojazdów kolejowych (NVR4)) – rejestr
pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;”,
e) pkt 13 i 14 otrzymują brzmienie:

2
„13) typ pojazdu kolejowego – pojazd kolejowy o określo-
nych rozwiązaniach konstrukcyjnych;
14)

typ budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego – budowla przeznaczona do prowadzenia
ruchu kolejowego o określonych parametrach
technicznych i eksploatacyjnych;”,
f) po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:
„14a) typ urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu
kolejowego – urządzenie lub system przeznaczone do
prowadzenia ruchu kolejowego o określonych
parametrach technicznych i eksploatacyjnych;”,
g) pkt 15 i 16 otrzymują brzmienie:
„15) świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu
kolejowego – dokument uprawniający do eksploatacji
danego typu pojazdu kolejowego w przewozach
kolejowych;
16) świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego
– dokument uprawniający do eksploatacji danego typu
budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego na linii kolejowej nienależącej do linii
o znaczeniu państwowym;”,
h) po pkt 16 dodaje się pkt 16a w brzmieniu:
„16a) świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu
urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu
kolejowego – dokument uprawniający do eksploatacji
danego typu urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego na linii kolejowej
nienależącej do linii o znaczeniu państwowym;”,
i) pkt 18a otrzymuje brzmienie:
„18a) certyfikat bezpieczeństwa – dokument potwierdzający
posiadanie przez przewoźnika kolejowego zaakcepto-

3
wanego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz
zdolność spełniania przez niego wymagań
bezpieczeństwa;”,
j) po pkt 26 dodaje się pkt 26a w brzmieniu:
„26a) transeuropejski system kolei – sieć kolejowa określona
w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady
nr 661/2010/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie
unijnych wytycznych dotyczących rozwoju trans-
europejskiej sieci transportowej (Dz. Urz. UE L 204
z

05.08.2010, str. 1) oraz pojazdy kolejowe
przeznaczone do poruszania się po tej sieci kolejowej;”,
k) uchyla się pkt 27 i 28,
l) pkt 29 otrzymuje brzmienie:
„29) interoperacyjność systemu kolei – zdolność systemu
kolei do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego
ruchu pociągów, spełniającego warunki techniczne,
ruchowe, eksploatacyjne i prawne, których zachowanie
zapewnia dotrzymanie zasadniczych wymagań
dotyczących interoperacyjności systemu kolei
i umożliwia efektywne poruszanie się po trans-
europejskiej sieci kolejowej;”,
m) pkt 30 otrzymuje brzmienie:
„30) składnik interoperacyjności – podstawowe składniki,
grupy składników, podzespoły lub zespoły, które są
włączone lub które mają być włączone do podsystemu,
od którego pośrednio lub bezpośrednio zależy
interoperacyjność systemu kolei; składnikiem
interoperacyjności jest również oprogramowanie;”,
n) po pkt 30 dodaje się pkt 30a i 30b w brzmieniu:
„30a) szczególny przypadek – oznacza część systemu kolei,
dla którego, tymczasowo lub na stałe, określono
odrębne przepisy w technicznych specyfikacjach

4
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: