Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
transgranicznych;
6) utrzymanie: procedury, urządzenia towa-
rzyszące, terminale, centra logistyczne dla prac
związanych z utrzymaniem oraz rezerwy
umożliwiające obowiązkowe utrzymanie
korygujące i prewencyjne celem zapewnienia
interoperacyjności systemu kolei oraz
wymaganej wydajności;
7) aplikacje telematyczne:
a) aplikacje dla usług pasażerskich – w tym
systemy informowania pasażerów przed
i w czasie podróży, systemy rezerwacji
i płatności, zarządzanie bagażem oraz
zarządzanie połączeniami między
pociągami oraz z innymi środkami
transportu, wraz z oprogramowaniem
systemów informatycznych i komuni-
kacyjnych,
b) aplikacje dla usług towarowych – w tym
systemy informowania (monitorowanie
ładunków i pociągów w czasie
rzeczywistym), systemy zestawiania
i przydziału, systemy rezerwacji, płatności
i fakturowania, zarządzanie połączeniami
z innymi
środkami transportu oraz
sporządzanie elektronicznych dokumentów
towarzyszących, wraz z oprogramowaniem
systemów informatycznych i komuni-
kacyjnych.
4. Zarządca dokonujący budowy, modernizacji lub
odnowienia na linii kolejowej o znaczeniu
państwowym jest obowiązany do uzyskania od
40
Prezesa UTK zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji zgodnie z postanowieniami TSI,
z uwzględnieniem art. 25f.
5. Zarządca dokonujący budowy, modernizacji lub
odnowienia na linii kolejowej niebędącej linią
kolejową o znaczeniu państwowym może
wnioskować do Prezesa UTK o wydanie zezwolenia
na dopuszczenie do eksploatacji zgodnie
z postanowieniami TSI, z uwzględnieniem art. 25f.
Art. 25b. 1. W przypadku gdy ustawa nie stanowi inaczej, do
oceny zgodności podsystemów, akredytacji,
autoryzacji i notyfikacji w tym zakresie oraz
kontroli spełniania przez podsystemy zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu
kolei i postępowania w sprawie podsystemów
niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei
stosuje się odpowiednio przepisy: art. 5 pkt 4 – 9,
11 – 13 i 16, art. 14 – 18, art. 19 ust. 1 i 2, ust. 3
pkt 1 i 2, ust. 4 – 7, art. 21 ust. 3 i 4, art. 23, 26,
38 – 40, 40b – 40f, 40h – 40i, 41, 41b, 41c, 42 oraz
art. 43a – 44 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.
o systemie oceny zgodności, z tym że ilekroć
w tych przepisach jest mowa o „wprowadzeniu do
obrotu” lub „wycofaniu z obrotu”, rozumie się przez
to „dopuszczenie do eksploatacji” lub „wycofanie
z eksploatacji”.
2. W przypadku gdy ustawa nie stanowi inaczej, do
oceny zgodności składników interoperacyjności,
akredytacji, autoryzacji i notyfikacji w tym
zakresie oraz kontroli spełniania przez składniki
interoperacyjności zasadniczych wymagań
dotyczących interoperacyjności systemu kolei
41
i postępowania w sprawie składników
interoperacyjności niezgodnych z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei stosuje się przepisy: art. 4, art. 5
pkt 1 – 13 i 16, art. 12, art. 13a, art. 14 – 18,
art. 19 ust. 1 i 2, ust. 3 pkt 1 i 2, ust. 4 – 7, art. 21
ust. 3 i 4, art. 23, 26, 37 – 42 oraz art. 43a – 45
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny
zgodności, z tym że ilekroć w tych przepisach jest
mowa o „wprowadzeniu do obrotu” lub
„wycofaniu z obrotu”, rozumie się przez to
„dopuszczenie do eksploatacji” lub „wycofanie
z eksploatacji”.”;
15) uchyla się art. 25c;
16) po art. 25c dodaje się art. 25ca – 25cc w brzmieniu:
„Art. 25ca. 1. Podczas dokonywania oceny zgodności z zasad-
niczymi wymaganiami dotyczącymi inter-
operacyjności systemu kolei, podsystemy
i składniki interoperacyjności poddaje się:
1) certyfikacji – przez notyfikowaną jednostkę
certyfikującą;
2) badaniom – przez notyfikowane
laboratorium;
3) sprawdzeniu zgodności z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interopera-
cyjności systemu kolei – przez notyfikowaną
jednostkę kontrolującą.
2. Domniemywa się, że podsystemy lub składniki
interoperacyjności, dla których sporządzono
dokumentację potwierdzającą spełnienie
zasadniczych wymagań dotyczących inter-
operacyjności systemu kolei w innych państwach
42
członkowskich UE, są zgodne z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei określonymi w obowiązujących
przepisach odnoszących się do zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei, jeżeli ocena zgodności została
dokonana na podstawie TSI.
3. Oznakowanie CE umieszcza się na składniku
interoperacyjności, dla którego, po uzyskaniu
certyfikatu WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności, została
wystawiona deklaracja WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności tylko wtedy, gdy obowiązek
oznakowania wynika z przepisów obowiązu-
jących na terytorium Unii Europejskiej
odnoszących się do zasadniczych wymagań
dotyczących interoperacyjności systemu kolei.
4. Podmioty, o których mowa w art. 25cb ust. 3
i art. 25cc ust. 8, są obowiązane przechowywać
dokumentację techniczną dotyczącą podsystemu
i składnika interoperacyjności oraz przebiegu
i wyników dokonanej oceny zgodności przez
cały okres eksploatacji podsystemu lub składnika
interoperacyjności.
5.
Dokonanie weryfikacji WE podsystemu jest
obowiązkowe przed złożeniem wniosku
o
wydanie zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji podsystemu w systemie kolei.
6. Po uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji podsystemu Prezes UTK, w trakcie
jego eksploatacji, może sprawdzić spełnienie
wymagań bezpieczeństwa zawartych w TSI lub
43
przepisach wydanych na podstawie art. 25t
w przypadku:
1) infrastruktury – w ramach wydawania auto-
ryzacji bezpieczeństwa, zgodnie z art. 18a,
i kontroli spełniania wymagań zawartych
w autoryzacji bezpieczeństwa,
2) pojazdów – w ramach wydawania certyfikatu
bezpieczeństwa, zgodnie z art. 18b, i kontroli
spełnienia wymagań zawartych w certyfi-
kacie bezpieczeństwa
– stosując procedury oceny i weryfikacji
ustanowione w TSI lub przepisach wydanych na
podstawie art. 25t.
7. Producent podsystemu albo jego upoważniony
przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kolejowy,
dysponent, importer, inwestor albo podmiot
zamawiający dołącza dokumentację związaną
z oceną zgodności do deklaracji weryfikacji WE
podsystemu, którą przesyła Prezesowi UTK oraz
właściwemu organowi każdego państwa
członkowskiego UE, które o to wystąpi.
8. Dokumentację i korespondencję związaną
z oceną zgodności przedstawianą Prezesowi
UTK sporządza się w języku polskim.
Art. 25cb. 1. Notyfikowana jednostka certyfikująca dokonuje
weryfikacji WE podsystemu z
zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei określonymi w przepisach
wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1.
2. Na wniosek producenta podsystemu albo jego
upoważnionego przedstawiciela, zarządcy,
przewoźnika kolejowego, dysponenta, importera,
44
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik