Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
11
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 23 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późń. zm.).
Konieczność nowelizacji obowiązującego rozporządzenia wynika z faktu
wydania przez Komisję Europejską dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei
we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 191 z 18.07.2008, str. 1) oraz konieczności jej
transpozycji do krajowego porządku prawnego.
Zmieniane rozporządzenie dotyczy m.in. określenia warunków wydawania
świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do
prowadzenia ruchu kolejowego, typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia
ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego.
Nowelizacja polega na wprowadzeniu w § 6 ww. rozporządzenia odniesienia
do wdrażanej dyrektywy, tak aby umożliwić jednostkom posiadającym status
jednostki upoważnionej do prowadzenia badań koniecznych do uzyskania
świadectwa dopuszczenia typu do eksploatacji, które są notyfikowane do dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w
sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie, przeprowadzanie
procesów oceny zgodności z obowiązującym prawem krajowym i sporządzania
certyfikatów weryfikacji przepisów krajowych, przy zachowaniu wszelkich wymagań
dotyczących certyfikacji WE, w tym opracowania dokumentacji technicznej
obejmującej zakres wykonanej weryfikacji dla podsystemów niezgodnych z
technicznymi specyfikacjami interoperacyjności.
W rozporządzeniu został również określony zakres podsystemów, dla których
te jednostki będą mogły przeprowadzać procedury weryfikacji zgodności.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury nie podlega notyfikacji zgodnie
z
trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
12
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy
rozporządzenia dotyczą jednostek upoważnionych do
przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji typu, producentów, importerów, inwestorów dostarczających lub
wytwarzających elementy systemu kolei, a także zarządców infrastruktury kolejowej
i przewoźników kolejowych eksploatujących ten system oraz notyfikowanych
jednostek certyfikujących - w zakresie procedur weryfikacji podsystemów i oceny
zgodności lub przydatności do stosowania składników interoperacyjności systemu
kolei z zasadniczymi wymaganiami.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt
rozporządzenia zostanie skonsultowany z Instytutem Kolejnictwa,
Urzędem Transportu Kolejowego, Spółkami Grupy PKP oraz Izbą Gospodarczą
Transportu Lądowego.
3. Wpływ regulacji na:
1) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego:
rozporządzenie nie spowoduje obciążenia budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
2) rynek pracy:
nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na rynek pracy.
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
przepisy rozporządzenia będą wpływać na praktykę inżynierską w zakresie
projektowania, budowy, remontów i modernizacji systemu kolei i jej
elementów, eksploatowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4) sytuację i rozwój regionalny:
nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny.
5) sytuację finansow :
nie przewiduje się bezpośredniego wpływu rozporządzenia na zmianę sytuacji
finansowej kolei.
4. Korzyści społeczne
Korzyści społeczne pojawią się w przyszłości, ponieważ polskie koleje w coraz
większym zakresie będą funkcjonować w systemie kolei europejskich co przyniesie
poprawę jakości oferty transportu kolejowego.
07/07rch
13
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie zakresu badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia
do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego,
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urz dzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji
typu pojazdu kolejowego
Na podstawie art. 23 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zakres badań koniecznych do uzyskania świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego,
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia
przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia
do eksploatacji typu pojazdu kolejowego.
§ 2. 1. Zakres badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do
eksploatacji, zwanych dalej „badaniami koniecznymi”, typów budowli przeznaczonych
do prowadzenia ruchu kolejowego obejmuje:
1) badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego
typu budowli, polskich lub europejskich normach;
2) badanie zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o
warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich
usytuowanie;
3) analizę wyników prób eksploatacyjnych.
2. Zakres badań koniecznych sieci jezdnej wchodzącej w skład sieci trakcyjnej,
oprócz badań, o których mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo:
1) badanie statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu
zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:
a) zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu
od osi toru,
b) parametrów geometrycznych sieci jezdnej,
c) naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach
atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176,
poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227,
poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966,
Nr 157, poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586 i Nr 106,
poz. 622.
2) badanie dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym:
a) badanie uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy
najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej,
b) sprawdzenie współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności
czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej,
c) pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych,
d) sprawdzenie wartości prędkości krytycznej,
e) badanie przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu.
3. Zakres badań koniecznych trzeciej szyny w metrze, oprócz badań, o których mowa
w ust. 1 pkt 1, obejmuje dodatkowo sprawdzenie zgodności jej parametrów z
wymaganiami technicznymi, dotyczącymi w szczególności:
1) parametrów geometrycznych trzeciej szyny;
2) współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną;
3) układu mocowania;
4) oceny skuteczności ochrony przeciwporażeniowej.
4. Zakres badań koniecznych sieci powrotnej, oprócz badań, o których mowa w ust.
1, obejmuje dodatkowo ocenę skuteczności ochrony przeciwporażeniowej.
§ 3. Zakres badań koniecznych urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego obejmuje:
1) dla typów urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego:
a) badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla
danego typu urządzeń, polskich lub europejskich normach,
b)
badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, w tym sprzętu i
programowania,
c) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania uszkodzeń przy:
– oddziaływaniu uszkodzeń pojedynczych,
– niezależności elementów sprzętowych,
– wykrywaniu uszkodzeń pojedynczych,
– reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze i zdolności pozostawania w
stanie bezpiecznym,
– oddziaływaniu uszkodzeń wielokrotnych,
– zmiennych wartościach parametrów napięcia, prądu i częstotliwości,
d) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania zewnętrznego poprzez:
– badanie klimatyczne,
– badanie na oddziaływania mechaniczne,
–
badanie na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności
elektromagnetycznej,
– zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem,
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik