Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3670
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 897
3670
UZASADNIENIE
Wydanie rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie sposobu obliczania
poziomu redukcji masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych
do składowania stanowi wykonanie upoważnienia zawartego art. 3f ustawy z dnia 13
wrze nia 1996 r. o utrzymaniu czysto ci i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236,
poz. 2008, z późn. zm.).
Konieczno ć wprowadzenia jednolitych zasad obliczania poziomu redukcji masy
odpadów ulegających biodegradacji wynika z nałożonych na kraje członkowskie
dyrektywą Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania
odpadów (Dz. Urz. UE L 182 z 16.07.1999 r., str. 1, z późn. zm.) obowiązków
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania przez prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz
wskazywanie odpowiednich metod zagospodarowania odpadów komunalnych, innych
niż składowanie:
− do dnia 16 lipca 2010 r. - do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji,
− do dnia 16 lipca 2013 r. - do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji,
− do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Wprowadzenie jednolitego sposobu obliczania poziomu redukcji masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania pozwoli na
uzyskanie rzetelnych i możliwych do porównania danych ze wszystkich gmin w kraju.
W celu wyliczenia poziomu redukcji masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji należy najpierw wyliczyć kilka podstawowych warto ci. Pierwszą z nich
jest masa odpadów ulegających biodegradacji wytworzona w 1995 r. w danej gminie.
Oblicza się ją biorąc pod uwagę:
4
- masowy wskaźnik wytwarzania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
wynoszący, zgodnie z Krajowym planem gospodarki odpadami 2010, dla miast 0,155
Mg a dla wsi 0,047 Mg,
- liczbę mieszkańców w 1995 r. na terenie danej gminy (liczbę mieszkańców można
sprawdzić na stronie Głównego Urzędu Statystycznego w Banku Danych
Regionalnych).
W przypadku wyliczenia masy odpadów ulegających biodegradacji wytworzonej w
1995 r. w danej gminie należy następnie wyliczyć masę odpadów ulegających
biodegradacji dozwoloną do składowania w roku rozliczeniowym biorąc pod uwagę
wyliczoną w pierwszym kroku masę odpadów ulegających biodegradacji wytworzoną w
1995 r. w danej gminie oraz dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji.
Następnie należy również obliczyć masę odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji zebranych z terenu danej gminy. Oblicza się ją biorąc pod uwagę:
- masę zmieszanych odpadów komunalnych,
- udział odpadów ulegających biodegradacji w masie zmieszanych odpadów
komunalnych, który dla miast wynosi, zgodnie z Krajowym planem gospodarki
odpadami 2010, 0,52 a dla wsi 0,43, oraz
- masę selektywnie zebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
W następnym kroku należy obliczyć minimalną masę odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji zebranych z terenu danej gminy, jaką należy przetworzyć w
sposób inny niż składowanie w roku rozliczeniowym. Oblicza się ją korzystając z
wyników poprzednich wyliczeń dla masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji zebranych z terenu gminy i masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji dozwolonej do składowania.
Kolejny etap to wyliczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
zebranych z terenu danej gminy i poddanej innym niż składowanie procesom
przetwarzania w roku rozliczeniowym. Bierze się przy tym pod uwagę:
- masę zmieszanych odpadów komunalnych zebranych na obszarze wsi w roku
obliczeniowym R poddanych innym niż składowanie procesom przetwarzania,
5
- masę zmieszanych odpadów komunalnych zebranych na obszarze miast w roku
obliczeniowym R poddanych innym niż składowanie procesom przetwarzania, oraz
- masę selektywnie zebranych odpadów ulegających biodegradacji w roku
obliczeniowym R poddanych innym niż składowanie procesom przetwarzania.
Ostatnim etapem jest wyliczenie poziomu redukcji masy odpadów ulegających
biodegradacji kierowanych do składowania korzystając z wyliczonej minimalnej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, którą należy przetworzyć w sposób
inny niż składowanie oraz masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
poddanych innym niż składowanie procesom przetwarzania.
Stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r.
Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Rozporządzenie dotyczy:
- gmin,
- podmioty odbierające odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, którzy nie
działają na podstawie umowy na odbieranie i transport odpadów komunalnych od
wła cicieli nieruchomo ci zawartej z gminą.
2. Konsultacje.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn.
zm.), zostanie poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej.
Projekt przedmiotowego rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska na stronie internetowej www.mos.gov.pl.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia zostanie przesłany do następujących podmiotów:
1) Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. więtokrzyska 36 lok. 47, 00 – 116
Warszawa;
2) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 4 pok. 324/325, 00 – 024
Warszawa.
Ponadto, projekt rozporządzenia zostanie przesłany do:
1) wojewodów;
2) marszałków województw;
3) Głównego Inspektora Ochrony rodowiska;
4) Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
5) Wojewódzkich Funduszy Ochrony rodowiska Gospodarki Wodnej.
7
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Nie przewiduje się wpływu przedmiotowego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę rodowiska.
Rozporządzenie będzie miało korzystny wpływ na ochronę rodowiska, bowiem
ułatwi rzetelne i jednakowe w całym kraju obliczanie osiąganego poziomu redukcji masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.
58/11/KC
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3670
› Pobierz plik
-
3670-001
› Pobierz plik
-
3670-002
› Pobierz plik
-
3670-003
› Pobierz plik
-
3670-004
› Pobierz plik
-
3670-005
› Pobierz plik
-
3670-006
› Pobierz plik