Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3670
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 897
3670
5. Art. 3a
Po art. 3 został dodany art. 3a, którego przepisy dotyczą zadania gminy w zakresie
budowy i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
Gmina realizując to zadanie będzie obowiązana do przeprowadzenia przetargu na wybór
podmiotu, który wybuduje i będzie eksploatował regionalny zakład zagospodarowania
odpadów. Do przetargów w zakresie nieruegulownym w u.c.p.g. będzie miała zastosowanie
ustawa – Prawo zamówień publicznych. Drugim sposobem na wybór tego podmiotu będzie
wybór na zasadach okre lonych w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
-prywatnym. Wprowadza się również przepis, aby po trzykrotnym, nieskutecznym
przeprowadzeniu przetargu albo gdy nie zostanie dokonany wybór partnera prywatnego,
gmina mogła wykonać to zadanie samodzielnie.
Wprowadzenie tego rozwiązania będzie oznaczało ograniczenie możliwych sposobów
realizacji zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o gospodarce komunalnej,
a w szczególno ci z jej art. 2.
6. Art. 3b
Po art. 3a dodaje się art. 3b, który będzie zobowiązywać gminy do osiągnięcia do dnia
31 grudnia 2019 r. odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu odpadów komunalnych
poprzez:
a) 50 % odebranych z terenu gminy odpadów komunalnych poprzez przygotowanie do
ponownego użycia i recykling co najmniej w następujących frakcjach odpadów:
papieru, metalu, tworzywa sztucznego i szkła;
b) 70 % innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych poprzez
przygotowanie do ponownego użycia, recykling i inne metody odzysku.
Powyższe działania mają na celu realizację postanowień dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz
uchylającej niektóre dyrektywy, zwanej dalej „dyrektywą ramową 2008/98/WE”, która
zobowiązuje Polskę do osiągnięcia ww. poziomów.
7. Art. 3c
6
Po art. 3b dodaje się art. 3c, który będzie zobowiązywać gminy do ograniczenia masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
a) do dnia 31 grudnia 2013 r. – do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania,
b) do dnia 31 grudnia 2020 r. – do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania
–
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Powyższe działania mają na celu realizację postanowień dyrektywy Rady 1999/31/WE
z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (Dz. Urz. UE L 182
z 16.07.1999, str. 1 – 19, z późn. zm.), zgodnie z którym Polska zobowiązana jest do
ograniczenia ilo ci odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania.
8. Art. 3d
Art. 3d zawiera upoważnienie do wydania rozporządzenia dla ministra wła ciwego do
spraw rodowiska, w porozumieniu z ministrem wła ciwym do spraw gospodarki, w którym
szczegółowo okre li się minimalne poziomy odzysku i recyklingu odpadów komunalnych
oraz redukcji masy odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, które
gmina jest obowiązana osiągnąć w poszczególnych latach.
Rozporządzenie to ma na celu okre lenie harmonogramu doj cia do docelowych
poziomów odzysku i recyklingu odpadów komunalnych oraz odpadów ulegających
biodegradacji.
9. Art. 3e
Podmiot, który nie działa na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1 u.c.p.g.,
jest obowiązany do osiągnięcia poziomów odzysku i recyklingu oraz redukcji masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składu – nieokre lonych
w przepisach wydanych na podst. art. 3 w odniesieniu do odebranych przez siebie odpadów
komunalnych.
7
10. Art. 3f
Art. 3f zawiera upoważnienie do wydania rozporządzenia dla ministra wła ciwego do
spraw rodowiska, okre lającego sposób obliczania poziomu redukcji masy odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, uwzględniając
uzasadnione szacunki masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych
na mieszkańca w 1995 r., dane statystyczne dotyczące liczby mieszkańców zamieszkujących
daną gminę oraz procentowy udział odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
kierowanych do składowania.
11. Zmiana art. 4 u.c.p.g.
Niniejsza ustawa wprowadza zmiany w zakresie regulaminu utrzymania czysto ci
i porządku na terenie gminy, zwanego dalej „regulaminem”, który uchwala gmina i który
stanowi akt prawa miejscowego.
Zmiana polega na rozszerzeniu listy odpadów, które gmina jest obowiązana
selektywnie zbierać i odbierać o odpady: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte opony,
a także odpady zielone, zgodnie z postanowieniami Krajowego planu gospodarki odpadami
2010 r.
Ponadto uchylony został pkt 4 w art. 4 ust. 2 okre lający maksymalne poziomy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska, gdyż
obowiązek ten będzie wynikał bezpo rednio z ustawy.
Dodatkowo, w związku z uchyleniem przepisów dotyczących gminnych planów
gospodarki odpadami, należy zmienić tre ć przepisów art. 4 ust. 2 pkt 5 u.c.p.g. oraz art. 4
ust. 3, które odwołują się do gminnych planów gospodarki odpadami. W zamian należy
odwołać się do wojewódzkich planów gospodarki odpadami.
12. Zmiana art. 6 u.c.p.g.
W
związku z wprowadzeniem rejestru działalno ci regulowanej i zastąpieniem
obowiązku uzyskania zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych obowiązkiem wpisu
do tego rejestru dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne wprowadzono
odpowiednie zmiany do art. 6 ust. 1.
Ponadto dodany został nowy ustęp 1b, który zakłada wprowadzenie złagodzenia
przepisu dla jednostek organizacyjnych mających w posiadaniu nieruchomo ci stanowiące
teren zamknięty, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
8
i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287) ustanowionych przez ministra
wła ciwego do spraw obrony narodowej. W przypadku takich jednostek organizacyjnych
mogą one w uzasadnionych przypadkach związanych z konieczno cią ochrony informacji
niejawnych nie podpisywać umowy na odbieranie odpadów, jednak w zamian są obowiązane
do przekazania gminie pisemnego zobowiązania do samodzielnego wykonywania obowiązku
zgodnie z okre lonym w gminie regulaminem utrzymania czysto ci i porządku na terenie
gminy. Ułatwienie takie zostało wprowadzone ze względu na obowiązek dla osób
wjeżdżających na teren zamknięty posiadania certyfikatu po wiadczającego bezpieczeństwo,
co czasami może być trudne do uzyskania.
13. Zmiana art. 6a u.c.p.g.
W
związku z obligatoryjnym przejęciem przez gminy obowiązków wła cicieli
nieruchomo ci w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych, rezygnuje się
z
przeprowadzania referendum w tym zakresie. W związku z tym należało dodać
odpowiednie zmiany w art. 6a, aby spod wymogów przeprowadzania referendum gminnego
wyłączone zostało przejęcie obowiązków wła cicieli nieruchomo ci w
zakresie
zagospodarowania odpadów komunalnych.
Ponadto, w związku z nowym rozdziałem 3a, w którym regulowane będą m.in.
kwestie związane z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi, z art. 6a ust. 3
wykre la się przepisy dotyczące tej opłaty.
14. Nowy rozdział 3a
W
związku z przejęciem przez gminy obowiązków wła cicieli nieruchomo ci
w
zakresie odbierania odpadów komunalnych dodany został nowy rozdział 3a
pt. „Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę”.
W rozdziale tym wprowadza się obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków
wła cicieli nieruchomo ci w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych (art. 6c ust.
1). Rozwiązanie takie pozwoli na ustanowienie jednolitych zasad finansowania odbierania i
zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie całego kraju. Ponadto ułatwi to gminom
planowanie gospodarki odpadami komunalnymi, poprzez zapewnienie stałego źródła
finansowania gospodarki odpadami komunalnymi. Zarówno gminy, jak i przedsiębiorcy
działający na rynku gospodarki odpadami, będą mogli podejmować inwestycje wymagające
długoterminowego okresu finansowania bez ryzyka utraty źródła finansowania danego
przedsięwzięcia, jakim będą rodki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
9
Przyjęcie takiego rozwiązania przyczyni się do zapewnienia realizacji planowanych
inwestycji.
Ponadto wprowadzono przepis, zgodnie z którym rada gminy może, w drodze
uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, podjąć decyzję o odbieraniu odpadów
komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a
prowadzona jest działalno ć, w związku z którą powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2).
W
związku z przejęciem przez gminy obowiązków wła cicieli nieruchomo ci
w zakresie odbierania odpadów komunalnych, wła cicieli nieruchomo ci zobowiązuje się do
uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6c ust. 3). Za zapłatę tej
opłaty wła ciciele danej nieruchomo ci odpowiadają solidarnie.
Art. 6d dotyczy przetargów na wybór przedsiębiorcy odbierającego odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci organizowanych przez wójta, burmistrza, prezydenta
miasta. W tym celu rada gminy liczącej ponad 10 000 mieszkańców podejmuje decyzję
o podziale obszaru gminy na sektory, biorąc pod uwagę ilo ć mieszkańców, gęsto ć
zaludnienia na danym terenie oraz obszar możliwy do obsługi mieszkańców przez jednego
przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne.
Art. 6e wprowadza regulację, zgodnie z którą spółki gminne mogą odbierać odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, na zlecenie gminy, tylko w przypadku gdy zostały
wybrane w ramach przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci.
Jednocze nie wójt, burmistrz lub prezydent miasta okre li w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia wymagania dotyczące w szczególno ci:
1) przekazania odebranych zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych
do wskazanych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych;
2) wykazu rodzajów odpadów komunalnych odbieranych selektywnie od wła cicieli
nieruchomo ci;
3) wymagań dotyczących standardu sanitarnego wykonywania usług oraz ochrony
rodowiska;
4) wymagań dotyczących obowiązku prowadzenia dokumentacji związanej
z działalno cią objętą zamówieniem;
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3670
› Pobierz plik
-
3670-001
› Pobierz plik
-
3670-002
› Pobierz plik
-
3670-003
› Pobierz plik
-
3670-004
› Pobierz plik
-
3670-005
› Pobierz plik
-
3670-006
› Pobierz plik