Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2011
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3429
- Data wpłynięcia: 2010-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2011
- data uchwalenia: 2011-01-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 29, poz. 150
3429-tom-I
Natomiast ust. 2 tego artykułu stanowi realizację postanowień art. 30 ust. 3 ustawy – Karta
Nauczyciela, zgodnie z którym w ustawie budżetowej określa się kwotę bazową dla
nauczycieli.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2011 – zgodnie z postanowieniem art. 10 wyżej
wymienionej ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. – zaproponowano utworzenie trzech rezerw:
1) rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania przeznaczona jest tylko dla
państwowych jednostek budżetowych i dotyczy wynagrodzeń, przeznaczonych do
uruchomienia w roku 2011, w szczególności w związku z ewentualną realizacją nowych
zadań, zwiększeniem zakresu realizowanych zadań lub powołaniem nowych jednostek
organizacyjnych w trakcie roku 2011. Rezerwa ta jest tworzona na zadania, których nie
można uwzględnić w ustawie budżetowej;
2) rezerwa na zwiększenie wynagrodzeń przeznaczonych na wypłaty wynagrodzeń dla
osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także wypłat nagród
jubileuszowych, odpraw emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu
niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek
organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne
zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób. Jednorazowe wypłaty na rzecz
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe nie zależą od polityki kadrowej
danej jednostki, stąd też istnieje potrzeba utworzenia tej rezerwy. Natomiast
w jednostkach, w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza
50 osób, trudno jest wygospodarować środki na jednorazowe wypłaty, które są zmienne
w poszczególnych latach;
3) rezerwa na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach
i placówkach prowadzonych przez organy administracji rządowej.
Art. 14 kwotę bazową dla zawodowych kuratorów sądowych – zgodnie z art. art. 14 ust. 1
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) –
określa ustawa budżetowa.
Art. 15 ustala – zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji
(Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.) – etaty w Policji.
Art. 16 określa kwotę ogólnej rezerwy budżetowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – może być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budżetu.
196
Art. 17 projektowany przepis tego artykułu wynika z postanowień art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) i określa limit
mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy i środki finansowe na
wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej.
Art. 18 określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych,
natomiast art. 19 – prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych; potrzeba zamieszczenia tych przepisów wynika z faktu, że
wskaźniki powyższe są wykorzystywane w planowaniu oraz indeksowaniu różnego typu
opłat.
W art. 20 określono – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych – wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach FUS
funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego FUS i stanowiącego przychód
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych natomiast w art. 21 ustala się kwotę wydatków na
prewencję rentową, stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 i Nr 218, poz. 1690 oraz
z 2010 r. Nr 105, poz. 668).
Art. 22 wynika z postanowień art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach
pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656), który zobowiązuje do ustalenia w ustawie
budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych
z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na realizację kosztów
wypłaty emerytur pomostowych.
W art. 23 określono wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru
i dochodzenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze
emerytalne. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 76 ust. 1 pkt 3) ustaliła, że
maksymalna wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
składek na OFE wynosi nie więcej niż 0,8% kwoty przekazanych do OFE składek na to
ubezpieczenie, zaś w ustawie budżetowej corocznie ustala się wysokość tej należności.
W art. 24 ustala się wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić do 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
197
Art. 25 stosownie do postanowień art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
(Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322), określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową.
Kwotę wydatków ustala się w wysokości do 1% należnych składek na ubezpieczenie
wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na
dany rok budżetowy.
Art. 26 przepis wynika z postanowień art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609), który zobowiązuje do ustalenia w ustawie budżetowej na dany rok
kwoty zwrotu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych pobranych od płatnika składek
odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek na ubezpieczenia emerytalne,
rentowe i wypadkowe należnych za ubezpieczonego w związku z prowadzeniem
pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności za okres, w którym
ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
Art. 27 określa prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2011 , które stanowi podstawę do określenia rocznej podstawy wymiaru
składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób objętych systemem ubezpieczeń
społecznych; obowiązek określenia w ustawie budżetowej wysokości omawianego
wynagrodzenia wynika z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.).
Art. 28 stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa, a także przeznaczanie środków podchodzących z tego
tytułu, określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy.
Art. 29 określa wysokość składki na Fundusz Pracy, zgodnie bowiem z art. 104 ust. 2
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) wysokość tej składki określa ustawa
budżetowa; w roku 2011 wysokość tej składki ustala się na poziomie 2,45% podstawy
wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określone w art. 104 ust. 1 ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Art. 30 stanowi wykonanie postanowień art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r.
o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158,
198
poz. 1121, z późn. zm.), zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych określa ustawa budżetowa.
Upoważnienie zawarte w art. 31 związane jest ze sprzedażą zerokuponowych obligacji
skarbowych rządu USA, pozostających w dyspozycji Skarbu Państwa i stanowiących
zabezpieczenie spłat wobec wierzycieli zrzeszonych w Klubie Londyńskim, zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego.
Przepisy art. 32 upoważniają ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
dokonywania transakcji finansowych na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę
przepływów finansowych. Dzięki temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na
instrumentach pochodnych nie tylko związanych z zarządzeniem długiem, na co zezwala
ustawa o finansach publicznych, lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi.
W związku z faktem, iż tego typu operacje służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem
ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich
dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny być ujęte łącznie z analogicznymi
przepływami
dotyczącymi
instrumentów
bazowych.
Przyjęcie
takiego
standardu
odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 33 wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia zestawienia programów wieloletnich w układzie
zadaniowym; dodatkowo zgodnie z art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.)
inwestycje wieloletnie ujęte w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na rok
2010, których termin zakończenia ustalono po dniu 31 grudnia 2010 r., z dniem 1 stycznia
2011 r., stają się programami wieloletnimi; zestawienie tych programów zawiera załącznik nr 11.
Art. 34 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych agencji wykonawczych; plany te zawiera załączniku nr 12.
Art. 35 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załączniku nr 13.
Art. 36 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach
publicznych; plany te zawiera załącznik nr 14.
199
Art. 37 stosownie do art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) łączną kwotę zobowiązań, do
wysokości której organy administracji rządowej mogą zaciągać w danym roku zobowiązania
finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, określa ustawa budżetowa.
Art. 38 zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy o finansach publicznych
w załączniku nr 15 ujęte zostały planowane dochody i wydatki budżetu środków europejskich
oraz budżetu państwa w latach 2011 – 2013 w zakresie Narodowej Strategii Spójności
w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Norweskiego
Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora
Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich oraz Wspólnej Polityki Rolnej (ust. 1).
Natomiast w załączniku nr 16 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy o finansach
publicznych – zamieszczono wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań
w kolejnych latach obowiązywania Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013,
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Programu Operacyjnego Zrównoważony
Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich oraz Wspólnej Polityki
Rolnej (ust. 2).
Art. 39 stosownie do postanowień art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych
w załączniku nr 17 zamieszczono środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA,
które są finansowane w ramach budżetu państwa a nie są zaliczane do budżetu środków
europejskich. Wobec powyższego wystąpiła konieczność ujęcia tych środków w odrębnym
załączniku.
Art. 40 wypełnia dyspozycję art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w odniesieniu do programów i projektów
realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia
20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), do czasu zakończenia realizacji
tych programów i projektów. Wobec powyższego program ten, na podstawie art. 99 ust. 2
pkt 10 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104,
z późn. zm.), powinien zostać ujęty w ustawie budżetowej na rok 2011.
Art. 41 wypełnia dyspozycję art. 112 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę
o finansach publicznych, w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach
Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r.
200
Nauczyciela, zgodnie z którym w ustawie budżetowej określa się kwotę bazową dla
nauczycieli.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2011 – zgodnie z postanowieniem art. 10 wyżej
wymienionej ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. – zaproponowano utworzenie trzech rezerw:
1) rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania przeznaczona jest tylko dla
państwowych jednostek budżetowych i dotyczy wynagrodzeń, przeznaczonych do
uruchomienia w roku 2011, w szczególności w związku z ewentualną realizacją nowych
zadań, zwiększeniem zakresu realizowanych zadań lub powołaniem nowych jednostek
organizacyjnych w trakcie roku 2011. Rezerwa ta jest tworzona na zadania, których nie
można uwzględnić w ustawie budżetowej;
2) rezerwa na zwiększenie wynagrodzeń przeznaczonych na wypłaty wynagrodzeń dla
osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także wypłat nagród
jubileuszowych, odpraw emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu
niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek
organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne
zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób. Jednorazowe wypłaty na rzecz
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe nie zależą od polityki kadrowej
danej jednostki, stąd też istnieje potrzeba utworzenia tej rezerwy. Natomiast
w jednostkach, w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza
50 osób, trudno jest wygospodarować środki na jednorazowe wypłaty, które są zmienne
w poszczególnych latach;
3) rezerwa na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach
i placówkach prowadzonych przez organy administracji rządowej.
Art. 14 kwotę bazową dla zawodowych kuratorów sądowych – zgodnie z art. art. 14 ust. 1
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) –
określa ustawa budżetowa.
Art. 15 ustala – zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji
(Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.) – etaty w Policji.
Art. 16 określa kwotę ogólnej rezerwy budżetowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – może być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budżetu.
196
Art. 17 projektowany przepis tego artykułu wynika z postanowień art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) i określa limit
mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy i środki finansowe na
wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej.
Art. 18 określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych,
natomiast art. 19 – prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych; potrzeba zamieszczenia tych przepisów wynika z faktu, że
wskaźniki powyższe są wykorzystywane w planowaniu oraz indeksowaniu różnego typu
opłat.
W art. 20 określono – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych – wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach FUS
funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego FUS i stanowiącego przychód
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych natomiast w art. 21 ustala się kwotę wydatków na
prewencję rentową, stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 i Nr 218, poz. 1690 oraz
z 2010 r. Nr 105, poz. 668).
Art. 22 wynika z postanowień art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach
pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656), który zobowiązuje do ustalenia w ustawie
budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych
z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na realizację kosztów
wypłaty emerytur pomostowych.
W art. 23 określono wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru
i dochodzenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze
emerytalne. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 76 ust. 1 pkt 3) ustaliła, że
maksymalna wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
składek na OFE wynosi nie więcej niż 0,8% kwoty przekazanych do OFE składek na to
ubezpieczenie, zaś w ustawie budżetowej corocznie ustala się wysokość tej należności.
W art. 24 ustala się wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić do 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
197
Art. 25 stosownie do postanowień art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
(Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322), określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową.
Kwotę wydatków ustala się w wysokości do 1% należnych składek na ubezpieczenie
wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na
dany rok budżetowy.
Art. 26 przepis wynika z postanowień art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609), który zobowiązuje do ustalenia w ustawie budżetowej na dany rok
kwoty zwrotu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych pobranych od płatnika składek
odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek na ubezpieczenia emerytalne,
rentowe i wypadkowe należnych za ubezpieczonego w związku z prowadzeniem
pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności za okres, w którym
ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
Art. 27 określa prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2011 , które stanowi podstawę do określenia rocznej podstawy wymiaru
składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób objętych systemem ubezpieczeń
społecznych; obowiązek określenia w ustawie budżetowej wysokości omawianego
wynagrodzenia wynika z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.).
Art. 28 stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa, a także przeznaczanie środków podchodzących z tego
tytułu, określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy.
Art. 29 określa wysokość składki na Fundusz Pracy, zgodnie bowiem z art. 104 ust. 2
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) wysokość tej składki określa ustawa
budżetowa; w roku 2011 wysokość tej składki ustala się na poziomie 2,45% podstawy
wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określone w art. 104 ust. 1 ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Art. 30 stanowi wykonanie postanowień art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r.
o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158,
198
poz. 1121, z późn. zm.), zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych określa ustawa budżetowa.
Upoważnienie zawarte w art. 31 związane jest ze sprzedażą zerokuponowych obligacji
skarbowych rządu USA, pozostających w dyspozycji Skarbu Państwa i stanowiących
zabezpieczenie spłat wobec wierzycieli zrzeszonych w Klubie Londyńskim, zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego.
Przepisy art. 32 upoważniają ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
dokonywania transakcji finansowych na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę
przepływów finansowych. Dzięki temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na
instrumentach pochodnych nie tylko związanych z zarządzeniem długiem, na co zezwala
ustawa o finansach publicznych, lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi.
W związku z faktem, iż tego typu operacje służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem
ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich
dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny być ujęte łącznie z analogicznymi
przepływami
dotyczącymi
instrumentów
bazowych.
Przyjęcie
takiego
standardu
odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 33 wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia zestawienia programów wieloletnich w układzie
zadaniowym; dodatkowo zgodnie z art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.)
inwestycje wieloletnie ujęte w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na rok
2010, których termin zakończenia ustalono po dniu 31 grudnia 2010 r., z dniem 1 stycznia
2011 r., stają się programami wieloletnimi; zestawienie tych programów zawiera załącznik nr 11.
Art. 34 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych agencji wykonawczych; plany te zawiera załączniku nr 12.
Art. 35 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załączniku nr 13.
Art. 36 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach
publicznych; plany te zawiera załącznik nr 14.
199
Art. 37 stosownie do art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) łączną kwotę zobowiązań, do
wysokości której organy administracji rządowej mogą zaciągać w danym roku zobowiązania
finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, określa ustawa budżetowa.
Art. 38 zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy o finansach publicznych
w załączniku nr 15 ujęte zostały planowane dochody i wydatki budżetu środków europejskich
oraz budżetu państwa w latach 2011 – 2013 w zakresie Narodowej Strategii Spójności
w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Norweskiego
Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora
Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich oraz Wspólnej Polityki Rolnej (ust. 1).
Natomiast w załączniku nr 16 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy o finansach
publicznych – zamieszczono wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań
w kolejnych latach obowiązywania Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013,
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Programu Operacyjnego Zrównoważony
Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich oraz Wspólnej Polityki
Rolnej (ust. 2).
Art. 39 stosownie do postanowień art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych
w załączniku nr 17 zamieszczono środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA,
które są finansowane w ramach budżetu państwa a nie są zaliczane do budżetu środków
europejskich. Wobec powyższego wystąpiła konieczność ujęcia tych środków w odrębnym
załączniku.
Art. 40 wypełnia dyspozycję art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w odniesieniu do programów i projektów
realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia
20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), do czasu zakończenia realizacji
tych programów i projektów. Wobec powyższego program ten, na podstawie art. 99 ust. 2
pkt 10 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104,
z późn. zm.), powinien zostać ujęty w ustawie budżetowej na rok 2011.
Art. 41 wypełnia dyspozycję art. 112 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę
o finansach publicznych, w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach
Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r.
200
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3429-ustawa-i-zal
› Pobierz plik
-
3429-tom-I
› Pobierz plik
-
3429-tom-II
› Pobierz plik
-
3429-tom-III
› Pobierz plik
-
3429-strategia
› Pobierz plik
-
3429-mianowania
› Pobierz plik
-
3429-001
› Pobierz plik