eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-tom-III-uklad-zadaniowy

Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wśród młodzieży,
− zapewnienie wysokiej jakości podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego,
− podniesienie jakości pracy nauczycieli,
− zapewnianie sprawnego funkcjonowania nadzoru pedagogicznego oraz systemu egzaminów
zewnętrznych,
− wzbogacenie polskiego systemu edukacji o doświadczenia innych krajów.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• wyniki badań PISA2 –średni poziom kompetencji czytania,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [518],
• wyniki badań PISA – średni poziom kompetencji matematycznych,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [505],
• wyniki badań PISA – średni poziom kompetencji naukowych,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [508].

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dysponent części 33, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu
jakości kształcenia i kadr w roku 2010 przeznaczy kwotę 0,01 mln zł.
Celem zadania jest podnoszenie jakości i efektywności kształcenia odpowiadającej warunkom gospodarki
opartej na wiedzy.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− instytucjonalne wsparcie jakości kształcenia – osiągnięcie wysokiej jakości kadry nauczycielskiej
w szkołach rolniczych,
− podniesienie jakości pracy nauczycielskiej.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• ilość szkół rolniczych korzystających ze wsparcia CDR w zakresie doskonalenia poziomu jakości
i kadr,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [45],
• ilość nauczycieli objętych doskonaleniem zawodowym w zakresie zrównoważonego rozwoju
obszarów wiejskich,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [200].

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38 – Szkolnictwo wyższe, na realizację zadania
3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr w 2010 roku przeznaczy kwotę w wysokości
257,3 mln zł.

2 PISA to skrót nazwy Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (Programme for
International Student Assessment) – międzynarodowego badania koordynowanego przez OECD. Jego celem
jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów, którzy ukończyli 15 rok życia w celu
poprawy jakości nauczania i organizacji systemów edukacyjnych.

111
Celem zadania jest podnoszenie jakości i efektywności kształcenia odpowiadająca warunkom gospodarki
opartej na wiedzy oraz dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− działalność Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów
oraz Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej,
− prace Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych,
− administrowanie programem „Uczenie się przez całe życie”,
− przyznawanie nagród ministra dla nauczycieli akademickich za osiągnięcia naukowe, dydaktyczne
lub organizacyjne albo za całokształt dorobku oraz przyznawanie stypendiów ministra dla studentów
za osiągnięcia w nauce lub za wybitne osiągnięcia sportowe,
− udział w międzynarodowych organizacjach i grupach roboczych,
− rozwój infrastruktury szkolnictwa wyższego.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• liczba polskich uczelni na liście the Times (ranking miejsc 1-400),
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [2],
• liczba studentów i doktorantów zagranicznych studiujących w Polsce w stosunku do ogólnej liczby
studentów i doktorantów,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [1,10%],
• liczba studentów przeliczeniowych przypadających na jednego nauczyciela akademickiego,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [17,4],
• liczba aktywnych zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem w liczbie aktywnych
zawodowo pracujących ogółem,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [24,5%].

Minister Zdrowia
Minister Zdrowia, dysponent części 46, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia
i kadr w 2010 roku przeznaczy kwotę 36,5 mln zł.
Celem zadania jest poprawa jakości kształcenia.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− działania zapewniające odpowiedni standard bazy dydaktycznej wraz z narzędziami
wspomagającymi procesy dydaktyczne (m.in. realizacja procesów inwestycyjnych, finansowanych
zarówno z przychodów własnych uczelni jak i z dotacji budżetu państwa).
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• zaawansowanie realizowanych inwestycji,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [51%].

Wojewodowie
Wojewodowie, dysponenci części 85, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia
i kadr w 2010 roku przeznaczą 123 mln zł.

112
Celem zadania jest poprawa jakości kształcenia.
Cel ma zostać osiągnięty w szczególności poprzez:
− podnoszenie jakości pracy szkół i placówek oświatowych,
− podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli i pracowników ochrony zdrowia,
− ocenę efektów działalności dydaktycznej oraz rozwoju jakościowego szkół i placówek,
− diagnozę potrzeb edukacyjnych kadry pedagogicznej szkół i placówek oświatowych,
− wspieranie szkół i placówek w zakresie zwiększania oferty edukacyjnej umożliwiającej rozwój
umiejętności i wiedzy uczniów, promowanie uczniów zdolnych poprzez organizację konkursów
i olimpiad oraz mobilizując szkoły do udziału w nich większej liczby uczniów, organizację kursów,
konferencji i seminariów dla nauczycieli,
− zapewnianie środków finansowych związanych z działalnością Kuratorium Oświaty,
− nadawanie awansu zawodowego dyrektorom i wychowawcom zatrudnionym na podstawie ustawy
Karta Nauczyciela w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• procent szkół, w których średni wynik egzaminu gimnazjalnego albo sprawdzianu mieści się
w przedziale 7 – 9.

Zadanie 3.2. Zapewnienie powszechności kształcenia

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, na realizację zadania 3.2. Zapewnienie
powszechności kształcenia w 2010 roku przeznaczy kwotę 391,5 mln zł.
Celem zadania jest zapewnienie dostępności do edukacji na różnych poziomach i różnych profilach.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− uruchamianie studiów doktoranckich,
− poszerzanie oferty edukacyjnej otwierając nowe kierunki,
− organizacje zadań związanych z działalnością kulturalną.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• liczba zgłoszonych kandydatów / ogół studentów w kraju w danym roku akademickim [w %],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [0,5%].

Minister Obrony Narodowej
Ministerstwo Obrony Narodowej, dysponent części 29, na realizację zadania 3.2. Zapewnienie powszechności
kształcenia w 2010 roku przeznaczy kwotę 97,3 mln zł.
Celem zadania jest zapewnienie dostępności do edukacji na różnych poziomach i o różnych profilach.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− kształcenie przez uczelnie wojskowe i Uniwersytet Medyczny w Łodzi zamówioną przez resort
obrony narodowej liczbę kandydatów na żołnierzy zawodowych.


113
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• liczba absolwentów kształconych w trybie stacjonarnym, którzy objęli stanowisko służbowe
w relacji do liczby wakatów na stanowiskach podporucznika,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [16,8%].

Minister Edukacji Narodowej
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, na realizację zadania 3.2. Zapewnienie powszechności
kształcenia w 2010 roku przeznaczy kwotę 48,3 mln zł.
Celem zadania jest zapewnianie dostępności do edukacji na różnych poziomach i o różnych profilach.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− umożliwianie dostępu do kształcenia, wychowania, opieki i pomocy specjalistycznej dzieciom
i młodzieży z problemami zdrowotnymi i zaburzeniami rozwojowymi,
− umożliwianie dostępu do kształcenia dzieciom i młodzieży należącym do mniejszości narodowych,
etnicznych i społeczności posługującej się językiem regionalnym,
− przygotowanie dzieci pracowników migrujących do powrotu do polskiego systemu edukacyjnego.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• wskaźnik skolaryzacji (stopa skolaryzacji to odsetek osób uczących się obliczany w stosunku do
liczby ludności w określonym przedziale wiekowym, według podziału na odpowiednie etapy
kształcenia),
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [96,5%].

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dysponent części 38 – Szkolnictwo wyższe, na realizację zadania
3.2. Zapewnienie powszechności kształcenia w 2010 roku przeznaczy kwotę w wysokości 7 566 mln zł.
Celem zadania jest zapewnianie dostępności do edukacji na różnych poziomach i o różnych profilach.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− przekazywanie uczelniom środków finansowych na zadania związane ze świadczeniami
zdrowotnymi kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów
doktoranckich i kadr naukowych, utrzymaniem uczelni, prowadzeniem podyplomowego kształcenia
na wybranych kierunkach medycznych, kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów
niepełnosprawnych wzmocnieniem i rozwojem potencjału dydaktycznego szkolnictwa wyższego
a także poprzez realizację programów wieloletnich polegających na rozbudowie infrastruktury
Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz rozbudowie wydziałów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• wskaźnik skolaryzacji brutto,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [51,2%],
• udział osób z wyższym wykształceniem w społeczeństwie polskim,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [19,5%].

114
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Minister Spraw wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, na realizacje zadania 3.2. Zapewnienie
powszechności kształcenia w 2010 roku przeznaczy kwotę 23,9 mln zł.
Celem zadania jest zapewnianie dostępności do edukacji na różnych poziomach i o różnych profilach.
Brak miernika.

Wojewodowie
Wojewodowie, dysponenci części 85, na realizację zadania 3.2. Zapewnienie powszechności kształcenia
w 2010 roku przeznaczą 3 mln zł.
Celem zadania jest wyrównywanie szans edukacyjnych.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin będących w trudnej
sytuacji życiowej oraz terenów wiejskich,
− organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa, wypoczynku, oraz zajęć pozalekcyjnych
służących rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań uczniów,
− dofinansowywanie zakupu podręczników dla uczniów kl. I-III szkoły podstawowej
i kl. I gimnazjum,
− pomoc edukacyjną służącą rozszerzeniu oferty edukacyjnej szkół w ramach programu „Aktywizacji
jednostek samorządu terytorialnego i organów prowadzących”,
− umożliwianie dorosłym zdawania egzaminów maturalnych,
− zapewnianie bezpiecznych warunków nauki w szkołach,
− zwiększenie w szkołach dostępu do szerokopasmowego internetu,
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• stosunek liczby uczniów objętych pomocą do liczby wszystkich uczniów w województwie.

Zadanie 3.3. Działalność opiekuńczo-wychowawcza

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, na realizację zadania 3.3. Działalność
opiekuńczo-wychowawcza w 2010 roku przeznaczy kwotę 25 mln zł.
Celem zadania jest zapewnianie właściwej opieki dzieciom i młodzieży.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− finansowanie działań mających za zadanie poprawę i zapewnienie właściwych warunków bytowych
uczniów.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• liczba wychowanków internatów i burs / liczba wychowawców (opiekunów) [w %],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [10%].



115
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 70 ... 84

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: