eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-tom-III-uklad-zadaniowy

2.7. Planowane wydatki budżetu państwa w latach 2010-2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji.
Wydatki budżetu państwa
(w tys. zł)


Nr
Nazwa zadania
Plan
2009 r.
PW
2010 r.
2011 r.
2012 r.
Ochrona obywateli i utrzymanie
2.1.
5 542 731
5 276 858 4 849 744 5 062 745
porządku publicznego
Redukowanie przestępczości i poprawa
2.2.
3 261 747
3 089 262 2 803 522 2 923 724
społecznego poczucia bezpieczeństwa
Strzeżenie praworządności i czuwanie
2.3.
1 491 824
1 539 165 1 494 407 1 494 997
nad ściganiem przestępstw
Ochrona przeciwpożarowa, działalność
2.4.
ratowniczo-gaśnicza oraz
2 268 665
2 105 397 2 333 453 2 261 726
zapobiegawcza
2.5.
Obrona cywilna, zarządzanie kryzysowe
826 364
43 202
798 914
799 891
Zapewnienie bezpieczeństwa
2.6.
najważniejszym osobom, obiektom i
201 115
190 652
183 588
185 418
urządzeniom w państwie
Ochrona granicy państwowej i kontrola
2.7.
1 867 526
1 391 180 1 828 620 1 920 652
ruchu granicznego
Informatyzacja działalności i budowa
2.8.
10 530
16 384
9 194
9 787
społeczeństwa informacyjnego


106
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
w ydatki w mln zł
0
2 000
4 000
6 000
Zadanie 2.1. Ochrona obyw ateli i utrzymanie porządku
publicznego
Zadanie 2.2. Redukow anie przestępczości i popraw a
społecznego poczucia bezpieczeństw a
Zadanie 2.3. Strzeżenie praw orządności i czuw anie nad
ściganiem przestępstw
Zadanie 2.4. Ochrona przeciw pożarow a, działalność
ratow niczo-gaśnicza oraz zapobiegaw cza
Zadanie 2.5. Obrona cyw ilna i zarządzanie kryzysow e
Zadanie 2.6. Zapew nienie bezpieczeństw a
najw ażniejszym osobom, obiektom i urządzeniom w
państw ie
Zadanie 2.7. Ochrona granicy państw ow ej i kontrola
ruchu granicznego
Zadanie 2.8. Informatyzacja działalności i budow a
społeczeństw a informacyjnego
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.



107
Funkcja 3. Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza
Pa
ństwa

3.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 3 wpisuje się w zakres tematyczny strategii Rozwój zasobów ludzkich, obejmuje swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy kształcenia, nauczania, wychowania, kultury fizycznej dzieci
i młodzieży, szkolnictwa wyższego, organizacji dziecięcych i młodzieżowych, udzielania pomocy materialnej
dzieciom i młodzieży oraz międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży.
Państwo realizuje działalność edukacyjną, wychowawczą i opiekuńczą w ramach dwóch systemów. Pierwszy
system oświaty tworzą m.in. przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazjalne, ponadgimnazjalne, artystyczne,
placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki artystyczne, poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii oraz
placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego
zamieszkania. Drugi system tworzy szkolnictwo wyższe obejmujące publiczne i niepubliczne zawodowe
szkoły wyższe (akademie, szkoły morskie, artystyczne, wojskowe, medyczne). Systemy te obejmują różne
poziomy kształcenia w formie instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej. W systemach uczestniczą dzieci,
młodzież i dorośli nabywając wiedzę ogólną i zawodową. Działania w ramach pierwszego systemu są
ukierunkowane przede wszystkim na kształtowanie osobowości dzieci i młodzieży oraz ich rozwój
intelektualny. Do zadań w ramach tej dziedziny oprócz kształcenia i doskonalenia zawodowego należy
zaliczyć m.in. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie
właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych, stwarzanie warunków do rozwoju
zainteresowań i uzdolnień oraz kształtowanie aktywności, zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia.
Efektywna działalność państwa w tym zakresie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na podnoszenie
poziomu życia i rozwoju społeczeństwa. Realizacja zadań w obszarze edukacja, wychowanie i działalność
opiekuńcza państwa ma w szczególności na celu podniesienie wykształcenia i kwalifikacji polskiego
społeczeństwa jak również ułatwienie powszechnego dostępu do edukacji i wyrównanie szans edukacyjnych
dzieci i młodzieży.
Ważnym elementem w tym obszarze jest rozwój zawodowego szkolnictwa wyższego – zapewnienie
obywatelom możliwości kształcenia na poziomie wyższym jest istotnym zadaniem państwa, dlatego też
wspierane będą działania mające na celu upowszechnienie wyższego wykształcenia w społeczeństwie
polskim. Ponadto finansowane będą działania związane z podnoszeniem poziomu jakości kształcenia i kadr
oraz kształcenia zawodowego uwzględniającego zmiany i zapotrzebowanie występujące na rynku pracy.

3.2. Poziom wydatkowania środków budżetu państwa na funkcję
Na realizację zadań z zakresu funkcji Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza Państwa
w 2010 roku planuje się przeznaczyć 13 103,2 mln zł.



108
3.3. Zakres przedmiotowy zadań realizowanych w ramach funkcji
Funkcja Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza Państwa obejmuje działania dysponentów
w zakresie opieki i wychowania, edukacji przedszkolnej i podstawowej oraz szkolnictwa średniego
i wyższego.
Do działalności tej zalicza się w szczególności:
− formułowanie i administrowanie polityki rządowej w zakresie edukacji oraz opieki i wychowania
dzieci i młodzieży,
− administrację, kontrolę, funkcjonowanie i wsparcie dla szkół i innych instytucji prowadzących
− edukację przedszkolną i podstawową oraz na poziomie średnim i wyższym,
− przyznawanie stypendiów, dodatków i dotacji, udzielanie kredytów przeznaczonych na wsparcie
uczniów i studentów,
− pozaszkolną edukację dla osób dorosłych oraz młodzieży,
− przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z działalnością edukacyjną,
wychowawczą i opiekuńczą,
− informatyzację działalności i budowę społeczeństwa informacyjnego.

3.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów wykonujących zadania w zakresie tej funkcji zalicza się dysponentów następujących
części budżetowych:
− Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu – część 13,
− Gospodarka morska – część 21,
− Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – część 24,
− Obrona narodowa – część 29,
− Oświata i wychowanie – część 30,
− Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – część 31, 63,
− Rolnictwo – część 32,
− Rozwój wsi – część 33,
− Rozwój regionalny – część 34,
− Sprawiedliwość – część 37,
− Szkolnictwo wyższe – część 38,
− Środowisko – część 41,
− Sprawy wewnętrzne – część 42,
− Zdrowie – część 46,
− Województwa – część 85.






109
3.5. Opis zadań realizowanych w ramach funkcji.

Zadanie 3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, na realizację zadania
3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr w 2010 roku przeznaczy kwotę 13,8 mln zł.
Celem zadania jest podnoszenie jakości i efektywności kształcenia odpowiadająca warunkom gospodarki
opartej na wiedzy.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− realizację szerokiej gamy działań związanych z poprawą jakości procesów dydaktycznych,
na których finansowanie Centrum Edukacji Artystycznej i Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół
Artystycznych otrzymują środki od MKiDN, w formie wydatków budżetowych.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• liczba kadry wyższego szkolnictwa artystycznego posiadająca doktorat, habilitację i profesurę / ogół
zatrudnionych nauczycieli akademickich [w %],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [80%],
• liczba studiujących nauczycieli/ liczba nauczycieli szkół artystycznych ogółem [w %],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [5,42%].

Minister Obrony Narodowej
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu jakości
kształcenia i kadr w 2010 roku przeznaczy kwotę 15,7 mln zł.
Celem zadania jest podnoszenie jakości i efektywności kształcenia odpowiadającej warunkom gospodarki
opartej na wiedzy.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− motywowanie rozwoju naukowego kadry naukowo-dydaktycznej uczelni wojskowych (nagrody
Ministra Obrony Narodowej dla nauczycieli akademickich),
− remonty i rozbudowę bazy szkoleniowej i socjalnej uczelni wojskowych.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• liczba osób z tytułami lub stopniami naukowymi doktorów i profesorów do ogólnej liczby
pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [60,7%].

Minister Edukacji Narodowej
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu jakości
kształcenia i kadr w roku 2010 przeznaczy kwotę 264,2 mln zł.
Celem zadania jest dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.


110
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 70 ... 84

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: