Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
2.7. Planowane wydatki budżetu państwa w latach 2010-2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji.
Wydatki budżetu państwa
(w tys. zł)
Nr
Nazwa zadania
Plan
2009 r.
PW
2010 r.
2011 r.
2012 r.
Ochrona obywateli i utrzymanie
2.1.
5 542 731
5 276 858 4 849 744 5 062 745
porządku publicznego
Redukowanie przestępczości i poprawa
2.2.
3 261 747
3 089 262 2 803 522 2 923 724
społecznego poczucia bezpieczeństwa
Strzeżenie praworządności i czuwanie
2.3.
1 491 824
1 539 165 1 494 407 1 494 997
nad ściganiem przestępstw
Ochrona przeciwpożarowa, działalność
2.4.
ratowniczo-gaśnicza oraz
2 268 665
2 105 397 2 333 453 2 261 726
zapobiegawcza
2.5.
Obrona cywilna, zarządzanie kryzysowe
826 364
43 202
798 914
799 891
Zapewnienie bezpieczeństwa
2.6.
najważniejszym osobom, obiektom i
201 115
190 652
183 588
185 418
urządzeniom w państwie
Ochrona granicy państwowej i kontrola
2.7.
1 867 526
1 391 180 1 828 620 1 920 652
ruchu granicznego
Informatyzacja działalności i budowa
2.8.
10 530
16 384
9 194
9 787
społeczeństwa informacyjnego
106
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
w ydatki w mln zł
0
2 000
4 000
6 000
Zadanie 2.1. Ochrona obyw ateli i utrzymanie porządku
publicznego
Zadanie 2.2. Redukow anie przestępczości i popraw a
społecznego poczucia bezpieczeństw a
Zadanie 2.3. Strzeżenie praw orządności i czuw anie nad
ściganiem przestępstw
Zadanie 2.4. Ochrona przeciw pożarow a, działalność
ratow niczo-gaśnicza oraz zapobiegaw cza
Zadanie 2.5. Obrona cyw ilna i zarządzanie kryzysow e
Zadanie 2.6. Zapew nienie bezpieczeństw a
najw ażniejszym osobom, obiektom i urządzeniom w
państw ie
Zadanie 2.7. Ochrona granicy państw ow ej i kontrola
ruchu granicznego
Zadanie 2.8. Informatyzacja działalności i budow a
społeczeństw a informacyjnego
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
107
Funkcja 3. Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza
Państwa
3.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 3 wpisuje się w zakres tematyczny strategii Rozwój zasobów ludzkich, obejmuje swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy kształcenia, nauczania, wychowania, kultury fizycznej dzieci
i młodzieży, szkolnictwa wyższego, organizacji dziecięcych i młodzieżowych, udzielania pomocy materialnej
dzieciom i młodzieży oraz międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży.
Państwo realizuje działalność edukacyjną, wychowawczą i opiekuńczą w ramach dwóch systemów. Pierwszy
system oświaty tworzą m.in. przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazjalne, ponadgimnazjalne, artystyczne,
placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki artystyczne, poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii oraz
placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego
zamieszkania. Drugi system tworzy szkolnictwo wyższe obejmujące publiczne i niepubliczne zawodowe
szkoły wyższe (akademie, szkoły morskie, artystyczne, wojskowe, medyczne). Systemy te obejmują różne
poziomy kształcenia w formie instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej. W systemach uczestniczą dzieci,
młodzież i dorośli nabywając wiedzę ogólną i zawodową. Działania w ramach pierwszego systemu są
ukierunkowane przede wszystkim na kształtowanie osobowości dzieci i młodzieży oraz ich rozwój
intelektualny. Do zadań w ramach tej dziedziny oprócz kształcenia i doskonalenia zawodowego należy
zaliczyć m.in. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie
właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych, stwarzanie warunków do rozwoju
zainteresowań i uzdolnień oraz kształtowanie aktywności, zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia.
Efektywna działalność państwa w tym zakresie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na podnoszenie
poziomu życia i rozwoju społeczeństwa. Realizacja zadań w obszarze edukacja, wychowanie i działalność
opiekuńcza państwa ma w szczególności na celu podniesienie wykształcenia i kwalifikacji polskiego
społeczeństwa jak również ułatwienie powszechnego dostępu do edukacji i wyrównanie szans edukacyjnych
dzieci i młodzieży.
Ważnym elementem w tym obszarze jest rozwój zawodowego szkolnictwa wyższego – zapewnienie
obywatelom możliwości kształcenia na poziomie wyższym jest istotnym zadaniem państwa, dlatego też
wspierane będą działania mające na celu upowszechnienie wyższego wykształcenia w społeczeństwie
polskim. Ponadto finansowane będą działania związane z podnoszeniem poziomu jakości kształcenia i kadr
oraz kształcenia zawodowego uwzględniającego zmiany i zapotrzebowanie występujące na rynku pracy.
3.2. Poziom wydatkowania środków budżetu państwa na funkcję
Na realizację zadań z zakresu funkcji Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza Państwa
w 2010 roku planuje się przeznaczyć 13 103,2 mln zł.
108
3.3. Zakres przedmiotowy zadań realizowanych w ramach funkcji
Funkcja Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza Państwa obejmuje działania dysponentów
w zakresie opieki i wychowania, edukacji przedszkolnej i podstawowej oraz szkolnictwa średniego
i wyższego.
Do działalności tej zalicza się w szczególności:
− formułowanie i administrowanie polityki rządowej w zakresie edukacji oraz opieki i wychowania
dzieci i młodzieży,
− administrację, kontrolę, funkcjonowanie i wsparcie dla szkół i innych instytucji prowadzących
− edukację przedszkolną i podstawową oraz na poziomie średnim i wyższym,
− przyznawanie stypendiów, dodatków i dotacji, udzielanie kredytów przeznaczonych na wsparcie
uczniów i studentów,
− pozaszkolną edukację dla osób dorosłych oraz młodzieży,
− przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z działalnością edukacyjną,
wychowawczą i opiekuńczą,
− informatyzację działalności i budowę społeczeństwa informacyjnego.
3.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów wykonujących zadania w zakresie tej funkcji zalicza się dysponentów następujących
części budżetowych:
− Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu – część 13,
− Gospodarka morska – część 21,
− Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – część 24,
− Obrona narodowa – część 29,
− Oświata i wychowanie – część 30,
− Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – część 31, 63,
− Rolnictwo – część 32,
− Rozwój wsi – część 33,
− Rozwój regionalny – część 34,
− Sprawiedliwość – część 37,
− Szkolnictwo wyższe – część 38,
− Środowisko – część 41,
− Sprawy wewnętrzne – część 42,
− Zdrowie – część 46,
− Województwa – część 85.
109
3.5. Opis zadań realizowanych w ramach funkcji.
Zadanie 3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, na realizację zadania
3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr w 2010 roku przeznaczy kwotę 13,8 mln zł.
Celem zadania jest podnoszenie jakości i efektywności kształcenia odpowiadająca warunkom gospodarki
opartej na wiedzy.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− realizację szerokiej gamy działań związanych z poprawą jakości procesów dydaktycznych,
na których finansowanie Centrum Edukacji Artystycznej i Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół
Artystycznych otrzymują środki od MKiDN, w formie wydatków budżetowych.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• liczba kadry wyższego szkolnictwa artystycznego posiadająca doktorat, habilitację i profesurę / ogół
zatrudnionych nauczycieli akademickich [w %],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [80%],
• liczba studiujących nauczycieli/ liczba nauczycieli szkół artystycznych ogółem [w %],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [5,42%].
Minister Obrony Narodowej
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu jakości
kształcenia i kadr w 2010 roku przeznaczy kwotę 15,7 mln zł.
Celem zadania jest podnoszenie jakości i efektywności kształcenia odpowiadającej warunkom gospodarki
opartej na wiedzy.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− motywowanie rozwoju naukowego kadry naukowo-dydaktycznej uczelni wojskowych (nagrody
Ministra Obrony Narodowej dla nauczycieli akademickich),
− remonty i rozbudowę bazy szkoleniowej i socjalnej uczelni wojskowych.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• liczba osób z tytułami lub stopniami naukowymi doktorów i profesorów do ogólnej liczby
pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [60,7%].
Minister Edukacji Narodowej
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu jakości
kształcenia i kadr w roku 2010 przeznaczy kwotę 264,2 mln zł.
Celem zadania jest dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.
110
funkcji.
Wydatki budżetu państwa
(w tys. zł)
Nr
Nazwa zadania
Plan
2009 r.
PW
2010 r.
2011 r.
2012 r.
Ochrona obywateli i utrzymanie
2.1.
5 542 731
5 276 858 4 849 744 5 062 745
porządku publicznego
Redukowanie przestępczości i poprawa
2.2.
3 261 747
3 089 262 2 803 522 2 923 724
społecznego poczucia bezpieczeństwa
Strzeżenie praworządności i czuwanie
2.3.
1 491 824
1 539 165 1 494 407 1 494 997
nad ściganiem przestępstw
Ochrona przeciwpożarowa, działalność
2.4.
ratowniczo-gaśnicza oraz
2 268 665
2 105 397 2 333 453 2 261 726
zapobiegawcza
2.5.
Obrona cywilna, zarządzanie kryzysowe
826 364
43 202
798 914
799 891
Zapewnienie bezpieczeństwa
2.6.
najważniejszym osobom, obiektom i
201 115
190 652
183 588
185 418
urządzeniom w państwie
Ochrona granicy państwowej i kontrola
2.7.
1 867 526
1 391 180 1 828 620 1 920 652
ruchu granicznego
Informatyzacja działalności i budowa
2.8.
10 530
16 384
9 194
9 787
społeczeństwa informacyjnego
106
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
w ydatki w mln zł
0
2 000
4 000
6 000
Zadanie 2.1. Ochrona obyw ateli i utrzymanie porządku
publicznego
Zadanie 2.2. Redukow anie przestępczości i popraw a
społecznego poczucia bezpieczeństw a
Zadanie 2.3. Strzeżenie praw orządności i czuw anie nad
ściganiem przestępstw
Zadanie 2.4. Ochrona przeciw pożarow a, działalność
ratow niczo-gaśnicza oraz zapobiegaw cza
Zadanie 2.5. Obrona cyw ilna i zarządzanie kryzysow e
Zadanie 2.6. Zapew nienie bezpieczeństw a
najw ażniejszym osobom, obiektom i urządzeniom w
państw ie
Zadanie 2.7. Ochrona granicy państw ow ej i kontrola
ruchu granicznego
Zadanie 2.8. Informatyzacja działalności i budow a
społeczeństw a informacyjnego
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
107
Funkcja 3. Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza
Państwa
3.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 3 wpisuje się w zakres tematyczny strategii Rozwój zasobów ludzkich, obejmuje swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy kształcenia, nauczania, wychowania, kultury fizycznej dzieci
i młodzieży, szkolnictwa wyższego, organizacji dziecięcych i młodzieżowych, udzielania pomocy materialnej
dzieciom i młodzieży oraz międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży.
Państwo realizuje działalność edukacyjną, wychowawczą i opiekuńczą w ramach dwóch systemów. Pierwszy
system oświaty tworzą m.in. przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazjalne, ponadgimnazjalne, artystyczne,
placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki artystyczne, poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii oraz
placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego
zamieszkania. Drugi system tworzy szkolnictwo wyższe obejmujące publiczne i niepubliczne zawodowe
szkoły wyższe (akademie, szkoły morskie, artystyczne, wojskowe, medyczne). Systemy te obejmują różne
poziomy kształcenia w formie instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej. W systemach uczestniczą dzieci,
młodzież i dorośli nabywając wiedzę ogólną i zawodową. Działania w ramach pierwszego systemu są
ukierunkowane przede wszystkim na kształtowanie osobowości dzieci i młodzieży oraz ich rozwój
intelektualny. Do zadań w ramach tej dziedziny oprócz kształcenia i doskonalenia zawodowego należy
zaliczyć m.in. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie
właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych, stwarzanie warunków do rozwoju
zainteresowań i uzdolnień oraz kształtowanie aktywności, zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia.
Efektywna działalność państwa w tym zakresie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na podnoszenie
poziomu życia i rozwoju społeczeństwa. Realizacja zadań w obszarze edukacja, wychowanie i działalność
opiekuńcza państwa ma w szczególności na celu podniesienie wykształcenia i kwalifikacji polskiego
społeczeństwa jak również ułatwienie powszechnego dostępu do edukacji i wyrównanie szans edukacyjnych
dzieci i młodzieży.
Ważnym elementem w tym obszarze jest rozwój zawodowego szkolnictwa wyższego – zapewnienie
obywatelom możliwości kształcenia na poziomie wyższym jest istotnym zadaniem państwa, dlatego też
wspierane będą działania mające na celu upowszechnienie wyższego wykształcenia w społeczeństwie
polskim. Ponadto finansowane będą działania związane z podnoszeniem poziomu jakości kształcenia i kadr
oraz kształcenia zawodowego uwzględniającego zmiany i zapotrzebowanie występujące na rynku pracy.
3.2. Poziom wydatkowania środków budżetu państwa na funkcję
Na realizację zadań z zakresu funkcji Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza Państwa
w 2010 roku planuje się przeznaczyć 13 103,2 mln zł.
108
3.3. Zakres przedmiotowy zadań realizowanych w ramach funkcji
Funkcja Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza Państwa obejmuje działania dysponentów
w zakresie opieki i wychowania, edukacji przedszkolnej i podstawowej oraz szkolnictwa średniego
i wyższego.
Do działalności tej zalicza się w szczególności:
− formułowanie i administrowanie polityki rządowej w zakresie edukacji oraz opieki i wychowania
dzieci i młodzieży,
− administrację, kontrolę, funkcjonowanie i wsparcie dla szkół i innych instytucji prowadzących
− edukację przedszkolną i podstawową oraz na poziomie średnim i wyższym,
− przyznawanie stypendiów, dodatków i dotacji, udzielanie kredytów przeznaczonych na wsparcie
uczniów i studentów,
− pozaszkolną edukację dla osób dorosłych oraz młodzieży,
− przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z działalnością edukacyjną,
wychowawczą i opiekuńczą,
− informatyzację działalności i budowę społeczeństwa informacyjnego.
3.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów wykonujących zadania w zakresie tej funkcji zalicza się dysponentów następujących
części budżetowych:
− Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu – część 13,
− Gospodarka morska – część 21,
− Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – część 24,
− Obrona narodowa – część 29,
− Oświata i wychowanie – część 30,
− Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – część 31, 63,
− Rolnictwo – część 32,
− Rozwój wsi – część 33,
− Rozwój regionalny – część 34,
− Sprawiedliwość – część 37,
− Szkolnictwo wyższe – część 38,
− Środowisko – część 41,
− Sprawy wewnętrzne – część 42,
− Zdrowie – część 46,
− Województwa – część 85.
109
3.5. Opis zadań realizowanych w ramach funkcji.
Zadanie 3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dysponent części 24, na realizację zadania
3.1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr w 2010 roku przeznaczy kwotę 13,8 mln zł.
Celem zadania jest podnoszenie jakości i efektywności kształcenia odpowiadająca warunkom gospodarki
opartej na wiedzy.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− realizację szerokiej gamy działań związanych z poprawą jakości procesów dydaktycznych,
na których finansowanie Centrum Edukacji Artystycznej i Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół
Artystycznych otrzymują środki od MKiDN, w formie wydatków budżetowych.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• liczba kadry wyższego szkolnictwa artystycznego posiadająca doktorat, habilitację i profesurę / ogół
zatrudnionych nauczycieli akademickich [w %],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [80%],
• liczba studiujących nauczycieli/ liczba nauczycieli szkół artystycznych ogółem [w %],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [5,42%].
Minister Obrony Narodowej
Minister Obrony Narodowej, dysponent części 29, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu jakości
kształcenia i kadr w 2010 roku przeznaczy kwotę 15,7 mln zł.
Celem zadania jest podnoszenie jakości i efektywności kształcenia odpowiadającej warunkom gospodarki
opartej na wiedzy.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− motywowanie rozwoju naukowego kadry naukowo-dydaktycznej uczelni wojskowych (nagrody
Ministra Obrony Narodowej dla nauczycieli akademickich),
− remonty i rozbudowę bazy szkoleniowej i socjalnej uczelni wojskowych.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• liczba osób z tytułami lub stopniami naukowymi doktorów i profesorów do ogólnej liczby
pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [60,7%].
Minister Edukacji Narodowej
Minister Edukacji Narodowej, dysponent części 30, na realizację zadania 3.1. Podnoszenie poziomu jakości
kształcenia i kadr w roku 2010 przeznaczy kwotę 264,2 mln zł.
Celem zadania jest dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.
110
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei