Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
− wydatki związane z operacjami bankowymi, np.: prowizje za przeprowadzone transakcje,
przedłużenie ważności karty, opłata za wydanie nowej karty, opłata za transakcje bezgotówkowe,
opłata za transakcje gotówkowe,
− materiały i usługi związane z reprezentacją i promocją,
− książki, prenumeraty, abonamenty,
− znaczki, opłaty pocztowe, frankowanie, przesyłki kurierskie,
− wydatki związane z podróżami służbowymi,
− kary i grzywny,
− darowizny pieniężne i niepieniężne,
− prezenty, nagrody, kupony dla pracowników,
− świadczenia rzeczowe i nierzeczowe dla pracowników, np.: badania okresowe, wykupienie pakietu
medycznego, zakup okularów potrzebnych do pracy przy komputerze, dofinansowanie nauki,
rekreacji i kultury (basen, teatr, kino),
− fundusz socjalny,
− wydatki związane z organizacją szkoleń wewnętrznych - przeprowadzane przez własnych
pracowników (wynajem hotelu w przypadku dojazdu z innej miejscowości, dojazdy, materiały
szkoleniowe, wyżywienie, itd.) oraz wydatki związane z organizacją szkoleń prowadzonych przez
wykonawców zewnętrznych,
− wydatki związane z rekrutacją nowych pracowników,
− wydatki związane ze spotkaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi pracowników (posiłki, rezerwacje
sali, dojazdy, noclegi, catering);
c) obsługę techniczną realizacji zadań, tj.:
− wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników obsługi technicznej,
− nośniki energii, CO, kanalizacja, woda, energia elektryczna, gaz, paliwo do samochodów, wywóz
śmieci,
− wydatki związane z amortyzacją samochodów, komputerów, mebli i sprzętu biurowego,
wyposażenia, narzędzi, budowli, wartości niematerialnych i prawnych (licencji, oprogramowania
− komputerowego),
− serwis i materiały – eksploatacja bieżąca, tj.: materiały eksploatacyjne (żarówki, wycieraczki, płyny,
oleje, smary, materiały związane z serwisem i naprawą sprzętu komputerowego, maszyn, drukarek,
kopiarek, faksów, mebli),
− serwis i naprawa – usługi zewnętrzne związane z serwisem i naprawą sprzętów, maszyn, drukarek,
kopiarek, faksów, sprzętu komputerowego, samochodów,
− wydatki związane z ochroną biura, utrzymaniem czystości,
− wydatki związane z użytkowaniem telefonów komórkowych i stacjonarnych, faksów, internetu,
− wydatki związane z zakupem sprzętu informatycznego, licencji, oprogramowania,
− wyposażenie biura w meble i sprzęt biurowy – kopiarki, faksy, niszczarki, aparaty cyfrowe,
dyktafony,
346
− wydatki związane z zakupem materiałów biurowych, np.: papier, długopisy, ołówki, zszywacze,
dziurkacze, nożyczki, zeszyty, mazaki, segregatory, kalkulatory, przekładki, wizytówki,
− wydatki związane z wynajmem i dzierżawą, np.: czynsze, dzierżawy środków trwałych, wynajem
samochodów.
22.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów realizujących zadania w ramach tej funkcji należy większość dysponentów części
budżetowych.
22.5. Opis zadań realizowanych w ramach funkcji
Zadanie 22.1 Koordynacja merytoryczna działalności, planowania strategicznego i operacyjnego
Zadanie 22.2 Obsługa administracyjna
Zadanie 22.3. Obsługa techniczna
22.6. Zmiany zadań realizowanych w ramach funkcji 22 w latach 2009-2010
W ramach funkcji 22 w 2010 roku nie wprowadzono zmian w nazwie i zakresie zadań.
22.7. Planowane wydatki budżetu państwa w latach 2010-2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji
Wydatki budżetu państwa
(w tys. zł)
Nr
Nazwa zadania
Plan
2009r.
PW
2010 r.
2011 r.
2012 r.
Koordynacja merytoryczna
22.1.
847 135
2 300 622
664 939
670 155
działalności, planowania
strategicznego i operacyjnego
22.2.
Obsługa administracyjna
1 700 654
2 312 060 2 099 452 2 100 786
22.3.
Obsługa techniczna
603 671
578 251
562 391
570 211
347
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa
administracyjna i techniczna
wydatki w mln zł
0
1 000
2 000
3 000
Zadanie 22.1.
Koordynacja
merytoryczna działalności,
planowania strategicznego
i operacyjnego
Zadanie 22.2. Obsługa
administracyjna
Zadanie 22.3. Obsługa
techniczna
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
348
Rozdział III
INWESTYCJE WIELOLETNIE
Wstęp
Inwestycje wieloletnie są jednym z instrumentów organizacyjnych, uregulowanych w ustawie z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, do których – w zakresie ustawy budżetowej – stosuje się
wieloletnie planowanie wydatków. W ostatnich latach instrument ten jest coraz rzadziej używany na rzecz
zwiększania się liczby programów wieloletnich. W 2010 r. realizowanych będzie tylko 11 inwestycji
wieloletnich jednostek budżetowych, innych jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostek
niezaliczanych do sektora finansów publicznych.
W nowej ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie przewiduje się tej metody
gospodarowania środkami publicznymi. W 2010 roku inwestycje wieloletnie finansowane będą na
dotychczasowych zasadach i ujmowanie w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na 2010
rok. Natomiast inwestycje wieloletnie ujęte w tym wykazie, a których termin zakończenia ustalono po dniu 31
grudnia 2010 r., z dniem 1 stycznia 2011 r. staną się programami wieloletnimi.
Ze względu na fakt, iż programy wieloletnie już od 2009 r. prezentowane są w ustawie budżetowej w układzie
zadaniowym, istnieje potrzeba odpowiedniego przygotowania do stosowania budżetowania zadaniowego tych
instytucji, które odpowiedzialne są za nadzór, a także sprawozdawanie wyników przekształcanych inwestycji.
Po raz pierwszy podjęto próbę zaprezentowania inwestycji wieloletnich w funkcjonalnym układzie wydatków
wraz z tzw. częścią sprawnościową. Oprócz nazwy inwestycji, nazwy inwestora, terminu jej rozpoczęcia
i zakończenia, planowanej wartość kosztorysowej inwestycji, oraz nakładów z budżetu państwa do
poniesienia w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach, zaprezentowano również cele i mierniki
umożliwiające ocenę stopnia osiągnięcia celów, a ponadto plan efektów realizacji inwestycji w okresie ich
realizacji zgodnie z metodyką planowania w układzie zadaniowym.
Z uwagi na fakt, iż zakres prowadzonych w 2010 r. inwestycji wieloletnich dotyczy zadań, które realizowane
są w takich obszarach jak bezpieczeństwo państwa, szkolnictwo wyższe, infrastruktura transportowa oraz
służba zdrowia, zgodnie z definicją układu zadaniowego zawartą w ustawie o finansach publicznych, wpisują
się one w cztery funkcje: 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny, 3. Działalność edukacyjna,
wychowawcza i opiekuńcza państwa, 19. Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej oraz
20. Organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna.
Na realizację wszystkich inwestycji wieloletnich w roku 2010 zaplanowano środki budżetowe w wysokości
242,1 mln zł.
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
W ramach funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny realizowana jest jedna inwestycja
wieloletnia pn. Budowa Drogowego Przejścia Granicznego w Grzechotkach.
349
Inwestycję przewidzianą do realizacji w latach 2003-2010 wyodrębniono na poziomie działania,
w podzadaniu 2.7.4. Budowa i utrzymanie przejść granicznych w ramach zadania 2.7. Ochrona granicy
państwowej i kontrola ruchu granicznego.
Budowę przejścia granicznego w Grzechotkach zaliczono do inwestycji wieloletnich w 2004 r. jako
wypełnienie ustaleń umowy między Rządami Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej, która określa
zasady współpracy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. W ramach prowadzonej inwestycji do
roku 2009 wybudowano 30 budynków służących obsłudze przejścia, a do całkowitego jej zakończenia,
którego termin określony jest na rok 2010 pozostał jedynie zakup wyposażenia stanowisk pracy istniejących
obiektów.
Na finansowanie niniejszej inwestycji wieloletniej w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 5 mln zł,
która w całości pochodzi z budżetu państwa.
Tab. 1: Koszty inwestycji wieloletniej „Budowa Drogowego Przejścia Granicznego w Grzechotkach”
w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Inwestor
inwestycji
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Warmińsko-
Mazurski Urząd
128,6
5,0
5,0
–
–
Wojewódzki
Celem prowadzonej inwestycji jest dostosowanie infrastruktury do liczby odpraw granicznych, którego
stopień osiągnięcia będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika:
• średni czas oczekiwania na odprawę.
Planuje się, iż poprzez realizację przedmiotowego przedsięwzięcia czas oczekiwania na granicy zmniejszy się
o 0,5 godziny w porównaniu do obecnego, który wynosi 3,5 godziny.
Funkcja 3. Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza państwa
W ramach funkcji 3. Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza państwa realizowana jest
inwestycja wieloletnia pn. Budowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Inwestycję przewidzianą do realizacji w latach 2001-2011 wyodrębniono na poziomie działania,
w podzadaniu 3.1.7. Infrastruktura szkolnictwa wyższego w ramach zadania 3.1. Podnoszenie poziomu
jakości kształcenia i kadr.
Prowadzone przedsięwzięcie jakim jest budowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego w głównej
mierze przyczynić ma się do zwiększenia potencjału bazy badawczej i dydaktycznej Uniwersytetu
Wrocławskiego.
Na finansowanie niniejszej inwestycji wieloletniej, w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 20 mln zł,
która w całości pochodzi z budżetu państwa.
350
przedłużenie ważności karty, opłata za wydanie nowej karty, opłata za transakcje bezgotówkowe,
opłata za transakcje gotówkowe,
− materiały i usługi związane z reprezentacją i promocją,
− książki, prenumeraty, abonamenty,
− znaczki, opłaty pocztowe, frankowanie, przesyłki kurierskie,
− wydatki związane z podróżami służbowymi,
− kary i grzywny,
− darowizny pieniężne i niepieniężne,
− prezenty, nagrody, kupony dla pracowników,
− świadczenia rzeczowe i nierzeczowe dla pracowników, np.: badania okresowe, wykupienie pakietu
medycznego, zakup okularów potrzebnych do pracy przy komputerze, dofinansowanie nauki,
rekreacji i kultury (basen, teatr, kino),
− fundusz socjalny,
− wydatki związane z organizacją szkoleń wewnętrznych - przeprowadzane przez własnych
pracowników (wynajem hotelu w przypadku dojazdu z innej miejscowości, dojazdy, materiały
szkoleniowe, wyżywienie, itd.) oraz wydatki związane z organizacją szkoleń prowadzonych przez
wykonawców zewnętrznych,
− wydatki związane z rekrutacją nowych pracowników,
− wydatki związane ze spotkaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi pracowników (posiłki, rezerwacje
sali, dojazdy, noclegi, catering);
c) obsługę techniczną realizacji zadań, tj.:
− wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników obsługi technicznej,
− nośniki energii, CO, kanalizacja, woda, energia elektryczna, gaz, paliwo do samochodów, wywóz
śmieci,
− wydatki związane z amortyzacją samochodów, komputerów, mebli i sprzętu biurowego,
wyposażenia, narzędzi, budowli, wartości niematerialnych i prawnych (licencji, oprogramowania
− komputerowego),
− serwis i materiały – eksploatacja bieżąca, tj.: materiały eksploatacyjne (żarówki, wycieraczki, płyny,
oleje, smary, materiały związane z serwisem i naprawą sprzętu komputerowego, maszyn, drukarek,
kopiarek, faksów, mebli),
− serwis i naprawa – usługi zewnętrzne związane z serwisem i naprawą sprzętów, maszyn, drukarek,
kopiarek, faksów, sprzętu komputerowego, samochodów,
− wydatki związane z ochroną biura, utrzymaniem czystości,
− wydatki związane z użytkowaniem telefonów komórkowych i stacjonarnych, faksów, internetu,
− wydatki związane z zakupem sprzętu informatycznego, licencji, oprogramowania,
− wyposażenie biura w meble i sprzęt biurowy – kopiarki, faksy, niszczarki, aparaty cyfrowe,
dyktafony,
346
− wydatki związane z zakupem materiałów biurowych, np.: papier, długopisy, ołówki, zszywacze,
dziurkacze, nożyczki, zeszyty, mazaki, segregatory, kalkulatory, przekładki, wizytówki,
− wydatki związane z wynajmem i dzierżawą, np.: czynsze, dzierżawy środków trwałych, wynajem
samochodów.
22.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów realizujących zadania w ramach tej funkcji należy większość dysponentów części
budżetowych.
22.5. Opis zadań realizowanych w ramach funkcji
Zadanie 22.1 Koordynacja merytoryczna działalności, planowania strategicznego i operacyjnego
Zadanie 22.2 Obsługa administracyjna
Zadanie 22.3. Obsługa techniczna
22.6. Zmiany zadań realizowanych w ramach funkcji 22 w latach 2009-2010
W ramach funkcji 22 w 2010 roku nie wprowadzono zmian w nazwie i zakresie zadań.
22.7. Planowane wydatki budżetu państwa w latach 2010-2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji
Wydatki budżetu państwa
(w tys. zł)
Nr
Nazwa zadania
Plan
2009r.
PW
2010 r.
2011 r.
2012 r.
Koordynacja merytoryczna
22.1.
847 135
2 300 622
664 939
670 155
działalności, planowania
strategicznego i operacyjnego
22.2.
Obsługa administracyjna
1 700 654
2 312 060 2 099 452 2 100 786
22.3.
Obsługa techniczna
603 671
578 251
562 391
570 211
347
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa
administracyjna i techniczna
wydatki w mln zł
0
1 000
2 000
3 000
Zadanie 22.1.
Koordynacja
merytoryczna działalności,
planowania strategicznego
i operacyjnego
Zadanie 22.2. Obsługa
administracyjna
Zadanie 22.3. Obsługa
techniczna
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
348
Rozdział III
INWESTYCJE WIELOLETNIE
Wstęp
Inwestycje wieloletnie są jednym z instrumentów organizacyjnych, uregulowanych w ustawie z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, do których – w zakresie ustawy budżetowej – stosuje się
wieloletnie planowanie wydatków. W ostatnich latach instrument ten jest coraz rzadziej używany na rzecz
zwiększania się liczby programów wieloletnich. W 2010 r. realizowanych będzie tylko 11 inwestycji
wieloletnich jednostek budżetowych, innych jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostek
niezaliczanych do sektora finansów publicznych.
W nowej ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie przewiduje się tej metody
gospodarowania środkami publicznymi. W 2010 roku inwestycje wieloletnie finansowane będą na
dotychczasowych zasadach i ujmowanie w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na 2010
rok. Natomiast inwestycje wieloletnie ujęte w tym wykazie, a których termin zakończenia ustalono po dniu 31
grudnia 2010 r., z dniem 1 stycznia 2011 r. staną się programami wieloletnimi.
Ze względu na fakt, iż programy wieloletnie już od 2009 r. prezentowane są w ustawie budżetowej w układzie
zadaniowym, istnieje potrzeba odpowiedniego przygotowania do stosowania budżetowania zadaniowego tych
instytucji, które odpowiedzialne są za nadzór, a także sprawozdawanie wyników przekształcanych inwestycji.
Po raz pierwszy podjęto próbę zaprezentowania inwestycji wieloletnich w funkcjonalnym układzie wydatków
wraz z tzw. częścią sprawnościową. Oprócz nazwy inwestycji, nazwy inwestora, terminu jej rozpoczęcia
i zakończenia, planowanej wartość kosztorysowej inwestycji, oraz nakładów z budżetu państwa do
poniesienia w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach, zaprezentowano również cele i mierniki
umożliwiające ocenę stopnia osiągnięcia celów, a ponadto plan efektów realizacji inwestycji w okresie ich
realizacji zgodnie z metodyką planowania w układzie zadaniowym.
Z uwagi na fakt, iż zakres prowadzonych w 2010 r. inwestycji wieloletnich dotyczy zadań, które realizowane
są w takich obszarach jak bezpieczeństwo państwa, szkolnictwo wyższe, infrastruktura transportowa oraz
służba zdrowia, zgodnie z definicją układu zadaniowego zawartą w ustawie o finansach publicznych, wpisują
się one w cztery funkcje: 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny, 3. Działalność edukacyjna,
wychowawcza i opiekuńcza państwa, 19. Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej oraz
20. Organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna.
Na realizację wszystkich inwestycji wieloletnich w roku 2010 zaplanowano środki budżetowe w wysokości
242,1 mln zł.
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
W ramach funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny realizowana jest jedna inwestycja
wieloletnia pn. Budowa Drogowego Przejścia Granicznego w Grzechotkach.
349
Inwestycję przewidzianą do realizacji w latach 2003-2010 wyodrębniono na poziomie działania,
w podzadaniu 2.7.4. Budowa i utrzymanie przejść granicznych w ramach zadania 2.7. Ochrona granicy
państwowej i kontrola ruchu granicznego.
Budowę przejścia granicznego w Grzechotkach zaliczono do inwestycji wieloletnich w 2004 r. jako
wypełnienie ustaleń umowy między Rządami Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej, która określa
zasady współpracy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. W ramach prowadzonej inwestycji do
roku 2009 wybudowano 30 budynków służących obsłudze przejścia, a do całkowitego jej zakończenia,
którego termin określony jest na rok 2010 pozostał jedynie zakup wyposażenia stanowisk pracy istniejących
obiektów.
Na finansowanie niniejszej inwestycji wieloletniej w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 5 mln zł,
która w całości pochodzi z budżetu państwa.
Tab. 1: Koszty inwestycji wieloletniej „Budowa Drogowego Przejścia Granicznego w Grzechotkach”
w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Inwestor
inwestycji
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Warmińsko-
Mazurski Urząd
128,6
5,0
5,0
–
–
Wojewódzki
Celem prowadzonej inwestycji jest dostosowanie infrastruktury do liczby odpraw granicznych, którego
stopień osiągnięcia będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika:
• średni czas oczekiwania na odprawę.
Planuje się, iż poprzez realizację przedmiotowego przedsięwzięcia czas oczekiwania na granicy zmniejszy się
o 0,5 godziny w porównaniu do obecnego, który wynosi 3,5 godziny.
Funkcja 3. Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza państwa
W ramach funkcji 3. Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza państwa realizowana jest
inwestycja wieloletnia pn. Budowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Inwestycję przewidzianą do realizacji w latach 2001-2011 wyodrębniono na poziomie działania,
w podzadaniu 3.1.7. Infrastruktura szkolnictwa wyższego w ramach zadania 3.1. Podnoszenie poziomu
jakości kształcenia i kadr.
Prowadzone przedsięwzięcie jakim jest budowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego w głównej
mierze przyczynić ma się do zwiększenia potencjału bazy badawczej i dydaktycznej Uniwersytetu
Wrocławskiego.
Na finansowanie niniejszej inwestycji wieloletniej, w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 20 mln zł,
która w całości pochodzi z budżetu państwa.
350
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei