Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
Część 63 – Sprawy rodziny
W zakresie 63 części budżetowej, której dysponentem jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
wyszczególniono 6 zadań, wśród których wskazano 1 zadanie priorytetowe:
− Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji.
Na realizację wszystkich zadań w 2010 roku zaplanowano kwotę w wysokości 12,8 mln zł z czego 8,5 mln zł
na wykonanie zadania priorytetowego.
Struktura w yda tków w e dług z a da ń re a lizow a nych w ra m a ch
czę ści 63 Spra w y rodz iny
3.3. Działalność opiekuńc zo-wy chowawc za
66 ,66 %
13.1. Pom oc i integracja społecz na
2,7 2%
13.4. S prawy kombatantów i os ób
1 ,10 %
repres jonowanych
13.5. W spieranie rodziny i przec iwdziałanie
17 ,96 %
dysk rym inacji - z adanie priorytetowe
22.1. K oordynac ja m erytoryc zna
dz iałalnośc i, planowania s trategicznego i
2,8 0%
operac yjnego
22.2. Obs ługa adm inis tracyjna
8 ,75 %
0
20
40
60
80
100
100% = 12,8 mln zł
Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji
Celem zadania Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji jest zapewnienie opieki dla rodzin oraz
przeciwdziałanie dyskryminacji
Stopień osiągnięcia zamierzonego celu będzie monitorowany przy zastosowaniu mierników
• odsetek dzieci w wieku 0-3 uczęszczających do żłobków,
• wskaźnik dysproporcji wynagrodzeń ze względu na płeć.
Zaplanowane wartości miernika, które zamierza się osiągnąć w roku 2010 to odpowiednio: 2% oraz 7,5%.
Zadanie Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji realizowane jest ze środków pochodzących
z dwóch części budżetowych tj. 44. Zabezpieczenie społeczne oraz 63. Sprawy rodziny. Środki
wyszczególnione w części budżetowej 44 pochodzą w całości z rezerwy celowej przeznaczonej na realizację
powyższego zadania.
76
Tab. 1.: Wydatki części 63 – Sprawy rodziny przeznaczone na realizację zadań priorytetowych.
Planowane wydatki w 2010 r.
Nazwa zadania
(w mln zł)
Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji
8,5
Część 78 – Obsługa zadłużenia zagranicznego
W zakresie 78 części budżetowej, której dysponentem jest Ministerstwo Finansów wyszczególniono
1 zadanie, które wskazano jako zadanie priorytetowe:
− Zarządzanie długiem publicznym.
Na realizację powyższego zadania w 2010 roku zaplanowano kwotę w wysokości 8 27,6 mln zł.
Zarządzanie długiem publicznym
Celem zadania Zarządzanie długiem publicznym jest realizacja zobowiązań dłużnika i gwaranta.
Stopień osiągnięcia zamierzonego celu będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika:
• pełna i terminowa realizacja zobowiązań dłużnika i gwaranta (miernik opisowy TAK/NIE).
Tab. 1.: Wydatki części 78 – Obsługa zadłużenia zagranicznego przeznaczone na realizację zadań
priorytetowych.
Planowane wydatki w 2010 r.
Nazwa zadania
(w mln zł)
Zarządzanie długiem publicznym
8 27,6
Część 84 – Środki własne Unii Europejskiej
W zakresie 84 części budżetowej, której dysponentem jest Ministerstwo Finansów wyszczególniono
1 zadanie priorytetowe:
− Środki własne Unii Europejskiej.
Na realizację powyższego zadania w 2010 roku zaplanowano kwotę w wysokości 14 082,1 mln zł.
Środki własne Unii Europejskiej
Celem zadania Środki własne Unii Europejskiej jest wypełnianie traktatowego zobowiązania Polski wobec
UE.
Stopień osiągnięcia zamierzonego celu będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika:
• wartość logiczna – TAK/NIE.
Zaplanowana wartość miernika, została zaprezentowana w formie opisowej i określona na „tak”.
77
Tab. 1.: Wydatki części 84 – Środki własne Unii Europejskiej przeznaczone na realizację zadań
priorytetowych.
Planowane wydatki w 2010 r.
Nazwa zadania
(w mln zł)
Środki własne Unii Europejskiej
14 082,1
78
Rozdział II
BUDśET PAŃSTWA W UKŁADZIE ZADANIOWYM NA
LATA 2010-2012
Wstęp
Podstawową zaletą modelu budżetu zdaniowego wdrażanego w Polsce jest zastosowanie nowoczesnego,
funkcjonalnego układu, którego zadaniem jest poprawa przejrzystości dokumentacji budżetowej na rzecz
usprawnienia procesów planowania, monitorowania oraz ewaluacji i sprawozdawczości budżetu państwa.
Polski budżet zadaniowy, zgodnie z zapisami nowej ustawy o finansach publicznych posiada układ
trzystopniowy (funkcje, zadania, podzadania), a ponadto dodatkową kategorię o charakterze operacyjnym (tj.
działania). Prezentacja wydatków, wpisująca się w ramy określone przez funkcje państwa, zostanie też
zastosowana przy opracowywaniu Wieloletniego Planu Finansowego Państwa (WPFP) po raz pierwszy na
lata 2010-2013 r.
Zadaniowy plan wydatków na lata 2010-2012 r. jest obecnie – tak jak w roku poprzednim – opracowany
w 22 funkcjach państwa, z których 21 funkcji w sposób czytelny grupuje wydatki wszystkich części
budżetowych, według najważniejszych obszarów działalności państwa, jedna zaś z funkcji państwa ujmuje
całokształt wydatków związanych z merytoryczną oraz techniczną obsługą funkcjonowania instytucji
publicznych (funkcja 22.).
Dzięki takiej zagregowanej strukturze wydatków istnieje możliwość uzyskania przejrzystej informacji
o całościowym poziomie finansowania poszczególnych polityk państwa, niezależnie od ilości instytucji
mających wkład w realizację danej polityki. Taka struktura ma także wysoki walor integrujący w aspekcie
strategicznym, gdyż zarządzający wykonaniem zadań w poszczególnych instytucjach objętych
budżetowaniem zadaniowym będą teraz planować strategie rozwoju swojej działalności w kontekście celów
zadań innych – umieszczonych w tej samej funkcji – jednostek sektora finansów publicznych. Ponadto, układ
funkcjonalny pozwala konstruować budżet w taki sposób, aby działania (cele) podmiotów sektora wzajemnie
się lepiej uzupełniały i wspomagały (synergia), a zarazem zabezpiecza przed niespójnością celów
wydatkowania środków publicznych.
Jednocześnie, dzięki wydzieleniu funkcji 22, mamy możliwość poznania rzeczywistych kosztów
ponoszonych na działalność nie związaną bezpośrednio z wykonywaniem zadań (tj. kosztów o charakterze
administracyjnym, technicznym oraz ogólnomerytorycznym).
Warto też podkreślić, iż tak skonstruowany układ funkcjonalny budżetu, będzie spójny ze strukturą
Wieloletniego Planu Finansowego Państwa. Plan ten, w sposób syntetyczny i jasny, przekazywać będzie
opinii publicznej informację, jakie najważniejsze kierunki działań państwa będą (i na jakim poziomie)
finansowane przez rząd w perspektywie okresu obowiązywania dokumentu, a także o tym, jak taka alokacja
koresponduje z zamierzeniami strategicznymi rządu zawartymi w średnio oraz długookresowych
dokumentach i programach strategicznych, a ponadto – w jaki sposób i w jakim stopniu działania te
oddziaływać mogą na sytuację społeczno-gospodarczą kraju.
79
Przedstawiony zadaniowy plan wydatków na lata 2010-2012 został opracowany zgodnie z dyspozycjami
ustawy o finansach publicznych, a także z zapisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 maja 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2010.
Należy podkreślić, iż wartość układu funkcjonalnego jest tym większa, im szerszy jest zakres podmiotowy
jednostek włączonych w zakres budżetowania zadaniowego. Funkcje pokazują wówczas, w sposób jak
najbardziej pełny, ogólne zaangażowanie finansowe poszczególnych dysponentów w ramach każdego
z obszarów rządzenia państwem, a także ich wkład w ogólne efekty realizacji – odpowiednich dla ich
właściwości – polityk państwa. W tym kontekście należy podkreślić, iż – z uwagi na całościowe podejście do
reformy finansów publicznych, które znalazło umocowanie w zapisach nowej ustawy o finansach publicznych
– polski budżet zadaniowy będzie docelowo prezentował pełne wydatki realizacji poszczególnych funkcji
państwa.
80
W zakresie 63 części budżetowej, której dysponentem jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
wyszczególniono 6 zadań, wśród których wskazano 1 zadanie priorytetowe:
− Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji.
Na realizację wszystkich zadań w 2010 roku zaplanowano kwotę w wysokości 12,8 mln zł z czego 8,5 mln zł
na wykonanie zadania priorytetowego.
Struktura w yda tków w e dług z a da ń re a lizow a nych w ra m a ch
czę ści 63 Spra w y rodz iny
3.3. Działalność opiekuńc zo-wy chowawc za
66 ,66 %
13.1. Pom oc i integracja społecz na
2,7 2%
13.4. S prawy kombatantów i os ób
1 ,10 %
repres jonowanych
13.5. W spieranie rodziny i przec iwdziałanie
17 ,96 %
dysk rym inacji - z adanie priorytetowe
22.1. K oordynac ja m erytoryc zna
dz iałalnośc i, planowania s trategicznego i
2,8 0%
operac yjnego
22.2. Obs ługa adm inis tracyjna
8 ,75 %
0
20
40
60
80
100
100% = 12,8 mln zł
Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji
Celem zadania Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji jest zapewnienie opieki dla rodzin oraz
przeciwdziałanie dyskryminacji
Stopień osiągnięcia zamierzonego celu będzie monitorowany przy zastosowaniu mierników
• odsetek dzieci w wieku 0-3 uczęszczających do żłobków,
• wskaźnik dysproporcji wynagrodzeń ze względu na płeć.
Zaplanowane wartości miernika, które zamierza się osiągnąć w roku 2010 to odpowiednio: 2% oraz 7,5%.
Zadanie Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji realizowane jest ze środków pochodzących
z dwóch części budżetowych tj. 44. Zabezpieczenie społeczne oraz 63. Sprawy rodziny. Środki
wyszczególnione w części budżetowej 44 pochodzą w całości z rezerwy celowej przeznaczonej na realizację
powyższego zadania.
76
Tab. 1.: Wydatki części 63 – Sprawy rodziny przeznaczone na realizację zadań priorytetowych.
Planowane wydatki w 2010 r.
Nazwa zadania
(w mln zł)
Wspieranie rodziny i przeciwdziałanie dyskryminacji
8,5
Część 78 – Obsługa zadłużenia zagranicznego
W zakresie 78 części budżetowej, której dysponentem jest Ministerstwo Finansów wyszczególniono
1 zadanie, które wskazano jako zadanie priorytetowe:
− Zarządzanie długiem publicznym.
Na realizację powyższego zadania w 2010 roku zaplanowano kwotę w wysokości 8 27,6 mln zł.
Zarządzanie długiem publicznym
Celem zadania Zarządzanie długiem publicznym jest realizacja zobowiązań dłużnika i gwaranta.
Stopień osiągnięcia zamierzonego celu będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika:
• pełna i terminowa realizacja zobowiązań dłużnika i gwaranta (miernik opisowy TAK/NIE).
Tab. 1.: Wydatki części 78 – Obsługa zadłużenia zagranicznego przeznaczone na realizację zadań
priorytetowych.
Planowane wydatki w 2010 r.
Nazwa zadania
(w mln zł)
Zarządzanie długiem publicznym
8 27,6
Część 84 – Środki własne Unii Europejskiej
W zakresie 84 części budżetowej, której dysponentem jest Ministerstwo Finansów wyszczególniono
1 zadanie priorytetowe:
− Środki własne Unii Europejskiej.
Na realizację powyższego zadania w 2010 roku zaplanowano kwotę w wysokości 14 082,1 mln zł.
Środki własne Unii Europejskiej
Celem zadania Środki własne Unii Europejskiej jest wypełnianie traktatowego zobowiązania Polski wobec
UE.
Stopień osiągnięcia zamierzonego celu będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika:
• wartość logiczna – TAK/NIE.
Zaplanowana wartość miernika, została zaprezentowana w formie opisowej i określona na „tak”.
77
Tab. 1.: Wydatki części 84 – Środki własne Unii Europejskiej przeznaczone na realizację zadań
priorytetowych.
Planowane wydatki w 2010 r.
Nazwa zadania
(w mln zł)
Środki własne Unii Europejskiej
14 082,1
78
Rozdział II
BUDśET PAŃSTWA W UKŁADZIE ZADANIOWYM NA
LATA 2010-2012
Wstęp
Podstawową zaletą modelu budżetu zdaniowego wdrażanego w Polsce jest zastosowanie nowoczesnego,
funkcjonalnego układu, którego zadaniem jest poprawa przejrzystości dokumentacji budżetowej na rzecz
usprawnienia procesów planowania, monitorowania oraz ewaluacji i sprawozdawczości budżetu państwa.
Polski budżet zadaniowy, zgodnie z zapisami nowej ustawy o finansach publicznych posiada układ
trzystopniowy (funkcje, zadania, podzadania), a ponadto dodatkową kategorię o charakterze operacyjnym (tj.
działania). Prezentacja wydatków, wpisująca się w ramy określone przez funkcje państwa, zostanie też
zastosowana przy opracowywaniu Wieloletniego Planu Finansowego Państwa (WPFP) po raz pierwszy na
lata 2010-2013 r.
Zadaniowy plan wydatków na lata 2010-2012 r. jest obecnie – tak jak w roku poprzednim – opracowany
w 22 funkcjach państwa, z których 21 funkcji w sposób czytelny grupuje wydatki wszystkich części
budżetowych, według najważniejszych obszarów działalności państwa, jedna zaś z funkcji państwa ujmuje
całokształt wydatków związanych z merytoryczną oraz techniczną obsługą funkcjonowania instytucji
publicznych (funkcja 22.).
Dzięki takiej zagregowanej strukturze wydatków istnieje możliwość uzyskania przejrzystej informacji
o całościowym poziomie finansowania poszczególnych polityk państwa, niezależnie od ilości instytucji
mających wkład w realizację danej polityki. Taka struktura ma także wysoki walor integrujący w aspekcie
strategicznym, gdyż zarządzający wykonaniem zadań w poszczególnych instytucjach objętych
budżetowaniem zadaniowym będą teraz planować strategie rozwoju swojej działalności w kontekście celów
zadań innych – umieszczonych w tej samej funkcji – jednostek sektora finansów publicznych. Ponadto, układ
funkcjonalny pozwala konstruować budżet w taki sposób, aby działania (cele) podmiotów sektora wzajemnie
się lepiej uzupełniały i wspomagały (synergia), a zarazem zabezpiecza przed niespójnością celów
wydatkowania środków publicznych.
Jednocześnie, dzięki wydzieleniu funkcji 22, mamy możliwość poznania rzeczywistych kosztów
ponoszonych na działalność nie związaną bezpośrednio z wykonywaniem zadań (tj. kosztów o charakterze
administracyjnym, technicznym oraz ogólnomerytorycznym).
Warto też podkreślić, iż tak skonstruowany układ funkcjonalny budżetu, będzie spójny ze strukturą
Wieloletniego Planu Finansowego Państwa. Plan ten, w sposób syntetyczny i jasny, przekazywać będzie
opinii publicznej informację, jakie najważniejsze kierunki działań państwa będą (i na jakim poziomie)
finansowane przez rząd w perspektywie okresu obowiązywania dokumentu, a także o tym, jak taka alokacja
koresponduje z zamierzeniami strategicznymi rządu zawartymi w średnio oraz długookresowych
dokumentach i programach strategicznych, a ponadto – w jaki sposób i w jakim stopniu działania te
oddziaływać mogą na sytuację społeczno-gospodarczą kraju.
79
Przedstawiony zadaniowy plan wydatków na lata 2010-2012 został opracowany zgodnie z dyspozycjami
ustawy o finansach publicznych, a także z zapisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 maja 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2010.
Należy podkreślić, iż wartość układu funkcjonalnego jest tym większa, im szerszy jest zakres podmiotowy
jednostek włączonych w zakres budżetowania zadaniowego. Funkcje pokazują wówczas, w sposób jak
najbardziej pełny, ogólne zaangażowanie finansowe poszczególnych dysponentów w ramach każdego
z obszarów rządzenia państwem, a także ich wkład w ogólne efekty realizacji – odpowiednich dla ich
właściwości – polityk państwa. W tym kontekście należy podkreślić, iż – z uwagi na całościowe podejście do
reformy finansów publicznych, które znalazło umocowanie w zapisach nowej ustawy o finansach publicznych
– polski budżet zadaniowy będzie docelowo prezentował pełne wydatki realizacji poszczególnych funkcji
państwa.
80
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei